Teie 29.10.2020 14:06:02 nr 12.2-10/227
Meie 05.11.2020 nr 4-6/RH-20-370
Tartu Linnavalitsuse seisukohad vaidlustaja 03.11.2020 kirjale (riigihankel nr 227153)
Vaidlustaja esitas 03.11.2020 kirjaga seisukohad hankija 27.10.2020 vastusele, lisades koopiad väidetavate referentslepingute kohta. Hankija palub VAKOl neid mitte arvestada, esitades järgmised põhjendused.
Kvalifitseerimistingimustele vastavuse kontrolli teostamine ei saa olla mitte ainult formaalne, vaid peab olema ka sisuline (VAKO, 18.08.2017, 123-17/187924). Hankija ei saa piirduda vaid pakkuja poolt esitatud kinnitusega ja lugeda kinnitustele tuginedes tõendatuks pakkuja poolt esitatud varasemate lepingute täitmist. Eriti sellisel juhul, kui pakkuja juhatuse liige kinnitab, et pakkuja tegi töö teisele tema juhitavale ettevõttele. Vaidlustusmenetluse käigus esitatud seotud isikute vahel sõlmitud leping ei tõenda, et lepingus märgitud töö vaidlustaja poolt reaalselt tehti. Konkreetsel juhul on tegemist olukorraga, kus tööde teostamise tegelik tellija Maanteeamet kinnitab, et Turbotrans OÜ ei teinud ega ka saanud ehitustöid nende objektil teha (vt lisa 1, Maanteeameti kinnitus 04.11.2020 nr 19-9/20/51276-2). Hankijal ei ole põhjust kahtluse alla seada riigiasutuse kinnitusi.
Maanteeameti vastused annavad alust kahtlusteks, et Turbotrans OÜ poolt VAKOle 03.11.2020 esitatud lepingud on fabritseeritud. Hankija pädevuses ei ole õiguskaitseorganite töö tegemine ning tuvastamine, kas seotud isikute omavaheline leping on tehtud tagantjärele või mitte, kas tasud on üle kantud, kas käibedeklaratsioonid on EMTAle esitatud ning maksud tasutud jne. Turbotrans OÜl on esitamata ka 2019. a majandusaasta aruanne. Majandusaasta aruande järgi saab kolmas isik hinnata ettevõtte usaldusväärsust. Seoses pandeemiaga anti käesoleval aastal eriliselt pikk tähtaeg aruande esitamiseks - ettevõtted pidid oma majandusaasta aruande esitama elektrooniliselt e-äriregistri ettevõtjaportaali kaudu hiljemalt 31. oktoobriks 2020. Turbotrans OÜ on jätnud kahetsusväärselt vastava kohustuse riigi ees täitmata.
Hankija osundab veelkord asjaolule, et riigi teedel saab teeremonti tellida vaid selleks pädev riigiasutus, s.o Maanteeamet. Maanteeamet hankekohuslasena korraldab riigihankeid ja töid saab teostada vaid isik, kellega sõlmitakse hankeleping. Hanke võitja saab kaasata muid isikuid tööde teostamisele vaid Maanteeameti nõusolekul. Tööde teostamine toimub pideva range järelvalve tingimustes. Maanteeamet on kinnitanud sõnaselgelt nii 26.10.2020 kirjas nr 19-9/20/49387-2 kui ka 04.11.2020 kirjas nr 19-9/20/51276-2, et Turbotrans OÜ ei ole 2019. ja 2020. aastal Jõgeva maakonna kruusateede remontimise lepingute täitmisel osalenud. Järelikult on Turbotrans OÜ esitanud pakkumuses valeandmeid seonduvalt referentstööde teostamisega ja kuulub riigihankemenetlusest kõrvaldamisele.
Hankija seisukohad vaidlustaja menetluskulude osas
Hankija palub menetluskulusid mitte välja mõista. Juhul, kui VAKO mõistab hankijalt menetluskulud välja, palub hankija mitte lugeda põhjendatuks vaidlustaja esindaja ajakulu seoses hankija vastuse analüüsi ning kirjaliku seisukoha kujundamisega põhjusel, et seisukohas ei esitata uut informatsiooni. Vaidlustaja poolt 03.11.2020 esitatud seisukoha sisu on koopiate esitamine VAKOle kahest lepingust. Selle tegevuse ajakuluna 2 tunni ning 45 minuti esitamine on ülepaisutatud.