Saabunud kiri:
Tere Aavo ja Elo,
Arutasime omavahel Siuru DP Seletuskirja küsimusi ja meie ettepanekud DP Seletuskirja muutmiseks on allpool. Nende juurde käib kindlasti ka meievahelise lepingu sõlmimine, mille saadame teile samuti koos muudatustega järgmisel nädalal.
Senikaua kuni me ei ole saavutanud kokkulepet DP Seletuskirja sõnastuste ja allkirjastanud omavahelist lepingut jääme enda seniste vastuväidete juurde.
TKM Kinnisvara Tartu OÜ (TKM KV) teeb Uueturu tn 1 krundi ja lähiala (Kultuurikeskus Siuru) detailplaneeringusse järgmised parandus- ja täiendusettepanekud.
1. DP Seletuskirja leheküljel 11 asendada järgmine tekst: Uueturu tänavale on suures osas kavandatud jalakäijate ja ratturite ala, st suurendatud on jalakäijate kasutuses olevat ruumi ja vähendatud sõidukite liikumist. Planeering võimaldab säilitada Tartu Kaubamaja teenindavad olemasolevad sisse- ja väljapääsud sõidukitele. Kultuurikeskuse teenindamiseks on planeeritud sõidukitele ramp. Ramp loob võimaluse ka kaubamajale soovi korral juurdepääsude kavandamiseks. Rambi täpne asukoht selgub projekteerimisel. Ristumine Vabaduse puiesteega on reguleeritud valgusfooriga.
TKM KV sõnastuse ettepanek:
Uueturu tänavale on suures osas kavandatud jalakäijate ja ratturite ala, st suurendatud on jalakäijate kasutuses olevat ruumi ja vähendatud sõidukite liikumist. Kultuurikeskuse ja Tartu Kaubamaja, kuna detailplaneering toob kaasa Tartu Kaubamaja kehtiva detailplaneeringu liikluskorralduse muutmise vajaduse, teenindamiseks on planeeritud sõidukitele ühine ramp. Detailplaneeringuga nähakse ette nõue, millega tuleb edasise ehitusprojekti koostamise käigus arvestada: Tartu Kaubamaja olemasolev -1 korrusele sissesõit tuleb asendada ning projekteerida ja ehitada Tartu Kaubamaja rambile -1 korruselt nii sisse- kui ka väljasõit detailplaneeringuga kavandatavalt Siuru rambilt. Tartu Kaubamaja 0 korrusel asuv kaubaveo sisse- ja väljasõit ning olemasolev 0 korruselt senine väljasõit sõidukitele säilitatakse. Uueturu tänav jääb avalikku kasutusse. Juhul kui Uueturu tänav (ja sellel asetsev ramp) antakse avalikust kasutusest üle erakasutusse, siis tuleb Riia tn 1 kinnistu kasuks seada servituut tagamaks tasuta ja tähtajatu sisse- ja väljapääsu Uueturu tänavalt Riia tn 1 hoonesse.
Siuru rambi asukoht täpsustub projekteerimisel, seejuures tuleb arvestada tingimust, et rambi välise tarindi lähim kaugus Tartu Kaubamaja hoone Uueturu tänava poolsest välisseinast on vähemalt 7,6 meetrit.
Rambi projekteerimisel tuleb arvestada, et sisse- ja väljasõidud Tartu Kaubamajja ning ristumised Siurusse liiklejatega oleksid ohutud ja mugavalt kasutatavad. Ramp ja sellega seonduv liikluskorraldus tuleb projekteerida vastavalt kehtivatele nõuetele (EVS, Tee projekteerimise normid jne). Projekteerimisel tuleb arvestada vähemalt tasemega „hea“, „rahuldavat“ ja sellest madalamat taset vältida.
Ristumine Vabaduse puiesteega on reguleeritud valgusfooriga.
2. DP Seletuskirja leheküljel 11 asuv skeem asendada skeemiga, millelt nähtub rambi lahendus, mis tagab m.h sisse- ja väljasõidud nii Tartu Kaubamajale kui ka Siurule ning rambi ja Vabaduse puiesteega ristumise põhimõtteline liiklusskeem. TKM KV ettepanekud skeemi osas seoses Tartu Kaubamajaga on järgnevad:
3. Täpsustada DP Seletuskirja punkti 2.6.1 lehekülgedel 16 ja 17 tehnovõrkudega seonduvat:
Planeeringuala piirkond on varustatud hoonete toimimiseks vajalike tehnovõrkudega. Detailplaneeringus määratakse tehnovõrkude ja -rajatiste näitlik asukoht, mida on lubatud projekteerimisel täpsustada ja muuta koostöös puudutatud tehnovõrkude valdajate ning maaomanikega. Projekteeritavate hoonete alale jäävad olemasolevad tehnovõrgud tuleb ümber tõsta, planeeringus on esitatud näitlik ümber tõstetavate tehnovõrkude asukoht Küüni tänaval, Uueturu tänaval ja Vabaduse puiesteel, mida tuleb projektiga täpsustada. Uueturu tänaval tuleb maa-aluse hoonestuse ning juurdepääsurambi projekteerimisel tagada piki Uueturu tänavat kulgevate tehnovõrkude, sh magistraalsademeveetoru toimimine ning vajadusel ümbertõstmine kas Uueturu tänava koridoris või naabertänavatele.
