Õigusakti eelnõu: Seisukoha võtmine Saekoja tn 5 krundi detailplaneeringu avaliku väljapaneku ajal laekunud ettepanekute ja vastuväidete osas ning detailplaneeringu avaliku arutelu toimumise aja ja koha määramine

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Korraldus
Teema: Seisukoha võtmine Saekoja tn 5 krundi detailplaneeringu avaliku väljapaneku ajal laekunud ettepanekute ja vastuväidete osas ning detailplaneeringu avaliku arutelu toimumise aja ja koha määramine
Reg. number: LV-K-0552
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 26.05.2015
Koostaja: Ave Elken
Ettekandja: Urmas Ahven
Õigusakt: Tartu Linnavalitsuse 30.06.2015 korraldus nr 759 "Seisukoha võtmine Saekoja tn 5 krundi detailplaneeringu avaliku väljapaneku ajal laekunud ettepanekute ja vastuväidete osas ning detailplaneeringu avaliku arutelu toimumise aja ja koha määramine"
Failid: Saekoja5_seletuskiri 27.02.2015.pdf ( 353 kb )
Saekoja5_pohi21.01.15.pdf ( 511 kb )
Saekoja5_tehno21.01.15.pdf ( 254 kb )
Saekoja3D.pdf ( 437 kb )
Planeerija kommentaarid naabrite vastuvaidetele_04.06.2015.pdf ( 61 kb )
EELNÕU





Lisa
Tartu Linnavalitsuse
korralduse eelnõu nr LV-K-0552 juurde

    Ettepaneku
    /vastuväite
    tegija ja kuupäev
    Jrk
    nr
    Ettepanekud ja vastuväitedTartu Linnavalitsuse
    seisukohad
    Nõva tn 12 omanikud,
    27.04.2015
    1.1




















    On äärmiselt kahetsusväärne ja pettumust tekitav, et vaatamata naaberkruntide elanike (meile teadaolevalt vähemalt kolme individuaalmaja elanike) mittenõusolekule on ikkagi kavandatud kuni 4-korruselise maja ehitust krundile Saekoja tn. 5. Oleme oma vastavast mittenõusolekust ja selle põhjustest teatanud OÜ Raid Invest esindajale pr Karin Raidile kirjas 18.10.2014. Oma mittenõusolekust seoses suurmaja ehitamisega individuaalmajade tihedasse vahetusse lähedusse andsime pr Karin Raidile juba teada ka oma kirjas 9. novembril 2011 seoses detailplaneeringuga aadressidele Turu 35a/ Vase 5. Seoses selle krundiga pr Karin Raidi kinnisvaraarendus meie rõõmuks aga ebaõnnestus. Nüüd üritatakse majaehitust läbi suruda samal territooriumil nö paar platsi edasi. Samuti nagu aastatel 2011 ja 2014 anname ka nüüd teada oma kindlast mittenõusolekust seoses antud detailplaneeringuga Saekoja 5. Arvestada osaliselt
    Planeerimisseaduse kohaselt on planeerimisalase tegevuse korraldamine linna haldusterritooriumil kohaliku omavalitsuse pädevuses, kes peab tagama planeeringu koostamisel avalike huvide ja väärtuste hing huvitatud isikute huvide tasakaalustatud arvestamise ning kehtestatud planeeringute järgimise.

    Linnal tuleb planeeringumenetluses osapoolte huvide kaalumisel arvestada omaniku õigusega asja vallata, kasutada ja käsutada ning et omaniku õigused võivad olla kitsendatud ainult seaduse või teiste isikute õigustega. Isiku õigus ehitada ei või olla avaliku võimu poolt riivatud enam, kui seda nõuavad ilmselgelt domineerivad legitiimsed avalikud ja kolmandate isikute huvid.
    On paratamatu, et ühe kinnisasja intensiivne kasutamine võib piirata naabri võimalusi oma maatüki kasutamisel. Riik ja omavalitsused ei tohi võimaldada isikutel enda omandiõiguse teostamisel kahjustada teiste isikute ja avalikke huve (Põhiseaduse § 19 lg 2 ja § 32 lg 2 kolmas lause). Planeering peab arvestama naaberkinnistul asuvate omanike õiguste ja huvidega. Omaniku õiguste riive ei tohi aga olla vastuolus proportsionaalsuse põhimõttega (Riigikohtu otsus kohtuasjas nr 3-3-42-03).

