Tartu kodulehekülje www.tartu.ee arendamine
EELTÖÖD
Eelmine Tartu koduleht valmis 2002. aastal. Juba 2007. aastal oli esimest korda päevakorras uue kodulehe tegemine, valmis ka lähteülesanne, kuid järgnenud majanduslanguse aastad tõmbasid uuendusplaanile kriipsu peale. Järgmine võimalus avanes aastatel 2012–2013, kui rahvusvahelise e-kaasamise projekti eCitizen II raames sai alustada uuesti ettevalmistusi kodulehe tegemiseks. Töö käigus toimus linnaelanike küsitlus, hulgaliselt intervjuusid ja arutelusid linnakodanike ja ametnikega, kui selgitati välja kodulehe kõige suuremad puudused ja seati eesmärke uuele kodulehele. Valmisid kodulehe navigatsiooniskeem ja prototüüp, mida ka linnaelanike hulgas testiti ja sellest tulenevalt muudatusi sisse viidi. Küsitlustes, intervjuudes ja testimistes osales üle 400 tartlase. Töid tegi Trinidad Consulting OÜ. Kuna tekkis ka vajadus vaadata Tartu veebiarenduste laiemat pilti, koostati 2014. aastal koostöös AS-ga PricewaterhouseCoopers Advisors Tartu kodulehe veebistrateegia ja süsteemianalüüs, mis oli aluseks järgnevate arendus- ja kujundushangete tegemiseks. Veebistrateegias koostati ka veebistrateegia teekaart aastani 2020, mida on võetud kodulehe arendamisel aluseks (vt lisatud skeemi).
SENISED PUUDUSED JA UUED EESMÄRGID
Senise kodulehe kõige suuremad puudused olid: info halb leitavus (infot väga palju, kuid raske orienteeruda; infoarhitektuur oli kujunenud linnavalitsuse tööjaotuse alusel; kohati palju vananenud infot jne), otsing ei toiminud, haldusliides vananenud, kujundus ajast ja arust.
Uue lehega püstitai eesmärgid parandada info leitavust nii loogilise infoarhitektuuriga (lähtub inimeste loogikast, mitte valitsemisstruktuurist), märksõnastamise kui ka korraliku otsingusüsteemiga. Koduleht pidi olema kohanduv nutiseadmetele ja vastama kaasaegsetele standarditele, et olla ligipääsetav ja kasutatav võimalikult laiale kasutajaskonnale (nt vaegnägijatele). Olulise eesmärgina püstitati veebilehe aja- ja asjakohane sisu ning kaasaegne ja ühtne disain. Haldusliides pidi olema mugav ja intuitiivne, et see ei eeldaks töötajatelt laialdasi tehnilisi teadmisi.
PROTSESS
Eelarvelised võimalused kodulehe arendamiseks avanesid 2015. aastal. Aprillis 2015 korraldas linnavalitsus Tartu linna kodulehe arendustööde tegemiseks kaks riigihanget, mille võitsid kujundustööde tegemiseks Wiseman Interactive OÜ ning süsteemiarhitektuuri loomiseks ja programmeerimiseks Web Expert OÜ. Kujundustööde aluseks oli tartlaste hulgas mitmekordselt testitud prototüüp, arendushanke tehnilise kirjelduse aluseks oli süsteemianalüüs. Lepingud mõlema firmaga sõlmiti mais 2015.
Kuna prototüüp oli valminud juba mitu aastat tagasi, siis tekkis vajadus see üle vaadata ja teha täiendavaid testimisi. Nii viidigi juunis 2015 tartlaste hulgas läbi uus testimine (tagasisideküsitlus, intervjuud, prototüübi testimine) ja saadud info põhjal tehti infoarhitektuuri ja prototüübi juures olulisi muudatusi. Töö tegi Trinidad Consulting OÜ.
Juulis 2015 tegi veebikujunduse hanke võitnud firma ettepaneku Tartu logo muutmise osas seoses selle arhailise disainiga. Toimusid arutelud logo autoriga ja katsetati mitmeid variante disainiga edasiminekuks. Lõpuks siiski keeldus logo autor logo kujunduse muudatusettepanekust. Tartu logo teemal toimunud vaidlused panid veebiarendusprojekti mitmeks kuuks ootele. Oktoobris 2015 otsustati projektiga jätkata ja saabusid esimesed kujunduskavandid, millega aga linnavalitsus rahul ei olnud ning soovis ettevõttelt uut nägemust. Novembris alguses saabusid uued kujunduskavandid, mis on praeguse kujunduse aluseks. Esimesed kujunduse html-veebimallid hakkasid valmima jaanuaris 2016. Alates oktoobrist 2015 toimusid paralleelselt juba ka arendustööd ehk vabavaralise tarkvaralahenduse Drupal kohandamine Tartu vajadustele.
