Akti väljaandja: | Tartu Linnavolikogu |
Akti liik: | Otsus |
Teema: | Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital põhikirja uue redaktsiooni kinnitamine |
Reg. number: | LVK-O-0177 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 08.01.2015 |
Koostaja: | Helle Uusorg |
Ettekandja: | Tiia Teppan |
Esitab: | linnavalitsus, 08.01.2015 istungi protokoll nr 2 |
Juhtiv komisjon: | Kultuurikomisjon |
Seosed: | Linnavalitsuses menetletud eelnõu: Kultuurikomisjoni protokoll nr 14: |
Õigusakt: | Tartu Linnavolikogu 23.01.2015 otsus nr 172 "Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital põhikirja uue redaktsiooni kinnitamine" |
Failid: | LVK1O_0171.pdf ( 816 kb ) Tartu_Linnavolikogu_Otsus_2015_LVK-O-0177.pdf ( 51 kb ) |
TARTU LINNAVOLIKOGU | |
OTSUS | |
Tartu |
08. jaanuar 2015. a. nr LVK-O-0177 |
Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital põhikirja uue redaktsiooni kinnitamine |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 24, § 35 lg 3 ning arvestades sihtasutuste seaduse § 41 lg-d 1 ja 3 ja Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital põhikirja p 7.1, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Kinnitada vastavalt lisale Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital põhikirja uus redaktsioon, mis jõustub vastava kande tegemisel äriregistrisse.
2. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.
Esimees | |
Lisa | |
Tartu Linnavolikogu | |
otsuse eelnõu nr LVK-O-0177 juurde | |
SIHTASUTUSE TARTU KULTUURKAPITAL PÕHIKIRI 1. peatükk Üldsätted 1.1. Sihtasutuse nimi on Sihtasutus Tartu Kultuurkapital (edaspidi Kultuurkapital). 1.2. Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital asukoht on Eesti Vabariik, Tartu linn. 1.3. Sihtasutus Tartu Kultuurkapital on asutatud Tartu Linnavolikogu 19. detsembri 1991. a otsusega nr 171. 1.4. Kultuurkapital on asutatud heategevuse eesmärgil kultuuri, teaduse, hariduse ja spordi toetamiseks avalikes huvides Tartu linnas rahaliste vahendite sihipärase kogumise ja sihtotstarbelise jagamise kaudu. 1.5. Eesmärgi saavutamiseks Kultuurkapital: 2. peatükk Kultuurkapitali vara, selle kasutamine ja käsutamine 2.1. Kultuurkapitali vara moodustub: 2.1.1. Tartu linna eelarve eraldistest; 2.1.2. väärtpaberite omamise ja võõrandamise tulust; 2.1.3. juriidiliste ja füüsiliste isikute annetustest, kingitustest ja päranditest; 2.1.4. ürituste korraldamisest laekunud tulust; 2.1.5. intressidest hoiustelt, laenudelt, võlakirjadelt ja muudelt väärtpaberitelt; 2.1.6. majandustegevusest saadavast tulust; 2.1.7. muudest laekumistest. 2.2. Kultuurkapitalile laekuvate rahaliste annetuste, kingituste ja pärandite vastuvõtmise otsustab Kultuurkapitali nõukogu. Juhatus kajastab laekunud rahalised vahendid kohe raamatupidamisdokumentides. 2.3. Kultuurkapitalile laekuvate mitterahaliste vahendite vastuvõtmise otsustab Kultuurkapitali nõukogu. Juhatus korraldab nende hindamise ja teeb vajalikud toimingud omandiõiguse vormistamiseks, sealhulgas vormistab vara üleandmise-vastuvõtmise akti. 2.4. Kultuurkapitalile laekunud sihtotstarbelised annetused võtab juhatus arvele vastava märkega ja neid kasutatakse vastavalt annetaja soovile. Kultuurkapitali juhatus ei või vastu võtta sihtotstarbelisi annetusi, mis ei lange kokku Kultuurkapitali eesmärkidega või on eetika- või seadusevastased. 