    Planeerimisseaduse järgi on detailplaneeringu koostamisel aluseks kehtestatud üldplaneering.
    Tartu linna üldplaneering on koostatud terve linna territooriumi kohta, kujundades linna ruumilise arengu põhimõtted. Üldplaneeringus on hinnatud kavandatava ruumilise arenguga kaasneda võivaid mõjusid ning seatud säästva ja tasakaalustatud ruumilise arengu tingimused.
    Tartu linna üldplaneeringuga on Turu tn äärsete kruntide maakasutuse juhtfunktsiooniks määratud korruselamute maa, suurim lubatud korruselisus kuni 5 korrust.

    Kuna Turu tänav on üks Tartu linna peatänavatest, lähtutakse hoone mahu kavandamisel Turu tänava ääres paiknevatest hoonetest. Turu tänavale on omased üle kolme korruselised hooned, mistõttu kortermaja välistamine käsitletaval krundil ei ole põhjendatud.

    Küll aga peab planeeringu lahendus tuginema lähipiirkonna funktsionaalsete ja linnaehituslike seoste analüüsile. Esitada planeeringu seletuskirjas analüüsile tuginev kavandatava lahenduse linnaehituslike ettepanekute ja planeeritava hoone ehitusõiguse määramise sobivuse tekstiline põhjendus.
    1.2Põhjused on jätkuvalt samad:
    1) seoses antud detailplaneeringuga halveneksid meie elutingimused väga olulisel määral. Öeldu on tingitud väga ebameeldivatest kogemustest juba aastaid varem Nõva tänavale individuaalmajade taha ja meie maja vastaskrundile ehitatud 5-korruseliste suurmajadega. Ehitatav suurmaja nullib praktiliselt meie igasuguse tegevuse oma koduaias (muutes selle justkui nö avalikuks aiaks) ja võib muuta keeruliseks üldse elamise oma kodus, kus meie perekonna mitmed sugupõlved on elanud juba alates 20. sajandi algusaastatest.  
    Arvestada osaliselt
    Vt lisaks p 1.1 vastus.
    Linn on tiheasustusega keskkond, kus alati ei saa eeldada privaatsuse säilimist soovitud määral.
    Arvestades Turu tn intensiivset liikluskoormust loob üldplaneeringuga Turu ja Saekoja tänava äärde määratud korterelamumaa juhtfunktsioon Nõva tänava väikeelamutele müratõkkeseina suure liiklusega Turu tänavalt tuleva liiklusmüra suhtes.
    Väikeelamumaa kruntidel privaatsuse suurendamiseks näha ette planeeritava hoone paigutamine Turu tn 35 hoone Turu tänava poolsele ehitusjoonele (hetkel paikneb tagasiastuval ehitusjoonel). Hoone laius kavandada Turu tn hoonete näitajate alusel kitsam.
    1.32) peame majanduslikult mõeldes põhjendamatuks ja põhimõtteliselt ebaeetiliseks üha uute suurte kortermajade ehitamist piirkonda, kuhu lähiaegadel on ehitatud juba hulgaliselt keskmise suurusega kortermaju, mis aga tänapäevani on vaid osaliselt täitunud. See osutab, et vaja on eelnevalt korralikult kavandatud teaduslikku uuringut selle kohta, kuivõrd üldse eksisteerib vajadust selliste majade järele antud piirkonnasArvestada osaliselt
    Vt lisaks p 1.1 ja 1.2 vastus.
    Kortermajade piirkonnad on määratud üldplaneeringuga, hinnatud on kavandatava ruumilise arenguga kaasneda võivaid mõjusid ning seatud säästva ja tasakaalustatud ruumilise arengu tingimused.

