EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
12. veebruar 2008. a. nr LV-IP-0056 |
Tartu Linnavolikogule otsuse eelnõu ""Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013" projekti heaks kiitmine ja avalikule arutelule suunamine" esitamine |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 37 lg 4 p 2 ja lg 5, Tartu linna põhimääruse § 40 lg 1 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 14. septembri 2006. a määrust nr 35 "Tartu linna arengukava aastateks 2007-2013", Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Kiita heaks "Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013" projekt vastavalt lisale ning suunata see avalikule väljapanekule.
2. Määrata avaliku väljapaneku ajaks ............2008. a ja avaliku väljapaneku kohtadeks Tartu Linnavolikogu ja Linnavalitsuse infopunkt ning Tartu linna veebileht.
3. Määrata avaliku arutelu ajaks ...........2008. a kell 14:00 ja kohaks Tartu Linnavalitsuse haridusosakonna suur saal, Raekoja plats 12, II korrus.
4. Otsus jõustub............................2008. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule otsuse eelnõu ""Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013" projekti heaks kiitmine ja avalikule arutelule suunamine" esitamine " juurde
Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013 on transpordivaldkonna strateegiline dokument, mille peamiseks eesmärgiks on linna transpordiplaneerimise põhisuundade määratlemine järgnevaks kuueks aastaks. Ennekõike on Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013 linnavalitsusele praktiliseks töövahendiks, sest see aitab määrata kindlaks eelarve proportsioone ja lihtsustada iga-aastast linnaeelarve menetlemise protsessi (täpsustada linnaeelarve kulustruktuuri). Arengukava koostamine algatati Tartu Linnavalitsuse 28. novembri 2006. a korraldusega nr 1760. Tartu linna transpordi arengukava koostamise konsultantideks valiti OÜ Liiklusbüroo ja Inseneribüroo Stratum, koostamist juhtis Tartu Linnavalitsuse linnamajanduse osakond.
Vastavalt Linnavolikogu otsusele kinnitati arengukava juhtrühm, mille eesotsas oli Tartu abilinnapea Margus Hanson. Lisaks linnavalitsuse ametnikele kaasati töögruppide arutellu esindajaid maavalitsusest, naabervaldadest, Lõuna Politseiprefektuurist, Maanteeametist, ASist Edelaraudtee, Tartu Ülikoolist, Tallinna Tehnikaülikoolist, Eesti Maaülikoolist, Tartumaa Keskkonnateenistusest, Eesti Rohelisest liikumisest ja muudest transpordivaldkonnaga tihedalt seotud organisatsioonidest.
Töö kvaliteetsemaks ja aktuaalsemaks teostamiseks koostati uuring "Tartu transport 2007", kus uuriti Tartlaste liikumisi nii transpordiliigiti, ajaliselt kui peamiste marsruutide lõikes. Andmeid võrreldi varem läbiviidud uuringute andmetega.
Autotranspordi osas olid töö koostamise aluseks iga- aastased liiklusloendused, mille alusel koostati vajalikud modelleerimised.
Arengukava koostamisel võrreldi liikumisviiside jaotuse muutust aastate lõikes lähtudes varem koostatud küsitlustest ja loendustest ning prognoositi selle alusel võimalikke muutusi nii arengukava perioodil kui ka pikemas perspektiivis.
Liikumisviiside jaotuse osas on vajalik ühistranspordikasutuse languse peatamine, samuti eelduste loomine jalg- ja jalgrattaga liiklejate kasvuks. Sellise eesmärgi püstitamine tagab transpordiskeemi arengu nii, et saame vältida üleautostumist, loome head eeldused suurima liiklejarühma, jalakäijate, vajaduste rahuldamiseks ja tagame ka ühistranspordile kuluvate vahendite kasutamise rohkema arvu inimeste poolt.
Töö koostamisel teostati liikluse modelleerimisprognoosid Tartu tänavavõrgul aastal 2013, samuti modelleeriti liiklust iseloomustavaid põhinäitajaid- keskmist läbisõitu, ajakulu ning ühenduskiirust.
Analüüsides 3-e arengustsenaariumi ("tegutsedes edasi ilma suuremate muudatusteta ehk business as usual", "säästuvariant" ja "realistliku juurdekasvu variant") jõuti alljärgneva tulemuseni:
Arengukava visioon: Tartu- sõbraliku , ohutu ja ladusa liiklusega linn kõigile liiklejaile.
Visiooni saavutamiseks ja prioriteetsete tegevuste määratlemiseks on keskendutud kuuele võtmevaldkonnale:
- planeerimine
- liikluskorraldus
- autole alternatiivsete transpordiliikide arendamine
- infrastruktuur
- keskkonnakaitse
- liiklusohutus
Iga valdkonna kohta on püstitatud strateegilised eesmärgid ning toodud välja saavutada soovitud olukord ning vajalikud tegevused.
Arengukavas on sätestatud lisaks tegevussuundadele ka täpsem rakendusplaan koos vajalike eelarveliste vahenditega aastani 2013. Eesmärkide suunas liikumist kirjeldavad mõõdikud (ehk indikaatorid) on määratletud koostöös töögruppide liikmetega tuginedes peamiselt 2007. a Tartu transpordiuuringu tulemustele.
Valdkondade osas on nimetatud ka detailsem jaotus koos konkreetsete meetmetega, mis omakorda on iseloomustatud mõõdikutega, et anda võimalus arengukava täitmise seiramiseks.
Arengukava osas on läbi viidud keskkonnamõjude strateegiline hindamine, mille peamine järeldus on, et Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013 ja selle rakendusplaan on koostatud säästva arengu printsiipe järgides.
Ekspert on töö tulemusena toonud välja rea meetmeid, mille rakendamine toob transpordi arengukava realiseerimisel kaasa keskkonnamõju leevendamise.
Arengukaval on järgmised lisad:
Lisa 1: Arengukava seletuskiri:
Lisa 2: Liikluskorralduslikud muudatused:
Lisa 3: Infrastruktuuri arenguobjektid:
Lisa 4: Prognoositud tipptunni liikluskoormused:
Lisa 5: Strateegilise keskkonnamõju hinnangu aruanne:
Avalikustamise kohta tuleb info avaldada ajalehes Postimees ja linna veebilehel.