Sissejuhatus
Tartu Linnavolikogu revisjonikomisjon soovib 4. juuni koosolekul kuulata ülevaadet muudatustest suuremates riigihangetes pärast volikogu loa saamist. Revisjonikomisjon soovib arutleda selle üle, milline on praegu ja milline võiks olla linnavolikogu roll ja võimalus hankeprotsessi sekkuda suuremate eelarvemuudatuste korral.
Arutelu lihtsustamiseks on alljärgnevalt esitatud ülevaade aastatel 2019 ja 2020 linnavolikogu poolt antud riigihangete korraldamise lubade kohta. Selline periood on valitud põhjusel, et märkimisväärne osa linnavalitsuse poolt korraldatavatest hangetest on perioodiliselt korduvad (nt erinevate sotsiaalteenuste hanked, avaliku linnaruumi hooldamise ja korrastamise hanked, linnale kuuluvate hoonete haldamisega seotud hanked jms) ja vaatluse all oleva perioodi pikendamise korral hakkaksid teatud hanked seepärast korduma. Perioodi 2019.-2020. a hangete puhul seevastu on hankelepingud veel aktiivse täitmise faasis või hanked korraldamisel ja näidetena töötavad nimetatud hanked paremini.
2020. a tegevuste osas on seejuures oluline meelde tuletada, et linnavolikogu on seoses eriolukorraga andnud linnavalitsusele loa tavapärasest hangete korraldamise praktikast erinevaks toimimiseks. Linnavolikogu 23. aprilli 2020 otsusega nr 236 on nimelt linnavalitsusel lubatud muuta hetkel kehtivaid, kuid 2020. aastal lõppevaid riigihangete korraldamise tulemusel sõlmitud lepinguid ja pikendada neid riigihangete seaduses lubatud ulatuses 2021. aastaks juhul, kui uue riigihanke korraldamine ei ole eriolukorrast tingitud majandusolukorra muutustest tulenevalt otstarbekas. Nimetatud otsusest lähtuvalt võib mõnevõrra väheneda käesoleval aastal korraldatavate uute riigihangete üldarv võrreldes hetkel kavandatuga. Praktikas võib linnavolikogu poolt antud luba kaasa tuua juba sõlmitud hankelepingute mahtude kuni 10%-lise suurenemise (algse mahuga võrreldes), kuna selles piiris võimaldab riigihangete seadus kehtivat hankelepingut muuta.
Allpool esitatud loetelus on välja toodud linnavolikogu vastava otsuse kuupäev ja number, hanke objekt, hanke eeldatav maksumus ja lepingu kogumaksumus, kus see on võimalik. Kui teenusele lisandub käibemaks, siis on nii eeldatav maksumus kui lepingu kogumaksumus esitatud käibemaksuga.
2019.-2020. a linnavolikogu poolt antud load riigihangete korraldamiseks
1) Tartu Linnavolikogu 21. mai 2020. a otsus nr 248
(i) Linnavalitsusele on antud luba korraldada riigihange Ilmatsalu Põhikooli õpilaste veoteenuse osutaja leidmiseks perioodil september 2020. a kuni juuni 2021. a.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus on 74 000 eurot.
(iii) Hankemenetlus on alustamisel.
2. Tartu Linnavolikogu 23. aprilli 2020. a otsus nr 242
(i) Linnavalitsusele on antud luba korraldada riigihange Tartu linna kõrvaltänavate ja jalgrattateede talihooldustööde tellimiseks perioodil 15.10.2020-15.04.2021.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus 600 000 eurot.
(iii) Hankemenetlus on pooleli.
3. Tartu Linnavolikogu 23. aprilli 2020. a otsus nr 237
(i) Linnavalitsusele on antud luba korraldada riigihange kasutusrendi korras sõiduautode liisimiseks.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus on 14 400 eurot (sõiduki kohta).
(iii) Kuna hankemenetluse käigus esitatud pakkumused ületasid eeldatavat maksumus, korraldab linnavalitsus uue riigihanke.
