TARTU LINNAVOLIKOGU | |
INFORMATSIOON | |
Tartu |
21. aprill 2014. a. nr LVK-I-0040 |
Informatsioon linnavolikogu arengu- ja planeerimiskomisjonile Tartu linna üldplaneeringu ptk 4 "Maa- ja veealade üldised kasutamis- ja ehitustingimused" ülevaatamisest |
Käsitletava peatüki ülevaatamine on esitatud järgmise ülesehitusega:
b) tagada, et arhitektuurivõistluse korraldamisele seatud nõuded oleksid proportsionaalsed;
c) koostada ja avalikustada selgitav juhend, kuidas Tartu linna üldplaneeringu punkti 4 arhitektuurivõistlusi puudutavat osa rakendatakse.
Üldplaneeringu edasiseks elluviimiseks arhitektuurivõistlust puudutavas küsimuses on vajalik planeeringu sõnastuse korrigeerimine eeltoodud kirja soovitustest lähtuvalt, sest õiguskantsler on leidnud, et üldplaneering on sobiv dokument arhitektuurivõistluste kehtestamiseks (Tsitaat kirjast: "Analüüsi tulemusel leian, et üldplaneeringus võib määratleda linna piirkonnad, kus üldjuhul tuleb hoonete projekteerimiseks korraldada arhitektuurivõistlus. Enne iga konkreetse arhitektuurivõistluse korraldamise kohustuse kehtestamist (nt detailplaneeringu kehtestamise otsuses, projekteerimistingimustes) peavad kohaliku omavalitsuse organid aga täiendavalt hindama ja põhjendama vastava arhitektuurivõistluse korraldamise vajadust).
Nii tuleks üldplaneeringu vastavat peatükki täiendada arvestades järgmist:
Arhitektuurivõistluse korraldamise nõue kehtestatakse igakordselt kaalutud vajadusel ja eesmärkidest lähtuvalt. Arhitektuurivõistluse korraldamise kohustuse kehtestamisel kaalub Tartu Linnavalitsus:
1) arhitektuurikonkursi vajalikkust - põhjendatakse objektiivselt, milliste tulemuste saavutamiseks on õigustatud ja põhjendatud arhitektuurikonkursi korraldamine (asukoht linnaruumis, hoone avalikkusele suunatus jms.);
2) arhitektuurikonkursi korraldamise vormi - nt kaalutakse ja põhjendatakse, kas on nõutav avatud, viie osalejaga, kolme osalejaga vms konkursi korraldamine (põhjendades just konkreetse konkursitüübi vajadust). Seejuures peab olema alati võimalik arvestada ka krundi omaniku soove.
Arhitektuurivõistluse korraldamise vajadus ja selle läbiviimise aeg tuleb põhjendada ja määrata detailplaneeringu koostamise algatamisel. Juba kehtiva sellise detailplaneeringu olemasolul, kus ei ole käsitletud arhitektuurivõistluse vajadust, võidakse vastav põhjendatud nõue seada väljastatavate projekteerimistingimustega.
Üldplaneeringust tuleb eemaldada üldine nõue suurema kui 1200 m2 ehitusaluse pindalaga hoone ehitamiseks arhitektuurivõistluse korraldamise kohta. Täpsustama peab, mis asukohas ja/või funktsiooniga hoonete puhul arhitektuurivõistlust kaaluda tuleb. Muudatus oleks kooskõlas ka Riigikogu menetluses oleva planeerimisseaduse § 71 lg 1 p 23, mille kohaselt on üldplaneeringu ülesanne määrata alad ja juhud, mille esinemisel tuleb detailplaneeringu koostamisel kaaluda arhitektuurivõistluse korraldamist.
Lisaks on Tartu linnavalitsus oma 16.04.2012 kirjas nr 2-7.2/15071 ja kirjas 07.02.2013 nr 2-7.2/15071 lubanud koostada arhitektuurivõistluste korraldamist selgitava juhendi. Juhendi võib vajadusel kehtestada üldplaneeringuga.
Juhend peab sisaldama nii konkursinõude üldpõhimõtteid (põhjendatud vajadus, kaalumiskohustuse rakendamine, nõuete proportsionaalsus) kui ka täpsemalt reglementeeritud käitumisjuhist konkursi vormi, korralduse jms kohta. Seega on juhis nii ametnikkonna kui ka huvitatud isikute käitumise reguleerijaks. Juhend on arhitektuuri ja ehituse osakonna poolt koostamisel.
