Saadetud kiri: Selgitus Tartu linna ja MTÜ Tartu Välismaalaste Teenuskeskus sisetehingu kohta

Asja number: VP-23-0021

Kirja saaja:
Organisatsioon: Eesti Linnade ja Valdade Liit

Kirja:
Saatja: Tartu Linnavalitsus Avalike suhete osakond
Teema: Selgitus Tartu linna ja MTÜ Tartu Välismaalaste Teenuskeskus sisetehingu kohta
Registreeritud: 28.11.2023
Seisund: Allkirjastatud
Saadetud: 28.11.2023
Edastamise meetod: E-post
Failid: Avalike_suhete_osakond_Kiri_20231128_VP-23-0021.asice ( 134 kb )
Seotud dokumendid:
Show details for Saadetud kirja tekstSaadetud kirja tekst
Hide details for Saadetud kirja tekstSaadetud kirja tekst



Eesti Linnade ja Valdade Liit



Meie 28.11.2023 nr 19-2/VP-23-0021


Selgitus Tartu linna ja MTÜ Tartu Välismaalaste Teenuskeskus sisetehingu kohta


Mittetulundusühing Tartu Välismaalaste Teenuskeskus asutati Tartu linna, Tartu Ülikooli ja Eesti Maaülikooli poolt 21. juunil 2019. a. Mittetulundusühingu eesmärk on eelkõige Lõuna-Eesti piirkondliku konkurentsivõime tõstmiseks tagada välismaalaste sujuvam sisseelamine ja kohanemine Eesti ühiskonda. Nimetatud eesmärgile suunatud tegevusi olid asutajad sinnani teinud omavahel koordineerimata ning vastavalt igaühe oskustele, rahalistele võimalustele ja muude ressursside olemasolule.

Mittetulundusühingu asutamise ajal oli Tartusse saabuvad välismaalased enim seotud ülikoolidega ning suures osas vajati ülikooliga seotud teenuseid, kuid üha enam ilmnes, et ülikoolid üksi ei suuda pakkuda välismaalastele vajalikku infot, lõimumist ja muude teenuste saamiseks vajalikku nõustamist. Tänaseks on Tartusse saabuvate välismaalaste spekter laienenud ning lisandunud on suuremal hulgal ülikoolidega mitteseotud välismaalasi. Seega on Tartu linna kui kohaliku omavalitsuse roll muutnud järjest olulisemaks.

Kuna välismaalastega seotud küsimustega on vaja Tartu linnas tegeleda mõlemal ülikooli ja laiemas pildis peab Tartu linn tagama välismaalastele muud eluks ja kohanemiseks vajalikud teenused, peeti mõistikuks koondada kompetentsid ühte mittetulundusühingusse, mis pakub teenust kõigile kolmele asutajale ning samal ajal ka välismaalastest füüsilistele isikutele. Ülikoolid saavad nüüd tegeleda üksnes välistudengite akadeemiliste küsimustega.

Mittetulundusühingu asutamise algusest peale on peetud iseensest mõistetavaks ja loogiliseks asjaolu, et Tartu linn kui asutajast omavalitsusüksus tegeleb keskvalitsusega suhtlemisega ja ühingu eesmärkidega haakuvate rahastuste hankimisega ning vajadusel meetmetest vahendite taotlemisega. Tartu linna osalemine projektis „Kohalike omavalitsuste toetamine lõimumise, sealhulgas kohanemise teenuste pakkumisel“ (kultuuriministri 26.01.2023 käskkiri nr 24)“) alates 1.01.2023 ning vastavate ülesannete täitmise delegeerimine MTÜ-le Tartu Välismaalaste Teenuskeskus on asutajate ühine tahe. Kultuuriministri käskkirjas toodud ülesanded ja tegevused kattuvad täielikult nende ootustega, mis on asutajatel keskuse tegevusele.

Tartu linn on mittetulundusühingu asutajana mittetulundusühingu asutamisest alates käsitlenud ühingult teenuse ostmist sisetehinguna, samuti on sisetehinguna teenust saanud teised asutajad. Tasu teenuse eest on väljendunud mittetulundusühing liikmemaksus.

Riigihangete seaduse § 12 kohaselt on sisetehing on hankeleping, mille avaliku sektori hankija (kontrolliv hankija, kelleks on kõik asutajad) sõlmib era-õigusliku juriidilise isikuga (kelleks on mittetulundusühing Tartu Välismaalaste Teenuskeskus), kes vastab kõikidele järgmistele tingimustele (kontrollitav juriidiline isik):
1) kontrollitavat juriidilist isikut kontrollib sarnaselt oma osakonnaga kontrolliv hankija või muu juriidiline isik, kelle üle kontrollival hankijal on samasugune kontroll;
2) üle 80 protsendi kontrollitava juriidilise isiku tegevusest on nende ülesannete täitmine, mille temale on usaldanud teda kontrolliv hankija või viimase kontrollitav muu juriidiline isik;
3) kontrollitavas juriidilises isikus puudub otsene erakapitali osalus, välja arvatud seadusest tulenev kontrolli- ja vetoõiguseta erakapitali osalus, ja see ei avalda kontrollitavale juriidilisele isikule otsustavat mõju.

Selgitame, et Tartu linn, Tartu Ülikool ja Eesti Maaülikool kontrollivad mittetulundusühingut asutajatena nagu oma osakonda, mittetulundusühingu ülesanded tulenevad üksnes asutajate püstitatud ootustest ning mittetulundusühingul puudub igasugune muu erakapitali osalus. Seega leiame, et sisetehingu kõik alused on täidetud.



Lugupidamisega






Lisad
.