EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
30. jaanuar 2025. a. nr LVK-O-0283 |
Loa andmine projektis "Vabaduse pst (lõigus Emajõe tn - Kaarsild) jalgrattateede põhivõrgu rajamine" osalemiseks |
Võttes aluseks Tartu linnavara eeskirja § 9 lg 2, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lubada Tartu Linnavalitsusel osaleda projektis "Vabaduse pst jalgrattateede põhivõrgu ehitamine ja jalgratta parkimisvõimaluste parandamine".
2. Projekti (kogusummas 732 000 eurot) heakskiitmisel finantseerida projekti tegevusi omaosalusega 219 600 eurot.
3. Punktis 1 nimetatud projekti realiseerimisega seoses Vabaduse pst rekonstrueerimisel finantseerida mitteabikõlbulikke kulusid 468 000 euro ulatuses.
4. Otsus jõustub vastuvõtmisele järgneval päeval.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Loa andmine projektis "Vabaduse pst (lõigus Emajõe tn - Kaarsild) jalgrattateede põhivõrgu rajamine" osalemiseks " juurde
Vabaduse puiestee (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) rekonstrueerimine
Tartu linna üldplaneeringu 2040+ kohaselt on Vabaduse puiestee (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) planeeritud jalgrattateede põhivõrgu hulka.
2022. aasta detsembris Liikluslahendus OÜ koostatud liikluskorraldusliku eskiisi lahenduse alusel korraldas linnamajanduse osakond 2023. aasta kevadel riigihanke (viitenumbriga 260475) Vabaduse pst lõigus Emajõe tn - Uueturu tn rekonstrueerimise põhiprojekti koostamiseks. Leping sõlmiti Landverk OÜga lepingu maksumusega 61 584 eurot. Töövõtja ülesanne oli liikluskorraldusliku eskiisi alusel koostada põhiprojekt ja lahendada jalgrattatee rajamisega seotud küsimused, sh tehnovõrgud.
Vabaduse pst lõigu Emajõe tn - Uueturu tn rekonstrueerimise põhiprojektile on väljastatud ehitusluba.
Vabaduse pst (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) rekonstrueerimise osaline finantseerimine meetmest "Jalgrattateede põhivõrkude ehitamine ja jalgratta parkimisvõimaluste parandamine"
Kliimaministri 17.08.2023 määrusega nr 43 on kehtestatud toetuse andmise ja kasutamise tingimused Tallinna, Tartu ja Pärnu linna säästva liikuvuskeskkonna edendamiseks perioodil 2021–2027. Nimetatud määruse § 3 kohaselt on jalgrattaliikluse prioriteedi tegevuste raames toetuse andmise eesmärk edendada säästva liikumisviisi mugavat ja turvalist kasutamist terviklike jalgrattateede põhivõrkudes oluliste puuduolevate lülide ehitamisega ning jalgrataste parkimisvõimaluste parandamisega Tallinna, Tartu ja Pärnu linnas. Eelnimetatud meetmest rahastatakse uute jalgrattateede ehitamisega seonduvaid tegevusi ning ristmike, tänavate ja teede jalgrattaga liikumiseks kohandamisega seotud tegevusi.
Linnavalitsus on eelkonsultatsioonide raames Kliimaministeeriumile eelmainitud meetmes esitanud kokku 9 võimalikku jalgrattateede investeeringuprojekti kirjeldust, mille hulka kuulub ka projekt "Vabaduse pst (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) jalgrattateede põhivõrgu rajamine". Lisaks Vabaduse puiesteele (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) on töös järgmised jalgrattateede põhivõrgu rajamisega seonduvad projektid: jalgrattateede põhivõrgu rajamine Sõpruse sillal ja selle lähialal Karlovas; Kastani tn; Lai tn ja Jakobi tn ning Jakobi - K. E von Baeri - Tähtvere - Kroonuaia tn ristmiku rekonstrueerimine; Riia tn ja Riia-Turu ristmiku lähiala; Turu tn; Tähe tn; Tähtvere tn ja Fr. Tuglase tn ning Õnne tn. Nimetatud investeeringuprojektide võimalikke eskiislahendusi on linnavalitsus varem juba tutvustanud erinevates linnavolikogu komisjonides.
Projekti nimi
Vabaduse pst (lõigus Emajõe tn - Kaarsild) jalgrattateede põhivõrgu rajamine
Lühikokkuvõte
Linnaliikluse ohutumaks ja sujuvamaks muutmiseks, kergliikluse edendamiseks, liikumismüra vähendamiseks ning seonduva süsinikujalajälje vähendamiseks on vaja arendada jalg- ja jalgrattateid. Jalgsi ja jalgrattaga liikumise tingimused Vabaduse puiesteel ei vasta tänapäevastele vajadustele. Vabaduse puiesteel puuduvad eraldiseisvad jalgrattateed ning olemasolev jalgratta- ja jalgtee on kitsas ja segaliiklusega, Vabaduse sillalt tulevate jalgratturite jaoks puudub turvaline liikumiskoridor Vabaduse puiesteel, et jõuda Raekoja platsini ja ka vastupidi. Toetusmeetme jalgrattaliikluse prioriteedi raames tuleb ehitada uusi jalgrattateid, kohandada ristmikke ning tänavaid jalgrattaga ja jalgsi liikumiseks, kujundada avalik linnaruum säästvaid liikumisviise toetavaks. Linnaruumi arendamiseks ning elutingimuste parandamiseks tuleb vähendada liiklusest tulenevat mõju, suurendada liiklejate ohutust, parandada kergliiklejate liikumistingimusi, alandada sõidukiirust ning vähendada müra.
