Teie 03.08.2022 14:36:58 nr 1-69
Meie 03.10.2022 nr 9-3.2/DP-07-020
Tartu linna seisukoht kahju hüvitamise nõude osas
I Asjaolud
Olete esitanud Tartu linnale oma kliendi, OÜ Kondsor, nimel nõudeavalduse kahju hüvitamiseks summas 1 626 664 eurot nõudeavalduses toodud põhjustel. 12.09.2022. a teavitasime Teid, et Tartu linn võtab kahju hüvitamise nõude osas seisukoha hiljemalt RVastS § 18 lg-s 1 sätestatud tähtaja jooksul.
Kahjunõude avalduses olete välja toonud, et Teie hinnangul on linn olnud õigusvastaselt tegevusetu Aleksandri tn 8 ja 8a detailplaneeringu vastuvõtmisel ning viitate seejuures Tartu Ringkonnakohtu 23.09.2022. a otsusele haldusajas nr 3-18-2021. Samuti olete seisukohal, et Tartu linn oli viivituses eelviidatud Tartu Ringkonnakohtu otsuse täitmisega, kuivõrd kohtuotsus jõustus 25.10.2021. a, aga Aleksandri tn 8 ja 8a detailplaneering kehtestati alles 09.06.2022. a.
Olete avalduses välja toonud, et OÜ Kondsor on tellinud ehitushindade muutuse väljaselgitamiseks ekspertarvamuse, millest nähtub, et planeeritud hoone ehitamise maksumuseks oleks 2019. a olnud 3 256 726,31 eurot ja 2022. a on see 4 634 469,60 eurot. Hinnavahe 2019. a ehitamise ja täna ehitamise vahel on seega 1 377 744 eurot ning tegemist on otsese varalise kahjuga, mis OÜ-l Kondsor on tekkinud detailplaneeringu vastuvõtmise õigusvastase viivitamisega. Lisaks on OÜ Kondsor kandnud kulusid ekspertarvamuse saamiseks summas1920 eurot, mis liigitub otsese varalise kahju alla.
Kahjunõude avalduses olete ühtlasi välja toonud, et OÜ Kondsor varaline kahju seisneb ka saamata jäänud üüritulus, mida äriühing oleks saanud hoone välja rentimisest. Hoone rentimiseni oleks jõutud 2020. a alguses pärast kasutusloa väljastamist. Detailplaneeringu järgi on kavandatud hoones 1300 m² rendipindu. Tartu kesklinnas asuva uue äripinna renditasu on 2020. - 2021. a olnud keskmiselt 10 - 13 eurot/m². Eelnevat kinnitab ka OÜ Kondsor poolt samal detailplaneeringu alal juba olemasoleva hoonete ruumide renditasude suurus. Seega oleks OÜ Kondsor saanud alates 2020. a algusest ehk viimase ca 19 kuu jooksul renditasu summas 19 kuud x 1300 m2 x 10 eurot/m2 = 247 000 eurot.
II Tartu linna seisukoht kahjunõude avalduse osas
Tartu linn tutvunud Teie poolt esitatud kahju hüvitamise nõudega, ei nõustu avalduses välja toodud nõude aluseks olevate õiguslike ega faktiliste väidetega.
Õige on Teie poolt välja toodu, et Tartu Ringkonnakohus on asja uuel otsustamisel ja tuginedes Riigikohtu 30.03.2021. a otsusele jõudnud seisukohale, et Tartu linna poolt esitatud nõudmine hoone 4 m kaugusele nihutamiseks kinnistute vahelisest piirist ei ole olnud põhjendatud.
Väär on aga Teie poolt välja toodud seisukoht, mille kohaselt on Tartu Ringkonnakohus tuvastanud, et Tartu linn on olnud detailplaneeringu menetluses tegevusetu või õigusvastases tegevusetuses/viivituses.
Tartu Ringkonnakohus on 23.09.2021. a otsuse punktis 13 märkinud, et: "Käesolevas asjas tehtud 30.03.2021. a otsuses leidis Riigikohus, et alama astme kohutud on õigesti asunud seisukohale, et kuigi menetlusaeg on olnud pikk (detailplaneering algatati 2007. a), ei ole vastustaja olnud õigusvastaselt tegevusetu ega detailplaneeringu menetlusega õigusvastaselt viivitanud. Samuti pole vastustaja rikkunud kaebaja õiguspärast ootust. Kohtud on siiski jätnud välja selgitamata, kas kaebaja omandiõiguse kitsendamiseks esineb tegelik vajadus.". Tartu Ringkonnakohus on viidatud otsuse põhjendavas osa edasistes punktides analüüsinud ainult Tartu linna põhjendusi ja kaalutlusi hoone nihutamise nõudes.