4. Tartu Linnavolikogu 20. veebruari 2020. a otsus nr 234
(i) Tartu Oskar Lutsu nimelisele Linnaraamatukogule on antud luba korraldada riigihange arvutite rentimiseks aastateks 2020-2023.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus on 36 000 eurot.
(iii) Hankemenetlus on pooleli.
5. Tartu Linnavolikogu 20. veebruari 2020. a otsus nr 233
(i) Linnavalitsusele on antud luba korraldada riigihange Tartu linnas arendajate ehitatavatel teedel ja kõnniteedel omanikujärelevalve teenuse osutaja leidmiseks aastatel 2020-2022.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 40 000 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingu järgne ühe kuu maksumus on 498 eurot ühe objekti kohta, kogumaht sõltub teenuse vajadusest.
6. Tartu Linnavolikogu 20. veebruari 2020. a otsus nr 232
(i) Linnavalitsusele on antud luba korraldada riigihange Tartu linna ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni arendamise kava koostamiseks.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 59 000 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingu maksumus on 57 300 eurot.
7. Tartu Linnavolikogu 23. jaanuari 2020. a otsus nr 219
(i) Linnavalitsusele on antud luba korraldada riigihange Tartus Jaama 72c asuva jäätmejaama haldaja leidmiseks aastateks 2021-2023.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus on 300 000 eurot.
(iii) Riigihanke ettevalmistamine pidurdus eriolukorra tõttu, hankemenetlusega alustatakse lähiajal.
8. Tartu Linnavolikogu 7. novembri 2019. a otsus nr 203
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada järgmised riigihanked:
a) Mõisavahe tn 37, 38 ja 39 parklate ja juurdepääsude rekonstrueerimine
b) Turu tänava ja Ropka tee ristmiku rekonstrueerimine
c) Inseneri tänava rekonstrueerimine
d) Jaama tänava ja Rõõmu tee ristmiku rekonstrueerimine
(ii) Riigihangete eeldatavad maksumused olid vastavalt:
a) 400 000 eurot
b) 690 000 eurot
c) 350 000 eurot
d) 195 000 eurot
(iii) Sõlmitud hankelepingute maksumused on järgmised:
a) 517 504,37 eurot
b) 826 663,49 eurot
c) 416 287,57 eurot
d) 223 207,99 eurot
9. Tartu Linnavolikogu 7. novembri 2019. a otsus nr 202
(i) Linnavalitsusele on antud luba korraldada riigihange Tartu Linnavalitsuse e-arvete vastuvõtmise ja väljasaatmise teenuse tellimiseks aastatel 2020-2023.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 86 400 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingu maksumus on 22 800 eurot.
10. Tartu Linnavolikogu 12. septembri 2019. a otsus nr 193
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange rannavalveteenuse osutamiseks Tartu randades perioodil 01.05.2020-31.08.2025.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 552 000 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingu maksumus on 582 778,56 eurot.
11. Tartu Linnavolikogu 12. septembri 2019. a otsus nr 192
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada Tartu linna haljasalade hoolduse riigihange perioodiks 01.05.2020-30.04.2023.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 2 544 000 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingute maksumused on kokku 2 441 521 eurot.
12. Tartu Linnavolikogu 12. septembri 2019. a otsus nr 191
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada Tartu linna haljasaladel puittaimede hoolduse riigihange perioodiks 01.05.2020-30.04.2023.
(ii) Tegemist oli esmakordse sellelaadse riigihankega.
(iii) Riigihanke menetlus tunnistati eriolukorrast tingitud majanduskeskkonna muutuste tõttu kehtetuks.
13. Tartu Linnavolikogu 27. juuni 2019. a otsus nr 181
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada erivajadusega lastele sotsiaaltransporditeenuse ostu riigihange aastatel 2019-2020.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 190 000 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingu maksumus on 191 840 eurot.
14. Tartu Linnavolikogu 27. juuni 2019. a otsus nr 180
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada erivajadusega lastele tugiisikuteenuse osutamise riigihange 2020. aastaks.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 200 000 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingu maksumus on 216 000 eurot.
