Teie 08.10.2020 10:28:41
Meie 12.10.2020 nr 19-2/VP-19-0046
Tartu linna seisukoht esitatud maksetaotluse abikõlbuliku summa vähendamise osas
Olete 08.10.2020. a edastanud Tartu linnale e-kirja, milles teavitate, et Riigi Tugiteenuste Keskus (edaspidi rakendusüksus) alustas järelevalvemenetlust hanke "Tartu Annelinna Gümnaasiumi rekonstrueerimistööd" (viitenumber 206707) osas, kuna kontrolli käigus ilmnes võimalik riigihangete seaduse rikkumine. Oma e-kirjas viitate, et Tartu linn on esitanud rakendusüksusele 26.05.2020. a maksetaotluse (edaspidi ka MT) nr 62230, kus on kajastatud hankega nr 206707 seotud kulusid abikõlbliku kogumaksumusega 194 066,70 eurot, millest toetus on 164 956,65 eurot ja omafinantseering on 29 110,05 eurot.
Ühtlasi märgite, et tulenevalt asjaolust, et rakendusüksus on alustanud järelvalvemenetlust ning arvestades, et Vabariigi Valitsuse 01.09.2014. a määruse nr 143 "Perioodi 2014–2020 struktuuritoetusest hüvitatavate kulude abikõlblikuks lugemise, toetuse maksmise ning finantskorrektsioonide tegemise tingimused ja kord" § 22 lg 11 p 7 kohaselt on väidetava rikkumise osas ette nähtud vähendada hankelepingule eraldatavat toetust maksimaalselt 25%, siis loeb rakendusüksus MTs hanke nr 207115 kuludest võimalikuks mitteabikõlblikuks kuluks 25% ehk 48 516,68 eurot, millest toetus on 41 239,18 eurot ja omafinantseering on 7 277,50 eurot ning vähendab maksetaotluse abikõlblikku summat võimaliku mitteabikõlbliku summa võrra.
Eelviidatud e-kirjaga olete andnud Tartu linnale, kui toetuse saajale, võimaluse esitada omapoolsed vastuväited rakendusüksuse poolt maksetaotluses taotletud toetuse vähendamise osas hiljemalt 3 tööpäeva jooksul teate kättesaamisest. Samas on rakendusüksus juba samal päeval e-kirja saatmisega (08.10.2020. a) vähendanud kogu projekti osas abikõlbulikku maksumust maksetaotluses esitatud summast 25% ulatuses.
Tartu linn (edaspidi ka toetuse saaja) on eelmainitud teate kätte saanud 08.10.2020. a ning esitab alljärgnevalt omapoolsed vastuväited maksetaotluses märgitud toetuse vähendamise osas.
Perioodi 2014–2020 struktuuritoetuse seaduse (edaspidi STS2014_2020) § 30 lg 1 p 3 sätestab, et rakendusüksus võib peatada maksetaotluse või ettemakse kasutamise aruande menetlemise osaliselt või täielikult või peatada edasise maksetaotluse menetlemise, kui menetluses oleva maksetaotluse või sama projekti ükskõik millise varasema maksetaotluse kulu abikõlbulikkus ei ole üheselt selge.
STS2014_2020 § 30 lg 1 p 5 kohaselt võib maksetaotluse menetluse peatada, kui maksetaotlusega taotletavat toetuse summat on võimalik käesoleva seaduse § 48 lõike 3 kohaselt tasaarveldada käesoleva paragrahvi lõigete 5 ja 6 alusel maksmisele mittekuuluva või finantskorrektsiooni otsuse kavandis nimetatud tagasimaksmisele kuuluva toetusega.
STS2014_2020 § 30 lg 3 sätestab, et maksetaotlusega taotletud toetuse summat vähendatakse finantskorrektsiooniotsuses nimetatud toetuse summa võrra.
STS2014_2020 § 30 sõnastusest nähtub, et maksetaotluse menetluse peatamine on võimalus, mitte aga kohustus ning tuginedes STS2014_2020 § 30 lg 1 p-le 3 on hetkel võimalik vaid maksetaotluse menetluse peatamine, mitte aga maksetaotluses märgitud abikõlbuliku summa vähendamine. Seetõttu jääb toetuse saajale selgusetuks maksetaotluses esitatud abikõlbuliku summa vähendamine olukorras, kus rakendusüksuse poolt ei ole koostatud ei finantskorrektsiooni otsuse kavandit ega ka nõuetekohast finantskorrektsiooni otsust.
Peame lisaks vajalikuks välja tuua, et rakendusüksus on 05.10.2020. a andnud Tartu linnale võimaluse esitada riigihangete seaduse võimaliku rikkumise osas omapoolne seisukoht hiljemalt 23.10.2020. a ning nimetatud tähtaeg ei ole veel saabunud.
Seega on maksetaotluses esitatud abikõlbuliku summa vähendamine ilma õigusliku aluseta ja taotletava toetuse 25% ulatuses mitteabikõlbulikus märkimine käesoleval juhul õigusvastane, vastuolus hea halduse tavaga ja ennatlik.
Ehkki Tartu linna poolne lõplik seisukoht etteheidetava võimaliku rikkumise osas on alles koostamisel ja täpsemad selgitused esitab toetuse saaja oma eelnimetatud seisukohas, saab juba käesoleval ajal rõhutada, et linn toetuse saajana ei ole rikkunud riigihanke "Tartu Annelinna Gümnaasiumi rekonstrueerimistööd" (viitenumber 206707) läbiviimisel riigihangete seaduse § 88 lg-t 3 ja piiranud õigusvastaselt konkurentsi. Tartu linn ei ole lükanud viidatud hankel tagasi ühegi pakkuja pakkumist.
Tartu linn on kokkuvõtvalt seisukohal, et rakendusüksusel puudub hetkel õiguslik alus maksetaotluses märgitud abikõlbuliku toetuse summa vähendamiseks, samuti ei näe me hetkel põhjust maksetaotluse menetluse peatamiseks. Palume maksetaotluse menetluse edasise käigu üle otsustamiseks ära oodata Tartu linna lõplik seisukoht (selgitused) etteheidetava võimaliku rikkumise osas. Tartu linn esitab oma seisukoha hiljemalt 23.10.2020. a.