Rahandusministeerium | Meie 11.09.2019 nr 9-3.2/DP-19-012 |
Planeeritav kinnistu (katastritunnus 83101:001:0277) suurusega ca 25 ha kuulub Kaitseliidule (Vabariigi Valitsuse 08.03.2012. a korraldus nr 125 "Nõusoleku andmine riigivara otsustuskorras tasuta võõrandamiseks"). Kinnistu sihtotstarve on 100% maatulundusmaa, mis kõlvikuliselt jaguneb metsamaaks (ca 57%) ja muuks maaks (ca 43%). Linnale on paikvaatluse tulemusena teada, et Kardla baasi kinnistul on alustatud omavolilise ehitustegevusega (puudub ehitustegevuse aluseks olev detailplaneering, projekteerimistingimused), mida kinnitab ka aktuaalne Maa-ameti ortofoto.
Kinnistul puudub kehtiv detailplaneering.
2006. a kehtestatud Tähtvere valla üldplaneeringu kohaselt on Kardla endine NL sõjaväelinnak ja selle lähiümbrus määratud puhke- ja rekreatsioonialaks, kus muuhulgas kehtib detailplaneeringu koostamise kohustus. Kinnistu asub rohevõrgustiku tuumala keskel. Üldplaneeringu joonisel ''Piirangud ja keskkonnategurid'' on Kardla baas määratud kõrge puhkeväärtusega alaks ning seda ümbritseb planeeritud kaitsemets. Selgituseks on planeeringus välja toodud, et metsade vahel asuval alal on maastikuliste eelduste tõttu head väljavaated saada omanäoliseks spordi- ja vabaajakeskuseks ning sinna on kavas rajada krossisõidurajad, luua sportimis- ja õppetreeningkeskus erinevate mootorispordi- ja tehnikaalade harrastamiseks (motokross, maastikuratta treeningud, vibu- ja ammulaskmine, paintball, sõjalis-sportlikud tegevused jmt).
2019. a kehtestatud Tartu maakonnaplaneeringus 2030+ on riigikaitseliste ehitiste ja nende piiranguvööndite paiknemise ning nende üldiste kasutustingimustega määratud Kardla baasi kinnistu muu riigikaitsealana, täpsemalt taktikalise väljaõppe alana. Tootmistegevust antud territooriumi osas käsitletud ei ole, mistõttu palume Rahandusministeeriumil anda eelnimetatu osas seisukoht.
Kaitseliit, kui Kardla baasi kinnistu omanik, on andnud nõusoleku detailplaneeringu algatamiseks. Linnale on kaaskirjas teada antud, et arendaja ja kinnistu omaniku vahel on kokku lepitud tingimused krundi kasutamiseks. Kaitseliit on oma kirjas (30.07.2019. a nr K-4.2-1/19/15182) välja toonud, et asfaldisegisti tuleb paigutada kokkulepitud alale nii, et sinna ei planeerita lahendusi ja sellest välja jäävale maa-alale ei planeerita juhtotstarbeid, mis võivad takistada Kardla baasi territooriumi edaspidist kasutust riigi- ja sisekaitseliste ülesannete täitmisel.
Planeeringu algatamise taotluse esitaja TREV-2 Grupp AS on oma avalduses välja toonud võimalikku keskkonnaohtu kujutavad rajatised ja kavandatavad tegevused, milleks on asfaldisegisti ja asfaltbetooni tootmine. Samuti on Kaitseliit teada andnud, et soovib ala kasutada riigi- ja sisekaitseliste ülesannete täitmiseks. Kuna ümbritsev ala on üldplaneeringuga määratud rohevõrgustiku tuumalaks ja selle keskel asuv Kardla baas rekreatsiooni ja puhkemaaks, siis on kavandatav vastuolus üldplaneeringuga. Planeerimisseaduse §142 lõike 1 punkti 1 kohaselt on üldplaneeringu põhilahenduse muutmine üldplaneeringuga määratud maakasutuse juhtotstarbe ulatuslik muutmine. Eelnevat arvestades on tegemist Tähtvere valla üldplaneeringut muutva detailplaneeringuga.
Kardla baasi kinnistust ca 300 m kaugusel asub Natura 2000 võrgustikku kuuluv Kärevere looduskaitseala(KLO1000600) Kardla sihtkaitsevöönd. Keskkonnaregistri andmetel on keskkonnaministri 12.12.2017. a käskkirjaga nr 1-2/17/1204 algatatud Kardla metsa looduskaitseala (PLO2001756) moodustamine Kardla baasi kinnistuga piirnevale Laeva metskond 101 kinnistule.
Planeeritava ala asukohast ja kavandatavast tegevusest tulenevalt tuleb planeeringu koostamise käigus hinnata tegevusega kaasnevaid mitmekülgseid keskkonnamõjusid (kavandatav tegevus võib kaasa tuua mõju looduskeskkonnale, nt läheduses asuvale kaitsealale ja inimeste tervisele, nt ebameeldiva või ärritava lõhnaaine välisõhku eraldumine, müra jm.) Linn on seisukohal, et planeeringuga soovitud tegevuste mõju suurust, ruumilist ulatust ja muid mõjusid tuleb hinnata detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise koostamise käigus.
Vastavalt PlanS §-le 127 koostatakse detailplaneering koostöös valitsusasutustega, kelle valitsemisalas olevaid küsimusi detailplaneering käsitleb ning detailplaneeringu koostamisse kaasatakse isikud, kelle õigusi võib planeering puudutada.
Tulenevalt eelnevast palume teie seisukohta Tartu linnas Kardla külas asuva Kardla baasi detailplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise koostamise algatamise tingimuste osas.
Lugupidamisega Janne Schasmin 7361 261 Janne.Schasmin@raad.tartu.ee |