Planeerimisseaduse §85 kohaselt esitab Tartu linn Rahandusministeeriumile kooskõlastamiseks Tartu linna üldplaneeringu põhilahenduse koos keskkonnamõju strateegilise hindamise aruandega.
Tartu linna üldplaneeringu koostamise peamine eesmärk on siduda Tartu linn haldusterritoriaalse reformi järgsete piirides (ca 160 km2) üheks ruumiliseks tervikuks ja kujundada linna ruumilise arengu põhimõtted. Üldplaneeringu üks ülesanne on arvestada linna naabrusaladelt lähtuvate mõjudega ja suurendada Tartu kui toimepiirkonna keskuse ruumilist sidusust linna lähipiirkonnaga.
Rahandusministeerium on oma 13.07.2020 kirjaga nr 14-11/4762-2 teinud järgmised ettepanekud ja märkused üldplaneeringu ja KSH kohta. Linn lisab igale ettepanekule või märkusele omapoolse kommentaari.
1. Palun täpsustada ja ühtlustada koostatavate dokumentide tulevikku suunatud ajalist määratlust üldplaneeringu seletuskirja ja KSH aruande esilehel on kasutatud 2040+, üldplaneeringu seletuskirja leheküljepäises 2030+, demograafiliste prognooside puhul aga 2035. a.
Linn on märkust arvestanud.
2. Teen ettepaneku kasutada seletuskirjas läbivalt juhtotstarvete puhul sõna maa-ala, või ala. Näiteks korterelamu maa-ala, elamu maa-ala, tööstuse maa-ala. Liide maa (näiteks elamumaa) viitab harjumuspäraselt sihtotstarbele ja võib olla mõnel juhul eksitav.
Linn on ettepanekut arvestanud.
3. Märgin p 1.2 mainitud koostöö osas maavalitsusega, et alates 01.01.2018 on selles valdkonnas koostööpartneriks Rahandusministeerium.
Linn on vastavat peatükki korrigeerinud.
4. Teen ettepaneku kaaluda lk 10 Tartu ja eeslinnavaldade eluasemeturu iseloomustamist rahalise mahu kõrval lisaks ka pinnanäitajatega 1000 elaniku kohta vms. kuna hinnastatistika ei peegelda ega võimalda hinnata elanikkonna tegelikku elamispinnaga varustatust.
Linn on koostanud uue vastavasisulise uuringu ja selgitanud täiendavalt eluasemeturuga seonduvat.
5. Teen ettepaneku täpsustada lk 19 korteri kohta nõutava 100 m2 krundipinna osas, kas tegemist on hoonestatud või hoonestamata pinnaga.
Linn on märkust arvestanud, korrigeerinud seletuskirja ja koondanud garaažigruppe käsitleva ühte peatükki "Hoonestus".
6. Märgin lk 27 p 3.2.21 osas, et eesmärgiks oleks otstarbekas seada eriti korterelamute õuealadel asuvate garaažigruppide lammutamine või äärmisel juhul sihtotstarbelise kasutuse talumine ehitise püsimisaja lõpuni. Tänapäeval puudub nendel ehitistel rajamisaegne funktsioon ja reeglina need seisavad kasutuseta.
Linn on ettepanekut arvestanud, korrigeerinud seletuskirja ja koondanud garaažigruppe käsitleva ühte peatükki "Hoonestus".
7. Palun kaaluda ptk-s 6 elanike arvu esitamist rahvaloenduse andmetel kõigi käsitletud asumite puhul – praegu on seda tehtud reeglina Tartu linna, kuid mitte endise Tähtvere valla asumite osas.
Linn on tellinud täiendava uuringu, mille tulemused kajastuvad seletuskirjas.
8. Märgin p 6.26 Toometaguse osas, et asumi kvaliteeti parandav Maarja kiriku taastamine ei ole veel teostunud, kui selle kõrvale rajatud lasteaed on juba valminud ning oma panuse asumi miljöösse andnud.
Linn on peatükkide ülesehitust ja sisu muutnud, nimetatud märkus on selle läbi arvestatud.
