EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
22. oktoober 2019. a. nr LVK-O-0217 |
Loa andmine tänavate rekonstrueerimise riigihangete korraldamiseks |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 8, kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 28 lg 3 ja Tartu linnavara eeskirja § 51 lg 2, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lubada linnavalitsusel korraldada riigihanked, mida finantseeritakse 2020. aastal:
1.1. Mõisavahe tn 37, 38 ja 39 parklate ja juurdepääsude rekonstrueerimine;
1.2. Turu tänava ja Ropka tee ristmiku rekonstrueerimine;
1.3. Inseneri tänava rekonstrueerimine;
1.4. Jaama tänava ja Rõõmu tee ristmiku rekonstrueerimine.
2. Otsus jõustub alates 8. novembril 2019. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Loa andmine tänavate rekonstrueerimise riigihangete korraldamiseks " juurde
Linnavalitsus soovib 2019. aastal korraldada hanked tänavate rekonstrueerijate ja omanikujärelevalve tegijate leidmiseks, et saaks juba tänavu alustada eeltöödega ja ehitustööd saaksid järgmisel aastal lõpetatud võimalikult lühikese ajaga.
1. Mõisavahe tn 37, 38 ja 39 parklate ja juurdepääsude rekonstrueerimine
Linnamajanduse osakond on tellinud Lacados OÜ-lt ja Selektor Projekt OÜ-lt Mõisavahe tänava 34-47 parklate ja juurdepääsude rekonstrueerimise projekti. Rekonstrueerimise eesmärk on lahendada Mõisavahe tn 34-47 kortermajade parkimiskorraldus ja tagada parkimine võimalikult paljudele sõidukitele, sealhulgas nähakse ette kohad puuetega inimeste sõidukitele, parandatakse jalgteede ja tänava teekatte seisukorda ning korrastatakse haljastust.
Esimeses etapis (projektis nimetatud 2. etapp) on kavas 2020. aastal rekonstrueerida Mõisavahe 37, Mõisavahe 38 ja Mõisavahe 39 kortermajade esine parkimisala ja juurdepääsuteed. Tööde esimese etapi eeldatav maksumus on ligikaudu 400 tuhat eurot. Ülejäänud projekti realiseerimine jääb järgmistesse aastatesse. Esimese etapi tööala asukohaskeem ja projekti asendiplaan:
Skeem.jpgP19008_PP_TL-4-02_asend-1-2etapp.pdf
Välivaatlus näitab, et praegu pargitakse kogu projekti alal ligi 478 parkimiskohal. Enamus olemasolevaid parkimiskohti ei vasta nõuetele, on markeerimata ning paiknevad osaliselt kõnniteedel, kurvides ja haljasaladel. Projekteerimisel on arvestatud olemasoleva olukorra ja väljakujunenud parkimistavaga. Projektis on kavandatud parkimiskohad osaliselt ka teega külgnevatele haljasaladele, kus täna juba haljasaladel pargitakse. Parkimiskohad on planeeritud vastavalt standardile (EVS 843:2016 „Linnatänavad“) 4,5 ja 5,0 meetri pikkused. Kõikide kortermajade ette rajatakse ka invakohad. Parkimiskohad kortermajade vahel on kavandatud 2,7 meetri laiused. Parkimiskohad on eraldatud sõiduteest ja haljastusest erineva kõrgusega äärekiviga.
Kui projekt tervikuna ellu viiakse, siis saab kogu alale kokku 641 parkimiskohta ehk praegusest kohtade arvust 163 võrra rohkem (enamus olemasolevaid parkimiskohti ei vasta nõuetele ning seetõttu on see võrdlus toodud ainult suurusjärgu näitamiseks). Sealhulgas Mõisavahe tn 37, 41 ja 45 kinnistutele on projekteeritud eraldi uued parklad kokku 74 parkimiskohtaga. Uued parkimisalad asuvad suuremas osas eramaal ning nende ehitamiseks on vaja kinnistu omanikega kokku leppida nii parklate rajamise kui ka edasiste kasutamispõhimõtete üksikasjad.