2.5. Sihtasutuse vara kasutatakse üksnes oma põhikirjaliste eesmärkide saavutamiseks ja sihtasutuse tegevuskulude katmiseks. Sihtotstarbelisi annetusi ja pärandeid võib kasutada ainult annetaja või pärandaja näidatud eesmärgil. 2.6. Põhikirjalise eesmärgi täitmiseks on Kultuurkapitalil õigus: 2.7. Kultuurkapitalile laekunud vahenditest moodustab nõukogu põhikapitali, mis ei või olla väiksem kui 7000 eurot. 2.8. Põhikapital investeeritakse nõukogu poolt kehtestatud korras kooskõlas põhikirja punktidega 2.6.1.–2.6.3. 2.9. Kultuurkapitali käibevahendid moodustuvad põhikapitali paigutamisest saadud tulu ja muude Kultuurkapitalile laekunud vahendite arvel, mida nõukogu ei arva põhikapitali hulka ning mida võib investeerida ainult madala riskitasemega likviidsetesse aktivatesse. 2.10. Kultuurkapital ei või tagada kolmandate isikute kohustusi. 2.11. Kultuurkapital ei või asutada eraõiguslikke juriidilisi isikuid ega neis osaleda. 2.12. Kultuurkapital ei või anda laenu ega seda tagada, jagada oma vara või tulu ega anda rahaliselt hinnatavaid soodustusi asutajale, juhatuse ega nõukogu liikmele, nendega võrdset majanduslikku huvi omavatele isikutele ja teistele tulumaksuseaduse § 11 lg 2 p 3 nimetatud isikutele. 2.13. Kultuurkapitali vara kasutatakse nõukogu poolt kinnitatud eelarve alusel: 2.14. Põhikirja punktides 2.13.1. ja 2.13.2. nimetatud eesmärkidel väljamaksmisele kuuluvad summad ja tähtajad määrab nõukogu ja väljamaksmise korraldab juhatus nõukogu otsuse alusel. 3. peatükk Juhtimine 3.1. Kultuurkapitali organid on nõukogu ja juhatus. 3.2. Nõukogu on 15-liikmeline. Nõukogu liikmed nimetab Tartu Linnavalitsus järgmise jaotuse kohaselt: üks Tartu Ülikooli esindaja, üks Eesti Maaülikooli esindaja, kaheksa Tartu Linnavolikogu esindajat, viis Tartu Linnavalitsuse esindajat. 3.3. Nõukogu liikmed nimetatakse kolmeks aastaks. Nõukogu liikme võib igal ajal sõltumata põhjusest tagasi kutsuda. Nõukogu liikme tagasikutsumisel, tema tagasiastumisel või väljalangemisel surma tõttu nimetatakse tema asemele uus nõukogu liige, järgides põhikirja punktis 3.2. määratud jaotust. Uue liikme volitused kestavad kuni nõukogu uue koosseisu nimetamiseni. 3.4. Nõukogu liikmed valivad endi hulgast esimehe, kes korraldab nõukogu tegevust. Nõukogu esimehe äraolekul asendab teda nõukogu poolt valitud aseesimees. 3.5. Nõukogu kavandab Kultuurkapitali tegevust, korraldab Kultuurkapitali juhtimist ja teostab järelevalvet Kultuurkapitali tegevuse üle. Nõukogu liikmetele tasu ei maksta. 3.6. Nõukogu: 3.7. Nõukogu koosolekud toimuvad vastavalt vajadusele, kuid mitte harvemini kui üks kord kolme kuu jooksul. Koosoleku kutsub kokku nõukogu esimees või tema äraolekul aseesimees. 3.8. Nõukogu koosolek kutsutakse kokku ka juhul, kui seda nõuab juhatus, nõukogu liige või audiitor. 3.9. Nõukogu on otsustusvõimeline, kui kohal on üle poole nõukogu liikmetest. Põhikirja punktides 3.6.1., 3.6.2., 3.6.5. ja 3.6.10. nimetatud küsimuste otsustamiseks on vajalik ¾ liikmete kohalolek. 3.10. Nõukogu koosolek protokollitakse. Protokollile kirjutavad alla kõik koosolekul osalenud nõukogu liikmed ja protokollija. Protokolli kantakse nõukogu liikme eriarvamus, mille ta kinnitab oma allkirjaga. 