Saabunud kiri: Tähtvere Seltsi ettepanekud üldplaneeringusse

Asja number: UP-18-003
Sari: 9-3.2 Kirjavahetus üld- ja detailplaneeringute ning linnaarengu küsimustes (s.h. algatamise ettepanekud ja lähteseisukohad) juriidiliste isikutega
Teema: Tähtvere Seltsi ettepanekud üldplaneeringusse
Registreeritud: 04.12.2020
Kellele saadetud: Jaanika Koppel, Urmas Ahven, Indrek Ranniku, Tiiu Tuuga
Dokumendi liik: Ettepanek
Edastamise viis: E-post

Saatja:
Organisatsioon: Tähtvere Selts
Saatja kuupäev: 03.12.2020

Menetlemine:
Seisund: Lõpetatud
Vastutav töötaja: Jaanika Koppel
Kellele suunatud: Indrek Ranniku; Mati Raamat
Vastamise tähtaeg: 04.01.2021
Seotud dokumendid:
Hide details for Asja sisukordAsja sisukord
Show details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Hide details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
From: Tähtvere Selts <tahtvereselts@gmail.com>
Sent:
Thursday, December 3, 2020 5:51 PM
To:
Indrek Ranniku <Indrek.Ranniku@tartu.ee>; Indrek Ranniku <Indrek.Ranniku@tartu.ee>
Subject:
Tähtvere Seltsi ettepanekud üldplaneeringusse

Lgp Indrek Ranniku,

Edastame teile Tähtvere seltsi eesmärgid ja seisukohad Tartu linna üldplaneering 2040+ eelnõu ja Tartu linna üldplaneeringu 2040+ keskkonnamõju strateegilise hindamise kontekstis.

Toetame prioriteetsetena nii Tiksoja autosilla e. Tartu põhjapoolse ümbersõidu silla rajamist kui Tuglase kergliiklussilla ehitamist.

Liikluskorralduse osas näeme olulisena:
1) kergliikluse edendamist Tähtveres. Kergliiklus vajaks kohati organiseeritumaks muutmist. Taara puiesteel võiks elektrirattaga liigelda sõiduteel ning seda võiks tähistada vastav märgistus. Näituse tänav võiks olla ohutum rattaga liiklejatele, aga mujal väikestel Tähtvere tänavatel ei ole rattaga liiklemisel märkimisväärseid probleeme.
2) liikluse rahustamist ja liikluskoormuse vähendamist Tähtveres, nt transiidiks kasutusel oleval Veski tänaval ja Hurda tänaval. Taara puiesteele paigaldatud tabloo teenib hästi oma eesmärki ning loodetavasti jääb sinna pikemaks ajaks.
3) raskeveokite liikluse piiramist Tähtvere elamurajoonis. Hetkel on raskeveokid (kuni 40 t) suunatud läbi Tähtvere elamurajooni, kasutades kitsast ilma ülekäiguradadeta tänavat (J. Hurda tn). Raskeveokite täismassiga 40 t mitte läbiva liiklusega marsruut peaks kulgema mööda Tuglase ja Vaksali tänavat. Veoautode sissesõidu keelu alast on välja jäänud eramajade vahelised ühe auto laiused osaliselt kõnniteedeta tänavad nagu Jakobsoni, Koidula, Jannseni, Vikerkaare, Hiie. Soovime, et ka Tähtvere elamurajoonis piirataks raskeveokite liiklust sarnaselt Vaksali, Supilinna, Kesklinna, Karlova ja Ülejõe linnaosadega ning veoautodele täismassiga üle 18 t sissesõidukeeldu laiendataks ka Tähtvere elamurajoonile. Tähtveres on transiitliikluse tõttu (Hurda ja Veski tn, Taara pst) niigi suurenenud müra- ja heitgaaside reostus ning on tõsiseid probleeme liikluseeskirjade rikkujatega (kiiruseületajad, linna poolt kontrollmõõtmiste korraldamisega dokumenteeritud), mis toob endaga kaasa liiklusohtlikke olukordi. Kuna linn on seadnud eesmärgiks keskkonnamüra vähendamise, siis soovime, et selle raames arvestataks ka Tähtvere elamurajooniga.
4) täiendavate ülekäiguradade markeerimist:
- Veski tn ja Näituse tn ristmikul;
- Taara pst ja Hurda tn ristmikul (Hurda tn ületamine mööda Taara puiesteed);
- tihedalt ülekäiguks kasutataval Jakobsoni tänava otsal vastu Tähtvere parki, kus Jakobsoni ristub Kreutzwaldi tänavaga;
- Veski tänava ja Oru tänava ristmikul. Katoliku kiriku vahetus läheduses olevat ülekäigurada oleme seltsiga juba palunud viia teisele poole ristmikku, nn endise Inseneride maja ja Mandli vahelisele Veski tänava teelõigule. See lahendab probleemi, et ratastel kergliiklejad ei saa praegusest olemasolevast ülekäigurajast üle, sest Katoliku lasteaia pool ootab ülekäiguraja ületajat trepp, millest pole võimalik üles saada lapsevankri ega ratastooliga.
Hurda tänaval Tammealleel liiklejal on ohtlik parkivate autode tõttu teed ohutult ületada.
Tulevikus ka ülekäiguradade valgustamist ja liikumisanduritega ülekäiguradade märkide paigaldamist.
5) Kuigi see jääb juba Tähtvere piiridest välja, siis tooksime probleemsena siiski välja reguleerimata Näituse-Ilmatsalu-Puusepa ristmiku, kus on tipptundidel ning pärast rongide läbilaskmist kohati väga suured ummikud. Näituse tänavalt ning Lunini tänavalt tulijad ei pääse liikuma.

Ootame jätkuvalt Matteuse platsi väljaehitamist ning tulevikus ka A. Matteuse algse plaani lõpetamist - Taara puiestee allee pikendamist kuni tänava lõpuni. Taara puiesteel on puudus ka prügikastidest ja pinkidest (nt üks Näituse ja Hurda vahelisele lõigule, teine Hurda ja Jakobsoni vahelisele lõigule).
Tähtvere pargis soovime valgustust ka Tammealleele (lõigul Hurda 1b-Hermanni 1b-Hermanni 2c), mis hetkel on täiesti pime.

Väga olulisena näeme keskkonnamüra vähendamist - arendusprojektidest tähendab see eeskätt raudteeäärse müratõkkeseina ehitamist Vaksali tänava äärde Tähtvere elamurajooniga külgnevalt. Kuigi see jääb otseselt üldplaneeringu aspektidest välja, soovime siiski rõhutada ja välja tuua lehepuhurite kasutamise piiramist sarnaselt Tallinnas kehtestatud vastavate reeglitega.

Lugupidamisega,
Tähtvere Seltsi juhatus