Saabunud kiri: Riigihange "Seadmete hankimine Tartu Kutsehariduskeskusele II"

Asja number: RH-15-230
Sari: 4-6 Riigihangete dokumendid
Teema: Riigihange "Seadmete hankimine Tartu Kutsehariduskeskusele II"
Registreeritud: 08.03.2016
Kellele saadetud: Toomas Lelumees
Dokumendi liik: Arupärimine
Edastamise viis: E-post

Saatja:
Saatja kuupäev: 08.03.2016

Menetlemine:
Seisund: Lõpetatud
Vastutav töötaja: Tiina Hintser
Vastamise tähtaeg: 08.04.2016
Seotud dokumendid:
Show details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Hide details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
------ Forwarded message ----------
From:
Riigihanked <riigihanked@fin.ee>
Date: 2016-02-12 14:57 GMT+02:00
Subject: Re: [Päring nr 1016169] Hankelepingu tarnetähtaja pikendamine
To:
tiina.hintser@khk.ee


Teie 11.02.2016
Meie 12.02.2016
 
Pr Tiina Hintser
Tartu Kutsehariduskeskus
 
Vastuseks Teie päringule selgitame, et  avatud hankemenetluses pakkumust esitades peab pakkuja arvestama, et pakkumus on tema tahteavaldus lepingu sõlmimiseks, sealjuures peab pakkuja olema nõus kõikide hankija poolt hankealusdokumentides kehtestatud tingimustega (RHS § 43 lg 1, § 31 lg 2 p 8). Seega pakkumust esitades ja selle alusel hankelepingut sõlmides võtab pakkuja kohustuse kõiki kokkulepitud tingimusi täita, sealjuures tuleb pakkujal endal kanda kõiki riske, mis tulenevad tema allhankijatest või alltöövõtjatest.
 
Ülaltoodust lähtudes leiame, et pakkuja (paljasõnaline) väide, et viivitus on tootjatehasest tingitud, ei ole objektiivne ja ettenägematu asjaolu RHS § 69 lg 3 mõttes, mis õigustaks hankelepingus sätestatud tarnetähtaja muutmist, kes ja kuidas vastutab tootjatehase viivitusest tuleneva kahju eest, saab pakkuja kokku leppida tema ja tootjatehase vahelises lepingus. Juhul kui hankija kaalub hankelepingu muutmist RHS § 69 sätestatu alusel, siis peavad samaaegselt täidetud olema nii lõike 3 kui ka lõike 4 tingimused. Seega leiame, et hankelepingu muutmine ei ole kirjas märgitud asjaoludel lubatav.
 
Hankelepingus sätestatud sanktsioonide kohta selgitame, et RHS sellist küsimust ei reguleeri ja hankija võiks lähtuda lepingus toodud sõnastusest, et tal on õigus, mitte kohustus sanktsioone rakendada. Kui selline sõnastus oli toodud juba hanke alusdokumentides, siis oli see võrdselt teada kõikidele võimalikele pakkujatele, kuid sealjuures peaks meie hinnangul hankijal olema siiski kaalukad põhjused sanktsioonide kohaldamata jätmiseks, vastasel juhul võib tõepoolest tekkida küsimus, kas kõiki pakkujaid on võrdselt koheldud. Märgime samas, et meile teadaolevalt leiavad nii Riigikontroll, kui Rahandusministeeriumi finantskontrolliosakond, et hankija peab kasutama kõiki võimalusi rahaliste vahendite säästmiseks või paremaks kasutamiseks, mistõttu hankija peab lepingus ette nähtud sanktsioone rakendama.
 
Vastus on antud päringus märgitust lähtudes.
 
Kuna esitasite meile kaks samasisulist päringut, siis me ei pea vajalikus teisele päringule (reg nr 1016168) vastata.
 
