EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
13. juuni 2013. a. nr LVK-M-0106 |
Tartu Linnavolikogu 11. oktoobri 2012. a määruse nr 74 „Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord“ ja Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määruse nr 65 „Tartu linna arengudokumentide koostamise kord“ muutmine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 35 lõike 1 ja § 372 lõike 1 ning kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lõike 1 ja § 28 lõike 31 alusel.
§ 1. Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise korra muutmine
Tartu Linnavolikogu 11. oktoobri 2012. a määruses nr 74 „Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord“ (RT IV, 01.02.2013, 52) tehakse järgmised muudatused:
1) määruse preambulit muudetakse ja preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse üksuse seaduse § 35 lõike 1 ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 5 lõike 6 ja 7, § 21 lõike 1 ning § 28 lõike 31 alusel.“;
2) paragrahvi 6 lõiget 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(2) Linnavalitsus liigendab eelarve struktuuriüksuste ja hallatavate asutuste lõikes majandusliku sisu järgi tuludeks ja kuludeks rahandusministri kehtestatud kontoplaanis sisalduvate kontogruppide koodide lõikes, välja arvatud struktuuriüksuste personalikulud, mis esitatakse rahandusministri kehtestatud kontoplaanis sisalduvate kontorühmade koodide lõikes.“;
3) paragrahv 7 tunnistatakse kehtetuks;
4) paragrahv 9 lõiget 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(3) Struktuuriüksuse juht kinnitab struktuuriüksuse ja hallatava asutuse eelarve käesoleva määruse § 6 lõikes 3 sätestatud liigenduses ühe kuu jooksul pärast linnavalitsuses eelarve jaotuse käskkirjaga kinnitamist. Eelarveaasta jooksul võib struktuuriüksuse juht struktuuriüksuse ja hallatava astutuse eelarvet käskkirjaga muuta.“;
5) paragrahvi 17 lõike 2 punkt 2 tunnistatakse kehtetuks;
6) paragrahvi 20 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„§ 20. Eelarve vastuvõtmisega samaaegselt tehtavad otsused
Eelarve vastuvõtmisega samal ajal linnavolikogu:
1) otsustab kohustuste (laenu võtmine või võlakirjade emiteerimine investeeringuteks, arvelduslaenu võtmine, laenu võtmine välisabi vahenditega rahastatavate projektide sildfinantseerimiseks) võtmiseks loa andmise, määrates ära kohustuste piirmäärad;
2) otsustab välisabi vahenditega rahastatavate projektide või muude välisvahenditega rahastatavate tegevuste sildfinantseerimiseks kasutatavate vahendite suuruse eelarveaastal;
3) määrab kassatagavara suuruse;
4) otsustab sõltuvale üksusele laenu andmise (sealhulgas laenu tähtaja ja intressimäära) või kehtestab sõltuvale üksusele rahavoogude juhtimise eesmärgil laenu andmiseks piirmäära, milleni võib antavate laenude kogusumma ulatuda.“;
7) paragrahvi 23 täiendatakse lõikega 4 järgmiselt: „(4) Eelarveliste vahendite kasutaja peab eelarvelisi vahendeid kasutama eesmärgipäraselt, majanduslikult ja säästlikult.“;
8) määrust täiendatakse paragrahviga 231 järgmiselt:
„§ 231. Väljaminekute tegemine enne lisaeelarve vastuvõtmist
Eelmise aasta eelarves ettenähtud, kuid tegemata jäänud väljaminekute tegemiseks, mida võib seaduse kohaselt teha enne lisaeelarve vastuvõtmist, liigendab linnavalitsus korraldusega vahendid struktuuriüksuste ja hallatavate asutuste lõikes majandusliku sisu käesoleva määruse § 6 lõikes 2 sätestatud korras.“;
9) paragrahvi 24 lõiget 1 täiendatakse teise lausega järgmiselt: „Linnavalitsus võib volitada rahandusosakonna juhatajat võtma korraldusega kasutusse ja kandma tuludesse ja kuludesse eelarveaasta jooksul täiendavalt saadud konkreetset selgelt piiritletud liiki vahendeid.“;
10) paragrahvi 24 lõiget 3 täiendatakse lisades lõike lõppu sõnad „vastavalt lisale 6“;
11) paragrahvi 26 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„§ 26. Laenu andmine
(1) Kui linnavolikogu on kehtestanud sõltuvale üksusele rahavoogude juhtimise eesmärgil laenu andmiseks piirmäära, otsustab laenu andmise sõltuvale üksusel linnavalitsus korraldusega.