15. Tartu Linnavolikogu 27. juuni 2019. a otsus nr 179
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange perekülastusteenuse ostuks Tartu linnas aastatel 2020-2022.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 184 000 eurot.
(iii) Sõlmitud hankelepingus on fikseeritud teenuse ühikhinnad, kogumaht sõltub objektiivsest teenusevajadusest.
16. Tartu Linnavolikogu 27. juuni 2019. a otsus nr 178
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada vältimatu sotsiaalabi teenuse ostu riigihange aastateks 2020-2022.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 120 000 eurot.
(iii) Hankeleping sõlmiti maksumusega 159 972 eurot.
17. Tartu Linnavolikogu 27. juuni 2019. a otsus nr 177
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange "Esmaabi õpetamine põhikoolilõpetajatele 2020. aastal".
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 56 500 eurot.
(iii) Hankeleping sõlmiti maksumusega 40 480 eurot.
18. Tartu Linnavolikogu 27. juuni 2019. a otsus nr 176
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada Tartu Linnavalitsuse ja Tartu Linnavalitsuse hallatavate asutuste igapäevase majandamisega seotud perioodiliste teenuste (elektrienergia, autokütus, vara- ja vastutuskindlustus, hoonete ja kinnistute korrashoiuteenus, tehnosüsteemide hooldus, sise- ja väliskoristusteenus, toitlustusteenus, remonditööde tegemine, valveteenus jms) tellimise riigihankeid. Nimetatud otsuse alusel on korraldatud järgmised riigihanked:
a) Tartu linna haridushoonete elektripaigaldise hooldusteenuse ostmine 01.01.2020. a kuni 31.12.2021. a
b) Tartu linna haridushoonete automaatse tulekahjusignalisatsioonisüsteemi (ATS) korraline hooldus ja häiresignaalide juhtimine Häirekeskusesse 01.01.2020. a kuni 31.12.2022. a
c) Tartu linnale vara- ja üldise tsiviilvastuskindlustuse ostmine 01.01.2020. a kuni 31.12.2022. a
d) Autokütuse ostmine 01.01.2020. a kuni 31.12.2022. a
e) Tartu linna haldushoonete koristusteenuse ostmine 01.01.2020. a kuni 31.12.2022. a
f) Tartu Annelinna Gümnaasiumile koristusteenuse ostmine
(ii) Riigihangete eeldatavad maksumused olid järgmised:
a) 192 000 eurot
b) 210 000 eurot
c) 285 000 eurot
d) 143 000 eurot
e) 412 204,8 eurot
f) 144 000 eurot
(iii) Hankelepingud sõlmiti maksumusega:
a) 189 072 eurot (tegelik maksumus sõltub tellitavast teenuse mahust)
b) 128 904 eurot (tegelik maksumus sõltub tellitud teenuse mahust)
c) 211 249 eurot
d) allahindlus 7,1% postihinnast (kogumaht sõltub kütuse vajadusest)
e) 445 422 eurot
f) 129 600 eurot (linnavalitsus otsustas pakkumuse edukaks tunnistamise linnavalitsuse 02.06.2020 istungil)
19. Tartu Linnavolikogu 13. juuni 2019. a otsus nr 171
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange erivajadusega isikute sotsiaaltransporditeenuse osutamiseks aastatel 2020-2021.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 430 000 eurot.
(iii) Hankeleping sõlmiti maksumusega 358 333 eurot .
20. Tartu Linnavolikogu 13. juuni 2019. a otsus nr 170
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange Tartu linna psüühiliste erivajadustega eakatele ööpäevaringse hoolekandeteenuse osutamiseks 2020. aastal.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 216 000 eurot.
(iii) Hankeleping sõlmiti maksumusega 216 000 eurot.
21. Tartu Linnavolikogu 13. juuni 2019. a otsus nr 169
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange rataslaaduri liisimiseks.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 40 000 eurot.
(iii) Hankeleping sõlmiti maksumusega 42 114 eurot.
