Saabunud kiri: ÜP ettepanekud

Asja number: 2020-14042
Sari: 9-3.1 Kirjavahetus üld- ja detailplaneeringute ning linnaarengu küsimustes (s.h. algatamise ettepanekud ja lähteseisukohad) füüsiliste isikutega
Teema: ÜP ettepanekud
Registreeritud: 14.08.2020
Kellele saadetud: Mati Raamat, Indrek Ranniku, Tiiu Tuuga, Jaanika Koppel
Dokumendi liik: Ettepanek
Edastamise viis: E-post

Saatja:
Organisatsioon: ABC Kinnisvarateenuste OÜ
Saatja kuupäev: 14.08.2020

Menetlemine:
Seisund: Lõpetatud
Vastutav töötaja: Jaanika Koppel
Kellele suunatud: Jaanika Koppel
Vastamise tähtaeg: 14.09.2020
Seotud dokumendid:
Hide details for Asja sisukordAsja sisukord
Show details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Hide details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Tere.

Saadame ettepanekud e-kirjaga, sest ÜP ettepanekute digikeskkond ei avane pikemat aega.

Lugupidamisega,
ABC Kinnisvarateenuste OÜ (Aparaaditehase arendaja)

Kontakt: Karin Bachmann
5348 7656


Ettepanekud koostamisel olevasse Tartu linna üldplaneeringusse. 
 
1_ Peatükis 10.2.1. on käsitletud magistraaltänavaid, millede ülesanne on "tagada kiired ühendused, ku liikluse rahustamist üldjuhul ei toimu ning peamagistraalid nähakse ette eemale elumajadest seoses kõrge müra ja õhusaastega". Samas on Riia tänav näidatud peamagistraalina – tänav, mida ääristavad valdavalt elumajad, sh miljööväärtuslik väikeelamurajoon.

Ettepanek: näha ette Riia tänava ümberkujundamine inimsõbralikuks ja haljastatud tänavaks, kus on kohustuslik madalam liikumiskiirus ja eelistatud jalgratturid ning jalakäijad. Selline tänava ümberkorraldamine haakub otseselt kesklinna laienemisega Maarjamõisa poole: aitab ühendada teele jäävad asutused ning parendada Riia tänava äärseid elamistingimusi. Muuhulgas tuleb kesklinnaga sujuvalt siduda rajatav kergliiklusviadukt. Oskusliku sidumise vajadus tuleneb Riia tänava kui rattasõidu põhivõrgu osale (näidatud ratta- ja jalgteede töös) esitatavatest nõuetest.
 
2_ Arusaamatuks jääb plaan kavandada Sadamaraudtee koridor magistraaltänavaks, mis selgelt kahjustaks koridori äärde jäävate elanike ja asutuste (sh lasteaed) tingimusi ja huvisid. Koridori ääres on kinnistuid, mille poolitamisega saab linna tihendada ja mis vajavad ligipääse, kuid selleks ei ole vaja katkematut magistraali.
Arvestades, et Tartu liikluskoormus on suhteliselt madal ja jääb selliseks ka prognooside järgi (kui ei tehta linna liikluses rumalaid otsuseid), siis puudub probleem, mida lahendada täiendavate tänavate rajamisega. Samal ajal on ülemaailmselt selge, et kiiremad ühendused autodele suurendavad autostumist, mis on ka täna Tartus kasvav trend. Autostumise ohjamiseks tuleb suured infrastruktuuri investeeringud suunata mitte sõiduteedesse, vaid ratta- ja  kõnniteedesse ning ühistransporti.
 
ETTEPANEK: Sadamaraudtee koridor, alates Vaksali tn pikenduse algusesse rajatavast üledimensioneeritud ristmikust, kavandada peamiselt kergliiklusteena. Neis kohtades, kus krunte tihendamiseks poolitatakse või on olemasolevad juurdepääsud, peab tänav olema ühiskasutuses, kergliikleja ja jalakäija eesõigusega.  
 
3_ Tänane linnatänavate standard sätestab kõrge ruumivajaduse parkimisele ja sõiduteede laiustele ja seetõttu vähendab haljastuse hulk linnas kord korralt – kasvab kõvakatendatud alade hulk, suureneb sademevee hulk torustikes, väheneb elurikkus, vähenevad inimesele meeldivad puhkekohad jne.
 
ETTEPANEKUD:
töötada välja parkimisnormide leevendused kogu linnas;
mitte nõuda normikohaseid manööverdusalasid ja parkimiskohti erakinnistutel (tegelikkuses on inimesed võimelised parkima palju tõhusamalt)  - tuleb tegutseda juhtumipõhiselt;
laiendada kesklinna parkimispiirkond kesklinnast raudteeni. 

4_ Kehtivas detailplaneeringus on Kastani 42 (Aparaaditehas) kinnistule lubatud 5 korrust, kehtivas üldplaneeringus on piiriks olemasolev kõrgus. 

ETTEPANEK: seada hoonestuse kõrguseks Kastani 42 kinnistul 5 korrust.

5_ Monofunktsionaalne ja jäigalt ette määratud tegevustega linnaplaneerimine on minevik. Mida paindlikumad on dokumendid, seda kergemini ja kiiremini on võimalik muutusi ellu kutsuda, mille läbi saab linnaruum sujuvalt areneda ja toimida. 

ETTEPANEK: määrata Aparaaditehase ja Samelini piirkonnas juhtfunktsiooniks segakasutusala, kus funktsioonide osakaalud täpsustatakse projekteerimistingimustega.