Tartu linna hinnangul on "tegevusetus" ja "õigusvastane kaalutlus" olemuslikult ja õiguslikult erinevad mõisted. Tartu Ringkonnakohus ei ole oma 23.09.2021. a otsuses haldusasjas nr 3-18-1901 leidnud, et Tartu linn oleks õigusvastases tegevusetuses. Kohtud on üheselt tuvastanud, et vaidlusaluse detailplaneeringu pikk menetlusprotsess ei ole olnud tingitud Tartu linna tegevusetusest.
Tartu linna hinnangul ei ole õige ka väita, et Tartu linn oleks olnud õigusvastases tegevusetuses kohtuvaidluse ajal, mil kohtud analüüsisid, kas Tartu linna kaalutlused hoone nihutamise nõudes on olnud õiguspärased või mitte.
Tartu linn juhib ühtlasi avalduse esitajate tähelepanu asjaolule, detailplaneeringu vastuvõtmine (PlanS § 134) ja kehtestamine (PlanS § 139) on planeerimisseaduse mõttes erinevad menetlustoimingud. Planeerimisseadus ei kehtesta, mis aja jooksul peaks olema jõutud planeeringu kehtestamiseni ning OÜ Kondsoril ei ole saanud tekkida õiguspärast ootust talle sobiliku planeeringu kehtestamiseks.
Tartu Ringkonnakohtu 23.09.2021. a otsusega kohustati Tartu linna Aleksandri 8 ja 8a detailplaneeringut vastu võtma. Viidatud Tartu Ringkonnakohut otsus jõustus 25.10.2021. a ning detailplaneering võeti vastu ja suunati avalikule väljapanekule 20.01.2022. a Tartu Linnavolikogu otsusega nr 20. Seega sai Tartu Ringkonnakohtu 23.09.2021. a otsus täidetud 20.01.2022. a, mitte aga 09.062022. a. Tartu linna hinnangul on kohtuotsuse täitmiseks kulunud 3-kuuline tähtaeg mõistlik.
Detailplaneering suunati peale vastuvõtmist avalikule väljapanekule, mis kestis 08.-22.02.2022. a. Lisaks vajas detailplaneeringu dokumentatsioon ajakohastamist vastavalt nõuetele, mistõttu on 29.04.2022. a teavitatud OÜd Kondsor, et: "Vastavalt riigihalduse ministri 17.10.2019. a määrusele nr 50 "Planeeringu vormistamisele ja ülesehitusele esitatavad nõuded", peavad enne määruse jõustumist algatatud detailplaneeringud alates 2020. aasta 1. maist vastama määruse nõuetele. Vastav informatsioon oli töö koostajal/planeerijal teada ja töö seni tegemisel.". Seega märtsis-aprillis on toimunud OÜ Kondsor poolt valitud planeerijaga koostöö ning planeerija on tegelenud planeeringu nõuetekohaseks vormistamisega.
Detailplaneeringu koostaja edastas planeeringu allkirjastamiseks OÜ Kondsor esindajale käesoleva aasta maikuu alguses ning allkirjastatud ja korrektselt vormistatud detailplaneering edastati Tartu linnale 09.05.2022. a.
Vastavalt Tartu linna põhimääruse § 31 lg-le 4 tuleb õigusakti eelnõu esitada volikogu kantseleisse hiljemalt 14 päeva enne istungi algust. Maikuus toimus Tartu linnavolikogu istung 19.05.2022. a, mistõttu ei olnud ajaliselt võimalik enam vaidlusalust detailplaneeringut volikogule kehtestamiseks esitada. Aleksandri 8 ja 8a kruntide detailplaneering kehtestati Tartu Linnavolikogu 09.06.2022. a otsusega nr 44. Seega arvestades õigusaktides sätestatud tähtaegasid ning Tartu linnast sõltumatuid asjaolusid (sh planeeringu vormistamine planeerija poolt ning allkirjastatud planeeringu edastamine), siis ei saa ka vaidlusaluse detailplaneeringu vastuvõtmisest kehtestamiseni kulunud aega pidada ebamõistlikult pikaks.
Kokkuvõtvalt jääb Tartu linn seisukohale, et kahjunõude avaldus ei ole põhjendatud ning ei kuulu Tartu linna poolt rahuldamisele. Ühtlasi ei võta Tartu linn eeltoodud põhjustel seisukohta kahjunõude sisulise põhjendatuse osas.