    Ei ole otstarbekas ega põhjendatud käesoleva planeeringu puhul planeeritava korterelamu täituvuse osas täiendava uuringu läbiviimine.
    1.4Loodame väga, et Tartu Linnavalitsus lähtub ehituseks loa andmisel mitte vaid kinnisvaraarendaja huvidest, vaid vaataks probleemile mõistvalt ka linnakodanikest individuaalmajade elanike vaatenurgast ja silmas pidades.Arvestada
    Vt lisaks punktide 1.1 ja 1.2 vastused.
    Nõva tn 14 omanikud,
    28.04.2015
    2.1
































    Palume detailplaneeringut mitte kehtestada.
    1) Koostöö ja kaasamine meie, kui planeeritava maaala naaberkinnisaja Nõva 14 kaasomanikega on jäetud tegemata. LPMKO planeerija Ingrid Perner väljendab oma 08.05.14 meile saadetud kirjas selgesõnaliselt. -tsiteerin „ Puudutatud isikud (antud juhul Teie naabrina) kaasatakse planeeringuprotsessi selle erinevates etappides, et oleks tagatud kõikide osapoolte huvide arvestamine.“
    Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna poolt 19.01.15 planeerijale OÜ Raid Invest lähetatud Saekoja tn 5 krundi detailplaneeringu korrigeerimise korralduse punktis 12 on toodud nõue kajastada planeeringu koostamise käigus tehtud koostööd naaberkruntide omanikega, sh teiselpool Saekoja tn kruntide omanikega. Vastusena on planeerija toonud välja oma 22.01.15 saadetud kirjas, et koostöö naaberkrundi omanikega oli ja on kajastatud planeeringu seletuskirja lõpus ning planeeringu lisade kaustas. Kahjuks aga ei ole võimalik vastuses toodud kohtadest välja lugeda koostööd ja kaasamist planeeringuprotsessi Nõva 14, Nõva 12, Saekoja 20 ja Saekoja 22, Vase tn 2 naaberkinnisasjade omanikega. Valikuliselt, mitte kõiki, on planeerija naaberkinnisasja omanikke teavitanud, aga mitte teinud koostööd, et tagada kõikide osapoolte huvide arvestamine. Teen ettepaneku selgitada välja põhjused, miks on koostöö ja kaasamine planeerimisprotsessi jäetud tegemata.
    Mitte arvestada
    Planeerimisseaduse § 16 lg 1 punktis 5 on sätestatud, et planeering koostatakse koostöös planeeritava maa-ala elanike ning kinnisasjade ja naaberkinnisasjade omanikega.
    Planeeringu lisadokumentidest nähtub, et erinevate planeeringuprotsessi kajastavate kirjade kaudu on koostööd tehtud Saekoja tn 20 // Vase 3, Nõva tn 14, Nõva tn 12 ja Turu tn 35b kruntide omanikega. Lisaks oli perioodil 02.10-03.11.2015 krundil väljas infotahvel planeeringu algatamise koostamise informatsiooniga, samuti on teated nii detailplaneeringu koostamise algatamisest kui ka vastuvõtmisest ja avaliku väljapaneku ajast ja kohast ilmunud ajalehes Postimees. Toimunud kirjavahetuse ja erinevates meediakanalites ilmunud informatsioonist tulenevalt on olnud kõik piirkonna elanikud olnud kaasatud ning soovi korral on olnud võimalus planeeringuprotsessis osaleda. Seetõttu ei ole põhjendatud väide koostöö ja kaasamise planeeringu koostamisel tegematajätmise kohta.










