1. Eellugu
Rahandusministeerium edastas 15. veebruaril 2017. a Tartu linnale arvamuse avaldamiseks Vabariigi Valitsuse määruse "Luunja valla, Tartu linna ja Tähtvere valla osas haldusterritoriaalse korralduse ja Vabariigi Valitsuse 3. aprilli 1995. a määruse nr 159 „Eesti territooriumi haldusüksuste nimistu kinnitamine“ muutmine" eelnõu ja selle seletuskirja.
Arvamuse avaldamiseks edastatud määruse eelnõu paragrahvis 1 nähti ette Luunja valla, Tartu linna ja Tähtvere valla ühinemise teel uue haldusüksuse moodustamine.
Kuna Rahandusministeeriumi ettevalmistatud Luunja valla ja Tähtvere valla osas haldusreformi eesmärkide saavutamiseks Tartu linna kui avaliku-juriidilise isiku lõpetamine oli mõistetamatu, saatis Tartu Linnavalitsus 20. veebruaril 2017. a Rahandusministeeriumile sellekohase märgukirja. Linnavalitsus leidis, et määruse eelnõus sätestatu ehk Luunja valla, Tartu linna ja Tähtvere valla ühinemise teel uue haldusüksuse moodustamine on haldusreformi eesmärkide saavutamiseks ilmselt kõige ajamahukam ja kulukam lahendus.
Tartu Linnavolikogu 20.04.2017 otsusega nr 442 nõustuti Tartu linna, Luunja valla ja Tähtvere valla osas Vabariigi Valitsuse algatatud haldusterritoriaalse korralduse muutmise ettepanekuga juhul, kui see toimub Luunja valla ja Tähtvere valla Tartu linnaga liitumise tingimustel arvestades järgmisi põhimõtteid:
1) Tartu linn avalik-õigusliku juriidilise isikuna säilib;
2) Luunja vald ja Tähtvere vald lõpevad ning nende üldõigusjärglane on Tartu linn;
3) haldusüksuse liigina säilib linn, haldusüksuse nimi on Tartu linn;
4) haldusüksuse sümboolikana säilib Tartu linna sümboolika;
5) Tartu linna põhimäärus jääb kehtima, vajadusel viiakse põhimäärusesse sisse muudatused hiljemalt kuue kuu jooksul Tartu Linnavolikogu valimiste tulemuste väljakuulutamise päevast arvates;
6) Tartu linna, Luunja valla ja Tähtvere valla üldplaneeringud kehtivad nende territooriumitel, kus need enne liitumist kehtestati, kuni uue üldplaneeringu kehtestamiseni, mis toimub hiljemalt kolme aasta jooksul Tartu Linnavolikogu valimiste tulemuste väljakuulutamise päevast arvates;
7) Tartu linna, Luunja valla ja Tähtvere valla arengukavad ja eelarvestrateegiad kehtivad nende territooriumitel, kus need enne liitumist kehtestati, kuni uue arengukava ja eelarvestrateegia kinnitamiseni, mis toimub hiljemalt 15. oktoobril 2018. a;
8) kõik Tartu linna õigusaktid jäävad kehtima;
9) Luunja valla ja Tähtvere valla õigusaktidest jäävad kehtima need, mis (a) on vajalikud seadusest tuleneva kohaliku omavalitsuse või riikliku avaliku teenuse osutamiseks ja mille osas ei ole võimalik automaatselt rakendada Tartu linna vastavaid õigusakte, (b) reguleerivad vallavalitsuste hallatavate asutuste tegutsemist, muud õigusaktid tunnistatakse kehtetuks esimesel võimalusel pärast Tartu Linnavolikogu valimiste tulemuste väljakuulutamist, kui hiljem ei lepita kokku teisiti;
10) Luunja valla ja Tähtvere valla poolt sõlmitud lepingud kehtivad kuni nende tähtaja möödumiseni või Tartu linna poolt lõpetamiseni;
