Lp. Tartu linnavalitsus
Täname võimaluse eest Tartu linna üldplaneeringu osas arvamust avaldada. Esitame mõned ettepanekud, mis puudutavad metsi puhke- ja virgestusaladel ning rohevõrgustiku aladel.
Meie hinnangul vajavad puhkemetsade majandamisele seatud tingimused konkretiseerimist juba üldplaneeringus. Kui nende seadmist plaanitakse metsamajanduslike tööde kavas, mille kinnitab kohalik omavalitsus, siis tekib küsimus, kas kõik puhkemetsade staatusesse määratud metsad on Tartu linna omandis, et linn selle kava koostada ja kinnitada saab? Ja kas kava koostatakse avatud menetluses haldusmenetluse seaduse tähenduses? Palume selgitada.
Juhul, kui peetakse silmas riigimetsa pikaajalisi majandamiskavasid nn KAH aladel, siis KAH alade protsess ei hõlma strateegilist keskkonnamõju hindamist ja ka mitte seaduste alusel reguleeritud avalikkuse kaasamist. Otsuste mõjutamine selles menetluses võib osutuda väga keeruliseks, ka omavalitsusele.
Linnal on võimalik võtta otsustamises juhtpositsioon enda kätte just üldplaneeringu raames. Vajalikus täpsusastmes üldplaneeringus seatud tingimustel on õiguslik tähendus, millest tuleb lähtuda nii metsamajandamiskava koostamisel kui metsateatiste väljaandmisel.
ELF teeb ettepaneku seada metsadega seotud loodus- ja puhkeväärtuste säilimiseks planeeringus järgmised tingimused:
1) Riigimaale jäävaid puhkemetsi majandada uuendusraieteta. Majandamisel kasutada valik- ja hooldusraiet.
2) Eramaale jäävate puhkemetsade puhul seada lageraie langi suurusele tingimus, et see ei ületaks 0,5 ha.
3) Eramaal asuvates puhkemetsades, külgnevate eraldiste puhul, seada tingimus, et uuel langil ei alustata uuendusraiega enne, kui kõrvaloleval langil kasvab ca 5 meetri kõrgune noor mets.
4) Rohevõrgustikku jäävatel metsaaladel seada üldplaneeringusse raietingimused arvestades struktuurielemendi tähtsust, metsade vanuselist jaotumist ja kehtivaid raiepiiranguid (vajab täpsemat analüüsi).
5) Nii rohevõrgustikku kuuluvatel metsaaladel kui ka puhkemetsades teeme ettepaneku seada tingimuseks, et raietööd toimuvad väljaspool pesitsusaega (1.aprill - 31.juuli)
Uuendusraiete mõjusid ja alternatiive oleme kirjeldanud juhendis „Metsade kasutuse suunamine. Soovitusi omavalitsustele.“
Pesitsusaegse raierahu kehtestamise õiguslike võimaluste kohta leiab infot teemakohasest analüüsist.
Teeme siinkohal ka ettepaneku arvata viidatud juhend ja raierahu õiguslik analüüs planeeringu alusmaterjalide hulka ja kasutada neis sisalduvaid teadmisi metsi puudutavate lahenduste väljatöötamisel.
Oleme ka valmis oma ettepanekute täpsustamiseks kohtuma.
Lugupidamisega
Liis Keerberg
Eestimaa Looduse Fond
Metsaprogrammi ekspert