Tartu Linnavalitsuse arhitektuuri ja ehituse osakonnale on esitatud ehitusloa taotlus ja arhitektuurne eelprojekt Kruusamäe tn 14 olemasoleva toidukaupluse-juuksuri-eramu rekonstrueerimiseks ja laiendamiseks. Alal kehtib Tartu Linnavolikogu 28. juuni 2007. a otsusega nr 248 kehtestatud Kruusamäe 14 krundi detailplaneering, mis näeb ette maakasutamise sihtotstarbeks 100% ärimaad.
Käesoleva projektiga ei soovita detailplaneeringut täies mahus realiseerida. Kehtiva detailplaneeringu kohaselt on lubatud hoonet hoovi poole laiendades rajada ärihoone juhul kui lammutatakse tänavaäärne elamu maht. Omanik ei soovi tänavaäärset mahtu lammutada ning ei soovi realiseerida hoovipoolset ehitusõigust. Hoonet laiendatakse vähesel määral ühekordse mahuga tänava ääres, mis on kooskõlas detailplaneeringuga. Eelnevast lähtuvalt säilitatakse tänavaäärses mahus elamu- ning ilu- ja isikuteenuste kasutamise otstarve, muus osas kavandatakse detailplaneeringukohane äriotstarve. Maakasutamise sihtotstarve jääb muutumatuks.
Juhul kui soovitakse tulevikus hoovipoolset ehitusõigust realiseerida, tuleb detailplaneeringust tulenevalt lammutada tänavaäärne elamu maht.
Tartu Linnavalitsuse arhitektuuri ja ehituse osakonnale on esitatud Kruusamäe tn 14 ehitusprojekti koosseisus naaberkinnistute Kruusamäe tn 16, Vainu tn 11 ja Vainu tn 7 omaniku nõusolek, kuid puudub Kruusamäe tn 12 kinnistu omaniku nõusolek, kes on ehitusprojektiga tutvunud ning esitanud arhitektuuri ja ehituse osakonnale 27.08.2015. oma arvamuse ehitusprojekti osas.
Naaberkinnistu Kruusamäe tn 12 omaniku põhilised ehitusprojekti puudutavad märkused on seotud Kruusamäe tn 14 detailplaneeringus määratuga, esitades nõude käesolevaga suuremas osas detailplaneeringut realiseerida kui ehitusloa taotluse esitanu esialgselt plaaninud oli. Kruusamäe tn 12 omaniku nõuded on mitte projekteerida uuele hoone laiendusele aknaid Kruusamäe tn 12 kinnistu poole, näha ette detailplaneeringus nõutud viljapuud istutamine ning rajada 20 cm müüritis kogu Kruusamäe 12 ja Kruusamäe 14 kinnistu piiri ulatuses.
Ülaltoodud naaberkinnistuomaniku nõuetega on ehitusloa taotleja nõustunud ning vastavasisulised parandused ehitusprojekti seletuskirjas ja asendiplaanil teinud. Lisaks on Kruusamäe tn 12 kinnistu omaniku soovil lisatud asendiplaanile täiendavaid olukorda selgitavaid hoonetevahelisi mõõtusid ning lisatud Kruusamäe tn 12 kinnistupiiri poole jäävad viljapuud (5 tk).
Kruusamäe tn 12 omanik on nõudnud katuselt tuleva vihma- ja lumevee lahendust projektis, et see ei valguks tema kinnistule ning ei kahjustaks tema hooneid. Olukord on lahendatud projektis rajatava müüritisega kogu kinnistu piiri ulatuses, mis takistab sademevee valgumist naaberkinnistule.
Ehitusprojektis ei ole arvesse võetud järgmisi Kruusamäe tn 12 kinnistu omaniku nõudmisi:
1. Kruusamäe tn 12 kinnistuomanik nõuab, et keelataks Kruusamäe tn 14 olemasoleva hoone soojustamine 100 mm kivivillaga ja et seina sisse ei tehtaks avasid, kuna see ohustavat Kruusamäe tn 12 kinnistul olevaid hooneid ja teeb selle asemel ettepaneku olemasoleva hoone tarvis rajada tuletõkkesein.