Vastavalt Planeerimisseaduse (PLS) § 126 lg 1 p-le 4 on detailplaneeringu kohustuslikuks ülesandeks detailplaneeringu kohustuslike hoonete ja rajatiste toimimiseks vajalike ehitiste, sealhulgas tehnovõrkude ja -rajatiste ning avalikule teele juurdepääsuteede võimaliku asukoha määramine. Seega ei ole korrektne väita, et detailplaneeringus määratakse tehnovõrkude ja rajatiste näitlik asukoht – määratakse võimalik asukoht.
Täpsustada tehnovõrkude võimalikke asukohti seletuskirjas ja joonisel nii, et tehnovõrkude uued asukohad ja lahendus arvestaks sellega, et Tartu Kaubamaja, mille senise liikluskorralduse lahenduse muutmise vajadus on tingitud koostatavast detailplaneeringust, ühendatakse Siuru rambiga. Tehnovõrgud võivad asuda Tartu Kaubamaja ja rambi vahelisel maa-alal vaid siis, kui neid on võimalik sinna projekteerimisnormidest lähtuvalt nõuetekohaselt paigutada.
4. DP Seletuskirja leheküljel 26 asendada järgmine tekst (punkt 2.12):
Käesolev detailplaneering on pärast kehtestamist aluseks planeeringualal edaspidi teostavatele ehituslikele ja tehnilistele projektidele. Kultuurikeskuse hoone ehituse ajal peab olema tagatud Tartu Kaubamaja laadimisala toimimine ning Uueturu tänavalt parklasse sisse ja väljasõit.
Riia tn 1 hoone ühendamine rambiga eeldab tehnovõrkude ümbertõstmist, mille osas linn ei võta endale kohustust kanda rajatise ümbertõstmise kulusid. Ümbertõstmine toimub koostöös võrguvaldajaga Riia tn 1 igakordse omaniku kulul kui ei ole linnaga kokkulepitud teisiti.
Planeeritud ehitusõiguse realiseerib ja rahastab krundi omanik ja/või valdaja. Hoone(te) projektid tuleb kooskõlastada muinsuskaitseametiga.
TKM KV sõnastuse ettepanek:
Käesolev detailplaneering on pärast kehtestamist aluseks planeeringualal ehitusprojektide koostamisele. Kultuurikeskuse hoone ehituse ajal peab olema tõrgeteta tagatud Tartu Kaubamaja laadimisala toimimine, Uueturu tänavalt Tartu Kaubamaja parklasse sisse- ja väljasõit, kaubalaadimine ning pääs hoonesse jalgsi. Ehituse ajal peab olema tagatud Riia tn 1 kinnistu omaniku eelnev teavitamine seoses liikluskorralduse muudatustega ja võimalike sulgemistega Uueturu tänaval. Ehituse ajaks tuleb koostada ajutise liikluslahenduse projekt (määrates ära seal m.h ka ajutised liikluskorralduse lahendused, sh arvestades kõiki liiklejate liike), määrates selle koostamise nõude ka ehitusloa kõrvaltingimusena. Ajutise liikluskorralduse projekt tuleb eelnevalt kooskõlastada Riia tn 1 kinnistu omanikuga. Ehituse ajal peavad toimima kõik Tartu Kaubamaja teenindavad tehnovõrgud.
Planeeringu koostamise korraldaja on kohustatud oma kulul projekteerima ja välja ehitama detailplaneeringukohased avalikuks kasutamiseks ette nähtud juurdepääsurajatised (s.h rambi), haljastuse, välisvalgustuse ning tehnorajatised, kui planeeringu koostamise korraldaja ja detailplaneeringust huvitatud isik ei ole kokku leppinud teisiti. Tehnovõrkude projekteerimine ja ehitamine peab tagama ka nõuetekohased tehnovõrkudega ühendused Tartu Kaubamajale, mille senise liikluskorralduse lahenduse muutmise vajadus on tingitud käesolevast detailplaneeringust. Mistahes kokkulepped kolmandate isikutega, sh kaasrahastamise kokkulepped peavad olema kirjalikult sõlmitud enne detailplaneeringu kehtestamist. Tehnovõrkude projekteerimine, ühendamine ja/või ümbertõstmine toimub koostöös võrguvaldajatega ja kinnistute, kus tehnovõrgud asuvad või hakkavad asuva või mida tehnovõrgud teenindavad või hakkavad teenindama, omanikega.
Kuni ei ole kokku lepitud teisiti, viib detailplaneeringust huvitatud isik detailplaneeringu ellu ja kannab selleks vajalikud kulud. Hoone(te) projektid tuleb kooskõlastada muinsuskaitseametiga.
5. Täiendada DP Seletuskirja peatükki Liiklusprognoosid ja modelleerimised planeeringu elluviimisel (lk 12-15).
Määrata ehitusprojekti koostamise eeltingimuseks täiendavate liiklusuuringute läbiviimine, mis arvestab muuhulgas järgmist:
· Liiklusuuringute tegemisel lähtutakse EVS 843 (Linnatänavad) või uuemast standardist, s.h arvestades standardis toodut, et minimaalne teenindustase peab olema vähemalt C;
· Viia läbi täiendavad uuringud Vabaduse - Lai, Vabaduse – Uueturu ja Vabaduse – Turu - Riia ristmikel, mis lähtuvad olemasolevatest tegelikest liiklussageduste andmetest ja ristmike teenindustasemete võrdlusest tuleviku suhtes;
· Oluline on uuringute tegemisel ka eelmainitud ristmike pöördeid, et need oleksid standardile vastavad, ohutud ja toimivad.
6. Mänguväljakuga seotud sõnastus DP Seletuskirjas on TKM KV-le sobiv eeldusel, et selle osas sõlmime eraldiseisva lepingu.
Tervitades
Kristel