Akti väljaandja: | Tartu Linnavolikogu |
Akti liik: | Määrus |
Teema: | Tartu linna 2022. aasta eelarve |
Reg. number: | LVK-M-0004 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 25.11.2021 |
Koostaja: | Külli Lust |
Ettekandja: | Priit Humal |
Esitab: | linnavalitsus, 25.11.2021 istungi protokoll nr 100 |
Juhtiv komisjon: | Rahanduskomisjon |
Komisjonid: | Arengu- ja planeerimiskomisjon Hariduskomisjon Keskkonnakomisjon Kultuurikomisjon Linnavarakomisjon Majanduskomisjon Sotsiaalkomisjon |
Seosed: | Linnavalitsuses menetletud eelnõu: Arengu- ja planeerimiskomisjoni protokoll nr 1: Keskkonnakomisjoni protokoll nr 1: Hariduskomisjoni protokoll nr 1: Keskkonnakomisjoni protokoll nr 1: Majanduskomisjoni protokoll nr 1: Rahanduskomisjoni protokoll nr 1: Sotsiaalkomisjoni protokoll nr 1: Rahanduskomisjoni protokoll nr 2: |
Õigusakt: | Tartu Linnavolikogu 23.12.2021 määrus nr 6 "Tartu linna 2022. aasta eelarve" |
Failid: | Lisa 1 KOONDEELRVE.pdf ( 284 kb ) Lisa 2 Tulubaas.pdf ( 288 kb ) Lisa 3 Põhitegevuse kulud.pdf ( 316 kb ) Lisa 5 Finantseerimistegevus.pdf ( 371 kb ) Lisa 6 Eelarve rahavood.pdf ( 283 kb ) Tartu_Linnavolikogu_Maarus_2021_LVK-M-0004.pdf ( 144 kb ) 2022eelarve lühiülevaade.pdf ( 489 kb ) Lisa 4 Investeerimistegevuse kulud.pdf ( 716 kb ) Eelarve muudatusettepanekud (2021-EKRE).pdf ( 200 kb ) Eelarve muudatusettepanekud II (2021-EKRE).pdf ( 179 kb ) KE_Muudatusettepanekud 2022. aasta eelarvele.pdf ( 144 kb ) 2021_muudatusettepanekud_Eesti_2002.pdf ( 148 kb ) Eesti200_EKRE_KE_ühine.pdf ( 374 kb ) Selgitused_LV_seisukohad.pdf ( 490 kb ) Ettepanekud_LV_ja_rahanduskom_seisukohtadega.pdf ( 232 kb ) Antavad toetused 2022.pdf ( 427 kb ) Eelarve2022_seletuskiri.pdf ( 10673 kb ) |
TARTU LINNAVOLIKOGU | |
MÄÄRUS | |
Tartu |
25. november 2021. a. nr LVK-M-0004 |
Tartu linna 2022. aasta eelarve |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punktide 1 ja 8, kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 23 lõike 2 ning Tartu Linnavolikogu 11. juuni 2020. a. määruse nr 96 „Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord“ § 37 punktide 1, 2 ja 3 alusel.
§ 1. Tartu linna 2022. aasta eelarve
Tartu linna 2022. aasta eelarve kogumaht on 211 635 855 eurot, eelarve võetakse vastu vastavalt lisadele 1-6.
§ 2. Kohustuste võtmise lubamine
(1) Linnavalitsusel lubatakse võtta laenu või emiteerida võlakirju investeeringute katteks kokku kuni 15 982 500 euro ulatuses.
(2) Linnavalitsusel lubatakse võtta lühiajalist arvelduslaenu 2022. aasta jooksvate kulude katteks kuni 5 000 000 euro ulatuses.
(3) Linnavalitsusel lubatakse võtta laenu välisabi vahenditega rahastatavate projektide sildfinantseerimiseks kuni 2 500 000 euro ulatuses.
§ 3. Muud eelarve vastuvõtmisega samaaegselt tehtavad otsused
Välisabi vahenditega rahastatavate projektide sildfinantseerimise suurimaks lubatud mahuks määratakse
6 000 000 eurot.
§ 4. Reservfond
Reservfondi suuruseks määratakse 750 000 eurot.