Lugupidamisega


Estella Põllu

riigihangete ja riigiabi osakond
Rahandusministeerium
tel 611 3701

estella.pollu@fin.ee
https://riigihanked.riik.ee
www.rahandusministeerium.ee | Endla 13, 10122 Tallinn
twitter.com/rahandus | blogi.fin.ee
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selgitus: Rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna pädevuses on anda õigusalaseid selgitusi, st selgitada riigihangete seaduse konkreetse paragrahvi, konkreetse lõike või konkreetse punkti sisu ja tähendust. Rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakond ei paku õigusabi teenust, st teenust, kus antakse mingite konkreetsete eluliste asjaolude osas õiguslik hinnang. Juhime tähelepanu, et Rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna poolt nõustamistegevuse raames antud õigusalane selgitus ei ole ühelegi isikule täitmiseks kohustuslik. Rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna pädevusse ei kuulu õigusvaidluste lahendamine, sest õigust mõistab Eesti Vabariigis üksnes kohus.

Teie päringu sisu oli järgmine:
 

 
 
Tere!
Tartu KHK sõlmis hankelepingu seadmete hanke raames (viitenumber 166794) AS-ga Nava. Lepingus fikseeritud tarnetähtaeg on 09.03.2016, kuid pakkuja palus seadme tarnetähtaja pikendust. Lisan pakkuja ja hankija vahelise kirjavahetuse. 
 
AS Nava pöördumine - Seoses TKHK poolt hangitava seadme GRIGGIO UNICA SAFE laekus meile täna tootjatehasest informatsioon, et tänu komponentide tarnijate viivitusele on seadme tarneaeg edasi lükatud Mai kuu algusesse. Kas on võimalik,et saame seadme tarneajale pikendust?

 

Tartu KHK vastus pöörudumisele - Hetkel on keeruline hankelepingust mööda vaadata. 11. november sõlmitud lepingu tähtaeg on neli kuud, hetkel tundub ebamõistlik kauba tarneaja pikendamine kevadesse. Hetkel ei ole ka selge, millisel kuupäeval hankeleping täidetakse ehk ettepanek lepingu muutmiseks uue fikseeritud tähtaja pikendamise osas koos põhjendustega täna puudub. Palun edastage kirjavahetus tehasega, kust selgub uus pakutav tarnetähtaeg ja/või selle pikendamise objektiivsed põhjused. Hetkel on hankija jätkuvalt seisukohal, et lepingu täitmise tähtaeg on 09.03.2016.

 

AS Nava pöördumine - Pean kahetsusega teatama, et tootjatehasest tingitud tarneviivituse tõttu, ei saa AS Nava tagada tarnet hankelepingu objektiks olevale seadmele lepingus kokkulepitud kuupäevaks. Tegemist on maailmas unikaalse ja uuendusliku lahendusega seadmega, mis tagab kasutajate väga kõrge turvalisuse taseme. Ning sellest tulenevalt ei soovi tootjatehas seadet tarnida enne, kui kõik juurutamisega seotud probleemid on kõrvaldatud ja seade on 100% töökindel. Kahjuks ei saa ma Teile edastada meie kirjavahetust tehasega, kuna see sisaldab konfidentsiaalset informatsiooni. Kuid tehas kinnitab, et tarne on võimalik hiljemalt Aprillis.


 
Seoses eelnevaga palun täpsustavat infot järgmistele küsimustele:



* Võttes aluseks RHS § 69 lg 3, kas pakkujal on piisavalt objektiivne põhjendus tarnetähtaja pikendamiseks?



* Kas tarnetähtaja pikendmise osas peab hankija lähtuma RHS § 69 lg 4-st (pakkumusi laekus antud hankeosale kaks)?



* Kas hankija käitub õigesti, kui ei rakenda hankelepingus esitatud sanktsioone pakkuja suhtes ning aktsepteerib tarneaja pikendamist poolte kokkuleppel? Lepingu punktides 3.10.4.; p.5.3.; p.6.1. ja p.7.1. on hankija kirjeldanud oma õigustest rakendada sanktsioone, kuid mis ei kohusta antud sätteid rakendama. Leping manuses)



* Kas sanktsioonide mitterakendamine on kooskõlas võrde kohtlemisega?


 
--
Lugupidamisega
 
Tiina Hintser
haldusspetsialist/ hankehaldur 
Tartu Kutsehariduskeskus
Mob: +372 58 553 873
E-post: tiina.hintser@khk.ee