Saabunud kiri: Arvamus

Asja number: DP-21-030
Sari: 9-3.1 Kirjavahetus üld- ja detailplaneeringute ning linnaarengu küsimustes sh algatamise ettepanekud ja lähteseisukohad füüsiliste isikutega
Teema: Arvamus
Registreeritud: 23.05.2024
Dokumendi liik: Arvamus
Edastamise viis: Sisestatud Internetist

Saatja:
Kontaktisik MT
Saatja kuupäev: 23.05.2024

Menetlemine:
Seisund: Teadmiseks võetud
Vastutav töötaja: Liis Randmets
Vastamise tähtaeg: 23.06.2024
Failid: Rattaparkla.jpg ( 209 kb )
Seotud dokumendid:
Hide details for Asja sisukordAsja sisukord
Show details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Hide details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Esiteks soovin avaldadada tunnustust, et SÜKU ehitamisel ei piirduta ainult uue hoone rajamisega, vaid detailplaneering näeb ette ka kogu ümbruskonna ümberkorraldust. Kuigi Vabaduse Puiestee ja Emajõe kaldapealse ümberehtust on seni pigem kommunikeeritud kui teisejärgulist tegevust SÜKU rajamisele, ei tohiks siiski unustada, et koos SÜKU rajamise ja ümrbuskonna ümberkorraldamisega on võimalik luua Tartu kesklinnas nö. esindusväljak.
Detailplaneeringus on juba mitmeid häid punkte. Näiteks ühine sissesõit Kaubamaja ja SÜKU parklatesse ja praeguse parkla kaotamine. Ning turuhoone esise parkla vähendamine ja selle asemel väikese avaturu loomine. Lisaks Vabaduse Pst. laiuse vähendamine ainult kahele sõidurajale ning rattateede rajamine praeguste autoteede arvelt.
Kuid praeguses seletuskirjas on ka minu arust paar puudu olevat punkti.
Rattaparklate rajamisel on mainitud, et rajatakse kaetud rattaparkla 160 rattale. See arv võib ostutuda tulevikus liiga väikseks, eriti kui kesklinna tulijad hakkavad kaetud parklat kasutama peamise rattaparklana. Selletõttu peaks arvestama suuremate kohtade arvuga ning arvestama ka kohti kaubaratastele. Rattaparklas võiksid olla SÜKU hoonega arhitektuuriliselt sobivad või hoonesse integreeritud. Ruumipuudusel võiks lisada ka kahekorruselisi rattaparklaid (pilt manuses). Samuti võiks varguste ennetamiseks olla rattaparklad videovalvega.
SÜKU maaaluse parkla puhul pole mainitud, kas rajatakse ka elektiautode laadimispunktid. Hetkel on Kaubmaja maapealses parklas laadimispunkt, mis ümberehituse puhul kaoks. Siinpuhul peaks pöörama tähelepanu, et need laadijad ei pea olema tingimata kiirlaadjad nagu Enefit Volt pakub, vaid pigem rajada suurem hulk 22kW võimsusega tavalaadijaid. SÜKU külastaja viibib hoones pigem 2-3h ja selle aja jooksul saab ka aeglasema 22kW tavalaadijaga elektriauto piisavalt laetud.
Turuhoone esise parkla eemaldamine osutub tingimata keeruliseks. Et tagada turuhoone külastajatele siiski enam vähem mugav parkimiskorraldus, oleks mõistlik rajada ligipääs maalusele parklale, mis on SÜKUs turuhoone poolsel nurgal. Lisaks võiks pakkuda turuhoone külastajatele 90 või 120 min tasuta parkimist. Selle korraldamiseks saaks lisada turuhoonesse stendi, kus külastajad saavad oma autonumbri registreerida.
SÜKU maaaluse parkla kohta on kirjutatud, et sinna on kavandatud 219 parkimiskohta, mis on peaaegu sama suur kui Kaubamaja alune parkla. Siin tuleks hinnata parkimiskohtade vajadust täpsemalt ja vajadusel vähendada. Ei tasu unustada, et SÜKU läheduses on lisaks Kaubamajale ka Tasku ja Kvartali parklad.
Vabaduse Puiestee ümberehituse puhul võiks täiendavalt analüüsida, kuidas rajada tänav nii, et seda oleks mugav kasutada ka sündmuse jaoks nagu näiteks Autovabaduse puiestee või aastavahetuse vastuvõtt. Tähelepanu peaks pöörama nii tänava ehitusele (äärekivide kõrgus, rambid, valgustus), kui ka taristule nagu elektrivoolu ja vee kättesaadavus. Eesmärk võiks olla, et tänavat saaks ka sulgeda ainult lühikeseks ajaks mõne ürituse jaoks, mis ei vaja ajutisi rajatisi.