2016. aasta aprillis korraldati vana kodulehe sisuaudit, kus vaadati üle kõik vana kodulehe alamlehed (üle 4000 alamlehe) ning hinnati nende vajalikkust ja toimetamisvajadust.
2016. aasta suvel alustati sisu loomisega, milles osalesid kõik linnavalitsuse osakonnad. Kuna töö käigus selgus, et niivõrd mahuka lehe puhul on raske oma jõududega soovitud ajaraamides hakkama saada, telliti keeletoimetamise, artiklite märksõnastamise ja info sisestamise teenust Wiseman Interactive OÜ-lt ja Trinidad Consulting OÜ-lt.
Loodi ka UIG (User Interface Guidelines) ehk Tartu linna veebilehe kasutajaliideste juhised, lihtsustatult öeldes stiiliraamat. See on disainimustrite, komponentide ja reeglite kogumik, mis tagab kodulehele ühtse väljanägemise. Vt www.tartu.ee/UIG.
2016. aasta suvel toimus turvatestimine, mille käigus tuli metoodiliselt testida ja hinnata kõiki potentsiaalseid turvavigu ning pakkuda välja ka võimalikke lahendusi ja soovitusi. Hanke võitis Clarified Security OÜ (leping 19. mail 2016). Turvatestimise tulemusena tuli veebiarendajal teha hulgaliselt täiendusi ja parandusi.
Oktoobri alguses 2016 oli kodulehekülg omandanud juba praeguse näo ja sisestatud oli piisavalt infot, et sai korraldada avaliku testimise linlastega. Koduleht oli kasutatav ajutisel aadressil ning tagasisidet oodati nii kodulehe ülesehituse, funktsionaalsuse kui ka olemasoleva sisu osas. Kodulehe sisu loomine jätkus paralleelselt testperioodiga. Tagasisidet koguti kuu aega ning jooksvalt võeti laekunud ettepanekuid arvesse. Valdavalt oli tagasiside positiivne, mis julgustas valitud suunas edasi liikuma.
Uue kodulehega mindi live’i 12. jaanuaril 2017. Jätkati ka tagasiside kogumist linlastelt ning ilmnenud vigade parandamist.
Kodulehe arendusmeeskond: avalike suhete osakonna kommunikatsioonijuht Lilian Lukka, IT-teenistuse arendusteenuste juht Hüite Bergmann (kuni 31.12.2017) ja analüütik Johanna Victoria Lepp. Sisu loomisel lõid kaasa osakondade peakasutajad.
MAKSUMUS
Kodulehekülje kujundustööd: 53 682 eurot
Kodulehekülje arendustööd: 46 728 eurot
Kodulehekülje sisuloome: 11 816 eurot
Kodulehekülje turvatestimine: 11 520 eurot
kokku: 123 746 eurot
JÄTKUARENDUSED
Kodulehe sisu arendus jätkus peamiselt võõrkeelsete lehtede sisu loomisega. Juba varem otsustati, et kodulehel saab olema võõrkeelne sisu kahes keeles – inglise ja vene keeles, kuna varasem kogemus näitas, et viies keeles kodulehe aktuaalsena hoidmiseks ei ole piisavalt tööjõuressurssi. Võõrkeelsete lehtede sisu valmis 2017. aasta esimesel poolaastal.
Selleks et uus koduleht võimalikult kiiresti kasutajate ette jõuaks, jäeti esimesest arendusetapist välja mõned vähemkriitilised kodulehe osad, millega oli plaanis jätkata edasistes etappides. Nii olid 2017. aasta jätkuarendused: Tartu tunnustatud isikute andmebaas, uuringute andmebaas, videogalerii, linnavalitsuse korraldatavate laatade registreerimissüsteem, vaegnägija vaade mobiilses seadmes, volikogu istungi vaade jmt. Lisaks tekkis vajadus ka mitmete muudatuste järele, kuna esialgne lahendus ei olnud õnnestunud, nt oli suurim ja olulisim arendus dokumendihaldussüsteemi veebivaate muutmine.
Tööde hankimiseks viidi läbi riigihange "Tartu linna veebilehe tugiteenuste hankimine”, mille alusel sõlmiti 5. mail 2017 raamleping Wiseman Interactive OÜ-ga ja Web Expert OÜ-ga ning mis võimaldab korraldada nii arendustööde, hooldusteenuste ja kujundustööde tellimiseks n-ö minihankeid.
PROBLEEMID
Tartu kodulehe arendusprotsess oli pikk ja kujunes väga keerukaks, kuna tegemist on suure ja paljudest erinevatest komponentidest koosneva infosüsteemiga.
Esimene suurem tõrge tekis 2015. aasta oktoobris seoses disainiküsimustega ning arenduses tuli teha mitu kuud kestev paus.