    2.22) Planeeritava kõrguse ja mahuga hoonestus varjab ära Saekoja tn 5 maaala naaberkinnistutel loomuliku päikesevalguse. Planeeringu koostajal on esitamata valguse analüüs aastaaegade ja kellaaegade lõikes. Teen ettepaneku esitada korrektne ja reaalseid olusid kajastav valgusevarjude analüüs.Arvestada
    Koostada ja avaliku arutelu ajaks esitada standardi kohane erinevate aasta-aegade varju-valguse analüüs.
    2.33) Planeeritava korruselisuse ja mahuga hoonestus tekitab olulisel määral valgusreostust. Teen ettepaneku analüüsida põhjalikult planeeritavast kortermajast tulenevat valgusreostust naaberkinnistutele.Arvestada
    Ettepanekut analüüsida planeeringu mahus. Vt lisaks punktide 1.1 ja 1.2 vastused.
    2.44) Planeeritava hoonestuse kõrguse ja mahu määramisel ei ole arvestatud maa-ala naaberkinnistute hoonestusega. Põhjendusena on toodud, –tsiteerin „ kuna need krundid ei ole käesolevaks ajaks üldplaneeringule vastavalt hoonestatud“.
    Saekoja tn 5 ise hetkeseisuga, Turu 35b, Nõva 14, Nõva 12, Saekoja 20, Saekoja 22 on 1-1,5 kordsed eramajad. Antud kinnistud olid sarnaselt hoonestatud ka enne Tartu linnavolikogu poolt 2005 a. 6. oktoobril kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut (määrus nr. 125). Teen ettepaneku kaasata planeeritava maaala potentsiaalse hoonestuse kõrguse alalüüsi ka eeltoodud naaberkinnistute hooned.
    Arvestada
    Planeeringu lahendus peab tuginema lähipiirkonna funktsionaalsete ja linnaehituslike seoste analüüsile. Esitada planeeringu seletuskirjas analüüsile tuginev kavandatava lahenduse linnaehituslike ettepanekute ja planeeritava hoone ehitusõiguse määramise sobivuse tekstiline põhjendus.

    Väikeelamumaa kruntidel privaatsuse suurendamiseks näha ette planeeritava hoone paigutamine Turu tn 35 hoone Turu tänava poolsele ehitusjoonele (hetkel paikneb tagasiastuval ehitusjoonel). Hoone laius kavandada Turu tn hoonete näitajate alusel kitsam.

    2.55) Planeerija OÜ Raid Invest on küsinud ja Elioni Ettevõtted AS on väljastanud telekommunikatsioonialased tehnilised tingimused kuni 17 korteriga korterelamule aadressiga Saekoja tn 5, Tartu. Detailplaneeringuga aga näeb planeerija ette kuni 20 korteriga korterelamu ehitamist. Selle alusel võib lugeda Elion Ettevõtted AS tehniliste tingimused antud detailplaneeringu kontekstis mittevastavateks.Mitte arvestada
    Planeeringulahendus on tehniliste tingimuste andja poolt kooskõlastatud, mistõttu vastuolu puudub.
    2.66) Detailplaneeringu lisades Saekoja tn 5 krundi detailplaneeringu vastuvõtmist ja avaliku väljapanekut kajastav ajalehe väljavõte ei kajasta korrektselt ajalehe ilmumise kuupäeva. Kuupäev on kirjutatud väljavõttele käsikirjaliselt.Mitte arvestada
    Planeerimisseaduses, haldusmenetluse seaduses ega muudes õigusaktides ei ole sätestatud nõudeid ajaleheväljavõtete vormistamise osas ning ajalehe väljavõtte eesmärk on eelkõige kinnitada teate ilmumist. Lisaks on käsikirjaline kuupäev järelkontrollitav.
    2.77) Saekoja tn 5 planeering rikub meie põhiõigusi.
    a) Õigus omandi puutumatusele (PS § 32), suur korterelamu naaberkinnistul toob meile kaasa piirangud omandi kasutamisel, akendes tekkiv valgus tekitab eelpool nimetatud valgusreostust, kaasneb akustiline müra, tänaval parkivad autod, suurenev liikluskoormus tänaval põhjustab ohtu jalakäijatele, kuna kõnniteed on väljaehitamata.
    b) Õigus vabale eneseteostusele (PS § 19)
    c) Õigus perekonna ja eraelu puutumatusele (PS § 26)
    d) Õigus puhtale elukeskkonnale (PS § 53)
    Arvestada osaliselt
    Vt lisaks eelnevate punktide vastuseid.
    Tihedas linnakeskkonnas võib inimeste õiguste mõningane riive planeerimismenetluses olla paratamatu, kuid jälgida tuleb, et isikute õigused ei oleks riivatud ülemäära.
    Vastus alap a) õigus omandi puutumatusele
    Arvestades Turu tänava suurt liikluskoormust võib eeldada, et kvartali sisemuses paiknevate hoonete akustiline olukord ja elukeskkonna puhtus planeeritava hoone tekkides pigem paraneb, kuna väheneb liiklusmüra kostumine.
    Valgusreostuse osas vt punkt 2.3 vastus.
    Parkimine tuleb lahendad omal krundil arvestusega üks koht korteri kohta. Nimetatu on arvuliselt 20-ne korteri puhul ca 2 kohta rohkem, kui seda nõuab standard EVS 843:2003 "Linnatänavad". Selle nõudega peaks olema tagatud, et parkimiskoormus ümbritsevale piirkonnale ei suurene, mistõttu täiendavad meetmed ei ole vajalikud.
    Jalakäijate ohutus on Saekoja tänaval planeeritava krundi lõigus tagatud kahepoolse kõnnitee väljaehitamisega.

