EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
29. mai 2018. a. nr LV-IP-0151 |
Linnavolikogu otsuse ""Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2019-2023" projekti heaks kiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu esitamine |
Võttes aluseks atmosfääriõhu kaitse seaduse § 64 lg 8 ja Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määruse nr 65 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 15 lg 1 ning arvestades keskkonnaministri 20. oktoobri 2016. a määrust nr 39 "Välisõhu mürakaardi, strateegilise mürakaardi ja müra vähendamise tegevuskava sisu kohta esitatavad tehnilised nõuded ja koostamise kord", Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Kiita heaks "Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2019-2023" projekt vastavalt lisale ning suunata see avalikule väljapanekule.
2. Määrata avaliku väljapaneku ajaks 16. juuli kuni 21. august 2018 ja avaliku väljapaneku kohaks Tartu linna veebileht.
3. Otsus jõustub vastuvõtmisele järgnevast päevast.
2018_06_11_Tegevuskava_seletuskiri.pdf
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Linnavolikogu otsuse ""Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2019-2023" projekti heaks kiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu esitamine " juurde
Keskkonnamüra tegevuskava koostamise vajadus tuleneb Euroopa parlamendi ja Nõukogu direktiivi 2002/49/EÜ nõuetest ning siseriiklikult sätestab seda atmosfääriõhu kaitse seadus.
Atmosfääriõhu kaitse seadus § 66 lg 2 kohaselt korraldab strateegilise mürakaardi koostaja vähemalt iga viie aasta järel välisõhu strateegilise mürakaardi ja selle alusel koostatud müra vähendamise tegevuskava läbivaatamise, vajaduse korral muutmise ning Terviseametile ja Keskkonnaministeeriumile esitamise.
Keskkonnamüra vähendamise tegevuskava eesmärk on leida optimaalsed meetmed, vältida, ennetada ja vähendada keskkonnamüraga kokkupuutumisest tingitud kahjulikke mõjusid ja selle häirivat mõju piirkondades, kus mõju elanikele on suur ning kus on korraga võimalik leevendada suurema hulga elanike müraprobleemi. Samuti on tegevuskava eesmärgiks rakendada vaiksete alade kaitset. Tegevuskava koostamisel on arvestatud Tartu linna arengukavaga aastateks 2018-2025 ja Tartu linna transpordi arengukavaga 2012-2020. Kava koostamisel lähtuti välisõhu strateegilisest mürakaardist, mis on ajakohastatud 2017. aastal.
Müra vähendamise tegevuskava on „hea tava“ dokument võimalustest ja meetmetest, mida oleks võimalik erinevatel osapooltel rakendada keskkonnamüra vähendamiseks.
Kohaliku omavalitsuse ja müra tekitajate ülesanne on teavitada avalikkust müra olukorrast ja müra võimalikust toimest elanikkonnale ning rakendada tegevuskavas seatud meetmeid keskkonnamüra vältimiseks, ennetamiseks ja vähendamiseks ning keskkonnamüra taseme säilitamiseks seal, kus see on madal.
Tegevuskavas antakse esmalt ülevaade uuritava piirkonna, müraallikate, tegevuskava koostaja ja õigusliku raamistiku kohta.
Tartu linna mürarikkad piirkonnad on peamiselt seotud suure liikluskoormusega tänavatega. Olemasolevas linnakeskkonnas liiklusmüra negatiivse mõju vältimine ja vähendamine ei ole üldjuhul lihtne ülesanne. Teedevõrk on suures osas välja kujunenud ja tihti asuvad müratundlikud hooned vahetult teede ja tänavate ääres. Müratõkkeseinte rajamine ei ole reeglina reaalne alternatiiv (nii vaba ruumi puudusel kui ka linnaruumi esteetilistel kaalutlustel) ning tihti on ainsaks võimaluseks hoonete teepoolse välispiirde (eelkõige akende) helipidavuse parandamine.
Võimalikud liiklusmüra tekke vähendamise meetmed on kiirusepiirangud, raskeliikluse liikumise piiramine või ümbersuunamine, kuid ka nende meetmete kasutamine ei ole praktikas alati võimalik. Reaalsetes oludes mõjutab mürataset ka teede-tänavate tehniline seisukord, mille kvaliteedi tagamine on omavalitsuse otsene ülesanne.
Kaudseteks müra vähendamise meetmeteks on ühistranspordi ning jalg- ja kergliiklusteede arendamise ning laialdasema kasutamise soosimine, mida ka üha enam praktiseeritakse. Maakasutuse planeerimise käigus ei vähendata reeglina küll müra teket, kuid võimaldatakse müratundlike alade isoleerimist peamistest müraallikatest.
Raudteemüra on Tartus mõnevõrra vähem probleemne (mürast mõjutatud inimeste koondarvu vaadates), kuid raudteekoridori vahetus läheduses on siiski tegemist märgatava häiringuallikaga. Lisaks raudtee kasutamise intensiivsusele saab mürahäiringu esinemisel määravaks eluhoonete kaugus raudteest.
Tööstusmüra ei ole Tartu linnas tervikuna suureks probleemiks, kuid ka siin on mõned üksikud piirkonnad, kus müra vähendamise võimalusi tuleb analüüsida. Olemasolevate tööstusobjektide puhul tuleb müra vähendamisel lähtuda eelkõige objektipõhisest lähenemisest ning probleemsetes piirkondades kontrollmõõtmiste alusel müra vähendavate meetmete rakendamise nõude kehtestamisest.
Käesolev tegevuskava annab üldhinnangu piirkonna suuremate müraallikate poolt tekitatava müra piiramiseks ning kõrge tasemega mürast mõjutatud inimeste arvu vähendamiseks.
Tegevuskavas ei käsitleta detailselt üksikuid lokaalseid mürakaebusi: hoonete ventilatsiooniseadmed, soojuspumbad, heakorratööd konkreetsetes piirkondades (sh lehepuhurid ja teehooldusmasinad), muru niitmine, naabrite tekitatud müra, avaliku korra rikkumised, töökeskkonna müra. Samuti ei hõlma uuring aasta jooksul lühiajaliselt või ajutiselt töötavaid ning pistelisi häiringuid põhjustavaid müraallikaid.
Tegevuskava Tabelis 9.1 on esitatud müra vähendamise meetmete ja ettevalmistavate projektide loetelu Tartu linnas ehk järgmise viie aasta jooksul müra vähendamise eesmärgil kavandatavad toimingud, sealhulgas vaiksete piirkondade säilitamise meetmed.
Tegevuskava avalik väljapanek
Kava koostamisele kohaldatakse avaliku menetluse sätteid, kava läbib avaliku väljapaneku. Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012 määruse nr 65 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 15 kohaselt on avaliku väljapaneku kestus vähemalt neli nädalat. Teade projekti avalikustamise kohta avaldatakse Tartu linna veebilehel.