22. Tartu Linnavolikogu 16. mai 2019. a otsus nr 160
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange parkimise korraldamise tugiteenuste ostmiseks neljaks aastaks perioodil 1. september 2019. a kuni 31. august 2023. a
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 400 000 eurot (prognoositi senisega võrreldes ca 5%list hinnatõusu)
(iii) Hankeleping sõlmiti samade ühikhindadega kui seni kehtinud leping (hankelepingu kogumaht sõltub parkimistasu laekumisest).
23. Tartu Linnavolikogu 17. aprilli 2019. a otsus nr 152
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange Vanemuise ja Uueturu tänava rekonstrueerimiseks.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 1 980 000 eurot.
(iii) Hankeleping sõlmiti maksumusega 1 778 400 eurot.
24. Tartu Linnavolikogu 17. aprilli 2019. a otsus nr 151
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange Tartu Annelinna Gümnaasiumi õpilaste veoteenuse osutaja leidmiseks 2019/2020. õppeaastal.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 120 000 eurot.
(iii) Hankeleping sõlmiti maksumusega 167 481,6 eurot.
25. Tartu Linnavolikogu 21. märtsi 2019. a otsus nr 142
(i) Linnavalitsusele anti luba korraldada riigihange Tartu Variku Koolile, Tartu Lasteaiale Karoliine, Tartu Linnamuuseumile ja Tartu Lasteaiale Klaabu koristusteenuse ostmiseks kolmeks aastaks.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 572 659,20 eurot.
(iii) Hankelepingud sõlmiti maksumusega kokku 609 595,20 eurot.
26. Tartu Linnavolikogu 21. märtsi 2019. a otsus nr 141
(i) Linnavalitusele anti luba korraldada riigihanked Tartu Maarjamõisa Lasteaiale ja Tartu Lasteaiale Karoliine toitlustamisteenuse osutaja leidmiseks.
(ii) Riigihanke eeldatav maksumus oli 478 240 eurot.
(iii) Hankelepingute kogumaksumus sõltub teenust kasutanud laste arvust. Linn määras toidu hinna ette, s.t. pakkujad ei pakkunud hinda, hindamine käis menüüde ja lasteaias pakutava toidu degusteerimise alusel.
Tartu Linnavalitsuse poolt läbiviidavate riigihangete korraldus
Riigihangete korraldamist reguleeriv baasseadus on riigihangete seadus. Lisaks reguleerib riigihangete korraldamist avaliku sektori hankijate poolt kehtestatud hankekorrad. Tartu linna hankekord on kehtestatud Tartu Linnavalitsuse 15. augusti 2017. a määrusega nr 12.
Riigihangete seadus ja Tartu linna hankekord näevad ette hankeplaani koostamise kohustuse. Linna hankekorrast tulenevalt tuleb linnavalitsuse struktuuriüksuste juhtidel planeerida kahe nädala jooksul pärast eelarve või lisaeelarve vastuvõtmist või muude asjaolude selgumist kavandatavad riigihanked, mille eeldatav maksumus ületab 20 000 eurot ilma käibemaksuta, linnavalitsuse dokumendihaldussüsteemis. Planeerimisel tuleb näidata riigihanke nimetus, riigihanke kavandatav alustamise aeg, riigihanget korraldav struktuuriüksus, riigihanke eest vastutav isik ning asjaolu, kas tegemist on eeldatavalt alla lihthanke piirmäära riigihankega, üle lihthanke piirmäära riigihankega või sotsiaal- ja eriteenuste hankelepingu sõlmimiseks korraldatava riigihankega. Riigihanke planeerimisel näidatud andmed avalikustatakse Tartu linna veebilehel ja avalikustatud andmete näol ongi tegemist Tartu linna hankeplaaniga.
