Saabunud kiri: Üldplaneeringuga ehitiste kavandamisest Emajõe kalda kaitsevöönditesse

Asja number: UP-18-003
Sari: 9-3.2 Juriidiliste isikutega
Teema: Üldplaneeringuga ehitiste kavandamisest Emajõe kalda kaitsevöönditesse
Registreeritud: 04.12.2019
Kellele saadetud: Tiiu Tuuga, Indrek Ranniku, Mati Raamat, Andres Pool
Dokumendi liik: Seisukoht
Edastamise viis: E-post

Saatja:
Organisatsioon: Keskkonnaamet
Saatja kuupäev: 04.12.2019

Menetlemine:
Seisund: Lõpetatud
Vastutav töötaja: Tiiu Tuuga
Vastamise tähtaeg: 04.01.2020
Seotud dokumendid:
Hide details for Asja sisukordAsja sisukord
Show details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Hide details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Tere!
Vabandame, et meil vastuse kokkupanekuga nii kaua aega läks, aga novembrikuu on meil asutuses pingeline arenguvestluste, tööaasta kokkuvõtete ja uue aasta tööplaanide koostamise aeg. Altpoolt leiab meie seisukohad esitatud küsimustele. Loodetavasti ei jäänud midagi kahe silmavahele.

Meeldivat koostööd,

Kaili Viilma
looduskaitse juhtivspetsialist
Lõuna regioon | Keskkonnaamet
Aleksandri 14, 51013 Tartu linn
+ 372 505 1955

www.keskkonnaamet.ee | www.kaitsealad.ee
Keskkonnaamet Facebookis

Loome ja hoiame head elukeskkonda

From: Tiiu Tuuga [mailto:Tiiu.Tuuga@raad.tartu.ee]
Sent: Friday, November 15, 2019 2:47 PM
To: Kaili Viilma <Kaili.Viilma@keskkonnaamet.ee>
Cc: Ivo Ojamäe <Ivo.Ojamae@keskkonnaamet.ee>; Mariliis Paal <Mariliis.Paal@keskkonnaamet.ee>
Subject: Emajõe EKV-s paiknevate rajatiste esitamine ÜPs

Tere.
Küsimusi on palju, vabandan ette. Tegime eelmisel nädalavahetusel pika mudamatka Emajõe kallasrajal. Kaardistasin seal olemasolevaid ja lõhutud/puuduvaid objekte, valdavalt avalikult kasutatavaid (v.a. paadikanalid, nendega on oma lugu) ehitisi ning üritan nüüd Arc keskkonnas infot kaardile kanda ja objektide juurde kirjeldavaid andmeid lisada. Allpool on mu püüdlused grupeerida Emajõe kalda EKVs paiknevaid objekte lähtuvalt nende kasutusotstarbest ja ka LKS §-st 38 :

Paadikanal - väljaspool sadama territooriumi asuv paadikanal ei ole LKS § 38 lg 5 p 2 veeliiklusrajatis, vaid EhS rajatis, mille rajamiseks/seaduslikuna esitamiseks tuleb planeeringu alusel taotleda EKV vähendamist. EhS alusel kehtestatud ehitise kasutamise otstarvete loetelu määruses kahjuks paadikanalile üks-ühest vastet ei leia.
Paadisild – kaldaga püsivalt ühendatud, (kas hooajaliselt või mitte ja kas kinnitub avaliku veekogu põhjale või mitte) LKS § 38 lg 5 p 2 kohane veeliiklusrajatis juhul kui see asub väljaspool sadama-ala. Sadamas on paadisild sadamarajatis.
Slipp – veekogu kaldale ja põhjale kinnituv kaldtee/rajatis veesõidukite vette laskmiseks ja välja
tõmbamiseks. Kaldteeni viiv sõidutee kaldal ei ole slipi osa(?). Slipp on LKS § 38 lg 5 p 2 veeliiklusrajatis juhul
kui see asub väljaspool sadama-ala, sadamas on slipp sadamarajatis.
Sild (väike sild, purre) - otstega maismaale kinnituv kohtkindel rajatis üle kraavi, oja või paadikanali. Sild on LKS § 38 lg 5 p 9 kohane rajatis. ÜPs käsitletakse väikesi sildu (nimega sild?) jõe kallasrajal liikumiseks vajalike rajatistena. Jõesillad on täitsa eraldi teema.