(2) Laenulepingu olulised tingimused, mida ei ole määranud linnavolikogu, määrab linnavalitsus.“;
12) paragrahvi 27 lõiget 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(1) Välisabi vahenditega rahastatava projekti või muu välisvahenditega rahastatava tegevuse sildfinantseerimise otsustab linnavalitsus korraldusega käesoleva määruse § 20 punkti 2 kohaselt määratud mahu piires.“;
13) määrust täiendatakse paragrahviga 281 järgmiselt:
„§ 281. Eelarves ettenähtud väljaminekute tegemise piiramine
(1) Linnavalitsus võib piirata eelarves ettenähtud väljaminekute tegemist eelarve täitmise käigus, kui tulud laekuvad väiksemas mahus kui kavandatud.
(2) Väljaminekute tegemise piiramise otsustab linnavalitsus korraldusega, määrates ära, millises mahus ja milliseid väljaminekuid võib teha.
(3) Väljaminekute tegemist võib piirata kuni lisaeelarve vastuvõtmiseni või ajani, mil selgub tulude laekumise taastumine eelarves kavandatud mahus.“;
14) paragrahvi 34 täiendatakse lõikega 22 järgmiselt: „(22) Reservfondist eraldatud vahendite jaotuse esitab struktuuriüksusele rahandusosakonna juhataja rahandusministri kehtestatud kontoplaanis sisalduvate kontode koodide lõikes vastavalt reservfondi vahendite taotlusele.“;
15) määruse lisad 1-5 asendatakse uute lisadega 1-5 ning määrusele lisatakse lisa 6.
§ 2. Tartu linna arengudokumentide koostamise korra muutmine
Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määruses nr 65 „Tartu linna arengudokumentide koostamise kord“ tehakse järgmised muudatused:
1) määruse preambulit muudetakse ja preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 372 lõike 1, koolieelse lasteasutuse seaduse § 91 lõike 3 ning põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 67 lõike 2 alusel.“;
2) paragrahvi 10 täiendatakse lõikega 21 järgmiselt: „(21) Tartu linnast sõltuv üksus esitab ülevaate oma majandusolukorrast, sealhulgas arvnäitajad, mis on vajalikud põhitegevuse tulemi ja netovõlakoormuse määra arvutamiseks vastavalt rahandusministri kehtestatud vormile, rahandusosakonnale iga aasta 1. aprilliks.“.
Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord kehtestati Tartu Linnavolikogu 11. oktoobri 2012. a määrusega nr 74 ja Tartu linna arengudokumentide koostamise kord Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määrusega nr 65. 1. jaanuaril 2013. a jõustusid kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse (KOFS) ja kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse (KOKS) muudatused, mille tulemusena vajavad mõlemad ülalnimetatud korrad korrigeerimist.
Mõlema korra kehtestamise õiguslik alus on muutunud, seega vajavad kaasajastamist mõlema määruse preambulid. Alljärgnevalt on toodud selgitused iga muudatus- ja täiendusettepaneku osas üksikasjalikumalt.
1. Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord
(eelarve kord)
§ 1 punkt 1
Eelarve korra preambulit on täiendatud varasemalt seaduses puudunud konkreetse volitusnormiga määruse kehtestamiseks (KOFS § 21 lg 1) ning volitusnormiga piirangute kehtestamiseks eelarve täitmise käigus eelarves ettenähtud väljaminekute osas, kui tulusid laekub kavandatust väiksemas mahus (KOFS § § 28 lg 31). Samas on preambulist välja jäetud viide KOFS § 37 lõikele 2, kuna vastav säte on muutunud ning seda ei ole vaja volitusnormina regulatsiooni aluseks võtta.
Seega on eelarve korra kehtestamise õiguslikeks alusteks järgmised sätted:
KOKS § 35 lg 1 teine lause: valla või linna eraõiguslikes isikutes osalemise ning kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse täitmise korraldamise tingimused ja korra kehtestab valla- või linnavolikogu;
KOFS § 5 lg 6: volikogu võib volitada valla- või linnavalitsust eelarvet detailsemalt liigendama;
KOFS § 5 lg 7: eelarves võib eraldi põhitegevuse kuluna planeerida reservfondi ettenägematute väljaminekute tegemiseks. Valla- või linnavalitsus eraldab reservfondist vahendeid sihtotstarbeliselt. Valla- või linnavolikogu kehtestab reservfondi vahendite kasutamise tingimused ja korra määrusega;
KOFS § 21 lg 1: valla- või linnavolikogu kehtestab määrusega tingimused ja korra:
1) eelarve liigendamiseks;
2) eelarve või lisaeelarve eelnõu koostamiseks, volikogus menetlemiseks ja vastuvõtmiseks;
3) majandusaasta aruande volikogus menetlemiseks ja kinnitamiseks;
4) vastuvõtmata eelarve korral väljaminekute tegemiseks;
5) eelarve täitmiseks;
KOFS § 28 lg 31: valla- või linnavolikogu võib lubada valla- või linnavalitsust KOFS § 21 lõikes 1 nimetatud määrusega ajutiselt piirata eelarves ettenähtud väljaminekute tegemist eelarve täitmise käigus tulude kavandatust väiksema laekumise korral. Määruses sätestatakse ajutise piiramise tingimused, ulatus ja ajaline kestus. Valla- või linnavalitsus peab väljaminekute piiramisest valla- või linnavolikogu teavitama.
