EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
13. juuni 2013. a. nr LVK-M-0107 |
Kaasava eelarve menetluse rakendamine Tartu linna 2014. a eelarve koostamisel |
Kaasav eelarve on paljudes maailma riikides kasutatav menetlus eelarve koostamisel, kus kohaliku kogukonna liikmetel on võimalus eelarve koostamisel teatud summa osas kaasa rääkida, pakkudes ideid omavalitsuse elu edendamiseks ja hääletades parimate ideede poolt. Eelarvet vastuvõttev organ aktsepteerib eelarve vastuvõtmisel kogukonna pakutud ideid ja hääletustulemusi tingimusel, et need on tuleval eelarveaastal realiseeritavad.
Linnaeelarve vastuvõtmine on kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse kohaselt linnavolikogu pädevuses, lisaks on linnavolikogu pädevuses kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lg 1 p 2 kohaselt eelarve koostamiseks tingimuste ja korra kehtestamine.
Eelnevat arvestades kehtestatakse määrus kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lg 1 p 2 alusel.
§ 1. Kaasava eelarve menetluse rakendamine
(1) Rakendada 2013. aastal Tartu linna 2014. aasta eelarve koostamisega samaaegselt kaasava eelarve menetlust.
(2) Tartu linna 2014. aasta eelarve koostamisel arvestada kaasava eelarve osa suurusega 140 000 eurot.
(3) Kaasava eelarve menetluse läbiviimiseks moodustatakse linnavalitsuse poolt töörühm, kuhu kaasatakse kõigi linnavolikogus esindatud erakondade esindajad.
§ 2. Kaasava eelarve menetluse läbiviimise menetlus
(1) Linnavalitsusel tutvustada kaasava eelarve menetlust avalikkusele ja kutsuda isikuid esitama ideid kaasava eelarve tarbeks hiljemalt 10. septembriks 2013. Ideede tulemusena realiseeritavad objektid peavad linnaeelarve mõistes liigituma investeerimistegevuseks.
(2) Ideid võib esitada igaüks.
(3) Esitatud ideid analüüsitakse ja hinnatakse nende realiseeritavust 2014. aastal.
(4) Esitatud ideede analüüsi ja hindamise tulemused avaldatakse Tartu linna veebilehel koos eksperthinnanguga idee realiseeritavuse kohta ning lisatakse idee realiseerimise eeldatav maksumus.
(5) Realiseeritavad ja käesoleva määruse § 1 lõikes 2 summa piiresse mahtuva eeldatava maksumusega ideede hulgast realiseerimisele kuuluvate ideede selgitamiseks korraldatakse linnarahva küsitlus.
(6) Linnarahva küsitluse tulemusena enim toetust saanud ideed kuuluvad realiseerimisele ning nende realiseerimiseks vajalikud vahendid kavandatakse 2014. aasta Tartu linna eelarves.
§ 3. Linnarahva küsitluse läbiviimise korraldamine
(1) Käesoleva määruse § 2 lõikes 5 nimetatud linnarahva küsitlusel (küsitlus) saab osaleda iga vähemalt 16-aastane füüsiline isik, kelle elukoht on Eesti rahvastikuregistri andmetel küsitluse väljakuulutamise kuupäeva seisuga Tartu linn.
(2) Iga küsitlusel osalev isik saab küsitlusel hääletada ühe endale kõige meelepärasema idee poolt.
(3) Küsitlus viiakse läbi nii elektrooniliselt kui paberkandjal.
(4) Hääletamine on avalik.
(5) Hääletada saab ainult isiklikult, elektrooniliseks hääletamiseks on vaja identifitseerida ennast isikutunnistusega või mobiil IDga, paberkandjal hääletamisel on vaja esitada oma ees- ja perekonnanimi ning isikukood ja kinnitada antud hääl allkirjaga.
(6) Mitu korda või mitme idee poolt hääletanud isiku hääled tühistatakse.
§ 4. Linnarahva küsitluse tulemuste väljaselgitamine
(1) Linnarahva küsitluse tulemusena reastatakse ideed vastavalt saadud häälte arvule, alustades enim hääli saanud ideest.