Tabel - Olemasolevate ja projekteeritud parkimiskohtade võrdlus
Parkimiskohtade arv | Olemasolev * | Projekteeritud | Lisa |
Etapp 1 | 120 | 152 | 32 |
Etapp 2 | 111 | 139 | 28 |
Etapp 3 | 125 | 142 | 17 |
Etapp 4 | 122 | 134 | 12 |
Etapp 5 | 0 | 24 | 24 |
Etapp 6 | 0 | 25 | 25 |
Etapp 7 | 0 | 25 | 25 |
Parkimiskohad kokku | 478 | 641 | 163 |
* Olemaolevad parkimiskohad ei vasta nõuetele, on osaliselt markeerimata ja paiknevad osaliselt kõnniteedel, kurvides ning haljasaladel, kus ohutuse tõttu parkida ei tohiks.
2. Turu tänava ja Ropka tee ristmiku rekonstrueerimine
Rekonstrueerimise käigus planeeritakse ristmiku liikluskorraldus nii, et oleks tagatud liiklusohutus ja liikluse sujuvus. Kavandatud tööde mahus ehitatakse tänavavalgustus ja sademevee ärajuhtimise süsteem ning paigaldatakse valgusfoorid. Samuti ehitatakse välja ristmiku lähialal ühissõidukite peatused koos ooteplatvormi ja ülekäiguradadega ning jalgteed. Projekti koostas OÜ Tinter-Projekt. Tööde eeldatav maksumus on ligikaudu 690 tuhat eurot. Projekti asendiplaan:
2_1-ASENDIPLAAN_Turu-Ropka.pdf
Linnavolikogu majanduskomisjoni ja rahanduskomisjoni ettepanekul tellis linnamajanduse osakond Liikluslahendus OÜ-lt võrdluseks hinnangu Turu tänava ja Ropka tee ristmiku ringristmikuna lahendamise kohta. Liikluseksperdi hinnangul on eelistatud variant foorreguleeritav ristmik. Eksperdi hinnang põhineb Turu tänava liiklussagedustel, sõiduradade arvul (suuremas osa neli sõidurada), ristmike vahekaugustel, koordineerimisvõimalustel, jalakäijate teeületuse ohutusel ning hinnangulistel erinevate ristmike rajamise ruumivajadustel. Eksperthinnang:
Turu_TN_Ristmikud.pdf
Samuti on hiljuti korrigeeritud Turu tänava ristmike fooritsükleid vastavalt liikluseksperdi soovitustele. Eelnevalt on tehtud ka uuring Turu tänava ristmike foorilahenduste, läbilaskvuse ja liikluskoormuse osas. Uuringu kokkuvõte:
Turu_TN_2019.pdf
Foorreguleeritaval ristmikul on ringristmikuga võrreldes väiksem ruumivajadus. Ringristmikul tuleb tagada läbiva kahe sõidurea olemasolu ning samuti pöörderajad. Lisaks tuleb tagada igale harule jalakäijate ohutussaared. Ringristmikul peavad olema tagatud tagasipöörde sooritamise võimalused ning see omakorda suurendab sõiduradade laiust.
Tartu linna üldplaneeringu kohaselt on Turu tänav põhimagistraal ja Ropka tee jaotusmagistraal. Ristmiku harude liikluskoormused on erinevad. Piki Turu tänavat on liiklussagedus õhtusel tipptunnil mõlemas suunas kokku ligi 1700 autot tunnis. Ropka teel (Tähe tänava poole) vastavalt ligi 400 autot tunnis. Liikluseksperdi läbilaskvusarvutused näitavad, et olulist vahet läbilaskvuste kasutustasemete vahel foorristmiku ja ringristmiku puhul ei ole.
Projekti järgi rajatakse bussipeatused ning tagatakse jalakäijatele ohutu teeületuse võimalus. Foorreguleeritud ülekäigurada on liikluseksperdi hinnangul ohutum lahendus kui ringristmikul ilma foorita teeületus.
Foorilahenduse korral on võimalik liiklusvooge reguleerida ja anda eelis Turu tänava liiklusele. Ringristmiku puhul on kõikidest suundadest tulevad liiklejad võrdses seisus ja prioriteete anda ei saa. Kõrvaltänavate liiklus hakkab sel juhul määrama Turu tänava liiklust. Fooritsüklid korrigeeritakse vastavalt liiklussagedusele. Fooriga reguleeritav ristmik tagab paremad manöövrite sooritamise võimalused ja jalakäijatele tingimused ristmiku ohutumaks ületamiseks. Ristmik seotakse hiljuti ellu viidud Turu tänava rohelise lainega.