1.3. Uue planeeringu koostamise vajadus või detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise vajadus
Uue üldplaneeringu koostamine maa- ja veealade kasutustingimuste liigitamiseks ja määramiseks on vajalik.
Kehtiva üldplaneeringu seletuskirja üldosas on märgitud, et maa-alade üldiste kasutamis- ja ehitustingimuste liigitamisel on lähtutud Vabariigi Valitsuse (VV) 24.01.1995 määrusest nr 36 ja VV 29.04.1996 määrusest nr 120 "Katastriüksuse sihtotstarvete liikide ja nende määramise aluste muutmine" ning majandus- ja kommunikatsiooniministri 26. novembri 2002 määrusest nr 10 " Ehitise kasutamise otstarvete loetelu".
VV 24.01.1995 määrus nr 36 "Katastriüksuse sihtotstarvete liikide ja nende määramise aluste kinnitamine" on tunnistatud kehtetuks VV 23.10.2008 määrusega nr 155 "Katastriüksuse sihtotstarvete liigid ja nende määramise kord". VV 24.01.1995 määruse nr 36 muudatuste hulgas nähti ette elamumaa alaliikidena muuhulgas väikeelamumaa (EE) ja korruselamumaa (EK), VV 23.10.2008 määruses nr 155 on katastriüksuse liigina elamumaa (E) ilma alaliikideta. Majandus- ja kommunikatsiooniministri 26. novembri 2002 määrus nr 10 " Ehitise kasutamise otstarvete loetelu" on tunnistatud kehtetuks majandus- ja kommunikatsiooniministri 04.12.2012 määrusega nr 78.
Eeltoodud õigusaktide muudatused hetkel üldplaneeringu rakendamist otseselt ei takista.
Praegusel ajal Riigikogus menetluses olevas uues planeerimisseaduses vähendatakse oluliselt detailplaneeringu koostamise kohustust ning antakse võimalus lubada ilma detailplaneeringut koostamata püstitada või laiendada projekteerimistingimuste alusel olemasoleva hoonestuse vahele jäävale kinnisasjale ühe ehitise, kui:
1) ehitis sobitub mahuliselt ja otstarbelt piirkonna väljakujunenud keskkonda, arvestades sealhulgas piirkonna hoonestuslaadi;
2) üldplaneeringus on määratud vastava ala üldised kasutus- ja ehitustingimused, sealhulgas projekteerimistingimuste andmise aluseks olevad tingimused, ning ehitise püstitamine või laiendamine ei ole vastuolus ka üldplaneeringus määratud muude tingimustega.
Seega on vajalik antud seaduse jõustumise järel vajalik tulevikus üldplaneeringus enam täpsustada üldisi kasutus- ja ehitustingimusi, sealhulgas projekteerimistingimuste andmise aluseks olevad tingimusi.
Alusharidus
Üldplaneeringus määratud senine maakasutus lasteaedade osas on säilitatud. Üldplaneeringuga on reserveeritud maad lasteaedade ehitamiseks- Kaunase pst 22, Ihaste (Ihaste tee 18), Kesklinna (Lina tn 4 //6 // 7 // 8 // 9 // 11 // Aleksandri tn 32 kunt) lasteaedadele, Lotte lasteaiale, Kummeli 5 lasteaiale, Kulli ning Oa tn lasteaiale. Pepleri 1a krundile detailplaneeringuga kavandatud lasteaed on paigutatud üldplaneeringus kehtestatud ühiskondlike hoonete maale. Nimetatutest on välja ehitatud lasteaed Lotte ja Klaabu. Algatatud on üldplaneeringu muutmise ettepanekut sisaldav detailplaneering Fr. Tuglase tn lasteaia maa reserveerimiseks. Koostatava Ränilinna linnaosa üldplaneeringuga nähakse ette piirkonda täiendava lasteaia maa reserveerimine. Lisaks näeb üldplaneering ette lasteaia ehitamise võimaluse Raadil (Mäe 39a), Riiamäe asumis (Kalevi tn - Lille tn - Tähe tn - Päeva tn kvartal), Vaksali asumis (Tiigi 67) ja Ujula-Kvissentali asumis (Kvissentali tee 17b).
