Tartu Linnavalituse 09.12.2008 korraldusega nr 1319 algatati Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringu koostamine ning keskkonnamõju strateegiline hindamine (edaspidi KSH). Planeeringu eesmärk on Kvissentali tee 15 kinnistu jagamine, Kvissentali tee 1 ja 1a kinnistute liitmine ning moodustatavatele kruntidele ehitusõiguste määramine.
Planeeringu koostamisest huvitatud isikuks on OÜ Kalviter. Detailplaneeringu koostamise algataja, korraldaja ning detailplaneeringu kehtestaja on Tartu Linnavalitsus (Raekoda, 50089 Tartu). Detailplaneeringu koostaja on OÜ Ehitusnõunik (J. Kuperjanovi tn 16, 50409 Tartu).
Planeeritav krunt asub Ülejõe linnaosas, planeeringuala suurus on ca 6,5 ha. Kvissentali tee 15 krunt on hoonestamata.
Tartu Linnavalitsuse 31.05.2011 korraldusega nr 651 lõpetati Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise menetlus. Nimetatud menetlus lõpetati arvestades KSH ekspertide arvamusi, Terviseameti Tartu labori mürataseme mõõtetulemusi (nr TL 2010/M019-TL2010/M033) ning Keskkonnaameti 27.09.2009 kirjas nr JT 6-5/13506-2 esitatud seisukohta, et olemasoleva mööblitootmise jätkumisel ja detailplaneeringuga kavandatavaga ei kaasne olulise keskkonnamõjuga tegevusi.
Planeeringulahenduse osas on linnavalitsusele esitatud eskiislahendus, mis sisaldab erinevalt esialgsest planeerimisettepanekust linna üldplaneeringu muutmise ettepanekut. Tartu linna üldplaneeringu järgi on planeeringuala maakasutuse juhtfunktsiooniks määratud elamumaa, kuhu on lubatud ka iseseisvate äriotstarbeliste kruntide moodustamine. Eskiislahenduse kohaselt soovitakse moodustatavatele kruntidele määrata äri- ja tootmismaa ning elamumaa juhtfunktsiooni.
Üldplaneeringu muutmine on põhjendatud, kuna planeeritavale alale ulatub osalisel kavandatav Tartu linna põhjapoolne ümbersõit, millest tulenevalt ei ole tulevase õhu- ja mürareostuse taset arvestades tänava äärde elamute kavandamine otstarbekas.
Detailplaneeringu lahendusega muudetakse planeeringualasse jäävate Kvissentali tee 1, Kvissentali tee 1a, Kvissentali tee 1c ja Kvissentali tee 15 kinnistute piire. Pos 1-4 on lubatud 1- ja 2-korruseliste mahtude omavaheline kombinatoorika või ainult 2-korruseline hoone. Pos 5 on lubatud kuni 2-korruselise hoone kavandamine; olemasolevate hoonete ühendamine juurdeehituse teel. Pos 6, 7 ja 9 tuleb maksimaalne korruselisus lahendada projektiga. Pos 8, 10 ja 11 on hoonete projekteerimine keelatud.
Planeeringu lahenduse koostamisel on arvestatud Maanteeameti poolt heakskiidetud teekoridori asukoha varianti Tartu linna põhjapoolse ümbersõidu projektis ning OÜ Liiklusbüroo poolt 2007. a koostatud liikluskorralduse mõjude hindamist ja Aruküla-Kvissentali ringristmiku põhimõttelist lahendust (töö nr 70533).
Kvartalisisesed tänavad on kavandatud kahesuunalise autoliiklusega ning ühepoolsete jalgteedega. Pos 11 kavandamisel on jäetud võimalus tee jätkamiseks Kvissentali tee 11 krundile juurdepääsu tagamiseks.
