Sissejuhatus
Tartu linnaruumi tuleviku arengu üks peamisi põhimõtteid on nö lühikeste vahemaade linna või 15-minuti linna kontseptsioon. See on linn, kus elanikel on tagatud võimalikult kodulähedased teenused ja töökohad, tagamaks olukorra, kus linnaelanik ei ole sunnitud kasutama ressursimahukaid liikumisviise ning pigem eelistab aktiivseid ja tervislikke liikumisviise. Saamaks ülevaade hetkeolukorrast, et olla tugi nii planeerimisotsustes ning täiendavalt tagada andmepõhine lähenemine uus-arenduste kavandamisel, on linnavalitsus tellinud linna ligipääsetavuse uuringu. Uuringu andmete alusel loodud rakenduse abil on võimalik korrigeerida kinnistu parkimisnormi vastavalt kinnistu paiknemisele linnas.
Uuringu sisu
Ligipääsetavuse uuring kogub kokku erinevad võimalikud andmekihid, mis hindavad kinnistu kättesaadavust jalgsi, rattaga ja ühistranspordiga linnas paiknevatele teenustele, töökohtadele, haridusasutustele ja toitlustuskohtadele. Lähtudes ligipääsetavusest antakse andmepõhine otsustusvõimalus kinnistutel kehtivale üldisele parkimisnormile tulenevalt standardist EVS 843. Ligipääsetavuse uuringu abil loodud rakendus saab avalikult kasutatavaks ning ajas uuendatavaks andmekoguks. Rakenduses antakse kinnistute kaupa igale kinnistule väärtuskoefitsent, millega on võimalik täpsustada vastavalt kinnistu asukohale standardiga EVS 843 soovitatud parkimisnormi. Täiendavalt on võimalik rakendust kasutada ka linnakodanikel, saamaks informatsiooni erinevate kinnistute paiknemise osas ning hinnata kas kinnistult on ka soovitud teenused kergesti ligipääsetavad.
Käesolev uuring ja selle alusel koostatud rakendus annab aluse igakordselt täpsemalt kaaluda nõutavate parkimiskohtade arvu vastavalt kas projekteerimistingimuste, detailplaneeringu või ehitusloa ja -teatise menetluse käigus.
Uuringu alusel loodud rakenduse kasutamine
Käesolev uuring ja selle alusel koostatud rakendus annab aluse igakordselt täpsemalt kaaluda nõutavate parkimiskohtade arvu vastavalt kas projekteerimistingimuste, detailplaneeringu või ehitusloa ja -teatise menetluse käigus.
Uuringu alusel saadud parkimiskoefitsent võimaldab kohaspetsiifiliselt korrigeerida standardist tulenevat parkimiskohtade arvu. Selleks korrutatakse rakendusest saadav koefitsent standardi EVS 843 määratud kohtade arvuga. Standardi kohaselt kehtib erinev reeglistik kesklinna vööndis ja mujal linnas. Kesklinna vööndis tuleb standardikohast kohtade arvu pidada maksimumiks ning mujal linnas miinimumiks. See tähendab, et kui koefitsendiga korrutades saadav parkimiskohtade arv näib kesklinnas liiga suur tulenevalt kinnistu suurusest või muudest teguritest, on võimalik seda kohtade arvu vähendada. Mujal linnas (mitte kesklinna vööndis) tuleb koefitsendiga leitud parkimiskohtade arvu pidada miinimumiks, ehk teisisõnu kui leitakse, et rajatav hoone ja selle kasutusviis eeldab rohkem parkimiskohti, siis on põhjendatud juhul võimalik seda ka tõsta.
Käesolev uuring annab erinevateks kaalutlusteks täpsemad alused parkimiskohtade arvu määramiseks kogu linnas vastavalt kinnistu paiknemisele ning tagab suurema läbipaistvuse otsuste langetamisel menetluste käigus.
Parkimine üldplaneeringus
Tartu linna üldplaneeringu kohaselt on parkimise korraldamine transpordiplaneerimise meede, mille abil reguleeritakse liiklemisviisi valikut. Parkimise korraldus ja nõuded parkimisvõimaluste tagamiseks peavad lähtuma piirkonna funktsioonidest ja arengueesmärkidest terviklikult. Uute hoonete rajamisel tagatakse parkimine üldjuhul kooskõlas standardiga EVS 843, juhul kui linnavolikogu või linnavalitsus ei ole määranud teisiti. Standardis EVS 843 määratud parkimiskohtade normatiivi võib muuta, kui on koostatud liikluse tekke ja parkimise nõudluse uuring koos erinevate liikumisviisidega juurdepääsetavuse võrdleva analüüsiga. Analüüsi tulemusi ja kinnistu ühendustegurit arvestades on erinevatele ühiskondlikele, äri-, puhke-, transpordiobjektidele ja teedevõrgustikule võimalik Standardiga EVS 843 määratud parkimisnormatiivist väiksema arvu parkimiskohtade rajamine, kui on selge, et alternatiivsete liikumisviiside (jalakäimine, jalgrattasõit, ühistransport) kasutajate hulk on piisavalt suur ja autode parkimiskohti ei ole nii palju vaja.
Töö edasiarendus
Praeguseks läbiviidud uuringuala piirdus Tartu linna asustusüksuse piiridele ning edasiarenduses nähakse ette andmebaasi laiendust kogu linna haldusalale kui ka koostööd lähivaldadega. Nii tagatakse piirideülene tervik pilt linnalise piirkonna arengust ning arengupotentsiaalist.