Põhi- ja keskharidus
Üldplaneeringus määratud senine maakasutus koolide osas on säilitatud. Täiendavalt reserveeritud maade osas on tegevused ellu viidud Riiamäe (Vanemuise 35 Tartu Mart Reiniku Gümnaasiumile) asumis, detailplaneering on koostatud Taga-Tammelinna (Raja 24 põhikoolile) asumis. Ees-Karlova (Salme tn 1a) asumis reserveeritud hoone põhikoolile, Waldorf gümnaasiumi uue võimaliku asukohana nähakse ette maa-ala Raadi asumis. Koostamisel on detailplaneering Peetri Katoliku kooli rajamiseks Peetri kiriku krundil.
Erivajadustega laste haridus ja kutseharidus
Nimetatud haridusasutuste areng on toimunud vastavuses üldplaneeringuga.
6.4.3. Uue planeeringu koostamise vajadus või detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise vajadus.
Tartu linna arengukavas 2013-2020 on sätestatud hariduslike erivajadusega lastele uue koolihoone ehitamine. Selleks on kavandatud Kaasava Hariduse Keskuse rajamine Tartu Herbert Masingu Kooli ja Tartu Kroonuaia Kooli baasil. Keskuses on lisaks tavaõpilastele (kes õpivad riikliku õppekava alusel) loodud kõik vajalikud tingimused ka lihtsustatud ja toimetuleku õpilastele ning ka neile, kelle õppimine praegustes tavapõhikoolides on erivajaduste tõttu raskendatud (kokku luuakse keskuses õppimisvõimalused ca 400-500 põhikooli õpilasele). Keskuse kompleksis nähakse ette ka õpilaskodu (ca 60 kohta) väljastpoolt Tartut õppima tulevatele õpilastele ja kutserehabilitatsioonikeskus. Keskus kujuneks omamoodi kompetentsi-, metoodika- ja nõustamiskeskuseks kaasava hariduse põhimõtete rakendamise toetamiseks ja edasiarendamiseks terves Lõuna-Eestis. Sellise keskuse rajamiseks on linnal pakkuda 19 425 m² suurune sobiv maa-ala Kasarmu, Puiestee ja Peetri tänavate vahelisel krundil, mis 10.02.2010 kehtestatud detailplaneeringuga on reserveeritud KOV asutusele.
Kuna maa-ala Vaksali asumis (Tiigi 67) on praeguseks eraomandis siis tuleb lõpetada nimetatud maa-ala reserveerimine lasteaiale. Võimalik on kaaluda krundile üldplaneeringu muutmise ettepanekut sisaldava detailplaneeringu koostamise algatamist eesmärgiga rajada sinna büroohooned, samas oleks otstarbekas krundil leida lahendus linnale vajalike parkimiskohtade leidmiseks seoses rongiliikluse tiheduse tõusuga.
Juhul, kui asutakse koostama uut üldplaneeringut tuleb haridusasutuste asukohad täpsustada vastavalt p. 6.4.2. toodule.
6.4.4 Üldplaneeringu elluviimisel ilmnenud olulised mõjud majanduslikule, sotsiaalsele, kultuurilisele ja looduskeskkonnale ning võimalike oluliste negatiivsete mõjude vähendamise tingimused ning muud üldplaneeringu elluviimisega seotud küsimused.
Üldplaneeringu elluviimisel ei ole ilmnenud olulisi kahjulikke mõjusid.
6.5 Kultuuri- ja spordiasutuste ning noorsooasutuste maad
6.5.1 Kehtivas üldplaneeringus olev tekst
6.5.2. Planeeringukohase arengu senised tulemused ja planeeringu edasise elluviimise võimalused
Kultuuriasutuste maad
Kultuuri- ja spordiasutuste areng on põhimõtteliselt toimunud vastavuses linna üldplaneeringuga. Muutused üldplaneeringus, mis võivad seostuda kunstimuuseumi ja Tartu linnaraamatukogu asukohavalikutega määratletakse koostamisel oleva kesklinna üldplaneeringuga.
Oluline linnaruumiline muudatus võib toimuda Raadi linnajaos, kuhu kavandatakse Raadi kultuurilinnaku rajamist. Muudatuste ulatus ja sisu määratakse detailplaneeringu koostamisel, mille käigus selgub, kas muutmist vajab ka linna üldplaneering.
