EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
06. jaanuar 2022. a. nr LVK-M-0010 |
Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine |
Määrus kehtestatakse koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lõike 4 alusel.
§ 1. Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määrust nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muudetakse järgmiselt:
1) määruse paragrahvi 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"§ 1. Lapsevanema poolt kaetava osa suurus
(1) Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab lapsevanema poolt kaetav osa (edaspidi kohatasu) ühes kuus ühe lapse kohta 81 eurot.
(2) Lasteasutuse direktor teavitab lapse seaduslikku esindajat (edaspidi lapsevanem) kohatasu suurusest lapse lasteasutusse vastuvõtmisel.";
2) määruse paragrahv 21 tunnistatakse kehtetuks;
3) määruse paragrahvi 3 lõikes 1 asendatakse lauseosa "paragrahvides 2 ja 21" lauseosaga "paragrahvis 2";
§ 2. Määrus jõustub 1. jaanuaril 2023. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine " juurde
Koolieelse lasteasutuse seaduse kohaselt võib lapsevanema poolt kaetava osa (nn kohatasu) suurus olla kuni 20% Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud palga alammäärast. Kuni 1. jaanuarini 2023. a on Tartu linna munitsipaallasteaedades ja -hoidudes kohatasu suuruseks ühes kuus ühe lapse kohta 14% eelneval kalendriaastal kehtinud kuutasu alammäärast ehk 81 eurot.
Tulenevalt Eesti Reformierakonna, Isamaa Erakonna ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna koalitsioonilepingust Tartu linna juhtimiseks aastatel 2022-2025 ei tõuse Tartus lasteaia kohatasu ja säilivad soodustused alates pere teisest lapsest.
Käesoleva määrusega kehtestatakse kohatasu suurus alates 1. jaanuarist 2023. a ning kohatasu seotakse lahti Vabariigi Valitsuse poolt töölepingu seaduse paragrahvi 29 lõike 5 alusel kehtestatavast palga alammäärast. Selle tulemusel jääb alates 2023. a kohatasu samaks, mis on 2021. ja 2022. aastal, see on 81 eurot kuus ühe lapse kohta. Samas jätkub aga kohatasu diferentseerimine sõltuvalt laste arvust peres (pere teise lasteaias käiva lapse eest tasutakse 50% kohatasust ja pere kolmanda lasteaias käiva lapse eest kohatasu ei võeta).
Kui 2023. a jätkuks kohatasu 14 %-line seotus palga alammääraga, siis oleks lasteaia kohatasu tõusnud 91 euroni lapse kohta kuus. Prognoositav tulude vähenemine linnaeelarves (võrrelduna olukorraga kui määrust ei muudaks) on ca 495 500 eurot (arvestuse aluseks 2021. a laste arv). See osa võimalikust laekumata tulust tuleb edaspidi katta linna eelarve muude laekumiste arvelt.
Eralasteaedade ja -hoidude (edaspidi eralasteasutuste) toetused on samuti seotud munitsipaallasteaedade eelarve mahu ja kohatasu suurusega. Kui kohatasu väheneb ja kasvab munitsipaallasteasutuste finantseerimise maht muude laekumiste arvelt, siis see kajastub eraasutuste baastoetuse kasvus. Küll aga jäävad samaks eralasteasutuste täiendav toetus ning selle maksmise tingimuseks olev õppemaksu suurus (täiendava toetuse saamiseks ei küsita lapsevanematelt õppemaksu rohkem kui munitsipaalasteaias kohatasu, see on samuti 81 eurot).
Prognoosi kohaselt jääb kohatasu külmutamisel 2023. a eralasteasutustel saamata tulu täiendavast toetusest ja lapsevanemalt kogutavast kohatasust kokku ca 160 700 eurot. Selle asjaoluga tuleb samuti järgnevatel aastatel arvestada.
Veebiplatvormil www.rahvaalgatus.ee allkirjade kogumine lasteaia kohatasu tõusu peatamiseks
7. oktoobril 2021. a saatis SA Eesti Koostöö Kogu Tartu linnale pöördumise, millega edastas 1024 isiku ettepaneku kohatasu tõusu peatamiseks Tartu lasteaedades. Nimetatud ettepaneku toetamiseks allkirjade kogumine toimus perioodil detsember 2017 kuni oktoober 2021.
SA Eesti Koostöö Kogu käsitles nimetatud ettepanekut kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse (KOKS) § 32 lõikes 1 sätestatud algatusena. KOKS § 32 lg 1 annab teatavasti vähemalt ühele protsendile hääleõiguslikele valla- või linnaelanikele õiguse teha kohaliku elu küsimustes valla- või linnavolikogu või -valitsuse õigusaktide vastuvõtmiseks, muutmiseks või kehtetuks tunnistamiseks algatusi.
Eelnevat arvestades korraldas linnavalitsus ettepaneku toetuseks allkirja andnud isikute andmete kontrollimise ja tuvastas, et 1024 allkirja andnud isikust vastab KOKS § 32 lg 1 sätestatud nõuetele 746 (teiste isikute puhul ei olnud tegemist hääleõiguslike tartlastega).
Kuna linnavalitsusel puuduvad andmed selle kohta, kui suur on käesoleval ajahetkel hääleõiguslike Tartu linna elanike arv, siis võeti lähtearvuks siseministeeriumi poolt 2021. a kohaliku omavalitsuse volikogu valimisteks koostatud valijate nimekirja kantud isikute arvandmed. Tartu linna valijate nimekirjas oli 74 309 isikut, millest lähtuvalt on 1% hääleõiguslike elanike arvu künnise ületamiseks vajalik saavutada 744 toetusallkirja.
Seega tuleb asuda seisukohale, et ettepanekule kohatasu tõusu peatamiseks Tartu lasteaedades on oma toetusallkirja andnud üle 1% Tartu linna hääleõiguslikest elanikest.
KOKS § 32 lg 1 näeb ette, et vähemalt ühe protsendi hääleõiguslike valla- või linnaelanike algatus tuleb võtta arutlusele hiljemalt kolme kuu jooksul. Samas näeb KOKS § 32 lg 2 ette, et algatus tuleb esitada vastava eelnõuna, mida käesoleval juhul siiski tehtud ei ole. Sellele vaatamata peab linnavalitsus põhjendatuks esitada kõnealuse algatusega seotud materjalid linnavolikogu menetlusse. Kuna algatajad oma ettepanekut eelnõuna ei sõnastanud ja linnavalitsus esitas linnavolikogu menetlusse samasisulise eelnõu eespool toodud asjaoludest lähtuvalt, on mõistlik menetleda algatust ja linnavalitsuse esitatud eelnõud koos.
KOKS § 32 lg 3 annab algatuse esitajate esindajale õiguse osaleda algatuse arutelus volikogus.
------------------------
EKRE_ettepanek.pdf
Linnavalitsuse_seisukoht.pdf