3.12. Nõukogu võib teha otsuse koosolekut kokku kutsumata, välja arvatud otsuse põhikirja punktides 3.6.1., 3.6.2., 3.6.5. ja 3.6.10. nimetatud küsimustes. Otsuse vastuvõtmiseks saadab nõukogu esimees otsuse projekti kõigile nõukogu liikmetele, määrates tähtaja, mille jooksul nõukogu liige peab esitama otsuse kohta oma kirjaliku seisukoha. Kui nõukogu liige ei teata nimetatud tähtaja jooksul, kas ta on otsuse poolt või vastu, loetakse, et ta hääletab otsuse vastu. Kui otsus tehakse käesolevas punktis sätestatud korras, on otsus vastu võetud, kui selle poolt antakse üle poole nõukogu liikmete häältest. Hääletustulemuste kohta koostab nõukogu esimees nõukogu koosoleku protokolli asendava hääletusprotokolli ning saadab selle nõukogu liikmetele ja juhatusele. Hääletusprotokolli kantakse sihtasutuse nimi, vastuvõetud otsused koos hääletustulemustega (sealhulgas otsuse poolt hääletanud liikmed nimeliselt), muud hääletamise suhtes olulise tähtsusega asjaolud. Nõukogu liikmete kirjalikud seisukohad on hääletusprotokolli lahutamatuks lisaks. Kui kõik nõukogu liikmed otsusega nõustuvad ja selle allkirjastavad, võib otsuse vormistada ka etteteatamiseta ja hääletusprotokollita. Otsusesse tuleb märkida nõukogu liikmete nimed ja otsuse tegemise aeg. 3.13. Kultuurkapitali esindab ja tema tegevust juhib juhatus. Kultuurkapitali juhatus koosneb ühest kuni kolmest liikmest. Juhatuse liikmeks võib määrata isiku, kellel on Kultuurkapitali juhtimiseks vajalik haridus, kogemused ja laitmatu reputatsioon ning kelle suhtes ei esine õigusaktides sätestatud juhatuse liikmeks olekut välistavaid asjaolusid. Juhatus määratakse nõukogu poolt viieks aastaks. 3.14. Nõukogu võib juhatuse liikme sõltumata põhjusest tagasi kutsuda. Tagasikutsutud juhatuse liikmega sõlmitud lepingust tulenevad õigused ja kohustused lõpevad vastavalt lepingule. Juhatuse liikme lepingu ülesütlemisele kohaldatakse võlaõigusseaduses käsunduslepingu ülesütlemise kohta sätestatut. 3.15. Juhataja: 3.16. Juhatuse liikmele makstakse tasu vastavalt tema ülesannetele ja Kultuurkapitali majanduslikule olukorrale. Makstav tasu ei tohi ületada samasuguse töö eest ettevõtluses harilikult makstavat tasu. Tasu suuruse ja maksmise korra määrab nõukogu. 4. peatükk Majandusaasta aruanne 4.1. Kultuurkapitali majandusaasta algab 1. jaanuaril ja lõpeb 31. detsembril. 4.2. Pärast majandusaasta lõppu koostab juhatus majandusaasta aruande raamatupidamise seaduses sätestatud korras. 4.3. Juhatus esitab audiitori poolt kontrollitud aruande nõukogule kinnitamiseks hiljemalt kahe kuu jooksul majandusaasta lõppemisest. Kinnitatud majandusaasta aruanne ja audiitori aruanne esitatakse Tartu Linnavalitsuse rahandusosakonnale hiljemalt 1. aprilliks. 4.4. Audiitori nimetab kuni kolmeks aastaks nõukogu, kes määrab kindlaks ka tema tasustamise korra. Nõukogul on mõjuval põhjusel audiitori tagasikutsumise õigus. 5. peatükk Kultuurkapitali põhikirja muutmine 5.1. Tartu Linnavolikogu võib põhikirja muuta üksnes muutunud asjaolude arvessevõtmiseks, järgides Kultuurkapitali eesmärki. Nõukogul on õigus teha samadel asjaoludel Tartu Linnavolikogule ettepanek põhikirja muutmiseks. Põhikirja muudatus jõustub selle registrisse kandmisest. 