§ 1 punkt 2
Linnavalitsus liigendab siiani eelarve rahandusministri kehtestatud kontoplaanis sisalduvate kontogruppide koodide lõikes. Uue avaliku teenistuse seaduse jõustumisega seoses muudeti personalikulude arvestust (toodi sisse eraldi arvestus ametnike ja töötajate osas) ning edaspidi ei ole mõistlik linnavalitsuse tasandil struktuuriüksuste personalikulusid kontogruppide koodide lõikes jagada, kuna vastasel juhul tuleks iga muudatuse korral töökorralduses hakata muutma ka eelarve jaotust. Personalikulude liigenduse annab edaspidi struktuuriüksuse juht, arvestades volikogu poolt antud mahtusid.
§ 1 punkt 3
Eelarve korra § 7 tunnistatakse kehtetuks, kuna vastav regulatsioon tuleb KOFS § 20 lõike 31 kohaselt esitada KOKS § 372 lõike 1 kohaselt kehtestatud määruses, milleks on Tartu linna arengudokumentide koostamise kord. Arengudokumentide koostamise korra vastav muutmise ettepanek on esitatud määruse § 2 punktis 2.
§ 1 punkt 4
Eelarve korra koostamise ajal jäeti teadlikult reguleerimata see, millise aktiga struktuuriüksuse juht ja hallatava asutuse juht eelarve rahandusministri kehtestatud kontoplaanis sisalduvate kontode koodide lõikes peab kinnitama. Kuna vabadus on tekitanud mõningast segadust, siis määratakse käesolevaga siiski akti liik, millega eelarve kinnitada.
§ 1 punkt 5
Eelarve korra § 17 lõike 2 punkt 2 tunnistatakse kehtetuks, kuna samasisuline nõue seletuskirjale on esitatud nüüd ka KOFSis (vt KOFS § 22 lg 2 p 11) ning seaduse kordamine ei ole vajalik.
§ 1 punkt 6
Käesoleva muutmisettepanekuga on täpsustatud eelarve vastuvõtmisega samaaegselt tehtavaid otsuseid. Senist § 20 punkti 2 on täiendatud selliselt, et eelarves sildfinantseerimiseks kasutatavaid vahendeid oleks võimalik kasutada ka otseselt projektidega seotud tegevusteks, vaid ka muudeks välisvahenditega rahastatavate tegevuste sildfinantseerimiseks. Näiteks on Tartu linn sõlminud halduslepingu Tervise Arengu Instituudiga, kuid rahastus nimetatud halduslepingu kohaselt toimub nii öelda tagantjärgi ning tegevuste elluviimiseks oleks vaja kasutada sildfinantseerimist. Tavapärasest projektist eristab selliseid tegevusi asjaolu, et välisrahasid ei ole vaja eraldi taotleda ega selleks projekte kirjutada, vaid tegevused on halduslepinguga kokku lepitud.
Muudetud on ka senist § 20 punkti 4 sõnastust, kuna muutus KOFSi § 37 sõltuvale üksusele laenu andmise osas. Seadust täpsustati selliselt, et investeeringuteks võib sõltuvale üksusele laenu anda kohalik omavalitsuse üksus ehk linnavolikogu (sh ka pikemaks perioodiks kui üks eelarveaasta) ning rahavoogude juhtimise eesmärgil võib laenu anda linnavolikogu (või anda linnavalitsusele ette piirmäära laenu andmiseks eelarveaastal) tingimusel, et laen makstakse tagasi eelarveaasta lõpuks. Edaspidi jääbki volikogu otsustada, kas laenu andmise kohta tehakse konkreetne otsus eelarve vastuvõtmisel (otsustatakse, kellele laenu antakse seda nii investeeringuteks kui rahavoogude juhtimiseks) või määratakse rahavoogude juhtimise eesmärgil laenu andmiseks piirsumma ning lubatakse konkreetne laenu andmise otsus teha linnavalitsusel.
