Õigusakti eelnõu: Informatsioon Emajõe Ärikeskuse ja bussijaama ümbruse linnaruumi arhitektuursest ideevõistlusest

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Istungi protokolli kantav otsus
Teema: Informatsioon Emajõe Ärikeskuse ja bussijaama ümbruse linnaruumi arhitektuursest ideevõistlusest
Reg. number: LV-IP-0036
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 23.01.2014
Koostaja: Elo Kiivet
Ettekandja: Elo Kiivet
Failid: Emajõe_Ärikeskuse_ja_bussijaama_ümbruse_linnaruumi_arhitektuurne_ideevõistlus_FIN.pdf ( 1410 kb )
Protokoll_bussijaam.pdf ( 519 kb )
Plakat_sadama.jpg ( 5313 kb )
Plakatid_linnamootor.pdf ( 7245 kb )
Plakatid_suhtlev.pdf ( 5522 kb )
EELNÕU





Lisa
Tartu Linnavalitsuse
istungi protokolli kantava otsuse eelnõu nr LV-IP-0036 juurde

    Ideevõistluse korraldamise aluseks on Tartu Linnavolikogu 14.02.2013 otsusega nr 449 kinnitatud detailplaneeringu lähteülesanne (Võistluse eesmärgiks on leida bussijaamale ja selle esisele alale selgelt tajutav linnaruumiline tervik) ning Tartu Linnavalituse 09.07.2013 korraldus nr 733 eskiislahenduse heakskiitmiseks , kus sätestati:
    Enne planeeringu kehtestamist on vajalik parima võimaliku lahenduse leidmiseks korraldada bussijaama territooriumile linnaruumi kujundusvõistlus, mille eesmärk on leida bussijaamale ja seda ümbritsevale alale selgelt tajutav linnaruumiline tervik.
    Otsustati:
    1.1 Linnaruumi kujundusvõistluse alasse tuleb muuhulgas haarata Soola tn pikendus, Soola tn ja Väike- Turu tn ristumispiirkond.
    1.2. Soola tn pikenduse, Soola tn ja Väike-Turu tn ristumispiirkonna kohta eskiisis antud lahendus loetakse tinglikuks ja see kuulub täiendavale ülevaatamisele pärast võistluse tulemuste selgumist.

    Võistluse eesmärgiks oli leida bussijaamale ja selle lähiümbrusele selgelt tajutav inimsõbralik linnaruumiline tervik. Arhitektuurivõistluse objektiks on bussijaama territoorium Tasku esimese korruse ulatuses (see ei hõlma juurdeehitist kõrgematel korrustel) ning sellega funktsionaalselt seotud lähialasid.
    Võistlejatelt oodati lahendusi, kuidas tagada bussijaama ruumiline kohalolek ning nähtavus pärast kvartali lõpliku mahu saavutamist.

    Võistlustingimuste lisadena antud detailplaneeringu ja liikluskorralduse lahenduse eskiis oli antud lähtealusena, mida võib põhjendatult muuta parema tulemuse saamiseks.

    Võistlusele järgnev tegevus (vastavalt võistlustingimustele)
    Võistluse võitja kaasatakse edaspidi võistlusala osas tervikliku linnakujunduse väljatöötamisse. Võistluse korraldaja alustab pärast võistluse lõppu võitjaga läbirääkimisi projekteerimisteenuse lepingu sõlmimiseks talle kuuluvate võistlusala kruntide asendiplaanilise lahenduse osas.
    Võistluse võitja kaasatakse edaspidi võistlusalasse jääva linnale kuuluva maa ning teiste võistlusalasse jäävate kruntide detailplaneeringute linnaruumilise lahenduse väljatöötamisse.

    Koostöös Emajõe Ärikeskuse ning linnavalitsusega (AEO arhitektuuriteenistus ja LPMKO planeerimisteenistus, võistlusala kooskõlastati ka abilinnapea Raimond Tammega) korraldati alale avalik ja üheetapiline võistlus.

    Ideevõistluse tingimused:
    Emajõe_Ärikeskuse_ja_bussijaama_ümbruse_linnaruumi_arhitektuurne_ideevõistlus_FIN.pdfEmajõe_Ärikeskuse_ja_bussijaama_ümbruse_linnaruumi_arhitektuurne_ideevõistlus_FIN.pdf

    Ideevõistluse lõpp-protokoll:
    Protokoll_bussijaam.pdfProtokoll_bussijaam.pdf

    Ideekonkursile laekus 9 võistlustööd, mis kõik tunnistati kvalifitseeruvaks. Zürii luges võistluse kordaläinuks - esitatud tööd olid kõrgetasemelised ja valik mitmekesine.
    Lõplik paremusjärjestus oli konsensuslik. Ühte selget favoriiti ja kõiki osapooli rahuldavat lahendust polnud, mistõttu 1. preemiat välja ei antud. Teist kohta jäid jagama võistlustööd "Linnamootor (Maria Freiman, Juhan Kangilaski) ja "Suhtlev ruum" (OÜ Kauss Arhitektuur), kolmanda koha sai "Sadama värav" (Stuudio Tallinn -Villem Tomiste).

