Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
1) Üle tuleb vaadata parkimispiirkonnad, kas poleks otstarbekas laiendada D piirkonda mõningate praegu C piirkonda kuuluvate tänavatega (nt Kalevi, Akadeemia, Fortuuna jt), laiendada A piirkonda.
Linnavalitsuse seisukoht:
Mitte tekitada uut D120 piirkonda, vaid muuta olemasolev C60 piirkond C120 režiimiga piirkonnaks.
Selgitus: Arvestades C piirkonna väikest parkimistäituvust (eelkõige 2007. a laienenud piirkonnas on parkimistäituvus kõikjal alla 50%) ning tasulise parkimise loogilisemat ja selgemat ülesehitust (A15, B60, C120) on otstarbekas muuta olemasolev C60 piirkond C120-ks (mitte tekitada juurde neljas piirkond D120).
Muutusega kaasneva täiendava ajalise soodustuse kompenseerib C-piirkonna parkimistasu määra muutmine (tõstmine), eelkõige pikaajaliste lubade ostmisel kesklinnale lähedasse piirkonda.
B piirkonnaga liita suure täituvusega C piirkonda kuuluv Tartu Hotelli esine parkla (Soola 3A).
Selgitus: C120 variandi puhul on mõistlik suure koormusega hotelliesine parkla arvata B60 piirkonda.
C piirkonnaga liita väikese täituvusega B piirkonda kuuluv K. E. von Baeri 1A parkla.
Selgitus: Nimetatud parkla on väikese koormusega ning seetõttu võiks seal tingimusi leevendada.
Lisada C piirkonda lisaks Aura esisele parklale järgmised uued tänavad:
- Akadeemia (lõigul Riia-Vanemuise);
- Kalevi (lõigul Soola-Lao);
- Lao;
- Lille.
Selgitus: Kalevi, Lao ja Lille tänava tasuliseks muutmine on otstarbekas nimetatud tänavate suure parkimiskoormuse tõttu. Kalevi tänav on läbiva liiklusega põhitänav ning Lao tänava suur parkimissurve on olnud probleemiks päästeteenistusele ning kohalikele elanikele hoovidesse pääsemisel. Eelnevate muudatustega seonduvalt on vaja muuta tasuliseks ka Lille tänav, mis saab vastasel korral väga suure liikluskoormuse osaliseks. Kohalikud elanikud saavad vajadusel soetada 4x tavahinnast odavama kohaliku elaniku soodusloa. Selle kohta on positiivne tagasiside Struve ja Tiigi tänava kohalikelt elanikelt, kellel enne tasulise ala tekkimist oli probleeme sõidukile parkimiskoha leidmisel.
Akadeemia tänaval (Riia-Vanemuise lõigul) asub mitmeid asutusi ja teenusepakkujaid, mille kliendid ei leia pikapäeva parkijate tõttu parkimiskohta. Seetõttu on nimetatud parkimisala laiendamine põhjendatud.
Vanemuise, Tiigi, Pepleri tänavatele tasulise ala laiendamine (alates Pepleri tänavast) ja Fortuuna tänaval ei ole liikluskorralduslikult otstarbekas, kuna nihutab pikapäeva parkijate surve paratamatult järgmistele (tasuta) tänavatele edasi (nt 2007. a C-piirkonna laienemine Tiigi, Vanemuise ja Akadeemia tänavad (lõigul Vanemuise-Tiigi) kuni Pepleri tänavani ning Baeri ja Vallikraavi tänav). Surve leevendamiseks ei ole kahjuks välja pakkuda alternatiivset parklat. Kitsastes oludes parkimisel suureneb valesti parkimise oht, mis omakorda eeldab täiendavat liiklusjärelevalvet.
B-piirkonda kuuluva Vabaduse pst parkla täituvus on küll suur, kuid parkla logistiliselt hästi õnnestunud asukoht Vabaduse pst magitstraaltänava ääres vähendab vanalinnas parkimiskoha otsijaid. See omakorda vähendab vanalinna müra- ja õhureostust. Parklas on 82 parkimiskohta, mis tagavad kesklinna asutustele ja äridele mugava juurdepääsu. Seetõttu on otstarbekas parkla täituvus hoida maksimaalne ning mitte muuta seda A-piirkonnaks (mille tulemusel võib parkla jääda pooltühjaks).
Kaart:
Linnamajanduskomisjoni arvamus:
2) Aura keskuse parkimiskorra muutmise juures peaks linnal olema kindlus, et Zeppelini kaubanduskeskus lähemal ajal omapoolset muudatust ei plaani, neilt tuleks küsida selles osas kirjalik seisukoht.
Linnavalitsuse seisukoht:
Zeppelini keskuse juhilt on saadud kinnitus, et OÜ Masterlan ei planeeri Tartus Turu 14 kinnistul Zeppelini kaubanduskeskuse parklas 2h parkimisaja piiranguga parkimiskorra muutmist.püü
Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
3) Analüüsida parkimistasude määrasid - kõige olulisem on parkimiskorra lihtsus, tasud tuleks ümardada, pidades silmas linnaeelarvesse kavandatud laekumist. Võimalik, et kohati tasu selle tulemusel veidi tõuseb, kohati langeb.
Linnavalitsuse seisukoht:
Täituvuse uuringud:
Tuginedes parkimistäituvuse uuringule on:
- A piirkonnas on parkimistäituvus optimaalne, isegi võiks olla suurem. Ühelgi juhul ei ole täituvuse protsent üle 80%. Seetõttu võib hind jääda samaks või isegi natuke langeda.