§ 1 punkt 7
Eelarve korra § 23, mis sätestab eelarve täitmist, täiendatakse kohustusega eelarve kasutajale kasutada eelarvelisi vahendeid eesmärgipäraselt, majanduslikult ja säästlikult. Vastav säte on kehtivas eelarve korras olemas nii öelda väljapoole eraldatavate vahendite kohta (vt senist § 25 lg 1 ja § 34 lg 1), kuid linna enda eelarve kasutajate kohta otsesõnu vastavat kohustust eelarve korras ei olnud. Kuigi nimetatud kohustused on loogiliselt tuletatavad muudest õigusaktidest, on selguse huvides mõistlik vastav kohustus ka eelarve korras sätestada.
§ 1 punkt 8
KOFSi kohaselt võib eelmise aasta eelarves ettenähtud, kuid tegemata jäänud väljaminekuid teha teatud juhtudel linnavalitsus (KOFS § 26 lg 6 ja 61) enne vastavate väljaminekute kavandamist lisaeelarvega.
Kuigi luba on seaduse kohaselt antud linnavalitsusele, ei täpsusta seadus, mil moel linnavalitsus nimetatud väljaminekute tegemist peaks korraldama ning eelarve mõistes kajastama. Väljapakutud sõnastuse kohaselt liigendab linnavalitsus kasutamata jäänud vahendid sarnaselt eelarve üldisele jaotusele ning seejärel teevad väljamakseid vastavad struktuuriüksused või hallatavad asutused.
§ 1 punkt 9
Eelarve korrale lisatakse uus lisa. Nimetatud lisa hakatakse kasutama sihtotstarbeliselt eraldatud vahendite ja annetuste kasutusele võtmise kohta linnavolikogule aruande esitamiseks juhul, kui eelarveaasta jooksul enam lisaeelarvet ei koostata. Lisaeelarve korral kantakse vastavad summad lisaeelarvesse. Seni aruande vormi kehtestatud ei ole, nimetatud lisa hõlbustab nii aruande koostajate tööd, andes neile ette vajaliku kuju, kuidas volikogule info esitada, kui ka suurendab läbipaistvust ja arusaadavust, kuna aastast aastasse muutub ülevaade ühetaolisemalt vormistatuks.
§ 1 punkt 10
Eelarveaasta jooksul laekub linnale täiendavalt sihtotstarbeliselt eraldatud vahendeid ja annetusi. Osade nimetatud vahendite kasutusse võtmiseks ei pea KOFSi kohaselt lisaeelarvet koostama (vt KOFS § 26 lg 4). Nimetatud vahendid võtab kasutusele linnavalitsus korraldusega (kehtiva eelarve korra § 24 lg 1).
Kuna osad sihtotstarbelised vahendid on väga konkreetse sihitusega ja marginaalse suurusega (nt Sotsiaalkindlustusametilt laekuv matusetoetus, ligi 192 eurot ühe omasteta surnu kohta), on määruses antud linnavalitsusele võimalus volitada rahandusosakonna juhatajat teatud konkreetset selgelt piiritletud liiki sihtotstarbelisi ja marginaalse suurusega vahendeid kasutusse võtma. Ettepanek kiirendaks vahendite kasutusse võtmist, samas ei kujuta see ohtu üldisele vahendite kasutusele.
§ 1 punkt 11
Eelarve korra § 26 sõnastuse muutmine haakub käesoleva eelnõu § 1 punktis 6 toodud regulatsiooniga ning seetõttu on asjakohane § 1 punkti 6 all toodud selgitused. Eelarve korra § 26 täpsustab laenu andmise otsustamist linnavalitsuse poolt. Vastav otsuse teeb linnavalitsus korraldusega, samuti seab linnavalitsus laenulepingu tingimused, mida ei ole määranud linnavolikogu.
§ 1 punkt 12
Eelarve korra § 27 lõike 1 sõnastuse muutmine haakub käesoleva eelnõu § 1 punktis 6 toodud regulatsiooniga ning seetõttu on asjakohane § 1 punkti 6 all toodud selgitused.
