Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Informatsioon arengustrateegia "Visioon Tartu 2040" koostamisest |
Reg. number: | LV-IP-0196 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 11.12.2019 |
Koostaja: | Imbi Lang |
Ettekandja: | Indrek Ranniku |
Failid: | TÖÖVÕTULEPING-TARTU2040.docx ( 18 kb ) |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
11. detsember 2019. a. nr LV-IP-0196 |
Informatsioon arengustrateegia "Visioon Tartu 2040" koostamisest |
KUULATI: | Indrek Ranniku ettekannet |
OTSUSTATI: |
1. võtta informatsioon teadmiseks;
2. esitada informatsioon linnavolikogu arengu- ja planeerimiskomisjonile;
3. lubada linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal sõlmida arengustrateegia "Visioon Tartu 2040" koostamiseks leping Tartu Ülikooliga. |
Juhataja: | |
Protokollija |
Koalitsioonilepe Tartu linna juhtimiseks aastatel 2017-2021 näeb ette uue visioonidokumendi koostamise. Tartu Linnavolikogu algatas 2018. aasta lõpus "Visioon Tartu 2040" koostamise ning linnaplaneerimise ja maakorralduse osakond tellis Tallinna Ülikoolilt kehtiva arengustrateegia "Tartu 2030" mõjuanalüüsi. Uuringu eesmärk oli saada objektiivset tagasisidet seni kehtiva arengustrateegia ajakohasuse kohta ning soovitusi uue visioonidokumendi koostamiseks.
Pärast Tallinna Ülikooli poolt tehtud mõjuanalüüsi ja linnavalitsuse ning arengu- ja planeerimiskomisjoni otsust minna edasi arengustrateegia koostamisega on üldplaneeringu- ja arenguteenistus koostöös õigusteenistusega kaalunud selleks võimalikke teid. Ühtlasi uuriti, millises seisus on Tartu teised hetkel koostamisel olevad arengudokumendid (energeetika arengustrateegia ja Tartu targa linna visioonistrateegia).
Tartu Linnavolikogu 24.05.2018 otsusega nr 68 otsustati algatada Tartu Targa Linna visioonistrateegia koostamine. Tartu Targa Linna visioonistrateegia koostamise käigus on sellest kujunenud laiaulatuslikum dokument. Läbi on töötatud ja menetletud sisuliselt linna arengustrateegia kõigis selle klassikalistes valdkondades. Targa linna strateegias kasutatud 6 valdkonnaga klassifikatsioon erineb küll seni kasutusel olnud valdkondade jaotusest, kuid see on maailmapraktikas praegu väga levinud ning seda kasutades saaks linn end ka maailmale paremini mõistetavaks teha.
Praeguseks on kujunenud olukord, kus linn on volikogu otsustega paralleelselt menetlemas kahte sisuliselt kattuvat dokumenti - arengustrateegiat Visioon Tartu 2040 ja Tartu Targa Linna visioonistrateegiat. Kahte sisult kattuvat strateegiadokumenti pole mõistlik iseseisvalt kinnitada.
Kuna Tartu Targa Linna visioonistrateegia koostamine algas varem ja sellega on jõutud kaugemale ning see on metoodiliselt hästi läbi mõeldud, on mõistlik võtta selle metoodika ning ülesehituse kõrgemad tasemed (visioon, missioon, eesmärgid) aluseks ühtse dokumendi Visioon Tartu 2040 koostamisele, arvestades ja edasi arendades ühtlasi Tartu targa linna strateegia valdkondade all olevad mõtteid, kokkuvõtteid, arengusuundi jne. Samas on vaja vaadata ka koostamisel oleva arengustrateegia Eesti 2035 suundumusi ning energeetika strateegiat Tartu Energia 2030+. Eelnimetatud materjale aluseks võttes saaks koostada ja esitada volikogule kinnitamiseks Visioon Tartu 2040. Tartu Targa linna strateegiat saab esitleda aga kui targa linna mudelit, mida saaks edasi arendada linnavalitsuse praktiliseks interaktiivseks juhtimistööriistaks, mis seostab linna kõiki erinevate tasemete arengudokumente. Ühtlasi selgus, et ka mitmed Visioon Tartu 2040 koostamisel ettenähtud etapid on Tartu targa linna strateegia koostamise protsessis juba läbitud ning neid ei peaks enam kordama. Tartu Targa linna visioonistrateegia koostamise käigus viidi läbi 32 intervjuud ja 6 fookusgrupi arutelu, kus osales 80 inimest. Samuti töötati läbi 42 arengudokumenti ja uuringut, mistõttu tulemust võib pidada igati usaldusväärseks.
Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna initsieeritud arutelude tulemusena on jõutud järeldusele, et vajame visiooni edasiseks kokkupanekuks välist abi. Arvestades asjaoluga, et koalitsioonilepingus on rõhutatud koostöö tihendamist ülikoolidega, on teeb osakond ettepaneku teha Visiooni Tartu 2040 edasisel koostamisel koostööd Tartu Ülikooliga. Osakond on pidanud läbirääkimisi Tartu Ülikooli sotsiaalteaduskonna esindajatega, kes on osalenud erinevate valdkondade ja avaliku sektoriga seonduvate temaatiliste arengudokumentide koostamisel. Sotsiaalteaduskonna esindajate poolt pakutud nägemus Visiooni Tartu 2040 edasiseks menetlemiseks langeb kokku osakonna üldplaneeringu- ja arenguteenistuse nägemusega. Sotsiaalteaduskonna esindajad rõhutasid eraldi vajadust tegeleda dokumendi kaasaegse ülesehituse ja visualiseerimisega, mistõttu nimetatud teema kajastub ka töö lähteülesandes.
Visioon Tartu 2040 koostamise lähteülesanne
Töö eesmärk on Tartu linna strateegiadokumendi „Visioon 2040“ koostamine arvestades Targa Tartu strateegia projekti, Tartu kultuuristrateegiat Tartu 2030, Euroopa kultuuripealinnaks kandideerimise kontseptsiooni Arts of Survival (Tartu 2024), Tartu Energia 2030+ ehk Tartu uut energia- ja kliimakava projekti ja kehtiva arengustrateegia aktuaalsete eesmärkidega.
Töö koostamisel võtta metoodiliseks ja sisuliseks aluseks Tartu targa linna strateegia ülesehitus kolmel tasandil – visioon, missioon, eesmärgid. Metoodika ja töö sisu täpsustamisel arvestada ka uuringu „Arengustrateegia Tartu 2030 mõjuanalüüs“ tulemusi sh. analüüsida uuringus väljatoodud valdkonnasiseseid dilemmasid.
Tööga tuleb välja töötada eesmärkide saavutustaseme hindamiseks mõõdikud. Dokumendi suurim piirmaht on 20 lk ning see peab olema atraktiivne avalikkusele, ettevõtjatele ja kõigile asjaosalistele, kellest sõltub strateegia tegevuste elluviimine.
Orienteeruv ajakava (etappide tähtajad nihkuvad edasi sõltuvalt lepingu sõlmimise algusest):
- Visioon Tartu 2040 esialgse versiooni esitamine – märts 2020
- Lõppversiooni esitamine – mai algus 2020
- Disaini koolituse lähteülesande esitamine – mai 2. nädal 2020
- Disaini koolitus – juuni 2020
- Dokumendi kujundamine – august-september 2020
- Avalik väljapanek – november 2020
- Dokumendi kinnitamine 2021 aprill
- Dokumendi esitlused (kuni 5) vastavalt vajadusele vahemikus november 2020 – aprill 2021.
Eelnevat arvestades on siinkohal esitatud lepingu projekt.