- B piirkonnas on kõige suurem parkimiskoormus, kus esimene tund on tasuta ja pärast maksab tund parkimist 0,64 € (10 kr). Seetõttu on hinna tõstmine põhjendatud. Uuringu kohaselt on kaheksal juhul täituvus üle 80%.
- C piirkonnas on tunnihind 0,32 € (5 kr) ja enamasti kasutatakse (turul käimiseks) tasuta 60 minutit. Seetõttu ei oma tunnihinna korrigeerimine suurt rolli. C120 tekkimisel kompenseerib ajalise soodustuse pikaajaliste lubade ostmine. Seetõttu on põhjendatud C piirkonna tasumäära suurenemine.
Alljärgnevalt on esitatud kehtivad parkimistasu määrad ning ettepanekud (variant 1 ja 2) tasumäärade võimalikuks korrigeerimiseks.
TASUDE ARVESTUS:
1 päevaluba = 5 tunni hind (tasulisi tunde tööpäevas on 10);
1 kuu luba = 10 päevaloa hind (tasulisi tööpäevi ühes kuus ~20);
3 kuu luba = 2,5 kuu loa hind;
1 aasta luba = 4 x 3 kuu loa hind.
Võrdluseks kehtivad parkimise tasumäärad:
TALLINN:
Vanalinn: 4,60 € /tund; 287,60 € /kuu;
Südalinn: 2,32 € /tund; 223,69 € /kuu;
Kesklinn: 1,04 € /tund; 127,82 € /kuu.
PÄRNU:
Kesklinn: 0,96 € /tund; 3,20 € /päev; 47,93 € /kuu; 63,91 € /3 kuud; 191,73 € /1 aasta;
Rand: 3,20 €/ tund; 9,59 € /päev.
VILJANDI:
0,30 € /tund; 1,50 € /päev; 19,00 € /kuu; 150,00 € /aasta
HELSINGI:
Zone 1 = 4 € /tund
Zone 2 = 2 € /tund
Zone 3 = 1 € /tund
Arvestada tuleb kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 36 lg 1 nõudega, mille kohaselt kohalikud maksud ja maksumäärade muudatused kehtestatakse enne linnaeelarve või lisaeelarve vastuvõtmist.
Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
4) Hetkel ei ole eraettevõtjatel motivatsiooni parkimismaju rajada, linna parkimispoliitika peaks püüdma seda tekitada.
Linnavalitsus leiab, et parkimismajade rajamist soodustab tasulise parkimisala laiendamine (p 1) ja parkimistasu suurendamine (p 3).
Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
5) Linnakodanike ja külaliste informeerimine tasulise parkimise korrast ei ole piisav, vaja on parkimisaladel selgemat teavitust, kuidas käib mobiiliga parkimine, kust saab osta päevapiletit jne.
Linnavalitsus pakub lahenduseks:
- Parkimisautomaatidest päevapileti ostmise võimaluse loomine arvestusega, et 5 tunni hinna tasumisel väljastab automaat päeva parkimisloa (parkimine on tasuline E-R 8-18).
- Automaatidele tähistatakse vastav info päeva parkimisloa ostmise võimaluse ja hinna kohta.
- Parkimisautomaatidele paigaldatakse üldine mobiilse parkimise juhis.
Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
6) Kas elektriautodele praegu kehtiv tasuta parkimine on endiselt otstarbekas?
Linnavalitsuse seisukoht:
Jätkata „rohelist kampaaniat“ teema aktuaalsuse tõttu.
Hübriidsõidukitele (osaliselt elektriga) väljastati 2009. aastal 8 tasuta parkimisluba, 2010. a väljastati 9 tasuta parkimisluba.
Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
7) Lahendada tuleb mopeedide parkimise küsimus - luua spetsiaalsed alad, tavalisel parkimisalal peaksid maksma.
Linnavalitsuse seisukoht:
Luua kesklinna piirkonda täiendavad A- ja AM-kategooria tasuta parklad:
- Raekoja taga (ja/või Püssirohukeldri piirkonda);
- Ülikooli tänavale (Sampo panga vastu);
- Tartu Ülikooli Raamatukogu juures (Kitsas tn / Vanemuise ülemine parkla);
- Aura veekeskuse parkla;
jne...
Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
8) Kas poleks otstarbekas tasulise parkimise aja pikendamine õhtul nt 1 tunni võrra?
Linnavalitsuse seisukoht:
Tasulise parkimise aega mitte muuta.
Harjumuse jõud on väga suur ja muudatus ei ole tekkivat segadust väärt (kaasnev viivistasuotsuste rohkus, parkijate pahameel). Parkimine on tasuline E-R 08.00-18.00.
Võrdluseks tasulised ajad teistes linnades:
- Tallinn: E-R 07.00-19.00 ja L 08.00-15.00 (vanalinnas 24h);
- Pärnu: E-R 08.00-18.00;
- Viljandi: E-R 09.00-16.00;
- Helsingi: E-R 09.00-19.00 (Zone 1 = 24h)
Linnamajanduskomisjoni ettepanek:
9) Eelnõu õiend peaks olema informatiivsem.
Linnavalitsus leiab, et antud nõue on täidetud eelnevate punktide juures esitatud selgitustega.
|