EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
INFORMATSIOON |
|
Tartu
|
20. november 2019. a. nr LVK-I-0085 |
Informatsioon volikogu majanduskomisjoni tööst november 2018 - november 2019 |
Linnavolikogu IX koosseis moodustas alatised komisjonid 14. novembril 2017. Majanduskomisjoni tegevusvaldkonnaks määrati keskkonnakaitse, linnahaljastuse, liikluskorralduse, ühistranspordi, linnapuhastuse, teedeehituse, veevarustuse ja kanalisatsiooni, jäätmekäitluse, elamumajanduse, turismi infrastruktuuri, ettevõtluse ja muud küsimused.
Komisjoni esimees on Verni Loodmaa ja aseesimees Peeter Laurson.
Majanduskomisjon pidas aruandeperioodil 15 koosolekut, kokku on toimunud 32 koosolekut. Üks koosolek peeti koos arengu- ja planeerimiskomisjoni ja sotsiaalkomisjoniga.
Komisjoni liikmed ja osavõtt koosolekutest
Komisjoni liikmed | Esitas komisjoni | Koosolekuid/
osalenud (sh elektrooniliselt) |
Verni Loodmaa | Reformierakond | 32/31 (5) |
Toomas Kapp | Reformierakond | 32/32 (2) |
Laura Danilas | Reformierakond | 32/31 (9) |
Nikolai Männik | Reformierakond | 32/28 (0) |
Martin Bek | Reformierakond | 32/13 (7) |
Tiia Teppan (alates 11.10.18) | Reformierakond | 17/16 (0) |
Asko Tamme (alates 13.09.18) | SDE | 18/18 (5) |
Heiki Järveveer (alates 10.10.19) | SDE | 3/3 (0) |
Jelena Frunze | Keskerakond | 32/29 (2) |
Riina Kallas (alates 15.02.18) | Keskerakond | 27/25 (1) |
Peeter Laurson | Isamaa | 32/27 (10) |
Jaan Willem Sibul (alates 10.10.19) | EKRE | 3/3 (0) |
Raimond Viik | EKRE | 32/31 (0) |
Arvo Lehemets | VL Tartu Heaks | 32/28 (0) |
Lauri Räpp | VL Tartu Eest | 32/30 (6) |
Kaja Tarto (alates 26.04.18 kuni 17.04.19) | EKRE | 15/13 (3) |
Indrek Hirv (alates 17.04.19 kuni10.10.19) | EKRE | 5/4 |
Tõnu Ints (kuni 10.10.19) | SDE | 29/15 (2) |
Majanduskomisjon arutas 20 otsuse ja 13 määruse eelnõu. Komisjon oli juhtiv 19 otsuse ja 7 määruse eelnõu menetlemises. Komisjoni koosolekutel arutati kokku 19 informatsioonilist punkti.
Olulisemad teemad
- Parkimise korraldus. Neljal korral arutas komisjon tasulise parkimise probleeme ja kavandatavad lahendusi. Kõne all olid 2016. aastal toimunud parkimisala laiendamise mõju tasulise ala kontaktvööndile, Supilinna probleemid, Mõisavahe tänava üheksakorruseliste majade parkimislahenduse projekt, linna poolt täiendavate tasuta alade rajamine, viivistasu määra diferentseerimine, hübriidautode parkimistasuvabastuse kaotamine, invaparkimiskohad, Vabaduse puiesteele planeeritava parkimismaja arengud jpt küsimused. Komisjon tegi mitmeid ettepanekuid parkimistasu määruse muutmiseks. Kahel koosolekul arutati Maarjamõisa parkimisprobleeme, ühel koosolekul osales ka TÜ Kliinikumi esindaja Marek Seer. Linnavalitsusele tehti ettepanek kaaluda Maarjamõisa piirkonna tänavate parkimiskorra ühtlustamist kliinikumi parklatega ja tasulise parkimise kehtestamist.
- Rattaringlus. Komisjon arutas rattaringluse küsimusi neljal koosolekul. Saadi ülevaade projekti ettevalmistamisest, käivitamisperioodi suurest populaarusest tingitud probleemidest ja nende lahendamisest. Kõne all olid ka rattaringluse kasutamise lihtsustamise võimalused turistidele, kampaaniad teenuse käivitamisperioodil, teenuse eest maksmisega seotud küsimused, rattaringluse laiendamine tulevikus Tartu lähiümbrusesse, dokkide ja parklate arvu suurendamine, eelarve jm küsimused. Komisjon oli seisukohal, et kokkuvõttes on Tartu rattaringlus igati positiivne, üle Eesti suurt kajastust leidnud ja hästi käima läinud teenus.
- Taksondus. Komisjon tutvus Tartu taksoteenuse olukorra ja probleemidega. Märgiti, et korduvalt on üleval olnud taksoteenuse kvaliteediga seotud probleemid, endiselt ei ole kohalikul omavalitsusel õigust teenuse kvaliteedinõudeid kehtestada. Komisjon soovib saada linnavalitsuselt kirjalikku ülevaadet taksoteenuse probleemidest Tartus ja selle põhjal arutada, kas teha volikogule ettepanek seadusandja poole pöördumiseks.
- Uus bussiliinivõrk. Komisjonile tutvustati bussiliinivõrgu avalikustamise tulemusi, uue liinivõrgu käivitumist ja esimese kolme kuu analüüsi, mis näitas, et bussisõitude hulk on kasvanud. Rõhutati, et suuremate järelduste tegemiseks on siiski veel vara, üleminekuperiood ei ole lõppenud, käib pidev tagasiside kogumine, sõitjad alles harjuvad uuendustega. Komisjonis märgiti, et paljud probleemid lahenevad parema teavitusega oskuslikult valitud suhtluskanalite vahendusel. Komisjon tegi tutvumissõidu uue gaasibussiga.