6. peatükk Sihtasutuse lõpetamine, ühinemine ja jagunemine 6.1. Kultuurkapitali lõpetatakse seaduses sätestatud alustel. 6.2. Tartu Linnavolikogul on õigus Kultuurkapitali tegevus lõpetada, kui põhikapital on vähenenud alla 7000 euro või Kultuurkapitali varad on muutunud muul põhjusel ebapiisavaks Kultuurkapitali eesmärkide saavutamiseks. 6.3. Kultuurkapitali lõpetamisel toimub selle likvideerimine, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti. Põhikirja punktis 6.2. nimetatud juhul määrab likvideerija Tartu Linnavalitsus. 6.4. Likvideerijal on juhatuse õigused ja kohustused, mis ei ole vastuolus likvideerimise olemusega. 6.5. Likvideerijad võivad teha ainult neid tehinguid, mis on vajalikud Kultuurkapitali likvideerimiseks. 6.6. Kultuurkapitali tegevuse lõpetamise korral antakse pärast võlausaldajate nõuete rahuldamist allesjäänud vara üle tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute, sihtasutuste ja usuliste ühenduste nimekirja kantud mittetulundusühingule või sihtasutusele või Tartu linnale. 6.7. Kultuurkapitali ühinemise või jagunemise otsustab Tartu Linnavolikogu. Kultuurkapitali ühinemine ja jagunemine toimub seaduses sätestatud korras ja ainult juhtudel, kui Kultuurkapitali eesmärkide saavutamine muutub senisel viisil jätkates võimatuks. |
Eelnõuga tehakse ettepanek muuta Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital põhikirja tervikuna, arvestades Sihtasutuse Tartu Kultuurkapital nõukogu ettepanekut ning vajadust viia põhikirja sisse seadustest ja muudest õigusaktidest tulenevad muudatused ning lihtsustada põhikirja.
Olulisemad muudatused on järgmised:
1. Põhikirja uues redaktsioonis (p 1.5) on täpsustatud Kultuurkapitali ülesandeid. Välja on jäetud stipendiumide väljaandmine vähemusrahvuste kultuurautonoomia toetamiseks kultuuri-, teaduse-, haridus- ja spordiprojektide läbiviimisel ja isikutele loominguliseks tegevuseks, kuna otseselt selleks otstarbeks stipendiume asutatud ei ole.
2. Kehtiva põhikirja punkti 3.8. kohaselt ei tehta põhikapitalist väljamakseid ja see investeeritakse nõukogu poolt kehtestatud korras madala riskitasemega aktivatesse kooskõlas põhikirja punktidega 3.6.1. kuni 3.6.4.
Kultuurkapitali nõukogu ettepanekul muudetakse nimetatud punkti järgmises sõnastuses: „2.8. Põhikapital investeeritakse nõukogu poolt kehtestatud korras kooskõlas põhikirja punktidega 2.6.1-2.6.3“.
Põhikapital on investeeritud alates 2009. aastast Kultuurkapitali nõukogu otsuste alusel kuni 1-aastastesse tähtajalistesse deposiitidesse ja pikaajaliselt võlakirjafondidesse. Investeeringute tootlus oli 2013. aastal 0,99% (2012. aastal 2,7%. Finantsprognoosid ei luba järgnevateks aastateks konservatiivse investeerimisstrateegia korral tootluseks üle 2,5% aastas. Osade nimeliste allfondide stipendiumeid antakse välja vaid saadavast investeerimistulust, mistõttu on fondiasutajatel teatud ootused tootluse osas.
3. Kehtiva põhikirja punktis 3.12. on määratud isikud, kellele ei või anda laenu ega teha muid rahalisi soodustusi.
Sihtasutus Tartu Kultuurkapital peab lisaks sihtasutuste seaduse § 11 lõikes 2 sätestatule arvestama ka tulumaksuseaduse § 11 lõikes 2 sätestatud nõudeid, kuna on kantud tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute, sihtasutuste ja usuliste ühenduste nimekirja.