9. Märgin p 7.11 mainitud Tamme mõisa eluhoone osas, et see on lammutatud ning asendatakse teadaolevalt varasemat hoonet imiteeriva uue korterelamuga (vt https://tartu.postimees.ee/6863171/tamme-moisa-peahoone-asemele-kerkib-sugiseks- kortermaja ja https://www.kv.ee/projekt-mille-kolm-marksona-on-asukoht-kvaliteet- j-3231879.html?nr=1&search_key=16303ef01dae0855c67aa3cf8d95b057)
Linn on teadlik, et vana hoone on lammutatud. Tamme mõisa eluhoone jääb siiski miljööväärtuslikuks üksikobjektiks, sest lähtuvalt väärtushinnangust on hoonel lisaks arhitektuursele väärtusele väärtus ka asustus- ja majandusajaloo seisukohalt. Maja tuleb püstitada uue hoone püstitamise reeglitest lähtuvalt samasugusena nagu oli varasem mõisahoone. Koostatud ehitusprojekt järgib varasema mõisahoone arhitektuuri.
10. Palun kaaluda lk 81 alapunkti numbrita alajaotuses Parkimine, turismibusside käsitlemist Kesklinna puudutavas lõigus.
Linn on ettepanekut kesklinna turismibusside parkimise osas põhilahenduses arvestatud ja täiendanud parkimise osa Transpordivõrgustiku peatükki alljärgnevalt: Turismibussidele parkimine on kesklinnas hajutatud üksikutele parkimiskohtadele. Suuremahulist busside parkimisala kesklinna ei kavandata. Bussidel on võimalik parkida rajatavates pargi ja reisi süsteemi käivitamiseks kavandatud liikuvuskeskustes.
11. Palun vaadata üle p 10.8 tulevikutranspordi lahendused. Korrektne on kõnelda mitte isesõitvatest, vaid isejuhtivatest autodest.
Linn on paranduse üldplaneeringu seletuskirja "Transpordivõrgustik" peatükki sisse viinud.
12. Märgin p 11.4.4 osas, et tegu on nüüdses Kastre vallas asuva objektiga.
Linn on sõnastust täpsustanud.
13. Palun arvestada lk 95 mainitud tänavahaljastuse lahenduse vaadete seisukohast analüüsimisel ka liiklusohutust.
Linn on ettepanekut arvestanud, nimetatud nõue on toodud lk 38 alguses.
14. Teen ettepaneku p 11.6.2 lk 95 mainitud kortermajade hoovides asuvate garaažigruppide ühtsetel alustel remontimise asemel kaaluda alternatiivina suuna võtmist nende ühtsetel alustel lammutamisele ja asendamisele kas haljasala, laste mänguväljaku või pisikese spordiplatsiga. Tegemist on ehitistega, mis ei ole reeglina sihipärases kasutuses ning nende eemaldamine parandaks oluliselt kortermajade siseõuede elukeskkonda.
Linn on ettepanekut arvestanud, korrigeerinud seletuskirja ja koondanud garaažigruppe käsitleva ühte peatükki "Hoonestus".
15. Märgin p 12,5.2.4 osas, et praeguseks on õppeasutusest saanud Kaitseväe Akadeemia.
Linn on märkust arvesse võtnud ja asutuse nime nii seletuskirjas kui andmekihtides korrigeerinud.
16. PlanS § 75 lõike 3 kohaselt võib üldplaneeringuga teha ettepaneku maakonnaplaneeringu muutmiseks. Üldplaneeringu seletuskirjast ei selgu, kas vastav ettepanek tehakse.
Linn on ettepanekud esitanud ptk 17 "Ettepanekud maakonnaplaneeringu muutmiseks ja täpsustamiseks".
KSH osas:
17. Teen ettepaneku vaadata dokument tervikuna üle sisuliste korduste – eriti teemalõigus ja seejärel sisuliselt muutmata mahus kokkuvõtte – osas. See aitaks mõnevõrra vähendada dokumendi mahtu ja parandaks selle loetavust.
Linn on ettepanekut arvestanud ja korrigeerinud aruannet.
18. Märgin p 3.4.6 osas, et nüüdseks on õppeasutusest saanud Kaitseväe Akadeemia.
Linn on märkust arvesse võtnud ja asutuse nime nii seletuskirjas kui andmekihtides korrigeerinud.
Üldplaneering koosneb seletuskirjast ja joonistest. Joonised esitatakse andmekihtidena kaardirakenduses siin: Tartu linna ÜP kaardirakendus. Planeeringu seletuskiri ja KSH aruanne koos oma lisadega avanevad siin: Tartu linna ÜP. Oleme valmis kooskõlastuse käigus kerkivaid küsimusi koheselt arutama, meie kontaktisikuks selles küsimuses on Jaanika Koppel.