- Tartu Linnatranspordi asutamine. Komisjonile tutvustati kogu ühistranspordi valdkonnaga (bussiliiklus, rattaringlus, taksondus) tegeleva linnaasutuse vajadust, eesmärke ja ülesandeid. Komisjon rõhutas, et uue asutuse tegevuse eesmärgid peavad olema väga selgelt paigas ja hästi kommunikeeritud, kuna tegu on avalikkusele väga oluliste teemadega.
- Haljasalade hooldus. Komisjon arutas kahel korral Tartu haljasalade hoolduse uue riigihanke tingimusi ning kavandatavaid muudatusi ja uuendusi aastateks 2020-2023. Arutelu keskmes olid kasutatavale tehnikale esitatavad nõuded müra ja tolmu tekitamise seisukohast, nõuded muru niitmiskõrgusele ja -sagedusele, eraldi hange puittaimede hooldusele, Toomemäe hoolduskava koostamine, haljasalade ja parkide korda tegemine seoses kultuuripealinna staatusega jm küsimused.
- Tänavavalgustus. Komisjonile tutvustati Tartu tänavavalgustuse seisukorda ja pikaajalisi arenguplaane. Komisjonis leiti, et linn peab suurendama tänavavalgustuse rekonstrueerimiseks omapoolset rahastust ja soovitati koostada tänavavalgustuse arendamise strateegiline arenguplaan.
- Tootmise digitaliseerimise toetus. Eelnõu sisuks oli toetuse maksmine Tartu tootmisettevõtetele nende konkurentsivõime suurendamise eesmärgil digitaalsete lahenduste kasutuselevõtmiseks. Komisjoni tegi linnavalitsusele ettepaneku kaaluda toetuse saajate sihtgrupi laiendamist ka teenindussektori ettevõtetele.
- Tallinna-Tartu maantee hooldus. Maanteeameti esindaja Tiit Valt tutvustas komisjonile maantee talvist hooldust, liiklejate teavitamist ja riigiteede korrashoiu tulevikuplaane. Komisjonis rõhutati, et Tallinna-Tartu maantee olukord on Tartule väga oluline teema ning maantee neljarealiseks ehitamise vajadus on olnud pikka aega kõne alla. Komisjon leidis, et kolmerealiste möödasõidualade rajamine ei ole pikas perspektiivis otstarbekas lahendus. Maanteeameti esindaja kinnitas, et lähiaastatel hakatakse ehitama neljarealist lõiku Tartust Kärevereni.
- Läänepoolse ümbersõidu teise ehitusala (sh Riia ja Ringtee tänava ristmik, Aardla ja Ringtee tänava ristmik jne) projekt. Projekti tutvustasid Maanteeameti esindajad Priit Veeroja ja Urmas Mets. Tegemist on maanteeameti ja Tartu linna ühise projektiga, vastava koostööleppe sõlmimiseks andis volikogu loa 2018. aasta mais. Põhjalikumalt selgitati Tartu linna piires kavandatavaid tänavate ümberehitustöid. Riigi teehoiukavas 2014-2020 on planeeritud alustada ehitust 2020. aastal, kuid komisjoni informeeriti, et üldise kulude kärpimise tõttu on võimalik, et ehitus lükkub edasi. Komisjon tegi volikogu eestseisusele ettepaneku pöörduda majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poole selgituste saamiseks.
- Riia ja Vaksali tänava ristmiku (sh raudteealused kergliiklustunnelid ja kergliiklussild üle Riia tänava) projekt. Komisjonile tutvustati valminud projekti, mille käigus rajatakse Riia-Vaksali ristmikule kergliiklusviadukt ja -tunnelid.
- Komisjon sai regulaarselt ülevaateid suuremate teetööde planeerimisest ja elluviimisest. Mitmel korral juhtis komisjoni tähelepanu, et suurt tähelepanu tuleb pöörata liikluskorralduse muudatuste teavitusele ja teavitussiltidel peab alati olema näidatud tööde alguse- ja lõpuaeg.
- Tänavate rekonstrueerimise riigihanked: Vanemuise ja Uueturu tänav, Mõisavahe tn 37-39 parkimisalad ja juurdepääsud, Turu tänava ja Ropka tee ristmik, Inseneri tänav, Jaama tänava ja Rõõmu tee ristmik. Rekonstrueerimisprojekte arutades peeti põhimõtteliseks probleemiks, et komisjonil ei ole projektide lahenduste osas õigel ajal kaasarääkimise ja ettepanekute tegemise võimalust - linnavalitsusele tehti ettepanek kaaluda, millises etapis tuua informatsioon rekonstrueerimisprojektide kohta komisjoni.
- Koos majanduskomisjoni ja sotsiaalkomisjoniga arutati volikogu Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni algatusel linnale olulise tähtsusega küsimusena ligipääsetavust ja liikuvust Tartu linnaruumis. Arutelus keskenduti küsimusele, kuidas jõuda eesmärgini, et linnaruum oleks avatud ja kasutatav kõigile igal ajal ja igas olukorras.
- Tartu linna 2019. aasta ja 2020. aasta eelarve (sealhulgas eelarve eelnõu volikogule esitamisele eelnev ülevaade linnamajanduse osakonna ja ettevõtluse osakonna taotlusest), 2019. aasta mõlemad lisaeelarved.
- Tartu linna jäätmekava 2020-2024 projekti heakskiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine.
- Tartu linna arengukava aastateks 2018-2025 ja eelarvestrateegia muudatusettepanekud.
- Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2019-2023 kinnitamine.
- Tartu linna õhukvaliteedi parandamise kava bensopüreeni osas.