HETKEOLUKORD
1. Tartut ühendavad lähemate rahvusvaheliste transpordikeskustega regulaarsed bussireisid Riiga (1 väljumine iga päev Riia ja Tartu suunal, operaator LuxExpress) ning lennuühendus Helsingiga alates 28. märtsist 5 päeval nädalas.
2. 2021. aasta septembris külastasid Balti riikide transpordiministrid erirongiga Tallinnast Vilniusse sõites Tartut, Tartu linnavalitsus tõstatas küsimuse reisirongiliiklusest Tartu ja Riia vahel.
3. Tartu-Riia reisirongi taaskäivitamise olulisus ja võimalused olid Tartu linnavalitsuse ettepanekul arutamisel ka Eesti ja Läti presidentide visiidil Tartusse 5. novembril 2021. aastal.
4. 13. jaanuaril 2022. a saatis Läti Raudtee Eesti Raudteele pakkumise Tartu-Riia rongiliini avamiseks. Pakkumise sisu oli alljärgnev:
a. Reisijate veoks kasutatakse moderniseeritud diiselrongi seeriast DR1AC.
b. Tartu–Riia reisirongi käikupanek vähemalt esialgu puhtalt piletitulu pealt pole võimalik. Igapäevase graafikuga reisijateveo maksumus on 452 892 eurot aastas. Nädalavahetused/pühad graafiku alusel reisijateveo maksumus on 189 226 eurot aastas.
c. Sõiduaja pikkus 3t 45 min, arvestusega 12 vahepeatust liinil Tartu-Riia.
TARTU-RIIA RONGILIIKLUSE TÖÖPLAAN, mille eesmärk on taaskäivitada Tartu-Riia reisirong hiljemalt Euroopa kultuuripealinna ehk 2024. aastaks
1. 16. märtsil toimus Tallinnas töökohtumine Majandus-ja Kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsler Ahti Kuninga ja Tartu linna esindajate vahel, kellega arutati Tartu-Riia rongiliikluse riigiabi vajalikkust ja võimalikkust. Kohtumine oli jätkuks varasemale sellekohasele kohtumisele minister Taavi Aasaga. Tartu linna delegatsiooni juhtis läbirääkimistel Tartu linnapea Urmas Klaas. Otsustati, et oluliseks argumendiks Tartu-Riia rongiliikluse taastamiseks ja riigiabi andmiseks on Tartu Kultuuripealinna aasta, mis annab võimaluse rongiliin edukalt sisse töötada kuivõrd sõpruslinn Riia võiks olla Tartule Euroopa kultuuripealinnana hea värav. Otsustati asuda üheskoos läbirääkimistesse Läti Raudteega.
2. 13. aprillil on planeeritud Riias Läti Raudtee, MKM ja Tartu linna vaheline kohtumine. Läbirääkimiste sisuks on Tartu-Riia rongiliini teenuse kvaliteet, sõidugraafik, selle vastavus tegelikule nõudlusele, teenuse eeldatav maksumus. Kohtumisel osalevad Eesti poolt MKMi asekantsler Ahti Kuningas, Eesti Raudtee juhatuse esimees Kaido Zimmermann, Tartu linnapea Urmas Klaas ning Tartu Linnavalitsuse esindajad.
3. 13. aprillil on planeeritud Riias Tartu linna ja MKMi esindaja kohtumine Leedu Raudtee esindajatega, kellelt on tulnud indikatsioon võimaliku huvina Vilnius-Tartu-Tallinn reisijateveo rongiliini avamisega seoses. Hetkel toimub taustainfo kogumine.
4. Plaanis on töötada välja Tartu linna jaoks parim võimalik Tartu-Riia marsruudil bussi-rongiliikluse mudel ja tasuvuse analüüs, millekohaselt täiendaksid mõlemad reisijateveovahendid üksteist. Vastav mudel ja arvutused oleksid aluseks ka riigiabi taotlemisel Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumilt.
OLULINE TEADA
1. 27. jaanuaril 2022. a kinnitas EV valitsus raudtee arendamise kava 2028. aastani. Raudtee arenduste plaani järgi viiakse Eesti Raudteele kuuluvad raudteed täielikult elektri alla 2028. aastaks. Kava kohaselt valmib elektrifitseeritud Tallinn-Tartu teelõik detsembriks 2024. a, mis tõstab raudteel kiiruse kuni 160km/h. 2024. aasta lõpus jõuavad Eestisse ka uued Škoda elektrirongid, mis on kahesüsteemsed st nendega saab sõita nii vanas kontaktvõrgu alas kui ka uutel planeeritavatel elektrifitseeritud raudteelõikudel. Uute rongidega väheneb Tartu-Tallinna sõiduaeg 1 tunni ja 35 minutini.
2. Läti on varasemalt teatanud, et ei kavatse elektrifitseerida Riia–Valka raudteed (2021. aastalõpu seisuga).