Tänavavalgustuse rajatiste talumine (Tartu linn, Rõhu küla)
Tartu linn on kavandanud Tartu maakond, Tartu linn, Rõhu küla tänavavalgustuse renoveerimise. Linna tellimisel on OÜ Stromtec koostanud tööprojekti nr 18-18 „Rõhu tänavavalgustuse renoveerimine“. Pöördume teie poole veel kord seoses Maanteeameti esitatud rajatise talumise lepingu sõlmimise nõudega, kuna peame asjakohasemaks sel eesmärgil sundvalduse seadmist.
Eelnimetatud projekt on seoses riigiteedele rajatiste kavandamisega esitatud kooskõlastamiseks Maanteeametile. Esialgse projekti on Maanteeamet kooskõlastanud 06.09.2018. a kirjaga nr 15-2/18/40751-2, muudetud projekti 08.11.2019. a kirjaga nr 15-2/40751-4 (riigiteede nr 92 ja 22103 teevalgustuse projekti kooskõlastamine). Maanteeameti nõudeks projekti realiseerimisel on muuhulgas enne tehnovõrgu paigaldamist selle talumiseks lepingu sõlmimine.
Tartu linna omandis mitteolevatele kinnisasjadele elektritaristu ehitamiseks, omamiseks ja majandamiseks on Tartu Linnavalitsus soovinud kinnisasja avalikes huvides omandamise seaduse (KAHOS) alusel seada Tartu linna kasuks sundvalduse. Vastavalt KAHOSe § 39 lõikele 3 teavitas linnavalitsus eraomandis olevate kinnisasjade omanikke sundvalduse seadmise menetlusest ning andis tähtaja arvamuse esitamiseks. Sundvalduse tasu osas lähtub Tartu Linnavalitsus asjaõigusseaduse rakendamise seaduse paragrahvi 155 lõikest 1, mille alusel elektri jaotusvõrgu rajatise puhul sundvalduse tasu ei määrata.
Maa-amet on korduvalt juhtinud tähelepanu võimalusele seada 01.07.2018. a jõustunud KAHOSe alusel sundvaldus eelistatuna piiratud asjaõiguse seadmisele. Nii on Maa-amet ka oma hiljutises kirjas Eesti Energia ASile ja Elektrilevi OÜle (25.09.2019. a kiri nr 7-1/19/9791-3, saadetud teadmiseks teiste hulgas Tartu Linnavalitsusele) selgitanud, et valiku tegemisel, kas seada sundvaldus või isiklik kasutusõigus, tuleks arvestada sundvalduse regulatsiooni eesmärki - lihtsustada tehnovõrkude ja -rajatiste talumiskohustuse kehtestamist ning vältida mittevajalikke kulutusi. Maa-amet märgib lisaks, et ka riik eelistab sundvalduse seadmist isiklikule kasutusõigusele.
Leiame, et käesoleval juhul riigi omandis olevatele kinnisasjadele Tartu linna kasuks talumiskohustuse kehtestamine piiratud asjaõiguse seadmisega ei ole asjakohane, kuivõrd eesmärk on saavutatav lihtsamalt ja oluliselt väiksema ressursikuluga. Haldusmenetluse ühe põhimõttena on haldusmenetluse seaduses (HMS § 5 lg 2) sätestatud, et haldusmenetlus viiakse läbi eesmärgipäraselt ja efektiivselt, samuti võimalikult lihtsalt ja kiirelt, vältides üleliigseid kulutusi. Sundvaldus võimaldab ühe haldusaktiga (praegusel juhul Tartu Linnavalitsuse korraldusega) kehtestada talumiskohustuse kogu taristu ulatuses ning sellega ei kaasne kulutusi, millised tuleb kanda isikliku kasutusõiguse seadmisel.
Eelnevat arvestades teeme ettepaneku riigiteedele nr 92 ja nr 22103 kavandatud taristu talumiseks seada kinnisasjadele sundvaldus. Palume Maanteeameti arvamust esimesel võimalusel.