Saabunud kiri:
-----Original Message-----
From: Jaak Laineste <jaak@nutiteq.com>
Sent: Tuesday, June 27, 2023 9:33 AM
To: Aire Priks <Aire.Priks@tartu.ee>
Subject: Minu kokkuvõtvad vastuväited Väike kaar 33 krundi detailplaneeringule
Tere,
ma toon protokolli selguse jaoks veel kord välja peamised argumendid, miks ei saa nõustuda antud detaiplaneeringuga. Täiendasin neid toimunud arutelul saadud info põhjal.
- Meie krundi ja pere peamine subjektiivne ja akuutne häiring on pidev müra. Tehas on ise tunnistanud, et on müra mingil määral vähendanud, aga ei ole suutnud kogu oma tegevuse ajaloo jooksul seda viia normide piiresse. Senini parim saavutus on olnud jõuda piirväärtuste lähedale, aga neid ületatakse senini. Neil on lubatud vaatamata keskkonnanormide eiramisele tegutseda ilma probleemideta - neid ei ole kunagi seetõttu peatatud, nad ei ole isegi maksnud selle eest ei trahve, sunniraha ega kompensatsioone häiritavatele. Tänapäevane ettevõtlus ei saa toimida naabruskonna talumise arvelt, isegi vähemalt samapalju avalikkuse huviks olevate tuuleparkide puhul võetakse kasutusele taluvustasud kohalikele.
- Müra seadustes määratud piirväärtusi plaanitakse elamurajoonides vähendada veelgi ja ei ole eluliselt usutav, et tehas suudaks uusi piire järgida, kui isegi senistega ei ole suudetud toime tulla.
- Tehas keeldus ettepanekust pakkuda naabruskonnale vähimatki öörahu aega, näiteks õhtusel/öisel ja nädalavahetustel. Eramutes on 24/7 kostva pideva müra tõttu võimatu hoida aknaid lahti või veeta puhkehetke oma koduaias. Ettevõtete tegevusaja piiramine elanikele öörahu pakkumiseks elamurajoonides on väga tavapärane praktika ja 24/7 häiringute tekitamise lubamine peaks olema õigustatud vaid väga suurte erandite (nt ülekaalukas avalik huvi) puhul.
- Tehas keeldus linna ettepanekust vähendada enda ruumilist jalajälge raudtee suunas, raudteeliini (mida nad aktiivselt ei kasuta) vabastamise näol
- Tehas ei ole väidetavalt suutnud jõuda naabriga (Operail) kokkuleppele võtta kasutusele naabruskonnale paremini sobiv liiklusskeem: otsesem väljasõit suuremale tänavale
- Enamikes suuremates linnades on suurte veokite sisenemine linnapiirkonda piiratud ja on tavapärane nõutav oluliselt väiksemate veokite kasutus linnas. Antud tehas (ja tema tarnijad) kasutavad aga reeglina suurimaid, linna väikestele tänavatele mittesobivaid veoautosid, mis sõidavad oma pöörderaadiuste tõttu üle muruplatside ja kõnniteede, tekitades liiklusohtlikke olukordi ja reaalseid liiklusavariisid. Tehas ei soovi kasutada väiksemaid sõidukeid, sest see on neile majanduslikult kulukam.
- Minu investeeringud antud piirkonda on tehtud ajal, kui oli eelmise üldplaneeringu olukord ja on igati õigustatud ootus, et selle piirkonna perspektiiv ei halvene. Tehase arendamise lubamine kinnistab mürarikast tootmist piirkonda ja naabruskonna tulevikuperspektiiv (sealjuures kinnisvara väärtus) halveneb oluliselt.
- Ala üldplaneeringule, mis määras selle büroohoonete alaks, ei esitanud tehas ei vastuväiteid ega vaidlustanud seda etteantud tähtaja jooksul kohtus. Sellegipoolest algatas linn käesoleva detailplaneeringu kui üldplaneeringuga vastuolus oleva, mis on juba algatusena küsitav sest ÜP peab olema DPde aluseks ja sellega vastuollu minek peab olema põhjendatud, eelkõige ülekaaluka avaliku huviga. Avalik huvi siin puudub, tehase laiendus on ühe eraettevõtja huvi arendada oma tehase tegevust: optimeerida kulusid ja suurendada sortimenti. Välja on toodud väidetav positiivne areng piirkonnale liikluse vähendamisega, aga see ei ole märkimisväärne.
- Avalikkuse ja linna kodanike huvides on arendada linnas eelkõige teadmuspõhist majandust, meditsiinikeskust jms valdkondi, mis toovad siia suures hulgas kõrge lisaväärtusega töökohti. Antud piirkonna arendus äride ja büroodena võimaldaks pakkuda sadu töökohti just targale majandusele sobivas asukohas: Kliinikumi ja kesklinna vahetus läheduses. Tööstuse jaoks on Tartu läheduses, sh Tartu linna territooriumil oluliselt paremaid asukohti nii naabruskonna kui tehase enda seisukohast. Tehasel on olnud aega aastakümneid, et võtta ette samme selleks sobivasse kohta kolimiseks. Ala kasutus tehasena mitte ei arenda, vaid piirab ettevõtlust linnas.
lugupidamisega,
Jaak Laineste