Õigusakti eelnõu: Informatsioon 2019. aasta juunis lõppeva ühistranspordi hanke kohta

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Istungi protokolli kantav otsus
Teema: Informatsioon 2019. aasta juunis lõppeva ühistranspordi hanke kohta
Reg. number: LV-IP-0265
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 04.12.2018
Koostaja: Madis Oona
Ettekandja: Rein Haak
EELNÕU





Lisa
Tartu Linnavalitsuse
istungi protokolli kantava otsuse eelnõu nr LV-IP-0265 juurde

    Tartu linnavalitsuse linnamajanduse osakond viis 2010. aastal läbi riigihanke "Tartu linna avaliku bussiliiniveo teostamine perioodil 01.01.2011 - 30.06.2017.

    Riigihanke läbiviimisele eelnes lähteülesande, s.h tehnilise kirjelduse koostamine. Bussiliiniveo hanke põhimõtete sõnastamiseks kutsuti kokku laiapõhjaline Tartu linna avaliku bussiliiniveo hanketingimuste põhimõtete väljatöötamise töörühm. Töörühma kuulusid Tartu linnavolikogusse kuulunud erakondade, kõrgkoolide, Eesti Tööandjate Keskliidu, bussijuhtide ametiühingu, Eesti Autoettevõtete Liidu, Lõuna-Eesti Pimedate Ühingu, Tartu Liikumispuudega Inimeste Ühingu, Tartu Puudega Inimeste Koja ja Tartu Eakate Nõukoja esindajad.

    Komisjoni töö tulemusena koostati soovituslikud linna bussiliiniveo hanke kvaliteedi- ja tehnilised tingimused, mis võeti aluseks hanke tehnilise kirjelduse koostamisel. Komisjoni soovitusteks oli näiteks ettepanek kasutada liiniveol kolme suurusega busse, busside ühtne värvilahendus, bussijuhtide ühtse vormiriietuse kasutamine, bussides ja bussidel reklaami mitte lubamine, peatuste teadustamise audio-visuaalse süsteemi kasutamine ning liinikilomeetri hinna korrigeerimine Maanteeameti ühistranspordi hinnaindeksi alusel.

    Linnamajanduse osakonna poolt läbiviidud hankele esitasid pakkumuse viis Eestis bussiliinivedusid teostavat ettevõtet: AS Sebe, AS Mulgi Reisid, AS GoBus, AS Harjumaa Liinid, AS MRP Linna Liinid. Riigihankel tunnistati vastavateks pakkumusteks järgmiste kvalifitseeritud pakkujate pakkumused: AS SEBE; AS GoBus ja AS Harjumaa Liinid. Pakkumusele hankedokumentides esitatud tingimustele mittevastavuse tõttu lükati tagasi järgmiste kvalifitseeritud pakkujate pakkumused: AS Mulgi Reisid ja AS MRP Linna Liinid. AS Mulgi Reisid pakkumuse tagasilükkamise põhjuseks oli pakkumuse osana nõutud garantiikirja mitteesitamine ning AS MRP Linna Liinid pakkumus lükati tagasi kuna ASile MRP Linna Liinid garantiikirja väljastav finantsasutus oli nõus väljastama pakkumuses nõutud garantiikirja lisades sinna täiendavad tingimused. Edukaks pakkujaks osutus AS Sebe.

    Läbiviidud riigihanke tulemused vaidlustati nii vaidlustuskomisjonis kui ka haldus- ja ringkonnakohtus. Leping ASiga Sebe allkirjastati Tartu Linnavalitsuse linnamajanduse osakonna juhataja poolt 5. augustil 2010. a.

