Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Informatsioon Aruküla tee ja Kvissentali tee ristmiku rekonstrueerimise vajadusest ja Madruse tn 13 krundi detailplaneeringu kehtestamise eeldustest |
Reg. number: | LV-IP-0014 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 18.01.2021 |
Koostaja: | Liis Randmets |
Ettekandja: | Urmas Ahven |
Failid: | Liiklus.pdf ( 2192 kb ) Maanteeameti kooskolastus Jahhu ringristmiku projektile.pdf ( 10 kb ) Ringristmiku projekt.002.pdf ( 2813 kb ) Pohijoonis.pdf ( 1253 kb ) situatsiooniskeem.jpg ( 1386 kb ) |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
18. jaanuar 2021. a. nr LV-IP-0014 |
Informatsioon Aruküla tee ja Kvissentali tee ristmiku rekonstrueerimise vajadusest ja Madruse tn 13 krundi detailplaneeringu kehtestamise eeldustest |
KUULATI: | linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna juhataja Urmas Ahvena ettekannet |
OTSUSTATI: |
1. Võtta Aruküla tee - Kvissentali tn - põhimaantee nr 3 Jõhvi-Tartu-Valga - Astelpaju tänavate ristmiku ümberehitamine linna kohustuseks ning tegevus kavandada 2023. aastaks. Mitte panna ristmiku väljaehitamist ega rahastamist detailplaneeringutest huvitatud isikutele.
2. Jääda nõude juurde, et Madruse 13 planeeringust huvitatud isik kohustub rajama DP realiseerimise eeldusena pinnaseveoks vajaliku tee läbi Kvissentali tee 15, Kvissentali tee 11, Kvissentali tee 17a ja Kvissentali tee 13 kruntide.
|
Juhataja: | |
Protokollija |
I UURING
Aastal 2007 valmis Liiklusbüroo OÜ töö „Kvissentali tee 10 ja Aruküla tee 34 detailplaneeringu (DP) eskiisi liikluskorralduse mõjude hindamine“, milles analüüsiti olemasolevat ja prognoositavat liiklust kolme detailplaneeringu realiseerumisel:
1) Kvissentali tee 10 ja Aruküla tee 34 DP,
2) Kvissentali tee 17 ja 19 DP,
3) Kvissentali tee 3, 5, 7 DP.
Kokkuvõttes jõuti järeldusele, et Kvissentali tee 10 ja Aruküla tee 34 DP täieliku realiseerimise eelselt tuleb Aruküla tee ja Kvissentali tee ristmik rekonstrueerida kas foorjuhitavaks või ringristmikuks. Töös leiti, et olemasolev ristmik ammendub aastal 2013. Töö asub Kvissentali tee 10 ja Aruküla tee 34 detailplaneeringu lisade kaustas (väljavõte õiendis).
II PROJEKT
Aastal 2013 koostati Toomemaa OÜ ja OÜ Piibeleht Arendus tellimisel projekt "Jõhvi – Tartu – Valga maantee, Aruküla tee, Kvissentali tee ja Astelpaju tänava ringristmiku ja Astelpaju tänava tööprojekt nr 322/13" (E. Jahhu Projektbüroo) ja kooskõlastati see Maanteeametiga. Projekt on lisatud õiendis.
III PLANEERINGUD
1. Kvissentali tee 10 ja Aruküla tee 34 detailplaneering kehtestati 8. oktoobril 2009 Tartu Linnavolikogu otsusega nr 563. Linn võttis avaliku väljapaneku järel seisukoha , et ristmik tuleb detailplaneeringu realiseerimise eelselt ümber ehitada aga kuna selle arenduse realiseerimise eelduseks peab valmima Ujula tänav, siis jäeti ristmiku väljaehitamise kohustus selle DP väljaehitamise kohustustest välja. Liiklusuuring on DP lisade kaustas.
