Tartu linna üldplaneeringu koostamine ja keskkonnamõju strateegiline hindamine (KSH) algatati Tartu Linnavolikogu 18.12.2014 otsusega nr 160. Üldplaneeringul on suur roll maakasutus- ja ehitustingimuste määramisel, üldplaneering on vastavat investeeringut ja ehitust ettevalmistava detailplaneeringu koostamise alus ning käsitleb linna arengut tervikuna. Planeeringu koostamise eesmärkideks on muuhulgas linna ja eraldi linnapiirkondade ruumilise arengu suundumuste määramine ja suundumuste tihedam sidumine maakonna ja lähivaldade ruumilise planeerimisega, avalike huvide ja väärtuste defineerimine, arhitektuurivõistluste läbiviimise vajaduse ja tingimuste, miljööväärtusega hoonestusalade piiride, kaitse- ja kasutustingimuste täpsustamine jms.
Planeeringualaks pindalaga ca 39 km2 on Tartu linna haldusterritoorium.
Eskiislahenduses leiab käsitlemist enamus planeerimisseadusega üldplaneeringule seatud ülesandeid. Eskiislahenduse heakskiitmise ja avalikustamise eesmärgiks on esmase tagasiside saamine planeeringust huvitatud isikute ja laiema üldsuse poolt. Pärast eskiislahenduse ja KSH programmi avalikku väljapanekut ja arutelusid analüüsib linn laekunud ettepanekuid ja otsustab planeeringu põhilahenduse väljatöötamise suunad ning põhimõtted.
Tartu linna üldplaneeringu koostamine on toimunud erinevate osapoolte koostöös. Eskiislahenduse väljatöötamiseks on läbi viidud kohtumisi ettevõtjate, krundiomanike, riigiasutuste ja linnaosa seltsidega ning koostamisel on kaasatud erinevate valdkondade esindajaid linnavalitsusest (n. sport, haridus, hoolekanne jne.). Valdkondade kaupa on teemad informatsioonina läbinud linnavalitsuse istungid ja linnavolikogu APK koosolekud.
Linn on planeeringu koostamise käigus prognoosinud tulevast elanike ja eluruumide arvu linnas tervikuna ja asumiti. Elamumaade määramisel on lähtutud teadmisest, et optimaalne uute eluruumide arv Tartu linnapiirkonna elamuturul on kuni 600 uut eluruumi aastas, mis teeb 2035. aasta perspektiivis 12 000 täiendavat eluruumi, sh võiksid jaguneda uued eluruumid linna ja eeslinna vahel pooleks. Kui arvestada vastavalt 2011. a rahvaloenduse andmetele leibkonna keskmiseks suuruseks Tartu linnas 2,02 inimest, siis võimaldaks valitud stsenaariumi realiseerumine Tartu linnas uut kodu 12 100-le elanikule.
Üldplaneeringus näidatud elamumaad on prognoosile vastavas ulatuses reserveeritud piisavalt põhimõttel, et elamupiirkondade kasvuks on maid ka pärast üldplaneeringu arvestusperioodi ( 2030+).
Võrreldes kehtiva üldplaneeringuga, kus elamumaid on ca 1557 hektarit on koostatavas üldplaneeringus elamumaade pindala vähendatud 916 hektarini. Elamumaade vähenemine on toimunud eelkõige looduskaitsealade tõttu aga samuti Ihaste ja Annelinna vahelisel alal elamumaade äri- ja ettevõtlusmaadega asendamise läbi.
Tööde “Tartu linna rahvastikuprognoos aastani 2035” ja „Tartu linna üldplaneeringu koostamisel elamumaade määratlemiseks vajalike alusandmete väljatöötamine“ alusel on välja töötatud alternatiivsed ruumilise arengu stsenaariumid, mis käsitlevad Tartu linna kiiret ja aeglast kontsentreeritud ja hajutatud arengut. Üldplaneeringu eskiislahenduse koostamisel lähtutakse Tartu linna kontsentreeritud arengu stsenaariumist, mille puhul kesklinn tugevneb, seal asuvad peamised töökohad ja teenused ning eeslinna eelisareng pidurdub.
Uus linna üldplaneering võimaldab võrreldes kehtiva üldplaneeringuga ühelt poolt paindlikumat maakasutuse käsitlemist, teisalt on maakasutus selgemalt defineeritud ning linna ruumiline areng arusaadavam.
Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 1 p 2 kohaselt korraldatakse üldplaneeringu koostamise käigus keskkonnamõju strateegiline hindamine.
Skepast & Puhkim ASi poolt koostatud keskkonnamõju strateegilise hindamise programm esitati veebruaris 2016 linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnale avalikule väljapanekule ja avaliku arutelu korraldamiseks.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seaduse § 1 lg 1, kuni 30.06.2015 kehtinud planeerimisseaduse § 16 lg 2, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 37 lg-d 1-3, Tartu linna ehitusmääruse § 10 lg 4, § 36 lg 4, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Kiita heaks Tartu linna üldplaneeringu eskiislahendus.
2. Linnavalitsusel korraldada punktis 1 nimetatud üldplaneeringu lähteseisukohti ja eskiislahendust tutvustav ning keskkonnamõju strateegilise hindamise programmi avalik väljapanek ja arutelud.
3. Määrata avaliku väljapaneku ajaks 2. mai kuni 29. mai 2016. a ja kohaks Tartu infokeskus raekojas ja stendid Poe ja Rüütli tn nurgal.
4. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada Tartu linna üldplaneeringu eskiislahenduse ja keskkonnamõju strateegilise hindamise programmi avalikud arutelud. Määrata arutelude ajaks ... ja ............ mai 2016. a kell 17:00 ja kohaks linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna koosolekute ruum III korrusel (Raekoja plats 3, tuba 303).
5. Linnavalitsusel korraldada:
5.1. vähemalt nädal aega enne avaliku väljapaneku algust eskiislahenduse kohta teate ilmumine ajalehes Postimees ja Tartu linna kodulehel;
5.2. vähemalt üks nädal enne avaliku väljapaneku algust eskiislahenduse kohta teate üles panemine Tartu infokeskuses raekojas.
5.3 planeeringu eskiislahendust tutvustava arutelu aja ja asukoha kohta teate ilmumine ajalehes Postimees ja Tartu linna koduleheküljel vähemalt nädal aega enne arutelu toimumist.
5.4. üldplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise programmi avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu kohta teate ilmumine ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded, ajalehes Postimees ja Tartu koduleheküljel.
6. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.