Parkimine on lahendatud krundil, osaliselt ka hoone mahus. Parkimiskohtade tegelik vajadus lahendatakse projekteerimise käigus vastavalt EVS 843:2003, lähtudes hoonete tegelikest mahtudest ja kasutamise otstarvetest.
Vastavalt keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 2 punktile 1 tuleb strateegilise planeerimisdokumendi elluviimisega kaasnevat keskkonnamõju vajaduse korral hinnata, kui detailplaneeringuga tehakse üldplaneeringu muutmise ettepanek. Olulise keskkonnamõju olemasolu või puudumise tuvastamiseks on lähtudes keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seadusest koostatud järgmine eelhinnang:
1. Tegevuse ala ja selle lähiümbruse keskkonnatingimused - maakasutus, looduskeskkond, kultuuriväärtused
Kavandatud tegevus on planeeritud Kvissentali tee 15, Kvissentali tee 1 ja Kvissentali tee 1a kinnistutel, mis asuvad Ülejõe linnaosas Tartu linna piiril. Planeeringuala suurus on ca 6,5 ha. Kvissentali tee 15 krundi maakasutus on sihtotstarbeta maa, krunt on hoonestamata, osaliselt võsastunud jäätmaa. Kvissentali tee 1 ja 1a kruntide maakasutus on tootmismaa, krundid on hoonestatud.
Planeeringuala piirneb lõunast Kvissentali teega, idast Jõhvi-Tartu-Valga T3 riigi põhimaanteega, põhjast Tartu valla territooriumile jääva Pille maaüksusega ning läänest Kvissentali tee 13 kinnistu, riigi reservmaa, Kvissentali tee 11 kinnistu ja Lootsi tänava elamupiirkonnaga.
Ümbruskonnas puuduvad kaitstavad alad ja rahvusvahelise tähtsusega alad. Planeeringualal ei esine loodusvarasid ega kultuurimälestisi. Alal ja selle vahetus läheduses puuduvad objektid, mis vajavad keskkonnalube.
EELIS-e andmetel puuduvad planeeringualal kaitsealused objektid ja liigid. EELIS-es on registreeritud Sosnowsky karuputke Heracleum sosnowskyi kasvukoht, mille tõttu tuleb tähelepanu pöörata mullatööde tegemisel ning alalt pärineva mulla kasutamisel, et ei levitataks võõrliigi seemneid uutele aladele.
Eeldatavalt ei põhjustata kavandatava tegevusega muutusi, mis ületaks keskkonna vastupanuvõime.
2. Tegevuse iseloom
Detailplaneeringu koostamise algatamise ettepaneku kohaselt soovitakse krundile rajada äri- ja tootmishooneid ning väikeelamuid. Uute hoonete jaoks on kavandatud ehitusalust pinda ca 15 767 m2.
Tartu linna üldplaneeringu järgi on planeeringuala maakasutuse juhtfunktsiooniks määratud elamumaa, kuhu on lubatud ka iseseisvate äriotstarbeliste kruntide moodustamine. Ettepaneku kohaselt soovitakse moodustatavatele kruntidele äri- ja tootmismaa ning elamumaa juhtfunktsiooni. Seega tehakse käesoleva detailplaneeringuga ettepanek Tartu linna üldplaneeringu muutmiseks.
Planeeritavale alale äri- ja tootmishoonete kavandamine ei too eeldatavalt kaasa olulist keskkonnamõju. Kvissentali tee 15 krunt on sihtotstarbeta ning Kvissentali tee 1 ja 1a kruntidel laiendatakse olemasolevat tootmistegevust. Seega ei oma kavandatav tegevus olulist ruumilist mõju.
3. Tegevusega kaasnevad tagajärjed
Kavandatava tegevusega ei kaasne eeldatavalt järgmisi võimalikke mõjusid:
− vee, pinnase, õhu saastatus;
− müra;
− vibratsioon;
− valguse levik;
− soojuse eraldumine;
− kiirguse eraldumine;
− lõhna teke;
− mõju Natura 2000 võrgustiku alale;
− piiriülene mõju.