Tartu linna hankeplaani kohaselt kavandati 2019. a 299 sellise riigihanke korraldamine, mille eeldatav maksumus ületas 20 000 eurot ilma käibemaksuta. 2020. a on tänase päeva seisuga kavandatud 196 sellise riigihanke korraldamine, mille eeldatav maksumus ületab 20 000 eurot ilma käibemaksuta. Hankeplaanis kavandatud riigihangete puhul on valdavalt tegemist selliste hangetega, mille korraldamine kuulub linnavalitsuse või linnavalitsuse hallatava asutuse pädevusse.
Linnavalitsus küsib linnavolikogult lubasid riigihangete korraldamiseks kahe seaduse alusel. Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 8 nimetab volikogu ainupädevusena tulevikus väljamaksmist nõudvate pikaajaliste kohustuste võtmise. Kohaliku omavalitsuse finantsjuhtimise seaduse § 28 lõige 3 kohaselt võib linnavalitsus sõlmida lepingu, millega kaasneb väljaminek tulevastel eelarveaastatel, juhul kui sellega on arvestatud eelarvestrateegias. Kui väljaminekuga ei ole eelarvestrateegias arvestatud, võib lepingu sõlmida volikogu loal.
Tartu linna õigusaktides ei ole üheselt määratletud põhimõtteid, kuidas käituda juhul, kui riigihankemenetluses esitatud pakkumused ületavad riigihanke eeldatavat maksumust. Linnavalitsus hindab igat sellist olukorda üksikult ja otsustab lähtudes teadaolevast objektiivsest informatsioonist edasised tegevused. Samamoodi käitub linnavalitsus ka selliste riigihangetega, mille korraldamiseks on loa andnud linnavolikogu.
On oluline silmas pidada, et enamus riigihankeid korraldatakse avatud hankemenetlusena, mis tähendab, et pärast riigihanke välja kuulutamist on riigihanke alusdokumentides muudatuste tegemine keeruline ja pärast pakkumuste esitamist ei saa pakkujatega läbirääkimisi pidada ning tingimusi korrigeerida. Kui esitatud pakkumuse maksumus ületab riigihanke eeldatavat maksumust ja selline maksumus ei ole vastuvõetav, siis avatud menetluse puhul on sisuliselt ainuke sobiv lahendus esitatud pakkumuse tagasilükkamine ja uue hankemenetluse läbiviimine.
Sellistes olukordades tuleb tõsiselt kaaluda, kas hanketingimuste muutmine hinna alandamiseks on võimalik ja kas ajaliselt on üleüldse võimalik hankemenetlust korrata. Tihti tuleb uue hankelepingu täitmist alustada kindlal kuupäeval, paljudel juhtudel sõltub pakutav hind hankemenetluse läbiviimise ajast ja töid on võimalik teostada kindlal aastaajal, mis kõik omakorda mõjutavad hangetega seotud otsuseid.
Oluline on tähelepanu pöörata ka sellele, et kehtivate õigusaktidega on linnavalitsusele antud õigus käsutada linna reservfondi ja teha linnavalitsuse struktuuriüksuste ning linnavalitsuse hallatavate asutuste tegevuskuludes linnavalitsuse hinnangul vajalikke ümberpaigutusi. See omakorda annab linnavalitsusele võimaluse katta mõne riigihanke kallinemisega seotud täiendavaid kulusid olemasoleva eelarve arvel. Lisaks on linnavolikogu andnud linnavalitsusele teatud otsustuspädevuse ka otsuste tegemiseks, millega kaasnevad väljaminekud tulevastel eelarveaastatel. Nii näiteks on linnavalitsusel õigus otsustada välisprojektis osalemine, kui linna rahaline osalus projektis on kuni 100 000 eurot. Sarnast tegutsemisruumi on linnavalitsuse hinnangul põhjust eeldada ka riigihangete korraldamisel.
Silmas tuleb pidada ka hankemenetluse enda kestvuse osas kehtivaid nõudeid. Riigihangete seaduse kohaselt tuleb hanke alusdokumentides sätestada pakkumuste jõusoleku minimaalne tähtaeg, mille pikendamisest on hankemenetluse venimise korral pakkujal võimalik keelduda. Hankijal ei ole mõistlik kehtestada pakkumuste jõusoleku osas ebamõistlikke tähtaegu, sest tavapäraselt kajastavad pakkujad sellega seonduvad kulud ja riskid pakkumuse maksumuses, s.t hankija ebamõistlik käitumine võib kalliks maksma minna. Eelnev tähendab, et hankijal on vajalik viia hankemenetlusega seotud toimingud läbi võimalikult kiiresti.