§ 5. Kulude eelarve vahendites ümberpaigutuste tegemine
(1) Linnavalitsusel lubatakse teha kulude eelarve vahendites ümberpaigutusi vastavalt riigi raamatupidamise üldeeskirja kontoplaanis tehtavatele muudatustele.
(2) Linnavalitsusel lubatakse tehingute sisu muutmata teha eelarves ümberpaigutusi tegevusalade ja kontoklasside lõikes, kui tehingu tegemisel selgub, et see kajastatakse finantsarvestuse reeglitest lähtuvalt teisiti, kui eelarve koostamisel arvatud.
(3) Linnavalitsusel lubatakse teha ümberpaigutusi investeerimisobjektide vahel, kui hangete tulemusel selgub, et mõni objekt osutub arvatust kallimaks.
§ 6. Kaasava eelarve osa suurus
Kaasava eelarve osa suurus 2022. aasta eelarve koostamisel on 200 000 eurot ja ühe kaasava eelarve objekti maksumuse ülemmäär on 100 000 eurot.
§ 7. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2022. a.
Esimees | |
2022. a eelarve maht on 211 635 855 eurot, mis on 1,5% vähem kui 2021. a esialgses eelarves (214 995 437 ). 2021. a täpsustatud eelarve maht on 229 056 557 eurot. Tulubaasist 86% moodustavad põhitegevuse tulud, 4% investeerimistegevuse tulud, 7% finantseerimistegevuse tulud (laen) ning 3% likviidsete varade kasutuselevõtt. Eelarve kulude mahust 79% on kavandatud põhitegevuseks, 16% investeeringuteks ning 5% finantseerimistegevuseks.
Kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seadus sätestab nõude, mille kohaselt peab omavalitsusüksuse eelarve põhitegevuse tulemi lubatav väärtus üldreeglina olema aruandeaasta lõpu seisuga null või positiivne. Eelarve projekti kohaselt kujuneb 2022. a põhitegevuse tulemiks 13 892 008 eurot.
2022. a on planeeritud kaasata laenuvahendeid 15 982 500 eurot, millest 10 710 373 eurot kulub olemasolevate finantskohustuste refinantseerimiseks ning 5 272 127 eurot uute investeeringute rahastamiseks. Võlakohustiste teenindamiseks on kavandatud 727 967 eurot.
Linna laenukohustised moodustavad 2022. a lõpuks 97,5 miljonit eurot ehk 54% põhitegevuse tuludest. Sellega ollakse KOFS-is sätestatud lubatud netovõlakoormuse piirides. Kui tavapäraselt on lubatud maksimaalne netovõlakoormus 60% põhitegevuse tuludest, siis koroonakriisiga võitlemiseks on see aastani 2024 suurendatud 80%-ni. Edasi hakkab lubatud määr alanema ning aastaks 2028 on maksimaalseks netovõlakoormuseks taas 60% põhitegevuse tuludest. 60% piirangut arvestades oleks linna vaba laenupuhver 10,8 miljonit eurot ning lühiajaliselt 80%-le tõstetud piirangut arvestades 47 miljonit.
Tulud
Linna 2022. a põhitegevuse tulude üldmahuks kavandatakse 181 302 597 eurot, mis on käesoleva aasta täpsustatud eelarvega võrreldes 6,6% suurem. Vabariigi Valitsuse 21. septembri 2017. a otsuse kohaselt oli keskvalitsusel kavas tõsta toetusfondis kohalike ülesannete täitmiseks antavad sihtotstarbelised toetused hiljemalt aastaks 2021 ümber KOV tulubaasi, jaotades vastavad vahendid tulumaksu ja tasandusfondi (üldotstarbelise toetuse) kaudu ja indekseerides seejuures tasandusfondi lisatavate vahendite kasvu. 2019. a tõsteti KOV tulubaasi (jaotatuna tulumaksu ja tasandusfondi kaudu) sotsiaaltoetuse- ja teenuse osutamise toetus ning jäätmehoolduse toetus summas 4,7 miljonit eurot. Ülejäänud toetuste tulubaasi üleandmisi rohkem tehtud ei ole ning praegu teadaolevalt ei ole ette näha muudatusi ka 2022. a tulubaasis.