Arvestades eeltoodut on täpsustatud nimetatud punkti sõnastust (p 2.12).
4. Põhikirja uuest redaktsioonist on välja jäetud p 4.3, milles on nõuded nõukogu liikmele.
Kuna nõukogu liikmetele esitatavad nõuded on sätestatud mitmete erinevate õigusaktidega (sihtasutuste seaduse § 26 lg 2, kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 35 lg 31, Tartu linnavara eeskirja § 37 lg 1), siis puudub vajadus need põhikirja ümber kirjutada.
Nõukogu liikme kandidaadi esitaja peab kandidaadi esitamisel arvestama õigusaktides esitatud nõuetega ning linnavalitsus peab kontrollima ja/või küsima kinnituse kandidaadi vastamise kohta esitatud nõuetele.
5. Kehtivas põhikirjas puudub kord nõukogu otsuste tegemise kohta koosolekut kokku kutsumata. Põhikirja uude redaktsiooni on kord sisse kirjutatud (p 3.12) .
Sihtasutuste seaduse § 30 lg 2 kohaselt võib nõukogu teha otsuse koosolekut kokku kutsumata, kui otsuse poolt hääletavad kirjalikult kõik nõukogu liikmed, kui põhikirjaga ei ole ette nähtud teisiti.
Antud juhul nähakse põhikirjas ette teisiti. Korra koostamisel on kasutatud analoogiat äriseadustikus § 323 (aktsiaseltsi nõukogu otsuste vastuvõtmine koosolekut kokkukutsumata) sätestatuga.
6. Põhikirja uuest redaktsioonist on välja jäetud nõukogu liikmete ja juhatuse liikmete vastutuse sätted (p-d 4.14 ja 4.19).
Kuna nõukogu ja juhatuse liikme vastutus on sätestatud sihtasutuste seaduse § 23 lg 2 ja § 32 lg 2, puudub vajadus korrata seda põhikirjas.
7. Põhikirja uues redaktsioonis on suurendatud juhatuse liikmete võimalikku arvu, senise ühe liikme asemel võib määrata üks kuni kolm liiget. Samuti on täpsustatud, et juhatuse liikmeks võib määrata isiku, kelle suhtes ei esine õigusaktides sätestatud juhatuse liikmeks olekut välistavaid asjaolusid (p 3.14). Nõuded juhatuse liikmele on sätestatud sihtasutuste seaduse § 17 lg 6 ja kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 35 lg 31.
8. Muudetud on juhatuse liikme tagasikutsumise aluseid. Kui kehtiva põhikirja kohaselt võib Kultuurkapitali nõukogu juhataja tagasi kutsuda ainult mõjuval põhjusel, milleks on eelkõige kohustuste olulisel määral täitmata jätmine või võimetus Kultuurkapitali juhtida, siis põhikirja uue redaktsiooni kohaselt on nõukogul õigus juhatuse liige sõltumata põhjusest tagasi kutsuda (p 3.14).
9. Põhikirja uuest redaktsioonist on välja jäetud soodustatud isikute peatükk.
Tulenevalt Kultuurkapitali preemiate ja stipendiumite väljaandmise (korraldatakse avaliku konkurss) ja sihtotstarbeliste annetuste vahendamise põhimõtetest (toimub annetajate näidatud eesmärgil) ja sihtasutuste seaduse sätetest, ei ole soodustatud isikute määramine põhikirjas põhjendatud ega vajalik.
10. Tulenevalt Tartu Linnavolikogu 11. oktoobri 2012 määruse nr 74 „Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord“ § 10 lg 2 sätestatud majandusaasta aruande ja vandeaudiitori aruande esitamise tähtaegadest ja korrast on põhikirja uues redaktsioonis muudetud aruannete esitamise tähtaegu ja aruannete saajat (p 4.3).
Kultuurkapitali asutamise otsus:
LVK1O_0171.pdf