Eriti just sotsiaal- ja tervishoiu valdkonna hangete puhul tuleb arvestada ka sellega, et paljude teenuste puhul ei ole võimalik rääkida toimivast teenuste turust ja pakkujate paljususest. Kui tegemist on kohaliku omavalitsuse kohustusliku teenuse osutamisega ja turul puuduvad teised pakkujad, siis on võimalike valikute ring kitsas. Vahel on valida vaid oodatust kallima teenuse aktsepteerimise või sellise teenuse linnavalitsuse või linnavalitsuse hallatava asutuse enda poolt osutamise vahel. Viimasel juhul tuleb seejuures arvestada väga suure ajalise survega sellise teenuse juurutamiseks, mis omakorda võib tähendada, et ise teenuse osutamine läheb kokkuvõttes kallimaks.
Tartu Linnavolikogu võimalik suurem osalus riigihangete korraldamise protsessis
Eelnevat arvestades on linnavalitsuse hinnangul võimalik suurendada linnavolikogu kaasarääkimise võimalusi riigihangete korraldamisel eelkõige järgmiselt:
(i) Senisest suurem infovahetus nii riigihangete kavandamisel kui ka hankemenetluse kestel. Selleks tuleks ära määratleda, milliste riigihangete vastu linnavolikogu eelkõige huvi tunneb - seda on võimalik teha nii huvipakkuva hankeobjekti sõnastamise kaudu kui ka riigihanke maksumuse osas vastava piirmäära määratlemisega. Linnavalitsuse hinnangul võiks eelkõige tiheneda infovahetus linnavalitsuse ja linnavolikogu valdkondlike komisjonide vahel (nt hankeplaanis olevate valdkondlike hangete kohta eelarveaasta alguses koondinformatsiooni esitamine, olulisemate hangete tehnilise kirjelduse ja muude hanketingimuste ettevalmistav arutelu, olulise hanke kohta informatsiooni andmine enne pakkumuse edukaks tunnistamist jms). Linnavalitsus peab samuti oluliseks muuta oma tööprotsesse selliselt, et tulevikus on riigihangete korraldamiseks loa andmise otsuse eelnõude õiendites rohkem sisulist informatsiooni kavandatavate riigihangete kohta (nt olulisemad nõuded).
(ii) Linnavolikogu määratleb ära riigihangete kallinemise piirid, mille ületamisel tuleb linnavalitsusel enne pakkumuse edukaks tunnistamist hankega uuesti linnavolikogusse tulla, esitades linnavolikogule informatsiooni vastava riigihanke kohta. Linnavalitsuse hinnangul on mõistlik seejuures määratleda samaaegselt nii protsentuaalne kui ka summaline piir (nt kui pakkumuse maksumus ületab riigihanke eeldatavat maksumust rohkem kui 20% või 100 000 eurot). Sellistes olukordades rakenduks vastavalt see piirväärtus, mis enne täitub. Eraldi arutelu objekt on, kas sellistel juhtudel tuleks informatsioon esitada linnavolikogu valdkondlikule komisjonile või peaks seda küsimust arutama linnavolikogu istungil.
Ülalpakutud võimaluste üle arutamisega samal ajal tuleb linnavalitsuse hinnangul käsitleda ka linnavolikogu ja linnavolikogu komisjonide kogunemise sagedusega seonduvat. Nagu eespool on selgitatud, on riigihankemenetlusel konkreetsed ajalised piirid. Nimetatud piirides mõistlikuks tegutsemiseks on oluline, et nii linnavolikogu kui ka linnavolikogu komisjonid saaksid vajadusel kokku tulla senise praktikaga võrreldes tihedamini ja kiiremini.