    Žürii üldine kommentaar ja ettepanekud auhinnatud võistlustööde rakendamiseks:
    Mitmes töös oli pakutud ümber hotell Dorpati pöörav L-kujuline väljak, mis tundub oluline ja vajalik lisandus.

    Edasises planeerimisprotsessis tuleb kaaluda mitmes töös esinenud ettepanekut vähendada Soola tänava autoliiklust ja suurendada jalakäijate hajumisruumi bussijaama esisel territooriumil. Lisaks kaaluda aktiivse tänavafrondi loomise võimalusi kogu Soola tänava ulatuses. Soovitus kaasata võidutööde autorid ka edasisse planeerimisprotsessi leidmaks planeeringule parim võimalik linnaruumiline lahendus. Võidutööde autoritega teha koostööd leidmaks bussijaamale ja selle teenindamiseks vajaminevate krundiväliste alade ja väikevormide kujundus.

    Auhinnatud tööd:
    Plakat_sadama.jpgPlakat_sadama.jpgPlakatid_linnamootor.pdfPlakatid_linnamootor.pdfPlakatid_suhtlev.pdfPlakatid_suhtlev.pdf

    Kõiki konkursitöid saab vaadata aadressil https://www.tartu.ee/data/Bussijaam.html

    Arhitektuuriteenistus teeb ettepaneku arvestada järgmisi žürii ettepanekuid:
    1. Kujundada bussijaamale vajalik hajumisruum ehk suurendada jalakäijate ala bussijaama esisel territooriumil Soola tänaval, kus lisaks läbivale liikumisele oleks ruumi ka olla (oodata, istuda väliruumis).
    2. Luua aktiivne tänavafront Soola tänava ulatuses, mis tähendab aktiivses kasutuses olevaid ehk inimeste jaoks avatud siseruume (kohvik, pood, büroo vm äripind või avalik teenus), mille hulka ei kuulu trepikojad, võreseinad, info- ja näitusestendid, vaateaknad, automaadid jms.
    3. Kujundada Dorpati parklale kergliiklejasõbralik lahendus.

    Lisaks:
    Võtta ideevõistluse materjalid planeeringu lisadesse ning määrata arhitektuurivõistlusega arvestav territoorium planeeringu joonisel vastavalt võistlusalale tingmärgiga ´tänavaruumi lahendus leitakse projekteerimisetapis vastavalt ideevõistlusele´.

    Detailplaneeringus tähistatav ala:
    Punane - võistlustöö "Suhtlev ruum", oranž - "Sadama värav", kollane - "Linnamootor"


    Alad on jagatud vastavalt žürii protokollis esiletõstetud lahendustele:

    "Suhtlev ruum" - aktiivne linnaruum: suurendatud avalik ruum Tasku ümber,
    äripindade avamine tänavale ehk tänavaruumi elavdamine,
    bussijaama kohalolu esiletoomine;

    "Sadama värav" - jõele avatud plats,
    rõhutatud tänavate teljed,
    väikevormide ja valgustuse lahendus julge ja uudne;

    "Linnamootor" - kiss & go parkla.


    Valitud ala võistlustööst "Suhtlev ruum":





    Valitud ala võistlustööst "Sadama värav":



    Valitud ala võistlustööst "Linnamootor":




    Edasine protsess:
    Võistlustööde autoritega alustatakse läbirääkimisi eskiisprojekti koostamiseks. Eskiisprojektide tulemusena saadakse valitud ala terviklahendus, mis on omakorda aluseks detailplaneeringu põhilahenduse väljatöötamisel.
    Planeeringu realiseerimisel on lubatud hilisemaid projekteerimis- ja ehitustöid ellu viia ka etapiviisiliselt.

    Eskiisprojektid linna maale tellib arhitektuuri ja ehituse osakond. Bussijaamaga ja Dorpat hotelliga funktsionaalselt seotud töö tellib Emajõe Ärikeskus kui planeeringust huvitatud pool.
    Eskiisprojektide võimalik valmimisaeg on u 1,5 kuud lepingust alates.