11) Luunja valla ja Tähtvere valla ametiasutuste teenistujad jätkavad pärast Tartu Linnavolikogu valimiste tulemuste väljakuulutamist teenistust Tartu linna ametiasutuste koosseisus;
12) Tartu linna ametiasutuste struktuuris säilivad ametiasutustena Tartu Linnavalitsus ja Tartu Linnavolikogu kantselei;
13) Tartu linna ametiasutuste muudetud struktuur ja teenistuskohtade koosseis kinnitatakse esimesel võimalusel;
14) pärast Tartu Linnavolikogu valimiste tulemuste väljakuulutamist kõik Tartu Linnavalitsuse, Luunja Vallavalitsuse ja Tähtvere Vallavalitsuse hallatavad asutused säilivad ning nende võimalikul edasisel ümberkorraldamisel või tegevuse lõpetamisel arvestatakse seadustest ning heast halduse tavast lähtuvate põhimõtetega, hallatavate asutuste töötajatega sõlmitud töölepinguid liitumisega seoses ei muudeta;
15) Tartu Linnavalitsus täidab pärast Tartu Linnavolikogu valimiste tulemuste väljakuulutamist oma ülesandeid kuni uue valitsuse ametisse kinnitamiseni;
16) Luunja Vallavalitsuse ja Tähtvere Vallavalitsuse volitused lõpevad Tartu Linnavolikogu valimiste tulemuste väljakuulutamisest;
17) Tartu Linnavolikogu valimistel on üks valimisringkond;
18) Tartu Linnavolikogu liikmete arv on 49.
Vabariigi Valitsuse 13.07.2017 määrusega nr 127 otsustati Tähtvere valla liitumine Tartu linnaga. Nimetatud haldusterritoriaalse korralduse muudatus jõustus Tartu Linnavolikogu valimistulemuste väljakuulutamise päeval.
Tartu linna valimiskomisjon registreeris Tartu Linnavolikogu liikmed 31.10.2017. Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse § 68 lg 3 kohaselt loetakse valimistulemused väljakuulutatuks ja volikogu liikme volitused algavad volikogu liikmete registreerimise otsuse avalikustamisele järgneval päeval. Tähtvere valla Tartu linnaga liitumine jõustus seega 01.11.2017.
2. Liitumise "loogiline rada"
Tartu Linnavalitsus lähtus Tähtvere valla Tartu linnaga liitumise realiseerimisel Tartu Linnavolikogu 20.04.2017 otsusega nr 442 sätestatud tingimustest. Tegemist oli küll ühepoolselt kehtestatud tingimustega, kuid nende sõnastamisel püüti järgida ühinemiskokkuleppe loogilist struktuuri.
Küsimus oli selles, et kui Tähtvere valla esindajatega õnnestus pärast Vabariigi Valitsuse ühinemisettepaneku saamist vabatahtlikult ja vabalt omavahel läbi rääkida, siis Luunja valla esindajatega sisulisi läbirääkimisi ei toimunud, sest Luunja Vallavolikogu ei andnud vallavalitsusele selleks volitusi. Seetõttu ütles Tartu linn ühepoolselt välja, millistel tingimustel tulevane liitumise protsess aset võiks leida.
3. Tähtvere Vallavalitsuse teenistujad
Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduse § 141 lg 12 sätestab, et pärast haldusterritoriaalse korralduse muutmise tulemusena ühinemise teel uue kohaliku omavalitsuse üksuse kui avalik-õigusliku juriidilise isiku moodustumist viiakse kõik ühinenud kohaliku omavalitsuse üksuste senised täitevorganid ning ametiasutused ja ametiasutuste hallatavad asutused üle moodustunud kohaliku omavalitsuse üksuse koosseisu.
Tähtvere Vallavalitsuses oli vallavalitsuse kui ametiasutuse lõppemisel 19 teenistuskohta ja vallavalitsuse teenistuses 19 teenistujat.