Tegevusega kaasneb teatav müra, kuid Terviseameti Tartu labori mõõtetulemuste põhjal vastas tööstuslik müratase mõõtepunktides elamualadele kehtestatud normidele. Teatav müra ja vibratsioon võib kaasneda ehitustegevuse käigus, kuid eeldatavalt ei kaasne ülenormatiivset müra ja vibratsiooni. Ehitustöödeaegset müra ja vibratsiooni saab vähendada õigete ehitusvõtete kasutamisega. Tegevuse käigus tekkivad jäätmed antakse üle vastavat jäätmeluba omavale ettevõttele, jäätmed käideldakse vastavalt Tartu linna jäätmehoolduseeskirjale. Kavandatava tegevusega ei kaasne eeldatavalt avariiolukordade esinemise võimalust.
Detailplaneeringuga kavandatava tegevusega ei kaasne ohtu inimese tervisele ega keskkonnale, lahenduse elluviimisega ei kaasne piiriülest mõju ega olulisi kumulatiivseid mõjusid. Kavandatava tegevuse elluviimisega ei mõjutata eeldatavasti saastetasemeid määral, mis võiks põhjustada õigusaktidega kehtestatud nõuete täiendavat ületamist Tartu linnas ja linna lähialadel, samuti ei kaasne planeerimisdokumendi elluviimisega teisi olulisi keskkonnaprobleeme. Planeeritaval alal ei ole kaitsealasid ning planeeritav tegevus ei ulatu mõjutama olemasolevaid lähimaid kaitsealasid.
Keskkonnaamet on andnud seisukoha, et lähtudes teadaolevast informatsioonist ei kaasne tegevusega olulist keskkonnamõju ning KSH algatamine ei ole eeldatavalt vajalik.
Eeltoodust tulenevalt on linnavalitsus seisukohal, et kavandatav tegevus ei ole olulise keskkonnamõjuga tegevus ja planeeringule ei ole vajalik keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1 ja§ 30 lg 1 p 2, planeerimisseaduse § 16 lg 3,keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lg 2 p 10, § 33 lg 2 p 1, § 34 lg 1, § 35 lg-d 5 ja 6, Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse nr 224 "Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu" § 13 p 2, Tartu linna ehitusmääruse § 10 lg-d 4 ja 6, § 36 lg 1 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 6. oktoobri 2005 määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut, Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringule koostatud keskkonnamõju eelhinnangut ja Jõgeva-Tartu regiooni Keskkonnaameti 10.10.2011 kirja nr JT 6-5/30032-2, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b :
1. Kiita heaks Kvissentali tee 15 krundi detailplaneeringu eskiislahendus märkusega:
1.1 Pos 6, Pos 7 ja Pos 9 lubatud korruselisuseks määrata kuni 3 korrust.
2. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada punktis 1 nimetatud detailplaneeringu lähteseisukohti ja eskiislahendust tutvustav arutelu.
3. Määrata arutelu ajaks ... 2012 a kell 15:00 ja kohaks linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna nõupidamiste ruum Raekoja plats 3 III korrus.
4. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada planeeringu eskiislahendust tutvustava arutelu aja ja asukoha kohta teate ilmumine ajalehes Postimees ja Tartu koduleheküljel vähemalt nädal aega enne arutelu toimumist.
5. Jätta algatamata Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringu keskkonnamõju strateegiline hindamine.
6. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal teatada 14 päeva jooksul detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamata jätmise otsusest ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded, ajalehes Postimees ning Tartu linna koduleheküljel. Detailplaneeringu koostamise algatamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise mittealgatamise korraldustega saab tutvuda Tartu linna koduleheküljel www.tartu.ee ning tööpäevadel Tartu Linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnas, Raekoja plats 3.
7. Korraldus jõustub ... 2012. a.