2. Kvissentali tee 16 krundi detailplaneering kehtestati 15. aprillil 2014 Tartu Linnavalitsuse korraldusega nr 381. Tegemist on planeeringuga, kus huvitatud isik näitas üles valmidust ristmikku rajama hakata, erainitsiatiivil telliti projekt jm, kuid rajamise soov jäi linna asjaajamise ja bürokraatia taha (linn ei saanud ilma hankeid korraldamata projekteerida ega ehitada, mistõttu muutus projekti maksumus kallimaks) Eelnevat arvestades jäi ristmiku arendus stoppama ja planeering kehtestati ilma ristmiku väljaehitamise nõudeta.
Kehtestatud planeeringus on Kvissentali tee ja Aruküla tee ringristmiku vajadus märgitud planeeringuala funktsionaalsete seoste joonisel, seletuskirjas väljaehitamise nõuet ei sätestatud.
(Avalikul väljapanekul olnud detailplaneeringus oli muu hulgas kirjas: Seoses käesoleva planeeringuga kavandatut ning lähipiirkonna teisi arendusi silmas pidades on ilmnemas liikluskoormuse kasv Aruküla teel ning vajadus Aruküla tee ja Kvissentali tee ristmiku väljaehitamiseks ringristmikuks. Käesoleva planeeringuala arendaja on nõus võimalusel ja vajadusel osalema Aruküla tee ja Kvissentali tee ringristmiku projekteerimise ja väljaehitamise rahastamisel proportsionaalselt parkimiskohtade arvule. Kokkulepped ringristmiku rajamiseks tuleb sõlmida enne käesoleva detailplaneeringu kehtestamist.)
3. Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala detailplaneeringu koostamine algatati 9. detsembril 2008 Tartu Linnavalitsuse korraldusega nr 1319. Tartu Linnavalitsuse 7. veebruari 2012 korralduses nr 169 " Kvissentali tee 15 krundi ja lähiala eskiislahenduse heakskiitmine ja avaliku arutelu korraldamine ning keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamata jätmine" on muu hulgas välja toodud: Planeeringu lahenduse koostamisel on arvestatud Maanteeameti poolt heakskiidetud teekoridori asukoha varianti Tartu linna põhjapoolse ümbersõidu projektis ning OÜ Liiklusbüroo poolt 2007. a koostatud liikluskorralduse mõjude hindamist ja Aruküla-Kvissentali ringristmiku põhimõttelist lahendust (töö nr 70533).
Detailplaneering on koostamisel ja linna nõudmisel tuleb lahenduses kajastada nimetatud ringristmiku projekt (Jahhu, 2013) ning seletuskirjas sätestada väljaehitamine planeeringu realiseerimise eeldusena. Eelnevast nõudest ja väljaehitamise maksumusest tulenev on üks põhjustest, miks planeeringu koostamine on pikale veninud.
4. Kvissentali tee 19a krundi (täna Madruse 13) detailplaneering algatati 11. aprillil 2013 Tartu Linnavolikogu otsusega nr 460.
Kuna juba kehtestatud planeeringute realiseerimise eeldusena oli linn loobunud ristmiku välja ehitamise vajaduse sätestamisest, siis esitasid Kvissentali piirkonna elanikud Madruse tn 13 krundi detailplaneeringu avaliku arutelu ajal vaide edasiste arenduste osas ja taotlesid lahenduse realiseerimise sidumist ristmiku rekonstrueerimise vajadusega, kuna ristmiku läbilaskvus oli ammu ammendunud ja lahendus vajab uut lähenemist.
Kuna uuringud toetasid esitatud nõuet, nõustus linn elanike ettepanekuga ja Madruse tn 13 krundi planeeringu realiseerimise eeldusena sätestati ristmiku ümberehitamise vajadus ning väljaehitamise rahastamise kohustus.
Tartu Linnavolikogu võttis Madruse tn 13 krundi detailplaneeringu 20. veebruaril 2020 otsusega nr 228 vastu ja suunas avalikule väljapanekule järgmise sättega:
Kuna Aruküla tee ja Kvissentali tee ristmiku läbilaskevõime on ammendunud, tuleb täiendava liikluse lisandumisel ristmik ümber ehitada ringristmikuks. Eelnevast tulenevalt on käesoleva planeeringu realiseerimise eeldus Aruküla tee, Kvissentali tee ja Astelpaju tee ringristmiku väljaehitamine kinnistu igakordse omaniku poolt.
