Õigusakti eelnõu: Informatsioon noortekeskuse teenuse arendamisest Tartu linnas

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Istungi protokolli kantav otsus
Teema: Informatsioon noortekeskuse teenuse arendamisest Tartu linnas
Reg. number: LV-IP-0260
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 22.12.2017
Koostaja: Piret Talur
Ettekandja: Piret Talur
Failid: Lisa 1. Tartu noortekeskuste teenusekirjeldus.pdf ( 10 kb )
Lisa 2. Tartu Noorsootöö Keskuse võimalik struktuur.pdf ( 26 kb )
EELNÕU





Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Informatsioon noortekeskuse teenuse arendamisest Tartu linnas " juurde

Informatsioon noortekeskuse teenuse arendamisest Tartu linnas

Tulenevalt kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 p 1 on omavalitsusüksuse ülesandeks muuhulgas korraldada noorsootööd. Noorsootöö hõlmab vastavalt noorsootöö seaduse § 4 kõiki noore isiksuse mitmekülgset arengut toetavaid vaba aja tegevusi erinevates institutsioonides.

Olulisteks noorsootöö asutusteks on noortekeskused. Noortekeskusi iseloomustavad kolm tunnust:
1. noortekeskuses on noortele koolivälisel ajal külastamiseks ja sõpradega kohtumiseks avatud ruum, kus on loodud võimalused kõige erinevamatel viisidel oma vaba aja veetmiseks (nn avatud noorsootöö ruum);
2. oluliseks osaks noortekeskuse tegevusest on noorte omaalgatuseks toetava keskkonna loomine;
3. noortekeskuses pakutakse avatud huvitegevuse võimalusi - sealse ringi või klubiga ühinemiseks pole tavaliselt vaja end eelnevalt registreerida ega maksta osalustasu.

Tartus tegutseb 2017. aasta seisuga kaks munitsipaalnoortekeskust - Anne Noortekeskus (2018. aasta keskuse + töömaleva + ürituste eelarve kokku 327 884 eurot, 9 ametikohta) ja Lille Maja (2018. aasta keskuse + ürituste eelarve kokku 190 666 eurot, 7 ametikohta).

Keskuste ajalugu ulatub aastakümnete taha, praeguseid nimetusi ja sisu kannavad need ligikaudu viimased 15 aastat. Mõlemas keskuses pakutakse noortekeskuse 9 komponendist koosnevat põhiteenust (vt lisa 1 "Tartu noortekeskuste teenusekirjeldus" p 5) ning kummalgi on ka oma fookusvaldkond: Anne Noortekeskus on töömaleva ja laiemalt noorte tööhõivevalmiduse teema koordinaatoriks, Lille Maja rakendab oma töös draamameetodeid ning edendab koostööprojekte formaalharidusega.

Tartu noortele erinevates linnaosades noortekeskuse teenuse kättesaadavuse tagamiseks toetas Tartu linn perioodil 2004-2014 mittetulundusühingute hallatavate noortekeskuste tegevust volikogu määruse "Kultuuriühingutele, noorte huvitegevuse ühingutele, noorteühingutele ja avatud noortekeskustele toetuse andmise kord" alusel. 22.05.2014 otsusega nr 82 andis Tartu Linnavolikogu linnavalitsusele loa korraldada mittetulundusühingute poolt noortekeskuse teenuse osutamine halduslepingu alusel 1.01.2015 - 31.12.2017. Nimetatud perioodiks sõlmiti põhiteenuse ja fookusvaldkonna teenuse osutamise lepingud mittetulundusühingutega Tähe Noorteklubi (fookusvaldkond mobiilne kontaktnoorsootöö) ja Spordiklubi AK Rahinge (fookusvaldkond ekstreemsport; leping lõpetati kokkuleppel 31.12.2016). Lepingujärgne teenuste maksumus oli kokku 420 400 eurot kolmeaastaseks perioodiks teenuse osutamise miinimummääraga kokku 1200 unikaalset osalejat aastas. Arvestuslik teenuse osutamise kulu oli seega 117 eurot avatud noorsootöös osaleva noore kohta aastas. Minimaalselt oli nõutav kokku 7 noorsootöötaja ametikoha loomine (5+2).

Algavaks kolmeaastaseks perioodiks (1.01.2018 - 31.12.2020) andis Tartu Linnavolikogu oma 08.06.2017 otsusega nr 469 linnavalitsusele loa korraldada mittetulundusühingute poolt noortekeskuse teenuse osutamise riigihanked. Tänaseks on lepingud sõlmitud kahe partneriga: MTÜ SPARK Makerlab (fookusvaldkond ettevõtlikkuse toetamine) ning MTÜ Tähe Noorteklubi (fookusvaldkond mobiilne kontaktnoorsootöö). Keskuse teenuse osutamise fookusi täpsustati lähtudes arengustrateegia TARTU 2030, Tartu linna arengukava 2018–2025 ning lõppeva teenuse osutamise perioodi analüüsi sisendist. Lepingujärgne teenuste maksumus on kokku 498 072 eurot kolmeaastaseks perioodiks teenuse osutamise miinimummääraga kokku 1200 unikaalset osalejat aastas. Arvestuslik teenuse osutamise kulu on seega 138 eurot avatud noorsootöös osaleva noore kohta aastas. Minimaalselt on nõutav kokku 6 ametikoha loomine (3+3).

Igas Tartu kahest munitsipaal- ja kahest mittetulundusühingu noortekeskusest peab olema vähemalt 600 unikaalset külastajat aastas vähemalt 11-kuulise perioodi jooksul. Kuu, mille jooksul teenust ei pakuta, et tohi langeda koolivaheajale. Keskus peab olema avatud vähemalt ühel päeval ka nädalavahetustel.

Noortekeskuse teenuse fookusvaldkonnad ehk rõhuasetused muutuvad koos noorsootöö maastiku arenemisega. Näiteks veel viis aastat tagasi oli Anne Noortekeskus multimeedia teemade ning Lille Maja loovusringide eestvedajaks, tänu nende võimaluste üha laiemale pakkumisele mittetulundusühingutes on aga vahepealsel perioodil osutunud otstarbekaks munitsipaalnoortekeskuste töösuundade muutmine. Munitsipaalasutused ei saa noorte ja kogukonna vajaduste muutumisel kogu aeg suuremaks kasvada, vaid uute teemadega tegelemiseks tuleb millestki varasemast ja aja jooksul vähem oluliseks osutunust loobuda.

Otsides munitsipaalkeskuste seest edasise kasvu ressurssi on noorsooteenistus ca viimase aasta jooksul korraldanud munitsipaalnoortekeskuste ühendamise potentsiaali kaardistavaid arutelusid.

Üheks nende arutelude tõukeks oli haldusreform. Tartuga tänaseks liitunud Tähtvere vallas ei olnud noortekeskust eraldiseisva asutusena, kuid oli noorsoo-/ kogukonnatöötaja, kelle ülesandeks oli hoida töös noortetuba Ilmatsalu alevikus. Mõeldes Tartu Ilmatsalu poole kasvamise perspektiivis peame oluliseks noortekeskuse säilitamist/väljaarendamist Ilmatsalu asumis.

Teiseks oluliseks arutelude tõukeks oli kolm noorsootöö hetkeolukorra analüüsi nõudvat protsessi: 2016. aasta sügisel alanud Tartu linna arengukava 2018–2025 loomine, riigi poolt Tartu linnale eraldatava huvihariduse ning huvitegevuse täiendava toetuse kasutamise kasutamiseks nõutav hetkeolukorra analüüs ning uue noortekeskuste teenuse hanke ettevalmistamine. 2017. aasta augustiks oli avalikustamisküps Tartu noortekeskuste teenuste kontseptuaalne alus alates 01.01.2018 (vt lisa 1 "Tartu noortekeskuste teenusekirjeldus"), mis laieneb kõigile keskustele sõltumata nende omandivormist.

Tagamaks Tartu linnas noortekeskuste teenuse ühtlane kättesaadavus alates 2018. aastast on otstarbekas ühendada senised munitsipaalkeskused Anne Noortekeskus ja Lille Maja ning Tähtvere vallavalitsuse üksusena tegutsenud Ilmatsalu noortetuba Tartu Noorsootöö Keskuseks.

Tartu Noorsootöö Keskus koosneks kolmest osakonnast: Anne Noortekeskus (tegutsemiskoht senine Anne Noortekeskuse hoone Uus 56), Lille Noortekeskus (tegutsemiskoht senine Lille Maja hoone Lille 9) ning Ilmatsalu Noortekeskus (uus tegutsemiskoht senine Tähtvere Vallavalitsuse hoone Ilmatsalu alevikus aadressil Järve tee 8). Ühe katuse alla ühendatakse senised 9 töökohta Anne Noortekeskuses, 7 töökohta Lille Majas ja 1 töökoht (loodi detsembris 2017. a Tähtvere vallaga liitmisel) moodustuks Tiigi Seltsimaja arvelt. Töökohti ei lisandu, kuid need jaotatakse ühtlasemalt noortekeskuse teenuse osutamiseks, sh laiendatakse teenuse osutamise võimekust Ilmatsalu alevikus. Arenguhüpe toimub Tartu Noorsootöö Keskuse keskse juhtimise toel, kus direktor, arendusjuht ning haldusjuht tagavad võimekuse algatada ja ellu viia rahvusvahelisi koostööprojekte, tellida ühtselt hoonete haldust, kavandada remonti ja renoveerimist, rakendada ühist ruumide broneerimissüsteemi ning arendada töötajaid kõrgema kvalifikatsiooni ja kutsekindluse suunas. Tartu Noorsootöö Keskuse esialgne struktuur on toodud lisas 2. Eelarves on kavas suurendada töötajate palgakulude osakaalu ning optimeerida halduskulusid teenuste ühishangete abil.

Eelkirjeldatud Tartu Noorsootöö Keskuse kontseptsioon on kultuuriosakonnas loodud koostöös Tartu seniste munitsipaalkeskuste juhtidega ning kooskõlastatult Tartu Linnavalitsuse õigusteenistuse juhatajaga. Linnavalitsuselt põhimõttelise heakskiidu saamisel oleme valmis esitama asutuse loomiseks vajalikud eelnõud linnavalitsusele jaanuari lõpus (arutamiseks volikogu komisjonides 6.-8.02, otsustamiseks volikogus 15.02). Otsuse järgselt kuulutame välja uue asutuse juhi konkursi eesmärgiga, et alates 1.04.2018 on keskuse juht (vähemalt osalise koormusega) tööle asunud, peab läbirääkimisi seniste munitsipaalnoortekeskuste töötajatega töösuhte jätkamiseks uues asutuses ning asub ette valmistama keskuse arengukava. Alates 1.05.2018 tegutseb Tartus uus munitsipaalasutus Tartu Noorsootöö Keskus.