Spordiasutuste ja -rajatiste maad
Spordiasutusi ja -rajatisi on välja ehitatud ja jätkatakse vastavuses üldplaneeringuga: rajatud on Ihaste tee jalgratta- ja rulluisutee, ehitatud on spordihallid kruntidel Ihaste tee 7, Laulupeo pst 19, Fr. R. Kreutzwaldi 1b ja 3, jätkatakse mängu- ja spordiväljakute rajamist elurajoonidesse, ehitatud on Tähtvere Spordipark ja jätkatakse selle laiendamist dendroparki. Üldplaneeringu edasiseks elluviimiseks on vaja koostöös Luunja vallaga rajada valgustatud suusarada Annelinnast Kabina karjäärideni, koostöös valdadega ja maanteeametiga rajada jalgrattatee Tartu-Elva suunal, arendada veespordi tegevusi olemasoleva Anne kanali Sõpruse sillast lõuna poole jääval alal, ehitada rahvaspordikeskused Annemõisas ning Raadi asumis, kujundada katkematu kallasrada Emajõe mõlemal kaldal, rajada jalgpalliväljakute kompleks Taga-Annelinna asumis (detailplaneering on algatatud)..
Üldplaneeringuga on võimaluste piires arvestatud põhimõttel, et igas linnaosas oleksid kaasaegsed võimalused spordi harrastamiseks. Spordisaalide puudus on Variku, Raadi-Kruusamäe ja Ropka linnaosades. Teistes linnaosades on spordisaalid kas olemas või asuvad linnaosa piisavas läheduses. Spordisaalidele maa puudumise korral on vajalik teha koostööd valdadega.
Vabaõhu spordiala puudus on Ropka-Jalaka asumis ja Variku asumis, vastav territoorium tuleb leida Porijõe piirkonnas Ülenurme vallas ning säilitada metsaalad linna piiril Raudtee tänava ääres.
6.5.3. Uue planeeringu koostamise vajadus või detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise vajadus
Puudub. Punktis 6.5.2. toodud küsimusi on võimalik lahendada detailplaneeringute koostamise läbi.
6.5.4 Üldplaneeringu elluviimisel ilmnenud olulised mõjud majanduslikule, sotsiaalsele, kultuurilisele ja looduskeskkonnale ning võimalike oluliste negatiivsete mõjude vähendamise tingimused ning muud üldplaneeringu elluviimisega seotud küsimused
Üldplaneeringu elluviimisel on olnud positiivsed mõjud majanduslikule, sotsiaalsele, kultuurilisele keskkonnale.
7. Veealad
7.1. Kehtivas üldplaneeringus olev tekst
7.2. Planeeringukohase arengu senised tulemused ja planeeringu edasise elluviimise võimalused
Seoses Ropka- Ihaste kaitseala moodustamisega tuleb lõpetada maa reserveerimine Anne uue sõudespordikanali rajamiseks Ihaste luhale.
7.3. Uue planeeringu koostamise vajadus või detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise vajadus
Selgub pärast p. 7.2 nimetatud otsust looduskaitseala moodustamise kohta. Kaaluda tuleb Supilinna tiigi jätmise otstarbekust avalike veekogude nimekirja.
7.4. Üldplaneeringu elluviimisel ilmnenud olulised mõjud majanduslikule, sotsiaalsele, kultuurilisele ja looduskeskkonnale ning võimalike oluliste negatiivsete mõjude vähendamise tingimused ning muud üldplaneeringu elluviimisega seotud küsimused
Üldplaneeringu senisel elluviimisel ei ole ilmnenud olulisi mõjusid.
8. Kalmistute maad
8.1. Kehtivas üldplaneeringus olev tekst
8.2. Planeeringukohase arengu senised tulemused ja planeeringu edasise elluviimise võimalused
Kasutatakse seniseid, üldplaneeringus nimetatud kalmistuid. Koos maavalitsuse ja lähivaldadega tuleb analüüsida võimalikke kalmistute laiendamisi ja/või uute rajamise vajadust seoses linna lähiümbrusesse kavandatud elurajoonidega.
8.3. Uue planeeringu koostamise vajadus või detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise vajadus
Tulenevalt p. 8.2. on vajalik teemat analüüsida maakonnaplaneeringu ülevaatamise käigus. Kuna kalmistuseadus ei sätesta enam olemasolevate kalmistute puhul 50 m sanitaarkaitsetsooni nõuet, on üldplaneeringus fikseeritu kehtetu.
8.4. Üldplaneeringu elluviimisel ilmnenud olulised mõjud majanduslikule, sotsiaalsele, kultuurilisele ja looduskeskkonnale ning võimalike oluliste negatiivsete mõjude vähendamise tingimused ning muud üldplaneeringu elluviimisega seotud küsimused
Puuduvad.
Üldplaneeringu põhijoonis:
Esimees | |