(2) Realiseerimisele kuulub üks või mitu käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud korras moodustatud paremusjärjestuses enam hääli saanud ideed, mis lähtuvalt idee eeldatavast maksumusest mahuvad käesoleva määruse § 1 lõikes 2 nimetatud summa sisse.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Kaasava eelarve menetluse rakendamine Tartu linna 2014. a eelarve koostamisel " juurde
Kaasav eelarve on paljudes maailma riikides kasutatav menetlus eelarve koostamisel, kus kohaliku kogukonna liikmetel on võimalus eelarve koostamisel teatud summa osas kaasa rääkida, pakkudes ideid omavalitsuse elu edendamiseks ja hääletades parimate ideede poolt. Eelarvet vastuvõttev organ aktsepteerib eelarve vastuvõtmisel kogukonna pakutud ideid ja hääletustulemusi tingimusel, et need on tuleval eelarveaastal realiseeritavad. Üks ülevaade kaasava eelarve menetluse kasutamise kohta on kättesaadav lingilt http://www.ega.ee/files/keko_A4.pdf.
Linnavalitsuse 26. veebruari 2013. a istungil otsustati moodustada töörühm kaasava eelarvemenetluse rakendamise analüüsimiseks, komisjon on tänaseks jõudnud järeldusele, et kaasava eelarve menetluse rakendamisega võiks juba 2014. aasta eelarvet koostades alustada. Käesolev eelnõu on üles ehitatud kaasava eelarve menetluse rakendamiseks 2013. aastal ning lähtub asjaoludest, et linnaeelarve vastuvõtmine on kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse kohaselt linnavolikogu pädevuses, lisaks on linnavolikogu pädevuses kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lg 1 p 2 kohaselt eelarve koostamiseks tingimuste ja korra kehtestamine. Viimane volitusnorm võimaldab linnavolikogul kehtestada eelarve koostamise tingimused ja korra vastavalt oma äranägemisele. Hetkel on eelarve koostamise tingimused ja kord reguleeritud muuhulgas Tartu Linnavolikogu 11. oktoobri 2012. a määruses nr 74 "Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord" (eelarve kord). Käesoleva eelnõuga täpsustatakse üldises eelarve koostamise protsessis teadud summa ulatuses eelarve koostamist ehk nähakse 140 000 euro eelarvestamiseks ette tavapärasest teistsugune menetlus. Tulevikus võiks kaasava eelarve menetluse osaga eelarve korda täiendada.
Eelnõu kohaselt on plaanis kaasava eelarve menetluses kasutada eelarve vahendid 140 000 euro ulatuses. Kaasava eelarve menetluse läbiviimist koordineerib linnavalitsuse moodustatud komisjon, kuhu on kaasatud kõigi linnavolikogus esindatud erakondade esindajad. Eksperdina juhendab kaasava eelarve menetluse läbiviimist e-Riigi Akadeemia Sihtasutus.
Kaasava eelarve menetluse lühikirjeldus on järgmine:
- linnavalitsus esitab üleskutse ideede esitamiseks 10. septembriks k.a - ideid saab esitada igaüks, ideeks peab olema objekt, mis kvalifitseeruks eelarve mõttes investeerimistegevuseks ning oleks eeldatava maksumusega kuni 140 000 eurot, ideest peaks saama kasu võimalikult paljud isikud, kõvale jäetakse ideed, mis on vastuolus üldise moraali ja kõlblusreeglitega;
- esitatud ideed analüüsitakse, sisuliselt samad ideed konsolideeritakse ning iga idee kohta koostatakse hinnang selle realiseeritavust ja eeldatavat maksumust arvestades;
- toimub ideid tutvustav üritus;
- realiseeritavad ja eeldatavalt maksumuselt eelarve piiresse mahtuvad ideed pannakse rahvaküsitlusele;
- rahvaküsitlusel saab osaleda iga vähemalt 16-aastane füüsiline isik, kelle elukoht on Eesti rahvastikuregistri andmetel küsitluse väljakuulutamise kuupäeva seisuga Tartu linn.
- rahvaküsitluse tulemusel reastatakse ideed vastavalt rahvaküsitlusel saadud häälte arvule alustades enim hääli saanud ideest;
- realiseerimisele kuuluvad üks või mitu ideed, mis lähtuvalt idee eeldatavast maksumusest mahuvad piirsumma 140 000 eurot sisse.
Esialgse analüüsi tulemusena kulub esimesel aastal kaasava eelarve menetluse läbiviimiseks 6 200 eurot, menetluses on plaanis kasutada infosüsteemi VOLIS lahendusi. Kaasava eelarve menetlusega alustatakse sisuliselt kohe pärast käesoleva volikogu määruse kehtestamist, kuna kaasava eelarve menetluse õnnestumisel on oluline kohta teavitusel. Põhilised tegevused on planeeritud perioodi september kuni november k.a. Tulevastel aastatel on plaanis menetlusega alustada varem, et realiseeritavad objektid oleksid teada juba tavapärase eelarve menetluse alustamise ajaks septembris.