Linna suurimaks tuluallikaks on üksikisiku tulumaks, mille eelarve on 105 000 000 eurot. Tulumaksu kasvuks võrreldes 2021. a eelarvega (91 080 000 eurot) on kavandatud 15%, kuid kuna prognoosi kohaselt laekub 2021. a tulumaksu tegelikkuses ligi 99 miljonit eurot, on tulumaksu kasv 2021. a tegeliku laekumise baasilt 6%. Riigieelarve seaduse kohaselt jääb 2022. a kohalikele omavalitsustele edasiantava füüsilise isiku tulumaksu määraks endiselt 11,96%. Linna eelarvesse kavandatakse riiklikest maksudest ka maamaksu laekumist 1 942 000 eurot (alates 2020. aastast on maksumäär 2,5% maa maksustamishinnast) ning kohalike maksude (reklaamimaks, teede ja tänavate sulgemise maks, parkimistasu) laekumist 1 435 000 eurot. Linnaasutuste kaupade ja teenuste müügist kavandatav tulu on 20 120 594 eurot, riigilt ja muudelt institutsioonidelt saadavad toetused 52 090 523 eurot ning muid tulusid on planeeritud 714 480 eurot.
Investeerimistegevuse tuludena on planeeritud 8 475 414 eurot, millest põhivara müük moodustab 2 210 000 eurot (maa müük 1 600 000 eurot − müügivalmis on kinnistud Jänese 38, Jänese 24, Roosi 81, Lääne 12 ning Ropka tööstuspargis Kaupmehe 7 ja Meistri 1) ning linnale mittevajalike eluruumide müük 610 000 eurot. Põhivara soetuseks saadavat sihtfinantseerimist on kavandatud 6 264 414 eurot, millest suuremad summad on ette nähtud Ristikheina lasteaia ja Kroonuaia kooli ehituseks, Annelinna, Jaamamõisa, Ränilinna ja Veeriku linnaosade tänavavalgustuse korrastamiseks, Tartu−Rahinge kergliiklustee ehituseks ja loomade varjupaiga renoveerimiseks. Võrreldes käesoleva aastaga vähenevad toetused 9 930 745 eurot, sest 2020. a riigi lisaeelarves nähti ette 70 miljonit eurot, et toetada kohalikke omavalitsusi uute investeeringute tegemisel, et elavdada majandust ning tulla kiiremini välja eriolukorrast tingitud majanduslangusest. Tartu linnale eraldati sellest 3 890 000 eurot, ning see toetus kandus üle 2021.a eelarvesse, lisaks tuli 2021. a tuludesse üle ka Annelinna jalgpallihalli rajamise toetus 1 600 000 eurot. Perioodi 2014−2020 toetuste kasutamine on lõppenud ning perioodi 2021−2027 toetuste kasutusele võtmist alles valmistatakse ette.
Kulud
Põhitegevuse kuludeks on kavandatud 167 320 589 eurot. Kulud vähenevad võrreldes 2021. a täpsustatud eelarvega 0,3%. Põhitegevuse kulude osatähtsus on 79% eelarvest. Põhitegevuse kuludest moodustavad üle poole, 90,1 mln eurot ehk 53,8% tööjõukulud, 54,6 mln eurot ehk 32,6% majandamiskulud ja 21,6 mln eurot ehk 12,9% toetused.
Kõige suuremad on hariduse valdkonna kulud, moodustades 56% põhitegevuse kuludest. Majanduse ja sotsiaalse kaitse kulude osatähtsus on 10%, kultuurikulude osatähtsus 8%. 2022. aastaks on kavandatud tööjõukulude kasv kõigis valdkondades.
Investeerimistegevuse kuludeks planeeritakse kokku 33 604 893 eurot. Investeeringud moodustavad linnaeelarve kuludest 16%. Järgmisel aastal on suuremad investeeringud kavandatud nii linna teede ja tänavate korrastamiseks kui ka haridus ning kultuuriasutuste projekteerimiseks ja renoveerimisteks:
Kinnisvara haldamiseks arendatakse Yavica kinnisvaramoodulit, mis toimib Axapta versioonil Microsoft Dynamics 365. Yavica kinnisvaramooduli juurutamine eeldab ka finantsarvestuses Microsoft Dynamics AX 2012 versiooni asemel Microsoft Dynamics 365-le üleminekut.