Ent jõe kaldal on hulgaliselt avalikult kasutatavaid ja oma vajalikkust tõestanud ehitisi, mis minu hinnangul ei paigutu LKS § 38 lg-te 4, 5, 6 alla. Kas Emajõe äärde plaanitavaid ja olol aktiivses kasutuses telkimis- ja kalastuskohti (vt kaasapandud pilti 1) koos nö kompleksehitistega (slipp, varjualune, lõkkekoht/grillrestid, avalik tee ja parkla, kuivkäimla) võiks ÜPs määratleda supelrannana?

Supelrandade (supluskohtade) kavandamine on KOV-i otsustada ja ÜP ülesanne, kuid sealjuures peab arvestama, et supluskohad peavad vastama konkreetsetele nõuetele https://www.riigiteataja.ee/akt/1325088) ja neile hakkavad kehtima ka kindlad kasutustingimused (s.h. mootorsõidukitele).

Sel juhul saaks seal asuvaid ehitisi määrata kui supelranna teenindamiseks vajalikke rajatisi (supelrannarajatised, 24124). Võib-olla oleks kohane, kui nimetatud ehitistega maa-ala määrata ÜPs sadamaks (juhul kui olemas on slipp ja paadisild või muu sadamarajatise tüüpi rajatis)
ja sealsed ehitised LKS § 38 lg 5 p 2 määrata vastavalt sadamaehitisteks?

Sadamad peavad vastama sadamaseaduses (https://www.riigiteataja.ee/akt/115032019013) kehtestatud tingimustele ning sadamaehitised peavad olema vajalikud sadama toimimiseks. Oleme olnud ja oleme jätkuvalt seisukohal, et näiteks grillimiskohad pole sadama toimimiseks vajalikud ehitised.

Kui planeeritav telkimis- ja kalastuskoht ei ole supelrand ega sadam, siis kas saan LKS-st õigesti aru, et avaliku parkla, lõkkekoha, varjualuse, kuivkäimla ja lisaks muude võimalike kohtkindlate LKS EKV-sse ehitamise erisuste alla mitte minevate vidinate planeerimiseks kalda EKV-sse tuleks ÜPga taotleda EKV
vähendamist?

Nii tõesti on.

Ennetavalt juurde, et riiklik, muldadest tuleneva EKV vööndi piir asub kaldast kohati nii kaugel, et EKVst välja planeerimisel ei täidaks rajatised neile pandud eesmärki ja tulemuseks oleks kodukootud lahendused jõe kaldal ja üldine stiihia. Parkla EKVs on vale asi jah!, aga kas planeeritud parkla EKVs (kui see ei ole sadama sadamarajatis) on millegi poolest halvem lahendus sellest, kui et autosid pargitakse EKVs asuval avalikul teel ja murualal.

Parklaid on olnud ja ilmselt planeeritakse ka tulevikus EKV-sse ja pigem rajada parkla kui parkida EKV-s avaliku tee servas. Murualale parkimine ei ole veekogu piiranguvööndi ulatuses seaduse kohaselt lubatav (LKSi alusel on seal keelatud mootorsõidukitega liiklemine väljaspool selleks ette nähtud teid). Avalik parkla läheb koos teega EKV erandi alla.

Küsida tahtsin veel kuivendusrajatiste kohta Emajõe EKVs (pilt 3).Kuidas teha vahet laiendatud suudmega kuivenduskraavil ja paadikanalil?

Põllumajandusametil on melioratsioonirajatistele kindlad parameetrid, mida saab lugeda kraaviks ja mida mitte. Kõik ehitised, mis ei vasta neile parameetritele, ei ole enam kraavid. Määravaks on kraavi põhja laius (oli vist max 0,6 m, sügavus (eesvooluks oleva veekogu madalaimast veetasemest 20 cm ülalpool) ning nendest sõltuvalt siis erinevatel pinnastel kraavi nõlvusest tulenevalt ka arvutuslik kraavi pealtlaius. Vajadusel saab neid mõõte täpsustada.

Kuidas ÜPs suhestuda Emajõega ühenduses olevatesse loata (võib-olla on osal neist siiski ka load olemas) rajatud kuivenduskraavidesse? Kas loata ehitatud kraavidele ÜPga sildade kavandamine kallasraja läbitavuse huvides oleks KeA poolt aktsepteeritav?

Kõik loata ehitised EKV-s on muidugi taunitavad, s.h. omavolilised kuivenduskraavid, kuid vähim, mis nende mõjude leevendamiseks teha saaks, oleks neile purded/üleminekut võimaldavad truubid kavandada. Loomad lähevad kraavidest vast ka niisama läbi.