Eesti Raudtee AS | Meie 19.09.2023 nr 8-13.2/VP-23-0069 |
2022. a strateegiline mürakaardi alusel on koostamisel Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028, mille raames kogutakse infot Tartu linna territooriumil asuvate müraallikate ning müra vähendamise meetmete rakendamise kohta.
Arvestades eeltoodut palume esitada järgmised andmed ja vastata järgmistele küsimustele:
1. 2022. a strateegilise mürakaardi koostamisel kasutati kaubarongide keskmisi liiklussagedusi 2019. a andmete alusel:
Raudteelõik (liikluskoormus kahes suunas kokku) | Päev
(7.00-19.00) | Õhtu
(19.00-23.00) | Öö
(23.00-7.00) |
Tartu-Tapa-Tartu | 6,6 | 1,8 | 5,2 |
Tartu-Valga-Tartu | 3,4 | 1 | 2,6 |
Tartu-Koidula-Tartu | 3,4 | 1 | 2,6 |
Kas ja millised muutused on kaubarongide liiklussagedustes toimunud (nt ööpäeva keskmise liiklussageduse vähenemine seoses rahvusvaheliste kaubavahetuse piirangutega vms), sh kaubarongide jaotumises Tartu-Koidula ja Tartu-Valga suundade vahel?
Samuti palume täpsustada kaubarongide jaotumist päevasele (7-19), õhtusele (19-23) ja öisele ajavahemikule (23-7) erinevates raudteelõikudes.
2. Milline on kaubarongide keskmine pikkus erinevates raudteelõikudes (vagunite arv või rongi pikkus meetrites)?
3. Eesti Raudtee ASi kodulehel on avaldatud taristudirektori (kuupäev digiallkirjas) käskkiri nr 11-1/1 „AS Eesti Raudtee taristudirektori 09.01.2023 käskkirja nr 11-1/1 „Lubatavate sõidukiiruste kehtestamine jaamavahedel, jaamade peateedel ja vastuvõtusaateteedel“ muutmine“, millega kinnitati Lisa 1 „Rongide lubatavad sõidukiirused alates 08.05.2023“. Käskkirja Lisa 1 kohaselt on Tartu linnas jaama peateedel (nii Tapa-Tartu, Tartu-Elva, kui ka Tartu-Koidula suunal) kaubarongide lubatud sõidukiiruseks valdavalt 50 km/h nii päeval kui ka öösel. Samas on lisatud märkus „Müra Tartu linnas“. Mõned aastad tagasi oli Tartu-Elva ja Tartu-Koidula suunal linnasiseses lõigus kaubarongide lubatud sõidukiirus öisel ajal (23-7) 25 km/h ja Tartu-Tapa suunal 40 km/h.
Millest on tingitud Tartu linna sisese kaubarongiliikluse lubatud sõidukiiruste suurendamine (sh öisel ajal)? Võimalikku müra mõju arvestades tuleks võimalusel ja eelkõige öisel ajal eelistada vähendatud sõidukiiruseid.
Kas on andmeid kaubarongide tegelike sõidukiiruste kohta (eraldi Tapa-Tartu, Tartu-Elva ja Tartu-Koidula suunal), mis võiksid Tartu linna territooriumil erineda (nt jääda linnasiseselt teatud lõikudes väiksemaks) käskkirja Lisas 1 kinnitatud lubatud sõidukiirustest (peateel valdavalt 50 km/h).
4. Palume lühidalt kirjeldada Tartu linna läbivate raudteelõikude (eraldi Tapa, Valga ja Koidula suund, jaamasisesed teed) tehnilist seisukorda, sh tuua välja, millistes raudteelõikudes on kasutusel keevisrööpad.
5. Kas lisaks läbisõitvatele kaubarongidele teostatakse Tartu raudteejaamas ka jaamasiseseid kaubarongide liikumisi/operatsioone (rongikoosseisude koostamine, sorteerimine, töötava mootoriga seismine öisel ajal)?
6. Kui sageli (nt kas iga päev, kord nädalas vms) ja millise tööde ajalise kestusega võib Tartu raudteejaama piirkonnas esineda erinevaid müra tekitatavaid raudtee hooldustöid (regulaarne hooldus, rööpa lihvimine, talihooldus)?
7. Kas hooldustöid teostatakse ööpäevaringselt või saab välja tuua ajavahemiku, mis on välja kujunenud tavapäraseks hooldustööde (sh talihooldus) teostamise ajaks?
8. Kas hooldustööde planeerimisel arvestatakse ka müraaspektiga, nt kas tööde ajastamisel püütakse võimalusel vältida müra tekitavate tööde teostamist öisel ajal?
9. Millised on võimalused öiste hooldustööde (sh talihooldus) päevasele ajale nihutamiseks (vähemalt teatud mahus, arvestades raudtee liiklusgraafikut) vähendamaks raudteest tingitud öiste häiringute esinemist raudtee lähiümbruses?
10. Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2019-2023 on Eesti Raudtee AS planeeritavate müra vähendamise meetmetena märgitud, et kaalutakse kaubarongide kohustamist rakendada kiirendamist alles viimase vaguni linna piiri ületamisel ning raudteega külgnevatele aladele täiendava haljastuse rajamise võimalust.
Kas ja milliseid raudteemüra vähendamise meetmeid on rakendatud Tartu linna territooriumil viimase 5 aasta jooksul (2019-2023)?
11. Kas ja milliseid raudteemüra vähendamise meetmeid on Tartu linnas lähiaastatel (2024-2028) plaanis rakendada (nt olemasoleva müratõkkeseina pikendamine, raudtee infrastruktuuri uuendamine, hooldustööde ajaline planeerimine vähendamaks öiseid häiringuid)?
12. Millised on raudtee kaubavedude trendid Tartu linna läbivate kaubarongide osas? Kas lähima viie aasta perspektiivis võib prognoosida kaubavedude suurenemist või vähenemist?
Lisaks palume infot, kas AS Eesti Raudtee on vastanud Urmas Jaagusoo (Tammsaare 8, Tartu) 02.03.2023 ja 14.08.2023 kirjadele ning kui on vastanud, siis millised on olnud ettevõtja selgitused ja seisukohad.
Palume vastata esimesel võimalusel!
Lugupidamisega Maarja Aedviir 736 1052 Maarja.Aedviir@tartu.ee |