Nimetatud teenistujatest jätkas teenistust Tartu Linnavalitsuse koosseisus vaid 1 teenistuja (viidi üle linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonda teisele teenistuskohale) ja hallatavate asutuste koosseisus 2 teenistujat (hallatavate asutuste koosseisu viidi kokku üle 3 töökohta). Ülejäänud teenistujad koondati.
4. Tähtvere Valla õigustloovad aktid
Tartu Linnavolikogu 21.12.2017 määrusega nr 3 tunnistati kehtetuks järgmised Tähtvere Vallavolikogu kehtestatud määrused:
1) Tähtvere Vallavolikogu 5. novembri 2004. a määrus nr 7 "Kohanimeseadusest tulenevate kohustuste ja õiguste delegeerimine";
2) Tähtvere Vallavolikogu 14. aprilli 2005. a määrus nr 4 "Puuetega inimeste hooldajatoetuse määramise ja maksmise korra kinnitamine";
3) Tähtvere Vallavolikogu 20. jaanuari 2006. a määrus nr 1 "Volikogu ning vallavalitsuse liikmetele tasu ja hüvituse maksmise korra kinnitamine";
4) Tähtvere Vallavolikogu 19. mai 2006. a määrus nr 12 "Tähtvere valla tunnustusavalduste andmise kord";
5) Tähtvere Vallavolikogu 22. veebruari 2007. a määrus nr 4 "Koolilõuna kulude katmiseks määratud eraldiste kasutamise kord";
6) Tähtvere Vallavolikogu 18. mai 2007. a määrus nr 5 "Sotsiaaltoetuste maksmise kord";
7) Tähtvere Vallavolikogu 28. märtsi 2008. a määrus nr 3 "Riigi rahastatava lapsehoiuteenuse rahaliste vahendite ülejäägi kasutamise kord";
8) Tähtvere Vallavolikogu 18. novembri 2011. a määrus nr 6 "Ametiautode kasutamise kord";
9) Tähtvere Vallavolikogu 20. jaanuari 2012. a määrus nr 2 "Ruumiandmete seaduses sätestatud ülesannete delegeerimine";
10) Tähtvere Vallavolikogu 20. aprilli 2012. a määrus nr 4 "Tähtvere vallavara valitsemise kord";
11) Tähtvere Vallavolikogu 15. märtsi 2013. a määrus nr 3 "Tähtvere valla ametiasutuse teenistujate palgajuhend";
12) Tähtvere Vallavolikogu 20. detsembri 2013. a määrus nr 14 "Munitsipaalomandis olevate eluruumide üüri piirmäärade kehtestamine";
13) Tähtvere Vallavolikogu 31. jaanuari 2014. a määrus nr 3 "Tähtvere valla põhimäärus";
14) Tähtvere Vallavolikogu 15. mai 2015. a määrus nr 2 "Toimetulekutoetuse taotlemise kord Tähtvere vallas";
15) Tähtvere Vallavolikogu 15. mai 2015. a määrus nr 3 "Eluasemekulude piirmäärade kehtestamine toimetulekutoetuse määramisel";
16) Tähtvere Vallavolikogu 18. detsembri 2015. a määrus nr 10 "Maareformi seaduses, maakorraldusseaduses, maakatastriseaduses ja nende alusel antud Vabariigi Valitsuse määrustes sätestatud ülesannete delegeerimine".
Nimetatud muudatuste tulemusena kaotati ära kolm Tähtvere vallas seni kehtinud toetust (juubelitoetus, jõulupakitoetus ja koolilõputoetus), millele Tartu linnas vastavat alternatiivi ei kehtinud.
5. Vabariigi Valitsuse poolt haldusterritoriaalse korralduse muutmisega seonduvate kulude hüvitamine
Vastavalt Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduse § 7 lõikele 6 kaetakse Vabariigi Valitsuse algatatud haldusterritoriaalse korralduse ning haldusüksuse piiride ja nime muutmisega kaasnevad kulud riigieelarvest kooskõlas riigieelarve seaduse § 58 lõike 3 alusel kehtestatud korraga selleks ettenähtud vahenditest Vabariigi Valitsuse määratud ulatuses ja korras.
