Saabunud kiri: Tervist Kummastav on kuulda, et Tartu LV ei ole võimeline korraldama veebi vahendusel osalemist avalikul arutelul. Üle Eesti on selline võimekus ka oluliselt väiksematel kohalikel omavalitsustel. Pigem viitab võimekuse puudumine soovimatusele sellist võimalust pakkuda, vaevalt et tehniliselt küsimus nii keerukas oleks. Igal juhul on sellest kahju, kuivõrd tunniks ajaks 200 kilomeetri kaugusele ja tagasi sõitmist ei saa kuidagi pidada keskkonnasõbralikuks, eriti kui Tartu linn enda vastuses Kvissentali tee 15 detailplaneeringule esitatud arvamuses rõhutab, et kliimamuutuste leevendamine ja inimtegevuse keskkonnamõju vähendamine on üks olulisemaid tegevusi (Tartu) väärtuste hoidmisel ja siinse elukorralduse säilitamisel. Eeltoodu valguses jääb küll arusaamatuks, kuidas ei ole Tartu LV suutnud kahe koroona-aasta jooksul organiseerida tehnilist võimekust osaleda avalikul arutelul veebi teel. Kuivõrd homme ei ole arvamuse esitajal (kes elab välismaal) ega ka allakirjutanul võimalik Tartusse avalikule arutelule kohale tulla, siis esitan meie seisukohad kirjalikult. Tartu LV märgib vastuses arvamusele, et:
1. Tartu linn on teinud koostööd Tartu vallaga ja küsinud Kvissentali tee 15 krundi detailplaneeringu osas valla seisukohta. Tartu vald on andnud teada, et Tartu Vallavalitus arutas 26.01.2022 toimunud istungil esitatud planeeringulahendust ja võttis järgneva seisukoha: Joonistel tuleb kajastada projekteeritava Tartu põhjapoolse ümbersõidu Vahi sõlme viimane lahendus ja määrata maakasutus projekteeritud lahenduse alusel. Linn arvestas esitatud seisukohaga. Tartu vald ei ole Tartu linna üldplaneeringu (kehtestatud 2021) ega ka käesoleva detailplaneeringu koostamise käigus viidanud vajadusele valla ja linna vahel täiendava ühenduse loomiseks. Pille ja Müta maaüksuste lõunapoolsetele osadele on võimalik juurdepääsu võimalusi kaaluda vastava detailplaneeringu menetluse käigus ning kooskõlas linna üldplaneeringuga.
Viitame siinkohal, et varasemalt kui Kvissentali tee 15 kuulus eelmisele omanikule, oli juurdepääs läbi nimetatud kinnistu võimalik. Seega on küsimus vaid kinnistu omanikus, kes ei soovi läbipääsu lubada, mitte üldistes dokumentides. Arusaamatuks jääb, mida peate silmas lausega – Pille ja Müta maaüksuste lõunapoolsetele osadele on võimalik juurdepääsu võimalusi kaaluda vastava detailplaneeringu menetluse käigus ning kooskõlas linna üldplaneeringuga. Esiteks puudub Pille lõunapoolsele maaüksusele kavandatava maantee realiseerumise korral juurdepääs. See oleks võimalik kavandada vaid tunneliga maantee alt, mis on ilmselgelt liiga kallis lahendus maaüksuse hoonestamiseks. Teiseks – kas kooskõlas linna üldplaneeringuga tähendab seda, et juurdepääs on Lootsi tänava pikenduse kaudu üle Kvissentali tee 17a ja 13 kinnistute? Ka selle juurdepääsu osas on Tartu LV ju varasemalt öelnud, et ei nõustu ühendusega Tartu vallaga?
2. Pille ja Juta maaüksuse omanikud on esitanud Tartu vallale detailplaneeringu algatamise taotluse sooviga kavandada Pille maaüksusele ärihooned. Lõunapoolsele krundi osale soovitakse kavandada 20 000 m² brutopinda äridele, mis standardikohaselt eeldaks ligikaudu 400 parkimiskohta. Kavandada soovitakse ühendustee-tunnel krundi põhjapoolse osaga, kuhu soovitakse rajada 50 000 m² brutopinda. Algatamise taotluses on öeldud, et arenduse orienteeruv parkimiskohtade arv on ca 750. Detailplaneeringut ei ole käesolevaks ajaks veel algatatud, seega ei ole teada, millistel lähtetingimustel planeeringut koostama asutakse.