Hariduse valdkonna põhirõhk on suunatud seadusega omavalitsusüksusele pandud ülesannete täitmisele ning linna arengukavast tulenevate peamiste meetmete ja tegevuste kindlustamisele. Eesmärk on tugevdada Tartu positsiooni ülikoolilinna ja Eesti hariduselu eestvedajana, kus õppetöö kõrge kvaliteedi tagab õppijakeskne võrgustikupõhine haridussüsteem ja kõrgelt hinnatud pedagoogid. Tähtis on luua Tartus soodsad tingimused kõigi põlvkondade lõimimiseks elukestvasse õppesse. Selle saavutamiseks on vaja teha koostööd riigi ja erasektori haridusasutuste ja hariduse tugiteenuseid osutavate asutustega, lapsevanemate, õpilasesinduste jt huvigruppidega ning olla avatud teiste riikide positiivsetele kogemustele. Arengukava eelisvaldkonnad on munitsipaalharidusasutuste ajakohastamine, nüüdisaegse õpikäsituse elluviimine ja hariduse kättesaadavuse parandamine. Tähtsal kohal on haridusasutuste muutmine tänapäevasemaks ja turvalisemaks, nüüdisaegse õpikäsituse elluviimist toetava juhtimise ja õppe korraldamine, haridustöötajate väärtustamine ja nende professionaalse arengu toetamine. Panustatakse haridusasutuste eesti õppekeelele ülemineku tegevuskava koostamisse, uuringute läbiviimisse ja stipendiumiprogrammide ettevalmistamisse. Fookuses on ka õmblusteta hariduse pilootprogrammi ettevalmistamine ja aktiivõppeprogrammide laiendamine lasteaedadele.
Sotsiaalse kaitse valdkonnas tegeletakse endist viisi teenuste mahu ja vajadustele vastavuse analüüsimise ja teenuste arendamisega. Linn võttis alates 2021. aastast üle seni Sotsiaalkindlustusameti korraldatud teenuste osutamise erivajadusega lastele. Erivajadusega laste teenuste rahastus tuleb linnaeelarvest, riigieelarvest ja tõukefondidest. Sotsiaalministeerium on algatanud mitmed sotsiaalhoolekandeseaduse muudatused, mis toovad juba alates 2022. aasta teisest poolest kaasa muutused kohalike omavalitsuste teenuste korralduses. Erivajadusega laste teenuste reformi tulemina lisandub KOV-le kohustus hinnata proaktiivselt kõigi Sotsiaalkindlustusametile puude määramise taotluse esitanud perede abivajadust. Muutuvad perekonnaseadusest tulenevad ülalpidamise põhimõtted pereliikmete vahel, millega KOV-le kaasneb tõenäoliselt rohkematele inimestele teenuste tasuta pakkumise vajadus. Muudatused on kavandatud ka psüühiliste erivajadustega inimeste hoolekande korralduses, millega antakse osa seni riigi pakutavaid teenuseid üle KOV-de korraldada.
Tervishoiu eelarvesse kavandatud vahendid aitavad kujundada tervist väärtustavat eluhoiakut. COVID-19 pandeemia tingimustes on vaja suunata lisavahendeid vaimse tervise toetamisse. Jätkuvad esmaabikoolitused põhikoolide lõpuklasside õpilastele. Senisest suuremat rõhku pannakse eakate kukkumise ennetamisele ning terviseteadlikkust parandavatele ja liikumisharjumusi soodustavatele tegevustele. 2021. aastal valmis dokument „Easõbralik Tartu 2030“, mis keskendub eelkõige vanemaealistele tartlastele toetava avaliku ruumi, teenuste ja koduse keskkonna kujundamise teemadele.