Tartu Linnavalitsus taotles Vabariigi Valitsuselt järgmiste kulude hüvitamist:
1) ühekordse hüvitise maksmine asjaomaste kohaliku omavalitsuse üksuste volikogu esimeestele ja vallavanemale nende volituste lõppemisel juhul, kui neid ei valitud uueks tähtajaks;
2) kohalike omavalitsuste ametiasutuste ja ametiasutuste hallatavate asutuste ümberkorraldamise tulemusel avalikust teenistusest vabastamisel ja töölepingu ülesütlemisel koondamise (teenistuse ümberkorraldamise) tõttu makstavad hüvitised;
3) ühendamisest tingitud finantsarvestuse ühtlustamisega seotud tööjõukulud;
4) ühendamisest tingitud dokumendihalduse ja finantsarvestuse infosüsteemide ühtsesse infosüsteemi kokku viimise kulud ja
5) ühendatud kohaliku omavalitsuse üksuse kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse sätestatud valimistoimingute tegemise kulud.
Kokku taotles linnavalitsus haldusterritoriaalse korralduse muutmisega seotud kulude hüvitamist summas 230 318 eurot ja 71 senti. Linnavalitsuse selline taotlus ka rahuldati.
6. Valdkondlikud ülevaated
6.1. Haridus
Tähtvere valla Tartu linnaga liitumise tulemusena tulid haridusosakonna haldusalasse üle Ilmatsalu Lasteaed Lepatriinu ja Ilmatsalu Põhikool.
Ilmatsalu Lasteaed Lepatriinu
Haridusosakonna hinnangul on Ilmatsalu Lasteaed Lepatriinu liitumine Tartu lasteaedade võrguga toimunud sujuvalt. Igapäeva toimetamised lasteaias on koostöised, vanemate ja ka töötajate rahulolu lasteaiaga on kõrge (Innove rahuloluküsitlus, 2018).
Lasteaial avanes võimalus saada tugiteenuste alast abi ja nõustamist Hariduse Tugiteenuste Keskuselt. Õpetajatel avanes võimalus osaleda linna õpetajate tunnustusmeetmetest (Aasta õpetaja, elutöö auhind, enesetäiendamise stipendium). Linna esindajaks lasteaia hoolekogus on alushariduse peaspetsialist Kaspar Kreegimäe.
Lasteaia arengukava koostamise protsess toimus 2017/18 õppeaastal ilma tõrgeteta, uus arengukava kinnitati linnavalitsuse 23.10.2018 määrusega nr 13. Lasteaia põhimäärust on kavas uuendada käesoleval aastal.
Kuna lasteaia hoone on värskelt remonditud, siis lähema 15 aasta jooksul lasteaia hoonesse suuri investeeringuid ei plaani. Kordategemist vajab aga lasteaia õueala, milleks planeeritakse vahendid linna järgmiste aastate eelarvetesse.
Ilmatsalu Lepatriinu lasteaia andmed ja lasteaias käivate laste nimekirjad liideti Tartu linna ühtse haridusteenuste haldamise süsteemi ARNO. Ületuleku hetkel töötas lasteaias 8 rühma ja kohti oli 149-le lapsele. Täna on lasteaias endiselt 8 rühma, kohti on 143-le lapsele (võrreldes varasemaga suurenes sobitusrühmade arv ühe võrra, sellega vähenes kohtade arv). ARNO keskkonda võeti üle ka Ilmatsalu lasteaeda tulevikus kohta ootavate laste taotluste andmed. Kohasoovijaid tänase seisuga 2019/2020 õppeaastaks on 31.
Lasteaia rahastamine toimus 2018. aastal kombineeritult, st linnas kehtinuid rahastamispõhimõtteid korrigeeriti jooksvalt lasteaia vajadustest lähtuvalt (nt lisarahastus mööblile jmt). Alates 01.01.2019 toimub rahastamine analoogselt teiste linna munitsipaallasteaedadega Tartu koolieelsete munitsipaallasteasutuste eelarvestamise aluste kohaselt.
