Tartu Kivilinna Gümnaasiumi (edaspidi kool) direktori 6. juuni 2011. a käskkirjaga nr 177 "Lisatasu maksmine" otsustati kooli töötajatele täiendavate tööülesannete eest lisatasu maksmine kokku 32 169 euro ulatuses. Kuna käskkirjaga määratud lisatasude kogusumma oli märkiväärselt suur, otsustas Tartu Linnavalitsus oma 10. juuni 2011. a korraldusega nr 693 käskkirja andmisega seotud asjaolude täiendavaks uurimiseks käskkirja kehtivuse kuni 27. juunini 2011. a peatada. Linnavalitsus tegi käskkirja seaduslikkuse ja otstarbekuse kontrollimise ülesandeks linnakantselei sisekontrolliteenistusele.
Teenistusliku järelevalve käigus kogutud teavet arvestades on linnavalitsus seisukohal, et Tartu Kivilinna Gümnaasiumi direktori 6. juuni 2011. a käskkiri nr 177 on õigusvastane. Linnavalitsus põhjendab nimetatud seisukohta eelkõige järgmiste argumentidega:
1. Käskkirja sõnastus ei anna edasi selle tegelikku sisu.
Käskkirja andmise asjaolude uurimisel selgus, et täiendavate tööülesannete eest määratud lisatasu koosseisus on soovitud välja maksta ka tulemustasu. Tulemustasu maksmise reegleid pole aga kooli direktori poolt kindlaks määratud ja selllise töötasu komponendi arvestamise ning väljamaksmise alused puuduvad. Linnavalitsus möönab samas, et kooli direktoril on õigus maksta töötajatele tulemustasu, kuid selle arvestamise ja maksmise põhimõtted peaksid olemas sätestatud kooli töösisekorras.
2. Käskkirjast ei nähtu, millise perioodi eest lisatasu on määratud.
Teenistusliku järelevalve käigus selgus, et lisatasu on arvestatud perioodi 1. jaanuar kuni 3. juuni 2011 eest. Kuna lisatasu arvestuse periood avaldab olulist mõju töötajate tulevaste perioodide tasude arvestamisele (tasude suurusele), siis pole võimalik kõnealust käskkirja praktikas korrektselt rakendada.
3. Käskkiri on motiveerimata.
Avalike rahaliste vahendite kasutamine peab olema läbipaistev, vastavad otsused peavad olema nii õiguslikult kui ka sisuliselt motiveeritud. Kõnealuses käskikirjas puudub sisuline põhjendus, s.t. miks on lisatasu makstud just sellises mahus. Teenistusliku järelevalve käigus selgus, et kooli direktor on käskkirja andmisel tuginenud kooli arendusnõukogu ettepanekutele. Samas käskkirjas selline viide puudub. Samuti on problemaatiline osade lisaülesannetena käsitletud tegevuste eristamine töötajate tavapärastest tööülesannetest. Linnavalitsus on seisukohal, et lisatasu maksmise läbipaistvuse ja kontrollitavuse eesmärgil tuleks tulevikus lähtuda põhimõttest, et töötajale määratava lisatasu suurus määratakse kindlaks lisaülesande andmisel. Kui aga lisaülesande andmise hetkel pole nimetatud ülesande mahtu võimalik selgelt määratleda, siis tuleks eelistada lahendust, et töötajale antakse esmalt lisaülesanne ja tasu selle eest makstakse pärast lisaülesande täitmist või perioodiliselt lisaüleande täitmise käigus.
Arvestades eeltoodut ja võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 661 lg 2 punktid 1 ja 3, Tartu Linnavalitsus
otsustab:
1. Tunnistada teenistusliku järelevalve korras kehtetuks Tartu Kivilinna Gümnaasiumi direktori 6. juuni 2011. a käskkiri nr 177 "Lisatasu maksmine".
2. Teha Tartu Kivilinna Gümnaasiumi direktori kohusetäitjale Karin Lukk´ile järgmised ettekirjutused:
2.1. anda uus käskkiri kooli töötajatele perioodi 1. jaanuar kuni 3. juuni 2011 eest lisatasu määramise kohta. Käskkirja andmisel arvestada käsolevas korralduses toodud seisukohtadega;
2.2. kooli töötajatele tulemustasu maksmiseks töötada välja ja reguleerida kooli töösisekorras töötajatele tulemustasu arvestamise ja maksmise alused.
3. Korraldus jõustub 22. juunil 2011. a.