Kõige suuremaks probleemiks oli arendajate töö halb kvaliteet, mille tõttu oli töid pidevalt vaja parandada ja ümber teha ning testida ka siis, kui testimise kohustus oli arendajal endal. Tähtaegadest üleminek tundus samuti olevat tavapärane praktika. Kasutusmugavuse eesmärgil muudeti protsessi käigus küljendus- ja kujunduspõhimõtteid, mis oli küll õige otsus, kuid tekitas palju lisatööd ja ajakulu. Selline otsus oleks pidanud tulema varasemas etapis.
Probleemiks osutus ka see, et linnavalitsus ise ei osanud töö mahtu piisavalt hästi hinnata nii aja- kui ka tööjõu ressursi paremaks planeerimiseks. Eriti keerukaks kujunes sisu loomise protsess, kuna kindel soov oli kogu senine kodulehe sisu hea tulemuse huvides ümber kirjutada ja keeleliselt toimetada. Töö kujunes ülimalt mahukaks ja väga pingeliseks. Lisatööjõudu sellise sisumahu haldamiseks ei osatud planeerida.
TULEMUS
Vaatamata keerukale protsessile, võib tulemusega siiski rahule jääda. Kindlust lisab ka pärast uue kodulehe avamist kasutajate hulgas tehtud küsitlus, kus kodulehte hindas sisukaks (vastusevariandid „Kindlasti“ ja „Pigem jah“) 89% vastanutest, päevakajalisust hindas positiivseks 88% ning lihtsaks ja loogiliseks pidas veebi 76% vastanutest. Oli ka negatiivseid arvamusi, aga nii mõnigi mure on praeguseks saanud juba lahenduse. Mitmete teemade kallal aga töö veel käib.
Kui võrrelda kodulehe statistikat aastatel 2016 ja 2017 ehk võrrelda vana ja uut lehte, on näha langust lehe vaatamiste osas (kui mitut sisulehte on vaadatud), aga siin mängib olulist rolli uue kodulehe ülesehitus. Kui vanal lehel olid sisutekstid ära hakitud erinevate alamlehtede vahel, siis uuel kodulehel on teine põhimõte ja ühel alamlehel on pikemad tekstid, milles saab liikuda ankrute ja tab-ide abil. See tähendab, et inimesed peavad senisest palju vähem klikke tegema, et soovitud infoni jõuda, mis oli ka uue lehe üks eesmärke. Statistiline näitaja „Lehti ühe sessiooni kohta“, mis vanal lehel oli aasta keskmine 3,05, on uuel lehel 2,56, mis näitab, et soovitud infoni jõutakse kiiremini ehk vähem lehti läbi klikkides.
Inimeste käitumine info leidmisel on väga erinev ja sageli ei leita seda ka siis, kui see on esilehele välja toodud. Seetõttu ei ole väga lihtne hinnata, kuivõrd hästi töötab kodulehe praegune ülesehitus, kuigi sellist teemajaotust testiti kasutajate hulgas mitmel korral. Samuti on maitse küsimus disain. Kindlasti aga võib positiivse poole peale kanda järgmised komponendid: otsing, märksõnastamine, kvaliteedihüpe sisus, võimalusterohke haldusliides (kuigi mitte väga lihtne), vaegnägijate vaade, nutiseadmetele kohandumine, sotsiaalmeediasse jagamine, samateemaliste uudiste vood, võõrkeelsed uudised jmt.
EDASISED SAMMUD
Hetkel ootab kasutajate poolset tagasisidet värskelt live'i läinud dokumendiregistri uued avalikud vaated. Plaanis on ka erinevate väiksemate arenduste tegemine, et parandada kodulehe kasutajamugavust.
Suuremat tähelepanu vajaksid mitmed sisuhaldamisega seotud tegevused, nagu näiteks võõrkeelsetele lehtedele täiendava sisu loomine (eeldaks ka vastavate sihtrühmadega suhtlemist nende vajaduste väljaselgitamiseks), kodulehe optimeerimine ehk SEO (Search Engine Optimization), et parandada sisu leitavust otsimootorites. Need on ressursimahukad tegevused, mis eeldavad lisatööjõudu.
Nagu Tartu linna veebistrateegias öeldud, on hiljemalt 2020. aastaks võetud sihiks ka kodulehel iseteeninduskeskkonna loomine. 2017. a kaardistati Tartu Linnavalitsuse kõigi osakondade avalike teenuste hetkeolukord. Edasi on põhirõhk tänaste teenusprotsesside arendamisel ja toimingute sidumisel ruumiandmetega. Linnal tekib hulgaliselt andmeid, kuid praegu on probleemiks, et andmetega ei käi kaasas ruumiandmed (kinnistu, tänav, linnaosa, punkt kinnistul). Teenuste arendamise protsessi lõppeesmärgiks on automatiseeritud, loogilise ja kasutaja vajadustest lähtuva iseteeninduskeskkonna loomine – linnavalitsuse teenused on koondatud kõik ühte kkokkuohta, kust linnakodanikel on võimalik saada ühtlustatud infot.
Lilian Lukka
Tartu Linnavalitsuse kommunikatsioonijuht