Majanduse valdkonna esmatähtsad ülesanded on elukeskkonna atraktiivsuse parandamine, sh elujõulise kesklinna kavandamine, turismi arendamine ja tõhusam koordineerimine ning Tartu linna turundus. Linna piire ületavate planeeringute koostamisel tihendatakse koostööd lähivaldadega. 7. oktoobril 2021 kehtestas Tartu Linnavolikogu Tartu linna uue üldplaneeringu, mis seab Tartu linna ruumilise arengu suunad lähimaks paarikümneks aastaks. Väga tähtis on ka ettevõtlusaktiivsuse suurendamine, kõrgema lisandväärtusega tootmise arendamine, ettevõtjate ja teadlaste koostöö, loomeettevõtlus, taristute arendamine ja taastuvenergia kasutusprintsiipide väljatöötamine ja rakendamine nii elamumajanduses kui transpordisektoris. Tartule on elutähtis taastada lennuühendus maailmaga, milleks on planeeritud toetada Tartu Lennujaama käitamises Tallinna Lennujaama AS-i ja Finnairi, nagu varasematelgi aastatel. Alates märtsi lõpust avatakse taas lennuühendus Tartu ja Helsingi vahel, mis annab Lõuna-Eesti elanikele võimaluse mugavateks lendudeks mitte ainult Euroopa suunas, vaid ka Aasiasse ja USA-sse. Lennud Tartu ja Helsingi vahel hakkavad toimuma viis korda nädalas.
Keskkonnakaitse seisukohalt on oluline edendada keskkonnateadlikkust, rakendada energiasäästlikke linnaplaneerimise meetodeid ja töötada välja avalike hangete keskkonnaaspektide arvestamise kriteeriumid, hooldada paremini linna parke ja haljastuid ning koostada nende hoolduskavad. Endist viisi on vaja tegeleda jäätmemajanduse efektiivse korraldamise ning vee- ja kanalisatsioonisüsteemi arendamisega.
Kõigi ülalnimetatud valdkondade põhieesmärk 2022. a on rakendada paremini vabaühenduste potentsiaali linnaelu probleemide lahendamisel. Järgmise aasta eelarvesse on kavandatud kaasava eelarve raames 200 000 eurot kahe idee teostamiseks. 2021. a kaasava eelarve hääletus toimus 1.–7. oktoobrini ja hääletuse võitis sadamaraudtee muutmine kergliikluse rohekoridoriks, mis sai tartlastelt 1451 häält. Teisena sai rahastuse Emajõe vabaujula ajakohastamine, mis pälvis 951 tartlase toetuse. Rahvahääletusel osales 5948 tartlast, kes andsid kokku 12 845 häält.
Eelarve põhinäitajad
Struktuuriüksus | 2020 | 2021 | 2022 | Muutus | |
täitmine | eelarve | eelarve | % | eurodes | |
PÕHITEGEVUS | |||||
Tulud | 177 044 255 | 170 094 171 | 181 302 597 | 7 | 11 208 426 |
Kulud | 153 596 984 | 167 802 505 | 167 320 589 | 0 | -481 916 |
Põhitegevuse tulem | 23 447 271 | 2 291 666 | 13 982 008 | 510 | 11 690 342 |
INVESTEERIMIS- TEGEVUS | |||||
Tulud | 7 021 541 | 19 757 209 | 8 475 414 | -57 | -11 281 795 |
Kulud | 31 166 063 | 42 141 966 | 33 604 893 | -20 | -8 537 073 |
Investeerimistegevuse tulem | -24 144 521 | -22 384 757 | -25 129 479 | 12 | -2 744 722 |
EELARVE TULEM | -697 250 | -20 093 091 | -11 147 471 | -45 | 8 945 620 |
FINANTSEERIMIS- TEGEVUS | 7 317 752 | 5 609 914 | 5 272 127 | -6 | -337 787 |
Kohustiste võtmine | 14 965 233 | 24 722 000 | 15 982 500 | -35 | -8 739 500 |
Kohustiste tasumine | 7 647 481 | 19 112 086 | 10 710 373 | -44 | -8 401 713 |
LIKVIIDSETE VARADE (raha jäägi) MUUTUS | 6 620 502 | -14 483 177 | -5 875 344 | -59 | 8 607 833 |
EELARVE KOGUMAHT | 192 410 527 | 229 056 557 | 211 635 855 | -8 | -17 420 702 |