Teie 16.10.2018
Meie 01.11.2018 nr 9-3.1/DP-04-019
Isikuandmete avalikustamisest
Olete korduvalt pöördunud Tartu Linnavalitsuse poole ja väljendanud oma pahameelt isikuandmete avaldamise kohta planeerimismenetluses. Oma eelnevates vastuskirjades oleme selgitanud Teile linnavalitsuse töökorraldust isikuandmete töötlemisel ja ka vabandanud juhtumi pärast, kuid Teie hinnangul ei ole see olnud piisav.
Linnavalitsuse avalikus dokumendiregistris on isikuandmeid sisaldavatele dokumentidele kehtestatud juurdepääsupiirangud, sest isikliku kontaktteabe sattumine teabenõude korras või dokumendiregistri otseligipääsu kaudu piiramatu hulga võõraste isikute kätte võib oluliselt kahjustada tema eraelu puutumatust, näiteks võib see põhjustada rämpsposti adressaadiks sattumist ja muud soovimatut kontaktivõtmist. Seetõttu on sellistele dokumentidele kehtestatud linnavalitsuse avalikus dokumendiregistris juurdepääsupiirang avaliku teabe seaduse (AvTS) § 35 lg 1 p 12 alusel. Sünniaja või isikukoodi lisamine nimele iseenesest ei ole juurdepääsupiirangu seadmise aluseks, sest isikukood ei ole salajasem või tundlikum teave kui inimese nimi, sünniaeg vms isiku tuvastamiseks vajalik põhiteave. Küll aga tuleb lähtuda minimaalsuse põhimõttest, st isikukoodi kasutatakse eelkõige siis, kui see on vajalik isiku tuvastamiseks.
Kuigi vaidlusalusel juhul pole tegemist piiratud juurdepääsuga teabe avalikustamisega avaliku teabe seaduse mõttes, oleme koheselt, kui ilmnes probleem, et veebilingi aadress, mis oli mõeldud üksnes volikogu liikmetele nende tööks, on sattunud Teie ja võimalik, et veel kellegi kätte, kes ei ole volikogu liige, eemaldanud sealt Teie poolt edastatud petitsiooni "Ihaste metsa kaitseks" ja planeeringulahendusele esitatud isikute arvamused, kuna need sisaldasid ka isikuandmeid (isikukoodid, e-maili aadressid ja mõned telefoninumbrid). Rõhutame veelkord, et tegemist oli üksnes kohaliku omavalitsuse üksuse sisemiseks töökorralduseks ette nähtud ja volikogu liikmetele veebi kaudu kättesaadavaks tehtud detailplaneeringu menetlusinfoga ning need ei sisaldanud delikaatseid isikuandmeid. Samuti pole meile teada, et veebilink oleks jõudnud kolmandate, s.o asjaga mitteseotud isikuteni ja petitsioonile allakirjutanud isikute kontaktandmeid oleks soovimatult kasutatud.
Kuna Te aga olete meile jätkuvalt teinud etteheiteid isikuandmete kättesaadavaks tegemise kohta linnavolikogu liikmetele ning meile jäävad antud juhtumiga seoses arusaamatuks Teie viited kallutatusele ja arvamusvabaduse pärssimisele, peame vajalikuks Teile veelkord selgitada kohaliku omavalitsuse toimimise põhimõtteid, töökorraldust, planeerimismenetluse avalikkust ja eraelulistele isikuandmetele juurdepääsupiirangu kehtestamist.
Linn kohaliku omavalitsusüksusena on avalik-õiguslik juriidiline isik, keda esindavad seaduste ja omavalitsusüksuse põhimääruse alusel ning kehtestatud korras oma pädevuse piires volikogu, volikogu esimees, linnavalitsus ning linnapea või nende poolt volitatud esindajad. Vastavalt kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse (KOKS) §-le 4 on kohaliku omavalitsuse organiteks volikogu, kohaliku omavalitsuse esinduskogu, ja valitsus, volikogu poolt moodustatav täitevorgan ning linna ametiasutusteks on põhimääruse kohaselt linnavalitsus asutusena (osakonnad ja linnakantselei) ja volikogu kantselei. Volikogu liikmel on KOKS § 26 lõike 1 alusel õigus saada volikogu ja valitsuse õigusakte, dokumente ja muud teavet, välja arvatud andmed, mille väljastamine on seadusega keelatud. Kuna tegemist on omavalitsuse sisesuhtega, siis avaliku teabe seadus sellisel juhul ei kohaldu, kuid volikogu liige on kohustatud teabevaldajana teabe avalikustamisel lähtuma avaliku teabe seaduses sätestatust, st mitte avalikustama talle seoses volikogu liikme tööga teatavaks saanud informatsiooni, kui sellele seab piirangud avaliku teabe seadus.
Tartu linna põhimäärus sätestab volikogu organid ja nende töökorra ning volikogu komisjonide koosolekud ja volikogu istung on tavapärane osa planeeringute menetlemisega seotud tööprotsessist. Kuna komisjonide liikmed ja linnavolikogu liikmed osalevad linna kui haldusorgani sisemises tööprotsessis, siis ei ole objektiivset põhjust ja vajadust nende eest vastuväiteid ja ettepanekuid esitanud isikute andmete varjamiseks. Veel enam, avaliku teabe seadusest tulenevalt ei saa juurdepääsupiirangut kehtestada dokumendi sisule ega ka dokumendi saaja/saatja isikule, kui dokument ei käsitle inimese eraelu, vaid üksnes avalikku tegevust ja ühiskondlikke küsimusi. Seega on kõigi dokumentide sisu ja nende saaja või saatja isik avalik igaühele, juhul, kui dokument ise ei sisalda juurdepääsupiiranguga teavet.
Ruumiline planeerimine (sh detailplaneeringu menetlus) toimub planeerimisseaduse alusel avatud haldusmenetlusena. Planeeringud koos lisadega avalikustatakse menetluse vältel menetluse läbiviija veebilehel. Planeeringu andmestiku puhul vajab reeglina piirangut isiklik kontaktteave. Pelgalt inimese nime vms üldandmete sisaldumine või ka sellele nt isikukoodi lisamine, ei ole piirangu aluseks ja nagu juba eelpool öeldud, et kui puudub alus juurdepääsupiirangu kehtestamiseks ükskõik millise avalikku tegevust ja ühiskondlikke küsimusi käsitleva dokumendi sisu ja selle saaja/saatja puhul, siis seda enam ei ole juurdepääsupiirangu kehtestamine lubatud planeerimismenetluse puhul, kus kohalduvad lisaks avaliku teabe seadusele ka planeerimisseadusest tulenevad teabe avalikustamise normid.
Eeltoodust tulenevalt leiab linnavalitsus, et on volikogu liikmetele nende tööks vajalike materjalide kättesaadavaks tegemisel käitunud õiguspäraselt, kuna tegemist on kohaliku omavalitsuse sisesuhete ja töökorraldusega ning lähtunud planeerimismenetluse läbiviimisel teabe avalikustamisel planeerimisseadusest ja avaliku teabe seadusest.
Loodame, et siinkohal on antud selgitused piisavad ja arusaadavad.