Eralastehoid
Lapsehoiuteenuse mõiste sätestati 2007. aastal “Sotsiaalhoolekande seaduses”, mille kohaselt lapsehoiuteenus on lapse seadusliku esindaja (vanema) toimetulekut või töötamist toetav teenus, mille osutamise vältel tagab lapsehoiuteenuse osutaja lapse hooldamise, arendamise ja turvalisuse.
Lapsehoiuteenuse toetamine on omavalitsustele vabatahtlik.
Tartu linnas toimub lapsehoiuteenuse toetamine lähtudes Tartu Linnavolikogu 28.06.2007.a määrusest nr 64 “Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord”. Nimetatud kord reguleerib lapsehoiuteenuse osutamisega seotud isikute ringi, lapsehoiuteenuse osutamisele esitatavaid nõudeid, lapsehoiuteenuse rahastamise tingimusi, taotlemist, rahastamise korraldust, aruandlust ja järelevalvet.
Lapsehoiuteenuse osutaja on füüsilisest isikust ettevõtja, juriidiline isik, kohaliku omavalitsusüksuse asutus, kellel on Tartu maavanema antud kehtiv tegevusluba (tähtajaga viis aastat).
Tegevusloa taotlemiseks esitatakse taotlus ning dokumendid Tartu Maavalitsusse, kus toimub nende kontroll ning tegevusloa väljastamine. Maavalitsus teostab ka järelevalvet ning kontrolli lapsehoiuteenuse osutajate osas (lapsehoidja kutsetunnistuse olemasolu, ruumide vastavus Terviseameti ja Päästeameti nõuetele jm).
Lapsehoiuteenuse saajaks on laps, kelle enda ja lapsehoiuteenuse osutajaga lepingu sõlminud vanema elukohana on Eesti rahvastikuregistrisse kantud Tartu linn ja laps on eas, mil vanemal puudub õigus saada vanemahüvitist.
Tartu linna eelarvest rahastatakse lapsehoiuteenust eeldusel, et:
1) lapsehoiuteenuse osutaja, lapsehoidja, lapsehoiuteenuse saaja vastab lapsehoiuteenuse osutamisega seotud isikutele esitatud nõuetele;
2) lapsehoiuteenuse osutaja ja vanema vahel on sõlmitud leping;
3) lapsehoiuteenuse osutaja kannab korrektselt ja õigeaegselt andmed riiklikesse registritesse;
4) osutatav lapsehoiuteenus vastab õigusaktides esitatud korrale;
5) lapse hooldamine ei ole samal ajal tagatud teiste sotsiaalteenustega, sh riigi rahastatava lapsehoiuteenusega;
6) laps ei viibi samal ajal haridusasutuses.
Lapsehoiuteenuse rahastamisel kontrollitakse eelnimetatud korras sätestatud eelduste täitmist ühel korral kvartalis. Haridusosakond võib nõuda lapsehoiuteenuse osutajalt igal ajal lapsehoiuteenuse osutamisega seotud andmete ja dokumentide esitamist.
Järgnevalt ülevaade lapsehoiuteenuse viimase kolme aasta (2009-2011 ning 2012.a 9 kuud) tegevusnäitajatest.