Seega ei ole kohane väita, et Pille maaüksusele planeeritakse elamud ja kaasnev koormus Kvissentali tänava elamute infrastruktuurile on väike ega häiri kohalikku liiklust. Märgite õigesti, et Pille-Juta kinnistute detailplaneeringut ei ole algatatud. Tänaseks on ka selgunud, et sellist ehitusõigust nagu viitate, Pille maaüksustele ei kavandata. Tänane DP eskiis näeb Pille maaüksusele ette minimaalse parkimisvajadusega funktsioone: läänepoolne kinnistu osa: hooldekodu 4 korrust, kokku ca 120 tuba, ca 20 parkimiskohta. Idapoolne kinnistu osa: üliõpilasküla/ hostel, 5 maja a’ 40 majutusüksust hoones, ca 30 parkimiskohta Seega kokku orienteeruvalt 50 parkimiskohta, millest pooled ei ole tipptunni-aegsed ja sisuliselt liikluskoormust ei suurenda. Seega on kohane väita, et Pille maaüksusele planeeritav ehitusõigus ja sellega kaasnev liikluskoormus Kvissentali tänavavõrgule on väike ega häiri kohalikku liiklust.
3. Märgite, et esitatud eksperthinnangust jääb selgusetuks, millest tulenevalt on leitud, et Pille kinnistu võimalik arendus toob juurde ligikaudu 30 sõidukit tipptunnis, kui vastavas detailplaneeringu algatamise taotluses hinnatakse parkimiskohtade vajaduseks Pille maaüksusel 750 kohta.
Nagu märgitud, on Pille maaüksuse DP eskiisi oluliselt muudetud ning kavandamisel on hoonestus, millega kaasneb ca 50 sõidukit. Seega on ekspertarvamus igati asjakohane.
4. Planeeritud kruntide Pos 6 ja Pos 7 piirile sõidutee kavandamine üldplaneeringukohase roheala suunas ja läbi roheala kuni üldplaneeringukohase teeni ei ole keskkonnasõbralik, üldplaneeringut ega kliimaeesmärke arvestav.
Tuleb arvestada, et pos 6 ja 7 vaheline ala on planeeringus kavandatud kõvakattega (vt joonisel lillaga), küsimus on planeeringuala mõttes vaid ühe planeeritud puu kavandamata jätmises. Viited üldistele kliimaeesmärkide ei ole antud kontekstis relevantsed.
5. Linn ei pea põhjendatuks krundi Pos 10 pikendamist kuni krundi piirini, kuna see ei vasta linna üldplaneeringule. Üldplaneeringuga määratav Tartu linna tänavate- ja teedevõrgustik on kooskõlas linnaruumi arendamisega ning maakasutusega. Tartu valla detailplaneeringute täpne lahendus selgub detailplaneeringute koostamisel nagu seda on rõhutatud ka Pille maaüksuse detailplaneeringu algatamise taotluses, samuti Tartu põhjapoolse ümbersõidu projekti valmimisel, mille osas on ka arvamuse esitaja ise nentinud, et selle asukoht ja lahendus võib muutuda ning pooleli on teemakohane kohtuasi.