Detailplaneering on omaniku poolt allkirjastatud st oli planeeringus sätestatust teadlik ja sätestatavaga nõus. Detailplaneeringu avaliku väljapaneku ajal vastuväiteid planeeringule ei esitatud.
Kehtestamise eelse kokkuleppe eelnõuga tutvumise järgselt andis aga Madruse tn 13 krundi omanik teada, et ei nõustu eelnõus toodud kohustustega ehitada välja Aruküla tee ja Kvissentali tee ringristmik, esitas algselt ettepaneku osaliseks rahastamiseks 10% Tartu linna poolt kantavast ristmiku väljaehitamise maksumusest. Linn eelnimetatud lepingu osas seisukohta ei võtnud.
4.1 VAIE
8. jaanuaril 2021 esitas Madruse 13 omanik advokaadi vahendusel vaide linnavalitsuse tegevusetuse peale, taotledes planeeringu viivitusteta kehtestamist. Vaides on muu hulgas välja toodud, et isik ei nõustu järgmise planeeringualast välja jääva taristu väljaehitamisega:
4.4.1. Aruküla tee, Kvissentali tee ja Astelpaju tee ringristmiku ehitus
4.1.2. Planeeringuga kavandatav pinnaseveoks vajaliku juurdepääsu tee koos kõnniteega, välisvalgustuse, üldkasutatava haljastuse jm sellega seonduvate rajatiste väljaehitamine
Tulenevalt asjaolust, et ristmik on ammendunud juba alates 2013 aastast alates, piirkond on kiiresti arenenud, välja on ehitatud elamud ja lisandunud on palju elanikke, siis on ohutu ja sujuva liikluse tagamiseks ristmiku väljaehitamise vajadus täna olemas. Sama informatsioon on linna poolt edastatud ka piirkonna elanikele planeeringuga.
Arvestades, et eelnevate arenduste puhul on väljaehitamise kohustusest linn loobunud ning arvestades et arenduse elluviimine eeldab lisaks ristmikule veel ka avalike teede väljaehitamise ja rahastamise vajadust, asus linn otsima lahendusi ja võimalusi ristmiku rahastamiseks.
Ristmikule lisavad täiendavat liiklusmahtu Tartu linnas ja Tartu vallas realiseeritavad detailplaneeringud. Elamuarendus ja kaubandus toovad liiklusesse lisaks autosõitjatele ka erinevate vanusega jalakäijaid ning jalgratta kasutajaid. Eelnevat arvestades pöördus linn Tartu valla poole ettepanekuga kokku leppida Aruküla tee - Kvissentali tn - põhimaantee nr 3 Jõhvi-Tartu-Valga - Astelpaju tänavate ristmiku ja lähiala ümberehitamise finantseerimise põhimõtted ja ajagraafik.
Eeldatavalt on ristmiku ümberehitustööde maksumus koos tehnovõrkude lahendusega ja lähiala sidumisega kuni 300 000 eurot. Tulenevalt asjaolust, et Aruküla tee - Kvissentali tn - põhimaantee nr 3 Jõhvi-Tartu-Valga - Astelpaju tänavate ristmik on strateegiliselt oluline sõlmpunkt, mille lahendus on Tartu linnast, Tartu vallast ja riigimaanteelt tuleneva liikluse ohutuse tagamiseks tänaseks ammendumas ning ristmiku ümberehitamine on oluline kõikide liiklejatüüpidele ohutute liikumisvõimaluste tagamiseks, asub linn seisukohale, et ristmiku ümberehitamistööd peavad toimuma 2023. aastal. Tartu vallale on teada antud, et lisame Tartu linna eelarvestrateegiasse 2023. aastaks Aruküla tee - Kvissentali tee - põhimaantee nr 3 Jõhvi-Tartu-Valga - Astelpaju tänava ristmiku ja lähiala ümber ehitamise tööde teostamiseks vahendid (150 tuhat €) kui Tartu vallaga koostöös realiseeritava objekti.