    Esialgse pakkumuse kohaselt oli ASil Sebe kavas soetada Tartu linna bussiliiniveo teostamiseks 13 uut SOR midibussi, 28 uut Scania normaalbussi ning 10 kasutatud liigendbussi. Enne lepingu sõlmimist pöördus ettevõte Tartu linnavalitsuse poole ettepanekuga asendada uued SOR tüüpi midibussid ja kasutatud liigendbussid uute madalapõhjaliste MAZ midi ja suure mahutavusega bussidega. Tellija oli nõus ja kooskõlastas vedaja poolt tehtud ettepaneku busside vahetamiseks. Üheks argumendiks, miks lubati pakkumuses esitatud bussid vahetada samaväärsete vastu, oli see et reisijate jaoks oli võimalik tõsta liiniveo teenuse kvaliteeti uuele tasemele, kuna liinivedude teostamisel kasutusele võetav bussipark oli madalapõhjaline ning bussid olid uued.

    Vastavalt riigihanke tingimustele esitasid pakkujad igale bussitüübile liinikilomeetri hinna, mida korrigeeritakse Maanteeameti poolt arvutatava ühistranspordi hinnaindeksi alusel. Indeksi komponentideks on erinevate osakaaludega kütuse hinna, bussijuhtide palga ja tarbijahinna muutused. Vedaja poolt 2010. aastal esitatud liinikilomeetrite hinnad on tõusnud tänu indeksi muutumisele käesolevaks ajaks võrreldes pakkumuses esitatud hindadega ca 25%. Tartu linnas liiniveo hindade indekseerimist on Eestis bussivedusid teostavad ettevõtted toonud positiivse näitena välja ning hindade indekseerimine on jõudnud praktiliselt kõikidesse avaliku liiniveo lepingutesse.

    Liiniveohindade indekseerimine on olnud nii tellija kui ka vedaja vaates positiivne, sest on võimaldanud osutada linlastele jätkusuutlikku teenust. Tellija ja vedaja ei ole pidanud kordagi saama kokku, et pidada läbirääkimisi teenuse jätkumise üle. Vastavasisulisi läbirääkimisi tuli linnavalitsusel pidevalt pidada lepinguperioodil 2006-2010 vedusid teostanud ettevõttega.

    Liiniveomahud Tartu linna bussiliinidel on kasvanud. Läbisõidud Tartu linna bussiliinidel on muutunud järgmiselt: 2011.a 3,55 mln km, 2012.a 3,60 mln km, 2013.a 3,60 mln km, 2014.a 3,66 mln km, 2015.a 3,72 mln km, 2016.a 3,90 mln km, 2017.a 3,95 mln km, 2018.a 3,96 mln km. Liiniveo maht on kasvanud, sest linna on rajatud uusi tõmbekeskuseid (näiteks Eesti Rahva Muuseum) ja uusi tänavaid (näiteks idaringtee koos Ihaste sillaga), mistõttu on avatud uusi bussiliine.

    Üheks liiniveoteenuse kvaliteedi näitajaks on vedaja poolt teenindamata jäänud liinikilomeetrite arv. Teenindamata jäänud kilomeetrite arv on olnud suurim 2015. aastal, mil jäi vedaja poolt peamiselt busside tehniliste rikete tõttu teenindamata 5036 kilomeetrit ning väikseim 2012. aastal, mil vastav näitaja oli 2240 kilomeetrit.

    Kui võrrelda tellitud liinikilomeetrite arvu tegelikult läbisõidetuga, siis AS Sebe poolt osutatud teenuse toimepidevus on olnud vahemikus 99,86% - 99,94%.

    Pärast uue vedaja tulekut 2011.a on Tartu bussikasutajate arv kasvanud. Kui aastal 2010 oli arvestuslik reiside arv aastas 11,95 mln reisi, siis 2011.a tehti 12,34 mln reisi. Piletimüügi andmetel põhinev reisijate arv on olnud pidevalt tõusuteel ning näiteks 2017. aastal tehti linnaliinibussidega. 14,53 mln reisi.

    Kokkuvõtlikult võib öelda, et AS Sebe on Tartu linna bussiliinide teenindamisega hästi toime tulnud.