Oleme selgitanud, et pos 10 pikendamisel on võimalik tagada Pille lõunapoolsele maaüksusele juurdepääs avalikult kasutatavale teele. Viitame siinkohal PlanS § 131 lõikele 3, mis näeb ette, et planeeringu koostamise korraldaja peab tagama, et planeeringualalt oleks juurdepääs avalikult kasutatavale teele. Nimetatud kohustust saab mõista ka laiemalt – DP koostamise korraldaja peaks tagama, et ka planeeringualaga külgnevale kinnistule on kavandatud juurdepääs avalikult kasutatavale teele, kui selleks ei ole muud võimalust. Mis puudutab pooleliolevat kohtuvaidlust, siis 3.11.2022 toimus Tallinna Halduskohtus kohtuistung haldusasjas nr 3-22-755, mis puudutab Transpordiameti poolt väljastatud projekteerimistingimusi muuhulgas Pille kinnistule juurdepääsu osas (kohus teeb otsuse 2.12.2022). Istungil tundis ka kohtunik huvi, mismoodi tulevikus Pille kinnistu lõunapoolsele osale juurde pääseb. Transpordiameti vastus oli, et selleks tuleb koostada detailplaneering ja selle raames juurdepääs lahendada. Sama väidab täna ka Tartu LV, samas on selge, et detailplaneering ei ole võluvits, mis iseenesest juurdepääsu ära lahendab. Avalikult kasutatavale teele pääsemiseks ei ole kliendil maantee valmimisel ühtegi teist mõistlikku võimalust, kui läbi Kvissentali tee 15 kinnistu, eriti arvestades, et Lootsi tänava pikendust ei pruugi kunagi valmis ehitada ning selle kaudu liiklemine häirib igal juhul piirkonna elanikke rohkem, kui äri- ja tootmismaade vahelt pos 10 pikendamisel.
6. Transpordiamet edastas 06.01.2022 kõige aktuaalsema skeemi lingi, millega Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringu koostamisel avalikul väljapanekul arvestada. Sama viitas koostöö käigus ka Tartu vald: Joonistel kajastada projekteeritava Tartu põhjapoolse ümbersõidu Vahi sõlme viimane lahendus ja määrata maakasutus projekteeritud lahenduse alusel.
Oleme arvamuses välja toonud, et vastu võetud DP lahendust ei ole Transpordiamet kooskõlastanud. Vastuses arvamusele ei ole Tartu LV nimetatud faktile ka vastu vaielnud, viidatud on vaid, et DP lahenduse koostamisel lähtuti Transpordiameti skeemist. Meie hinnangul näeb planeerimisseadus siiski ette DP kooskõlastamise kohustuse, mida antud juhul täidetud ei ole. Linn ei ole ka vastanud Transpordiameti 1.04.2022 kirjale, mistõttu ei saa DP lahendust kuidagi Transpordiameti poolt heaks kiidetuks lugeda, eriti kui kooskõlastatud lahenduses on pos 8 kavandatud transpordimaa krundiks suurusega 5346 m² ning nähtud ette Tartu linna põhjapoolse ümbersõidu kavandamiseks ja otstarbeks ning riigimaa koosseisu. Detailplaneeringu avalikule väljapanekule on aga esitatud DP lahendus, kus pos 8 ja riigimaa koosseisu jääv krunt on kõigest 76 m². Arvestades, et Pille lõunapoolsele alale ei ole soovi kavandada suuremahulisi ärihooneid ja sellega kaasnevat liikluskoormust, tuleks lähtuda Transpordiameti 01.04.2022 kirjas toodud seisukohast, et Pille kinnistu lõunapoolse osa arendamiseks tuleks juurdepääs anda Tartu linna territooriumilt. Lugupidamisega Raul Keba Kim Allikas´e lepinguline esindaja Vandeadvokaat | RISTAL KEBA PARTNERID Advokaadibüroo Pärnu mnt 20, Tallinn tel +372 514 3434 raul@ristal.ee Saatja: Liis.Randmets@raad.tartu.ee <Liis.Randmets@raad.tartu.ee> Saatmisaeg: kolmapäev, 9. november 2022 13:52 Adressaat: allikas1@gmail.com Koopia: raul@ristal.ee Teema: Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringu avalik arutelu Tere Olete palunud võimalust osaleda avalikul arutelul veebi teel. Anname teada, et kahjuks ei ole Teie poolt soovitu võimalik ning Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringu avalik arutelu toimub Tartu Linnavalitsuse 25.10.2022 korraldusega nr 1166 määratud ajal ja kohas: 10.11.2022. a kell 15.00 linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna nõupidamiste ruum (303) Raekoja plats 3. Lugupidamisega Aire Priks Detailplaneeringute teenistuse juhataja 736 1252