Koostatud ehitusprojekti on heaks kiitnud Päästeameti Lõuna päästekeskus, millele lisaks on Lõuna päästekeskuse insenertehnilise büroo juhataja Margo Lempu kommenteerinud, et tegemist on sisuliselt olemasoleva olukorraga ja kuna mineraalvill on mittesüttiv ehitusmaterjal ning hoonetevaheline kaugus väheneb vaid 100 mm võrra, siis on kindel, et tuleohutuse osas ei muutu oluliselt midagi. Hoone soojustamine mittesüttiva soojustusmaterjaliga ei puuduta naaberkinnistul paiknevate ehitiste tuleohutust ja isikuohutust.
2. Kruusamäe tn 12 kinnistuomanik nõuab, et ehitusloa taotleja vahetaks välja linna kõnniteele eelmise kinnistu omaniku poolt paigaldatud unikivisillutise asfaldi vastu, kuna see jätvat mulje, et kivisillutisega ala on mõeldud parkimiseks. Osakond on seisukohal, et unikivisillutis võib jääda olemasolevasse asukohta ning kuna majaesisele alale on lisatud hekk, piirdeaed ja lükandvärav, siis tekkinud on uus majaesine liigendatus, mis eraldab konkreetselt kõnnitee ja hooviala ning seega ei saa tekkida muljet, et ala on mõeldud kõigile parkimiseks.
3. Kruusamäe tn 12 omaniku nõue on mitte lubada Kruusamäe tn 14 kinnistul oleva hoone Kruusamäe tn 12 poolse fassaadi sisse ventilatsiooniavade rajamist, kuna need tekitavad müra. Ehitusprojektis on antud müranormid ja ventilatsiooni paigaldamise kirjeldused, mille realiseerimisel on võimalik tagada lubatud piirnormid.
4. Kruusamäe 12 omaniku nõue on ehitusprojektis näidata Kruusamäe tn 14 hoone laienduse osa suurem (4 m) tagasiaste tema kinnistu piirist, tuues põhjenduseks hoonete tuleohutuse ja tema ehitusõiguse piiramise. Kehtivas detailplaneeringus on määratud hoone kauguseks krundipiirist 3,31 meetrit, mida Kruusamäe tn 14 kinnistu omanik on asunud seaduse kohaselt realiseerima. Laiendatava hooneosa ja Kruusamäe 12 eluhoone vaheline kaugus on 8,5 meetrit, millega on tagatud ka vajalik tuleohutuskuja.
5. Arvestamata on Kruusamäe tn 12 kinnistuomaniku soovitused Kruusamäe tn 14 kinnistu omanikule andmesidevõrgu paigaldamise osas. Ehitusloa taotleja soovis otsuse andmesidevõrgu rajamise osas jätta enda otsustada.
Kruusamäe tn 12 kinnistu omanik soovitab Kruusamäe tn 14 hoone ehitusluba mitte väljastada ja soovitab taastada 1993. a kehtinud olukorra ja hoonestuse, kuna omavoliliselt ehitatud hoone on sobimatu ning ka kõrvalhoone tuleks lammutada. Lisaks teeb naaberkinnistuomanik ettepaneku selle asemele ehitada arhitektuurselt ümbruskonda sobiv hoone. Kruusamäe tn 12 kinnistu omanik ei ole nõus koostatud ehitusprojektiga ja ei anna sellele oma heakskiitu.
Kruusamäe tn 14 olemasolev hoone on seadustatud 1996. a kasutusloaga nr 0621 (omavolilise ehitise ülevaatuse akt 11.11.1996. a - lubatud kasutada kauplus-elamuna) ja kinnistul kehtib 2007. a kehtestatud detailplaneering. Seega ei ole võimalik arvestada naaberkinnistu Kruusamäe tn 12 omaniku pöördumise kokkuvõttes esitatud nõuete ja ettepanekutega. Kruusamäe tn 14 kinnistu omanikul on õigus realiseerida detailplaneeringus määratut.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 30 lg 1 p 2, ehitusseaduse § 23 lg 1 ja Tartu linna ehitusmääruse § 28 lg 3, Tartu Linnavalitsus