Ringristmiku rajamise hind on võrreldes foorristmikuga suurem. Rohkem tuleb rajada sõidutee täiskonstruktsioone (alates muldkehast), kuna kavandatav liiklusala ulatuks suuremal määral väljapoole tänast liiklusala. Foorristmikuga lahenduse korral saab valdavalt ära kasutada olemasolevat teemaa-ala. Foorristmiku puhul on foorisüsteemide rajamise eeldatav kulu ligikaudu 100 tuhat eurot. Hinnanguliselt oleks täiendavate sõiduteekonstruktsioonide rajamise maksumus ringristmikul ligi 150 tuhat eurot.
3. Inseneri tänava rekonstrueerimine
Rekonstrueerimise projekti tegi OÜ Tinter-Projekt. Projekti alusel on plaanis korraldada riigihange Ropka tööstuspargi ala tehnovõrkude ehitustöödeks ja Inseneri tänava pikenduse rekonstrueerimiseks. Ehitustööde eesmärk on 2005. aastal koostatud Ropka tööstuspargi detailplaneeringu järgmise etapi elluviimine ja tööalas olulisemate tehnovõrkude rajamine.
Tööala asukohaskeem ja projekti asendiplaan:
1419TP_PP_TL-5-01_asukohaskeem_J1.pdf1419TP_PP_TL-4-01_Inseneri tn asendiplaan_J2.pdf
Linnavolikogu majanduskomisjon tegi ettepaneku kaaluda Inseneri tänava rekonstrueerimisel jalg- ja jalgrattatee rajamist ainult ühele poole tänavat. Tänavalõiguga külgnevate kinnistute müümisel on lähtutud kehtivast Ropka tööstuspargi detailplaneeringust, mille järgi peab mõlemal teepoolel olema tagatud kergliiklejate ja jalakäijate liiklemise võimalus. Kinnistud ostnud ettevõtjatel on tekkinud õigustatud ootus, et kõnniteed rajatakse vastavalt planeeringule.
Kõnealune Inseneri tänava lõik on osa rajatavast terviklikust tööstuspargi teedevõrgust, kus tekib lisaks juurdepääsudele ka ühtne ning sidus jalg- ja jalgrattateede võrgustik.
Jalg- ja jalgrattateede rajamine kogu tänava rekonstrueerimistööde mahus on soodsam kui nende võimalik hilisem rajamine. Kõnealuse jalgtee rajamise ehitusmaksumus on hinnanguliselt ligi 15 tuhat eurot. Väiksemate tööde eraldi tellimisel on kogemuslikult hinnad vähemalt 20 protsenti kallimad kui suuremate ehitustööde mahus.
Tee-ehitustööde käigus rekonstrueeritakse Inseneri tänava ligi 300 meetri pikkune lõik koos tehnovõrkudega. Sõidutee on projekteeritud seitsme meetri laiune. Rajatakse ka kergliiklusteed ning tänavavalgustus. Ehitustööde eeldatav maksumus on ligikaudu 350 tuhat eurot.
4. Jaama ja Rõõmu tee ristmiku rekonstrueerimine
Projekti teeb OÜ Tinter-Projekt. Ehitustööde eesmärk on liiklejate ohutuse tagamine ja ristmiku liikluse läbilaskvuse parendamine. Jalakäijatele rajatakse fooriga reguleeritavad ülekäigurajad. Lahendatakse Rõõmu tee sidumine Jaama tänavaga, et tagada parem liikluse läbilaskvus ja optimaalsemad teegabariidid ning rekonstrueeritakse tänavavalgustus, et ristmik oleks nõuetekohaselt valgustatud. Ehitust finantseeritakse osaliselt (93 tuhat eurot) majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kohaliku tee ehitamiseks juhtumipõhise investeeringutoetuse andmise toetusmeetmest, mille sihtotstarve on liiklusohutuse parandamise eesmärgil teeületuskohtade ohutumaks muutmine. Ehitustööde eeldatav kogumaksumus on ligikaudu 195 tuhat eurot. Tööala asukohaskeem ja projekti asendiplaan:
1919TP_PP_TL-5-01_asukohaskeemJoonis1.pdf1919TP_PP_TL-4-01_AsendLiikluskorraldusJ2.pdf