Eesmärk ja alleesmärgid
Linnaruumi arendamiseks ning elutingimuste parandamiseks soovib linn vähendada liiklusest tulenevat mõju, vähendada süsinikuheitmeid ja ehitada välja linna jalgrattateede põhivõrgu osa Vabaduse puiesteel (lõigus Emajõe tn – Kaarsild). Projekti tulemusena paranevad nii Tähtvere, Supilinna kui ka kesklinna poolt ühendusteed jalakäijatele ja jalgratturitele. Projekti eesmärk on edendada säästvaid liikumisviise.
Tegevused
Kuna tegemist on tähtsa südalinna ühenduskoridoriga, siis säilib tänaval kahesuunaline liiklus mootorsõidukitele, kuid piirkiirus saab olema 30 km/h ja sõidurajad saavad olema laiusega 3,5m+3,5m. Lõigul saab olema 13 parkimiskohta sõiduautodele ning 2 kohta bussidele. Mõlemasse sõidutee serva on projekteeritud ühesuunaline jalgrattatee. Jalgteed kulgevad rattateede kõrval, kuid need on üksteisest eraldatud äärekividega. Palmihoone bussipeatuse, Munga ja Gildi tänava ristmiku juurde luuakse vaegnägijate vajadustega arvestav ülekäigurada koos ohutussaarega. Vabaduse puiestee ehitus on seotud Laia tänava omaga ning kuna Lai tänav muutub ühesuunaliseks (suunaga Vabaduse pst poole), siis kaob Vabadussilla ristmikul Emajõe tänava poolt tulijatele parempöörde võimalus ning kesklinnast tulijatele vasakpöörde võimalus koos pöörderajaga. Vabadussilla ristmikuharul on plaanitud üks kesklinna suunaline sõidurada ning kaks sillale suunduvat sõidurada – üks piki Vabaduse puiesteed tulijatele ning teine Laialt tänavalt vasakpöörde sooritajatele.
Projektlahenduse video: https://www.youtube.com/watch?v=doN1KfBGGFI
Tulemused
Rajatud on uued jalgrattateed, ristmikud ja tänavad on kohandatud jalgrattaga liikumiseks ning avalik linnaruum kujundatud säästvaid liikumisviise toetavaks. Projekti tulemusel tekitatakse võimalus vähendada autode kasutamist ja liiklusummikuid ning aidatakse kaasa tervisliku eluviisi kujundamisele. Eeldatavalt kasutab projekti tulemusel senisest enam inimesi jalgsi või rattaga liikumise võimalust. Uuringute põhjal väheneks kogu põhivõrgu I etapi väljaehitamisega heide kokku 5,94 t CO2 ekv päevas ja 2168,1 t CO2 ekv aastas.
Eelarve
Vabaduse puiestee (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) rekonstrueerimise kogumaksumus on eeldatavalt 1 200 000 eurot.
Riigihanke mahust on mitteabikõlbulikud kulud ca 468 000 eurot (sõidutee katendi rajamise ja tehnovõrkude (ümber)ehituse kulud).
Projekti kogumaksumus (abikõlbulikud kulud) on ca 732 000 eurot, sh Tartu linna omaosalus on ca 219 600 eurot ning toetus Tartu linnale on 512 400 eurot.
Eelarve peamiste kululiikide lõikes
Hinnangulised kulud:
Vabaduse pst (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) jalgrattateede põhivõrgu rajamine ehituse maksumus 1 200 000 eurot, sellest toetus moodustab 512 400 eurot ning linna omafinantseering on kokku ca 687 600 eurot. Täpsem kulu selgub peale riigihanke läbiviimist.
Hinnang projekti "Vabaduse pst (lõigus Emajõe tn – Kaarsild) jalgrattateede põhivõrgu rajamine" edasistele ülalpidamiskuludele
 | Keskmised iga-aastased ülalpidamiskulud enne rattateede investeeringu tegemist | Keskmised iga-aastased ülalpidamiskulud pärast projekti abikõlbulikkuse perioodi (kuni 5 aastat pärast projekti lõppu) |
jooksev remont | 5 000 | 2 000 |
liikluskorraldus | 1 000 | 1 000 |
talihooldus | 24 000 | 56 000 |
kokku | 30 000 eurot | 59 000 eurot |
Rahastaja
Riigi Tugiteenuste Keskus
meede: Jalgrattateede põhivõrkude ehitamine ja jalgratta parkimisvõimaluste parandamine
Partnerid
Projekti juhtpartner ja tema kontaktid: linnamajanduse osakond
Projekti koordinaator: Rein Haak
Projektijuht ja tema kontaktandmed: Mihkel Vijar linnamajanduse osakond, jalgrattateede peaspetsialist,
tel: 736 1270,
email: Mihkel.Vijar@tartu.ee
Projekti seos linn arengudokumentidega
Tartu linna eelarvestrateegia, Tartu linna üldplaneering 2040+, Tartu linna energia- ja kliimakava "Tartu energia 2030"
Tähtajad
Projekti periood: 2024 - 21.10.2029
Eeldatav ehitusperiood: 2025-2026
T23062_PP_TL-4-03-01_v02_liikluskorraldus.pdf
T23062_PP_TL-4-03-02_v02_liikluskorraldus.pdf