Tartu vald on oma 19.01.2021 kirjas andnud teada, et Tartu Vallavalitsus on huvitatud ristmiku ümberehitamisest kõikidele liiklejatüüpidele ohutuks foorreguleeritud ristmikuks ning on nõus linna ettepanekuga kavandada vastavad tööd 2023. aastaks. Eeltoodut arvestades kavandame Tartu valla eelarvestrateegiasse sarnaselt linnaga vahendid 2023. aastaks Aruküla tee - Kvissentali tee – põhimaantee nr 3 Jõhvi-Tartu-Valga - Astelpaju tänava ristmiku ja lähiala ümber ehitamise tööde teostamiseks. Kuna valdav osa ristmikust jääb Tartu linna territooriumile, toetame põhimõtet, et ristmiku ümberehitamise projekteerimise ja ehitustööde korraldamise juhtroll kuuluks Tartu linnale. Tartu vald on nõus protsessis osalema analoogselt seni edukalt kulgenud koostööprojektidega (Vahi tn rekonstrueerimine, Muuseumi tee ja Põhja pst läbimurre).
Arvestades eelnevat ning asjaolu, et teiste arenduste puhul on varasemalt väljaehitamise kohustusest loobutud ning kuna Madruse tn 13 arenduse elluviimine eeldab lisaks avalike teede väljaehitamise ja rahastamise vajadust, asub linn seisukohale, et ristmiku ümberehitamine on vajalik kavandada 2023. aastaks ja ning selle väljaehitamist ega rahastamist ei ole proportsionaalne panna planeeringutest huvitatud isikutele.
Vaides on välja toodud, et isik ei nõustu, et välja tuleb ehitada DP alast väljapool asuv sõidutee koos kõnniteega, välisvalgustuse, üldkasutatava haljastuse jm sellega seonduvate rajatistega ligi 600m pikkusel lõigul M. Truusile kuuluvatel Kvissentali tee 11 ja 13 kinnistutel (ehk eraisiku eramaal ligi 450m ulatuses), OÜ-le Kalviter kuuluval Kvissentali tee 15 kinnistul (ehk juriidilise isiku eramaal ligi 70m ulatuses) ja linnale kuuluval Kvissentali tee 17a kinnistul (ligi 80m ulatuses). Seejuures OÜ Kalviter on temale kuuluval Kvissentali tee 15 kinnistul käesoleval ajal ise detailplaneeringut koostamas.
Linn on seisukohal, et Madruse tn 13 krundi DP realiseerimise eeldusena nimetatud pinnaseveoks vajalik tee läbi Kvissentali tee 15, Kvissentali tee 11, Kvissentali tee 17a ja Kvissentali tee 13 kruntide tuleb rajada pinnaseveoks ja ehitustööde läbiviimiseks vajalikus valmiduses siiski planeeringust huvitatud isiku poolt. Tee rajamiseks koostatav eskiislahendus (asendiplaan, ristlõige) tuleb esitada ehitustööde organiseerimise projekti mahus. Pinnase vedamine olemasolevate elamute vahelt mööda Kvissentali teed ei ole lubatud ja seda on kinnitatud ka kogukonnale ning fikseeritud detailplaneeringus.
Lisamaterjalid:
I Väljavõte liiklusuuringust: Liiklus.pdf
II Ristmiku projekt ja kooskõlastus: Ringristmiku projekt.pdfMaanteeameti kooskolastus Jahhu ringristmiku projektile.pdf
Situatsiooniskeem situatsiooniskeem.jpg
III.4.
Madruse tn 13 krundi DP vastuvõtmine: Põhijoonis Pohijoonis.pdf
DP kehtestamise eelse kokkuleppe eelnõu:
Madruse tn 13 omanike vastus 22.10:
Advokaadibüroo pöördumine 10.11: 30.12:
Vaie seoses DP viivitamisega 08.01.21:
Osakonna saadetud ettepanek Tartu vallale:
Tartu Vallavalitsuse vastus: