EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
21. oktoober 2015. a. nr LVK-O-0280 |
Tartu linna liiklusohutusprogrammi 2016-2025 koostamise algatamine |
Võttes aluseks Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määruse nr 65 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 14 lg 2 ja § 23, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Algatada Tartu linna liiklusohutusprogrammi 2016-2025 koostamine.
2. Tartu linna liiklusohutusprogramm 2016-2025 peab sisaldama vähemalt:
2.1. olemasoleva liiklusolukorra analüüsi, sealhulgas:
2.1.1. liikluse arengutrende;
2.1.2. senist liiklusohutusalast tegevust ja peamisi liiklusalaseid probleeme;
2.1.3. liiklejate hoiakuid ja käitumismalle;
2.1.4. liiklusohutusalast koolitust, teabelevi, meediakajastusi ja kampaaniaid;
2.1.5. infrastruktuuri olukorda ja arengut;
2.1.6. liiklusjärelevalvet;
2.1.7. liiklusõnnetuste statistikat ja analüüsi;
2.1.8. koostööd naaberomavalitsuste ja -piirkondadega, riigiteedevõrgu arenguid ja vastastikuseid mõjusid;
2.2. strateegiat, sealhulgas:
2.2.1. visiooni, strateegilisi eesmärke ja meetmeid;
2.2.2. tegevuste ja investeeringute kava aastateks 2016-2020.
3. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Tartu linna liiklusohutusprogrammi 2016-2025 koostamise algatamine " juurde
Liiklusseaduse (LS) § 5 lõike 1 kohaselt on rahvusliku liiklusohutusprogrammi eesmärk meetmete efektiivsem rakendamine liiklusohutuse järjepidevaks tõhustamiseks ja liiklusõnnetustes hukkuvate ning vigastada saavate inimeste arvu pidevaks vähendamiseks. LS § 5 lõike 2 kohaselt viivad rahvuslikku liiklusohutusprogrammi ellu ministeeriumid ja ametkonnad, kelle pädevuses on liiklusohutusalaste meetmete väljatöötamine ja rakendamine, kohalikud omavalitsused, riiklikud ja mitteriiklikud institutsioonid, kelle pädevuses on liiklejate koolitamine ja nendes õigete hoiakute ning ohutute liiklusharjumuste kujundamine, § 5 lõike 3 kohaselt korraldatakse kohaliku omavalitsuse tasandil rahvusliku liiklusohutusprogrammi elluviimist regionaalsete ja kohalike liiklusohutusprogrammide ning tegevuskavadega.
Praegu kehtib Tartu Linnavolikogu 10. veebruari 2011. a määrus nr 33 "Tartu linna liiklusohutusprogramm 2011-2015" ning liiklusohutusalase tegevuse planeerimiseks on vaja koostada ja vastu võtta järgmiseks perioodiks uus programm.
Ohutu liiklemise tagamine on meie kõigi kohustus. Kohaliku omavalitsuse vastutus ei seisne mitte ainult teehaldaja vastutuses, vaid kohalikul omavalitsusel on suur roll ka kõigi nende tegevuste planeerimisel ja täitmisel, mis otseselt või kaudselt mõjutavad liiklust ja selle ohutust.
28
Liiklusohutusprogramm on arengudokument, mille abil olemasoleva olukorra analüüsile tuginedes kavandatakse tulevikku suunatud liiklusohutust parandavaid tegevusi. Seega on tegemist valdkondliku arengukavaga, mille koostamisel tuleb lähtuda valdkondliku arengukava koostamise nõuetest. Kohaliku omavalitsuse liiklusohutusprogrammi koostamise kohustus on määratletud liiklusseaduses, samuti määratleb kohaliku tasandi liiklusohutusprogrammide koostamise vajaduse Eesti rahvuslik liiklusohutusprogramm aastateks 2003-2015. Eesti rahvuslikku liiklusohutusprogrammi aastateks 2016-2025 koostatakse, see peaks Vabariigi Valitsuse poolt veel käesoleval aastal heakskiidu saama.
Nendele õigusaktidele tuginedes peab kohalik omavalitsus kavandama tegevused liiklusohutusalase olukorra hindamiseks ja analüüsimiseks ning koostama rakendusplaani.
Kohaliku liiklusohutusprogrammi kehtivusperioodi määramisel on arvestatud Eesti rahvusliku liiklusohutusprogrammi perioodi.
Liiklusohutusprogramm koosneb sisuliselt kahest osast: praeguse olukorra analüüs ning strateegia (visioon, eesmärgid, meetmed ja tegevused). Olemasoleva liiklusohutuse olukorra analüüsi tulemusena luuakse strateegia tulevikuks, mille kaudu jõutakse probleemide lahendamiseni.
Liiklusohutusprogrammi tegemiseks plaanitakse välja kuulutada hange selle koostaja leidmiseks, samuti kinnitatakse linnavalitsuse korraldusega töö kava, mis määrab ajalised etapid ja ülesanded ning juhtrühma koosseisu.
2016. aasta tegevuskulude eelnõusse on arvestatud järgmised liiklusohutusprogrammi rakendusplaani meetmed tulenevalt liiklusseaduse § 5 lõikest 3 ja vastavalt väljakujunenud praktikale:
1) liiklusohutust puudutavate omaalgatuslike projektide (sealhulgas kampaaniad, liiklusteemalised päevad jne) toetamine;
2) linnavalitsuse spetsialistide täiendkoolitusvõimaluste tagamine liiklusohutuse ja sellega seonduvate valdkondade osas;
3) kohalikele liikluskäitumise ebakohtadele suunatud liiklusohutuskampaaniate läbiviimine, kasutades kohalikke teabevahendeid ja korraldades avalikke üritusi;
4) liikluskeskkonda arvestavad eskiislahendused jalgratta- ja jalgteede tähistamiseks;
5) jalgratta- ja jalgteede tähistuse korrastamine ja uuendamine;
6) ülekäiguradadele kohtvalgustuse paigaldamine;
7) liikluse rahustamine elamualadel (tehnilised vahendid) ja vajadusel õuealade piiride täpsustamine;
8) jalgrataste hoiukohtade rajamine;
9) ohtlike teelõikude ja ülekäiguradade inspekteerimine (sealhulgas liiklusmärkide seisukord ja nähtavus, teekattemärgistuse seisukord, fooriprogrammide vastavus oludele);
10) ohtlike teelõikude ja ülekäiguradade korrastamine liiklusohutuse suurendamise eesmärgil;
11) ühissõidukipeatuste korrastamine;
12) ülelinnaliste ürituste raames (näiteks jalgrattahooaja avamine) liiklusohutuse temaatika käsitlemine.