EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
05. detsember 2019. a. nr LVK-M-0091 |
Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 “Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine” muutmine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 37 ja koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lg 3 ja 4 alusel.
§ 1. Määruse muutmine
Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määrust nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muudetakse järgmiselt:
1) paragrahvi 1 lõiget 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(1) Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab vanemate poolt kaetav osa ühes kuus 64,50 eurot lapse kohta, kui laps kasutab lasteasutuses kohta täiskoormusega.";
2) paragrahvi 2 lõiget 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(1) Kui vanematel on kaks või enam last, kes kasutavad kohta koolieelses lasteasutuses või lapsehoius, siis peab maksma kohatasu teise lapse eest 32,25 eurot.".
§ 2. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. septembril 2020. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 “Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine” muutmine " juurde
Tartu Linnavolikogu on linnavalitsuse ettepanekul viimastel aastatel tempokalt tõstnud munitsipaallasteaias käivate laste vanematelt võetavat kohatasu.
See tõus (190% aastatel 2015-2019) ületab märgatavalt keskmise palga tõusu tempot (samal perioodil 132%) ja raskendab järjest suurema osa perede toimetulekut. Kuigi kehtivad maksuseaduse reeglid soosivad näiliselt perekonna vaatenurgast strateegiliste kulude puhul mahaarvutusi tulumaksust (eluasemelaenu intressid ja koolituskulud), ei saa üks osa Tartu lastega perekondi seda õigust täies mahus kasutada (Tartu Postimees 08.03.2018). Tartu volikogu võimuses on selliste perekondade majanduslikku olukorda mõjutada munitsipaalteenuste tariifipoliitika kaudu.
Kohatasu suuruse seose tõttu alampalgaga kasvab esimesena nimetatud summa märgatavalt ka 2020. aastal (kasv 8% võrreldes eelmise aastaga, rahandusministeeriumi keskmise palga kasvu prognoos 5,5%) ja ületab kasvavas proportsioonis plaanitud riiklikku lapsetoetust, 2020. aastal 1,35 kordselt). Kokkuvõttes on kohatasu puhul Tartus tegemist ennaktempos kasvava näitajaga võrreldes muude majandusnäitajatega. Sisuliselt nullitakse sellega riigi perepoliitika pingutused sündimuse tõusu stimuleerimiseks.
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Lapsevanema poolt Tartus kaetav kohatasu kuus | 39,5/53,25 | 58,5 | 64,50 | 70,5 | 75 | 81 |
Lapsevanemate tasud (tuhat EUR) | 4 047,2 | 3 783,4 | 3 603,0 | 3 790,9 | 3921,2 | 4141,5 |
Laste arv munitsipaalaias ja -hoius | 5 440 | 5 254 | 5 406 | 5 479 | 5184 | 5060 |
Laste arv eraaias ja -hoius | 1 079 | 972 | 1 121 | 1 100 | 1075 | 1170 |
Keskmine brutopalk Tartumaal¹ | 1 045 | 1 149 | 1 215 | 1 289 | 1 379 | 1450 |
Seletuskiri Tartu linna 2017., 2018. ja 2019. aasta eelarve kohta, 2015-2018 tegelik, 2019-2020 prognoos
¹ ESA ja Rahandusministeeriumi andmed, 2019 I-III kvartal, 2020 prognoos
Kohatasu tõusu põhjusena on Tartus esitatud argumendid lasteaiatöötajate palga tõstmise vajaduse kohta. Samas hakkas riik 2018. aastal eraldama kohalikule omavalitsusele lasteaiatöötajate palgafondi toetust. Paljud omavalitsused on sellele reageerinud kohatasu külmutamisega (juba 2018. aastal Pärnu, Viljandi, Harku vald ja teised KOVid).
Sellise "külmutatud tariifide" poliitika tulemusel maksavad Eesti keskmisena ühelapselised pered lasteaia kohatasu kuus 32 eurot (6% miinimumpalgast), kahe lasteaialapsega pere jaoks on tasu mõlema lapse eest kokku keskmiselt 54 eurot (10%), kolme lasteaialapsega peres 56 eurot. Tartus siis vastavalt 2,34, 2,08 ja 2,0 korda Eesti keskmisest rohkem.
Seetõttu teeme Valimisliidu Tartu Heaks poolt ettepaneku sarnaselt teiste omavalitsustega lapsevanema poolt munitsipaallasteaias või –hoius käiva lapse eest makstava tasu suuruse lahti sidumiseks alampalgast riikliku lapsehoiule makstava toetuse eelse aasta, 2017. aasta, kohatasu tasemel.
Käesoleva ettepaneku mõju linna eelarvele on aritmeetiliselt võttes 200 tuhat eurot (180 tuhat munitsipaalaedade ja hoidude kohatasu ja 15 tuhat eurot munitsipaalhoiu tariifi rakendavate erahoidude lisatoetuse arvelt). Arvutuse aluseks on 2020. aasta eelarves planeeritud rahastatavate kohtade arv. Kulutuste katteallikana näeme 2020. aasta linnaeelarve üldvalitsemiskulude rida.
Seoses sündide arvu ja elanike arvu vähenemisega Tartus (viimase põhjuseks nii sündide vähenemine kui väljarände suurenemine) teeme ettepaneku volikogule pühendada suuremat tähelepanu noorte perede võimalustele ja toimetulekule.
Linnavalitsuse_seisukoht.pdf