Ilmatsalu Põhikool
Kooli liitmine Tartu linna koolivõrku on haridusosakonna hinnangul olnud sujuv. Linna jaoks on tegemist mõneti erilise asutusega just oma suuruse mõttes (vaid 226 õpilast, linna senini kõige väiksemais kooli õpib ca 430 õpilast), kuid tänaseks on suudetud linna tavad ka Ilmatsalu Põhikoolile kenasti üle kanda. Koolijuhi sõnade kohaselt on seoses Tartu linnaga liitumisega koolil tekkinud palju lisavõimalusi, mida varem ei ole olnud - nt tugispetsialistid koolis, õppekava toetavates projektides ja aktiivõppeprogrammides osalemine jms. 2. klassi õpilaste kohustuslik ujumisõpetus on korraldatud Auras, ujumistreeningute ja transpordikulu katab Tartu linn. Koolil on võimalik saada tugiteenuste alast abi ja nõustamist Hariduse Tugiteenuste Keskuselt. Õpetajatel avanes võimalus osaleda linna koolide õpetajate ainesektsioonide töös ja võtta osa linna tunnustusmeetmetest (Aasta õpetaja, elutöö auhind, enesetäiendamise stipendium). Linna esindajaks kooli hoolekogus on endine vallavanem Rein Kokk.
Ilmatsalu Põhikoolil on veel kehtiv arengukava varasemast perioodist, uus arengukava peab valmima alles aastal 2024. Põhimäärust on plaanis uuendada käesoleva aasta jooksul.
Ilmatsalu Põhikoolis käivate laste andmed liideti Tartu linna ühtse haridusteenuste haldamise süsteemi ARNO, mille kaudu toimub ka komplekteerimine. Esimeste klasside komplekteerimisel on probleem endiste nn linnalähedastes asulates elavate laste kooli paigutamine. Nt Märja piirkond, mille elukohajärgne kool kauguse poolest võiks olla Tartu Veeriku Kool.
Linna investeeringute kavas on koolile suuremahulisemad investeeringud ette nähtud aastatel 2027-2029. Suurimaks probleemiks on hetkel küttesüsteem, mille hinnanguline investeeringu vajadus on ca 200 000 eurot. Linnavalitsus on hetkel kavandanud teostada nimetatud tööd hiljemalt 2020. a. Muus osas kool suuri investeeringuid koheselt ei vaja.
Kooli rahastamine toimus 2018. aastal kombineeritult, st seni kooli jaoks kehtinuid rahastamispõhimõtteid korrigeeriti sujuva ülemineku tagamiseks linnas kehtivate rahastamispõhimõtetega. Tähtvere vald sai enne liitumist Tartu linnaga riigilt Ilmatsalu põhikooli tarvis õpetajate palgaraha koefitsiendiga 1,33, mistõttu olid ja on ka praegu Ilmatsalu kooli õpetajate palgad kõrgemad Tartu linna õpetajate palgamääradest. Tartu linna koefitsient enne liitumist oli 1,0 ja pärast liitumist on Tähtvere valla kõrgema koefitsiendi tõttu Tartu linna kaalutud keskmine koefitsient 1,008. Aastaks 2021 on plaanis Ilmatsalu põhikoolile Tartu linna poolt eraldatavad õpetajate palgaraha määrad ühtlustada teiste Tartu munitsipaalkoolidega.
Kui enne liitumist oli Ilmatsalu koolis koolilõuna kõigile õpilastele tasuta, siis alates septembrist 2018 tuleb Ilmatsalu kooli 5.-9. klasside lapsevanematel tasuda koolilõuna eest 0,45 senti toidupäeva eest analoogselt linna koolidega.
Õpilastranspordi korraldamiseks anti koolile üle 2 seni vallavalitsuse kasutuses olnud 28-kohalist bussi. Kooli töökohtade koosseisu viidi üle ka 2 seni vallavalitsuse koosseisus olnud bussijuhi töökohta.