§ 1 punkt 13
KOFSi § 28 on täiendatud lõikega 31 järgmiselt: valla- või linnavolikogu võib lubada valla- või linnavalitsust KOFSi § 21 lõikes 1 nimetatud määrusega ajutiselt piirata eelarves ettenähtud väljaminekute tegemist eelarve täitmise käigus tulude kavandatust väiksema laekumise korral. Määruses sätestatakse ajutise piiramise tingimused, ulatus ja ajaline kestus. Valla- või linnavalitsus peab väljaminekute piiramisest valla- või linnavolikogu teavitama.
Viidatud KOFS § 21 lõikes 1 nimetatud määrus ongi käesolev eelarve kord, seega tuleb vastav regulatsioon määrusesse lisada. Regulatsioon on antud suhteliselt napina: väljaminekute tegemise piiramise otsustab linnavalitsus korraldusega, määrates ära, millises mahus ja milliseid väljaminekuid võib teha ning väljaminekute tegemist võib piirata kuni lisaeelarve vastuvõtmiseni (lisaeelarve kujuneb sellisel juhul negatiivseks) või ajani, mil selgub tulude laekumise taastumine eelarves kavandatud mahus.
§ 1 punkt 14
Reservfondist eraldatud vahendid tuleb sarnaselt muudele eelarvelistele vahenditele jaotada rahandusministri kehtestatud kontoplaanis sisalduvate kontode koodide lõikes. Vastava jaotuse esitab struktuuriüksusele, kelle kaudu reservfondist vahendeid eraldatakse, rahandusosakond.
§ 1 punkt 15
Eelarve korra lisad vajavad täiustamist, seetõttu asendatakse kõik lisad uutega ning lisatakse täiendav lisa, mis käsitleb sihtotstarbeliselt eraldatud vahendite ja annetuste kasutusele võtmise aruandlust.
2. Tartu linna arengudokumentide koostamise kord
(arengudokumentide koostamise kord)
§ 2 punkt 1
Preambuli muutmine on vajalik, kuna volitusnorm arengudokumentide koostamise korra kehtestamiseks liikus KOKSis uude paragrahvi. Volitusnorm arengudokumentide koostamise korra kehtestamiseks on järgmine:
KOKS § 372 lõike 1: valla- või linnavolikogu kehtestab määrusega arengukava ja eelarvestrateegia koostamise korra ning kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse mõistes kohaliku omavalitsuse üksusest sõltuvatele üksustele korra ja tähtajad eelarvestrateegia koostamiseks vajaliku informatsiooni esitamiseks.
Varasem volitusnorm oli järgmine: volikogu võib kehtestada arengukava ja eelarvestrateegia koostamise korra või volitada valla- või linnavalitsust seda tegema.
§ 2 punkt 2
KOKS § 372 lõike 1 kohaselt kehtestab linnavolikogu määrusega arengukava ja eelarvestrateegia koostamise korra ning kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse mõistes kohaliku omavalitsuse üksusest sõltuvatele üksustele korra ja tähtajad eelarvestrateegia koostamiseks vajaliku informatsiooni esitamiseks. Viimane regulatsioon oli siiani eelarve korra § 7, käesoleva muudatusettepanekuga viiakse vastav säte arengudokumentide koostamise korda sisuliselt regulatsiooni muutmata.
3. Muud kaalutud parandusettepanekud
Lisaks ülatoodule oli kaalumisel eelarve korra paragrahvi 19 täiendamine lõikega 8 järgmiselt: „(8) Hääletamisele saab panna konkreetset tulude ja kulude osas tasakaalus olevat terviklikku eelarve eelnõu muutmise ettepanekut. Eraldi ainult tulu või kulu puudutavat eelarve eelnõu muutmise ettepanekut hääletamisele panna ei saa.“. Eelnõu tekstis nimetatud ettepanek ei sisaldu, kuid kuna sellise regulatsiooni vajadust on arutatud, on see õiendis esitatud.
Nimetatud muudatusettepanek teeniks eesmärki täpsustada eelarve eelnõule esitatud muutmise ettepanekute läbihääletamise korda. Sätte kohaselt saab hääletusele panna konkreetset tulude ja kulude osas tasakaalus olevat terviklikku eelarve eelnõu muutmise ettepanekut. Eraldi ainult tulu või kulu puudutavat ehk tulude ja kulude osas tasakaalus mitte olevat eelarve eelnõu muutmise ettepanekut hääletamisele panna ei saa. Kuna tasakaalustamata ning mitteterviklik eelarve eelnõu muutmise ettepanek ei saa eelarve koostamise loogikast lähtuvalt nagunii hääletamisel läbi minna ja selline ettepanek ei saa olla lubatav eelarve koostamise põhimõtetest tulenevalt, otsustati nimetatud ettepaneku esitamisest siiski loobuda.