Saabunud kiri:
Sotsiaalkindlustusamet lihtsustas konkursi tingimusi partnerite leidmiseks, et piloteerida erivajadusega lastele suunatud integreeritud teenuste mudelit ja lapse abivajaduse tuvastamise töövahendit.
Sotsiaalkindlustusamet kuulutas 11.03.2019 välja konkursi, et leida kohalikud omavalitsused, koostöös kellega piloteerida integreeritud teenuste mudelit ning abivajaduse tuvastamise töövahendit. Alates 15.04.2019 on konkursi tingimused muutunud lihtsamaks järgmiste punktide osas:
1. Pikendatakse konkursil osalemise tähtaega. Konkursil osalemise tähtaja pikendamine on seotud asjaoluga, et muudetakse konkursil osalemise tingimusi. Tähtaja pikendamine annab konkursil osaleda soovijatele aega tingimustega tutvuda ning esitada taotlus nõuetekohaselt. Konkursi uus tähtaeg on 17. mai 2019.
2. „Koostöökokkulepet ei ole vaja sõlmida esmatasandi hariduse tugispetsialistide osas.“ Esmatasandi tugispetsialistid ei ole antud konkursi mõistes partnerid ning sellest tulenevalt ei ole vaja nende kaasamise tõendamiseks sõlmida koostöölepet haridusasutustega. Haridusasutustel on kohustus tuginedes Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 37 lg 3 vajadusel tagada eripedagoogi, logopeedi, psühholoogi ja sotsiaalpedagoogi teenus ning tuginedes Koolieelse lasteasutuse seaduse (edaspidi KELS) § 14 lg 2 vajaduse korral logopeedi ja eripedagoogi või muu tugiteenus, siis paremaks koostööks on vajalik kohaliku omavalitsuse piirkonnas tegutsevate haridusasutuste võimalikult varajane teavitus käimasolevast pilootprojektist. Teavitamine peab olema taasesitatav ning toetuse andajal on õigus nõuda vastava teavituse esitamist konkursi taotluste hindamise ajal.
3. „Taotleja partner(id) rehabilitatsiooniteenuse osutajana või(vad)b jätta kaasamata rehabilitatsioonimeeskonnast ühe eriala spetsialisti, juhul kui koos taotlusega toetuse saamiseks esitatakse vastava eriala spetsialisti mittekaasamise põhjendus ning tegevusplaan olukorraks kui piloteerimisse kaasatav laps vajab konkreetse eriala spetsialisti teenust. Põhjendus ja tegevuskava esitatakse vabalt valitud vormil.“ Vastava tingimuse muutmise vajadus tuleneb asjaolust, et kõik sotsiaalse rehabilitatsiooni teenust osutavad asutused ei ole võrdselt komplekteeritud, kuid tulenedes Sotsiaalhoolekande seadusest (SHS) § 66 lg 8 on meeskondadel kohustus korraldada lapsele vajalik tugi ka juhul kui nende meeskonnas puudub vastava eriala spetsialist.
4. „Piloodis osalevatele lastele rehabilitatsiooniplaani ei koostata. Tekib üks KOV töötaja poolt koostatud juhtumiplaan ning tegevuskava, millesse annavad panuse nimetatud valdkondade spetsialistid nii, et üks ja sama spetsialist kaks korda last ei hinda (nt kui eripedagoog Rajaleidjast vaatab lapse üle, siis rehabilitatsioonimeeskonna eripedagoog seda enam ei tee) ning, et tegevused ei ole valdkondade üleselt dubleeritud. Ühise ümarlaua käigus lepitakse kokku, kuidas lapsele vajalik tugi korraldatakse. Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse (edaspidi PGS) § 37 lg 2 sätestab, et vajaduse korral tagatakse õpilasele koolis tasuta vähemalt eripedagoogi, logopeedi, psühholoogi ja sotsiaalpedagoogi teenus. Koolieelse lasteasutuse seaduse (edaspidi KELS) § 14 lg 2 sätestab, et lapsele tagatakse vajaduse korral logopeedi ja eripedagoogi või muu tugiteenus. Seega, kui Rajaleidja või rehabilitatsioonimeeskonna spetsialist on leidnud, et laps vajab eelpool nimetatud tugispetsialisti teenust, tuleb konkreetse lapse haridusasutusest kaasata tegevuskava koostamisse nimetatud spetsialist ning kokku leppida, kuidas toimub lapsele teenuse tagamine, nii et oleks tagatud nii PGS-is kui ka KELSis toodud nõuded. Ehk ühiselt lepitakse kokku, kuidas lapsele vajalik tugi korraldatakse. Teenuseosutajad peavad olema mobiilsed ning võimalusel osutama abi seal, kus laps igapäevaselt viibib.“ Vastava alapunkti muutmise vajadus tuleneb asjaolus, et eelnev sõnastus ei olnud kõigile osapooltele üheselt arusaadav ning vajas täpsustamist.
Piloteeritava teenuste mudeliga loodetakse lihtsustada mitme valdkonna tuge vajavate laste ja nende perede abistamine integreerides sotsiaal,- haridus- ja/või tervishoiu valdkonna toed.
Konkursile on oodatud kohalikud omavalitsused, kes soovivad osutada koostöös oma piirkonna sotsiaal-, hariduse ja tervishoiuvaldkonna partneritega lapsi toetavaid teenuseid, mida uudne mudel ette näeb. Sotsiaalkindlustusamet toetab kuni seitset taotlejat üle Eesti, kaasates piloteerimisse 71 last ja nende perekonda.
Täiendatud tingimused ja korra leiad siit.
Täiendav informatsioon:
alice.juurik@sotsiaalkindlustusamet.ee või +372 5243658
Lugupidamisega,
Alice Juurik
arendusspetsialist
Rehabilitatsiooni talitus
Sotsiaalkindlustusamet