    vastus alap b), c) õigus vabale eneseteostusele, perekonna ja eraelu puutumatusele)
    Väited nimetatud õiguste rikkumise kohta on paljasõnalised ja põhjendamata.

    vastus alap d) õigus puhtale elukeskkonnale
    Planeeringuga ei kavandata tegevust, millega õigusvastaselt mõjutataks looduskeskkonda ning seeläbi kahjustatakse inimeste ja nende varalisi õigusi. Planeeringu seletuskirjas on välja toodud, et lahenduse elluviimisega ei kaasne olulist keskkonnatingimuste muutumist.
    2.8Juba käesolevaks hetkeks on meie huve tugevalt kahjustatud. Teen ettepaneku tunnistada kehtetuks Saekoja tn 5 detailplaneeringut vastu võttev otsus ja saata planeering uuesti ülevaatamisele. Ühtlasi kaasata planeerimisprotsessi naaberkinnistute omanikud ning arvestada konkreetset kinnistut ümbritseva hoonestuse ja elukeskkonnaga, et oleks tagatud kõikide osapoolte huvide ja õiguste kaitse.Arvestada osaliselt
    Planeeringut vastu võtva korralduse kehtetuks tunnistamine ei ole põhjendatud, kuna planeeringu avalikule väljapanekule suunamise eesmärk ongi välja selgitada huvitatud isikute seisukohad planeeringu lahenduse osas ja edasises planeerimisprotsessis kaalutlusotsuste tulemusel planeeringulahendust neid arvestades täiendada.
    Naaberkinnistute omanike kaasamise osas vt punkt 2.1 ja ümbritseva hoonestuse arvestamise osas punkt 1.1 ja 1.2
    Saekoja tn 22 omanik,
    28.04.2015
    3.1Me ei poolda esitletud lahendust.
    Minu arvates on sobimatu ehitada sellele krundile kortermaja. See rikub hetkel Saekoja tänava selle piirkonna elanike elukeskkonna.
    Arvestada osaliselt
    Vt p 1.1 ja 1.2, 2.4 vastuseid.
    3.2




    Peale selle saavad praeguste elanike huvid kahjustatud tulevase parkimiskorraldusega ja võimalikud on kahjud kinnisvarale ehitustegevuse käigus.Arvestada osaliselt
    Parkimise osas vt punkt 2.7.
    Võimalike kahjude vältimiseks kinnisvarale ehitustegevuse käigus sätestada planeeringus, et rammvaiade kasutamine on keelatud. Muud vajalikud meetmed nähakse ette ehitusprojektiga.




Õiend
Tartu Linnavalitsuse korralduse eelnõu "Seisukoha võtmine Saekoja tn 5 krundi detailplaneeringu avaliku väljapaneku ajal laekunud ettepanekute ja vastuväidete osas ning detailplaneeringu avaliku arutelu toimumise aja ja koha määramine " juurde