Asi: BiDi Wireless Charging

Seisund: Lõpetatud
Asja number: VP-25-0057
Menetlev üksus: Tartu linnavalitsuse linnamajanduse osakond
Vastutav töötaja: Jaanus Tamm
Teised töötajad: Marek Treufeldt
Sari: 19-2 Välisprojektidega seotud dokumendid (s.h. projektitaotlused- ja muudatused, väljamaksetaotlused, aruanded, hankedokumendid ja kirjavahetus)
Viide: Kirjavahetuse toimik
Teema: BiDi Wireless Charging
Registreeritud: 21.04.2025

Projekt






Lühikokkuvõte


Euroopa Liidus on elektrisõidukid keskne osa rohepöördest ja eesmärgist saavutada kliimaneutraalsus aastaks 2050. Transpordisektor on üks suurimaid CO₂ heitkoguste allikaid, moodustades ligi 25% ELi kasvuhoonegaaside heitest. Seetõttu on elektrisõidukite laialdasem kasutuselevõtt oluline, et vähendada saastet, parandada õhukvaliteeti linnades ning vähendada sõltuvust fossiilkütustest.
Elektrisõidukite (EV) kasutuselevõtuga seotud hüved: keskkonnasõbralikkus, EV-d aitavad täita ELi ambitsioonikaid kliimaeesmärke, elektritootmine muutub järjest taastuvenergia põhisemaks, mis tähendab, et EV-de kasutamine muutub ajas veelgi puhtamaks, elektrisõidukite tootmine ja arendamine on osa ELi tööstusstrateegiast (loob uusi töökohti ja tugevdab Euroopa konkurentsivõimet puhta tehnoloogia vallas), teenib EL prioriteete (akutehnoloogia ja ringmajanduse arendamine), ühise turu ja taristu areng (ELis kehtestatakse ühiseid laadimisstandardite ja -võrgu nõudeid, et soodustada elektrisõidukite piiriülest kasutamist) jm.
Projekti eesmärk on toetada EL ja Tartu linna keskkonnaeesmärkide saavutamist ning arendada elektriautode induktsioonlaadimise tehnoloogiat ja rakendada seda jagamismajanduse sõidukitel kolmes Euroopa linnas.


Eesmärgid


Kergsõidukite juhtmevaba statsionaarne laadimine võib olla perspektiivikas lahendus laadimistaristu optimeerimiseks, mis on eriti linnakeskkonnas kriitilise tähtsusega. Lisaks võib see pakkuda elektrisõiduki kasutajale käed-vabad laadimisviisi, mis on eriti kasulik näiteks puuetega inimestele. Elektrisõidukite elektrivõrkudesse integreerimise terviklik lähenemisviis hõlmab kahesuunalist ühendust elektrisõiduki ja võrgu vahel, et maksimeerida aku võimsuse ärakasutamist võrgu- ja turule orienteeritud teenuste jaoks. Viimati nimetatud funktsionaalsus on oluline nutikate energialahenduste arendamiseks nii Eestis, kui ka mujal. Projekti on kaastatud Taltech, kellel on olemas vastavad kompetentsid ning võimekus teadus- ja arendustegevusteks. Tartu linna üheks huviks projektis on leida perspektiivseid jätkusuutlikke lahendusi linna tänavavalgustuse elektrivõrgu kasutamiseks kogukonna hüveks. Projekt loob Tartu ettevõtjatele ja elanikele võimaluse saada osa tipptehnoloogia arendusprotsessist ning leida uusi ärilisi võimalusi.

Juhtmevaba elektriautode laadimise eelised - mugavus ja kasutuslihtsus (laadimine toimub automaatselt, kui auto pargitakse laadimisalale – pole vaja kaablit ühendada ega pistikut otsida), sobib eriti hästi linnakeskkonda ja kodustesse tingimustesse, vähem kulumist ja hooldust (puuduvad mehaanilised ühendused -kaablid, pistikud, mis võivad kuluda, oksüdeeruda või kahjustuda), ilmastikukindlus ja ohutus (kuna kõik süsteemi osad on suletud, ei mõjuta laadimist vihm, lumi ega jää. väiksem tuleohu ja elektrilöögi risk, eriti avalikes kohtades), tugi autonoomsete sõidukite kasutuselevõtuks (sobib hästi tulevikus kasvavale autonoomsete sõidukite arvule liikluses, kus autod suudavad ise laadimisalale sõita ja end laadida ilma inimese sekkumiseta), esteetika ja ruumisäästlikkus (juhtmevaba laadimissüsteem on peidetud maapinna alla või integreeritud parkimisplatsidesse – vähem visuaalset reostust ja rohkem vaba ruumi), dünaamiline laadimine (tulevikus võimaldab juhtmevaba laadimine laadida autot liikumise ajal (nt teatud teelõikudel), mis võib pikendada sõiduulatust ja vähendada vajadust suurte akude järele).

Juhtmevaba elektriautode laadimissüsteemi piloteerimise kasulikkus Tartu linnale:

Tutvustab Tartut, kui nutikat ja innovaatilist linna, kus testitakse rohetehnoloogiaid, andmepõhist liikluskorraldust , erinevaid transpordilahendusi jm (pilootprojekt aitab tugevdada linna kuvandit innovatsiooni ja jätkusuutlikkuse valdkonnas), mugavus (juhtmevaba laadimine muudab elektriautode kasutamise lihtsamaks ja kasutajasõbralikumaks), ürituste ajal on see lisaväärtus külastajatele, kes tulevad elektriautodega, toetab linna rohepööret ja kliimaeesmärke (Tartu on seadnud eesmärgid vähendada CO₂ heidet ja soodustada keskkonnasõbralikku liikuvust), mugavam laadimine võib julgustada rohkem inimesi eelistama elektriautosid (eriti lühi- ja linnasõitude puhul), valmistab linna ette autonoomsete tulekuks ja soodustab jagamismajanduse arengut (juhtmevaba laadimine sobib ideaalselt autonoomsetele või jagamismajanduse elektrisõidukitele, mis vajavad automaatset laadimist), Tartu saab olla esimeste seas Eestis, kes testib selliste lahenduste toimivust linnakeskkonnas,
piloteerimine võib tuua linna täiendavat rahastust, tehnoloogilist partnerlust ja teaduskoostööd (nt Tartu Ülikooli või TalTechiga), kohalik ettevõtlus ja teadus saavad kasu luues kasvulava uutele ideedele ja töökohtadele, saab testida, kuidas juhtmevaba laadimine sobitub Eesti kliimasse ja linna infrastruktuuri jm.


Tegevused


Süsteemide arendamise keskmes on soojusjuhtimine, traadita ühendus, keskkonnakaitse, elektromagnetiline ühilduvus ja jätkusuutlikkus. Seadmed paigaldatakse projekti raames Fiat 500e ja Ford e-Transiti platvormidele ning testitakse kolmes klimaatiliselt erinevas linnapiirkonnas - Tartu Eestis, Istanbul Türgis ja Vitoria-Gasteiz Hispaanias. Koostööd tehakse jagamismajanduse ettevõtetega, et saada võimalikult mitmekülgne ülevaade laadimislahenduse funktsioneerimisest erinevate kasutusjuhtumite korral. Projektis tegeletakse lisaks tehnilistele arendustele avaliku arvamuse küsimustega nagu elektrisõidukite aktsepteerimine, sõidukite kasutamine puuetega inimeste poolt jt. Samal ajal uuritakse ka lahenduse jätkusuutlikkust ja keskkonnamõjusid. Suures pildis on projekti keskmes juhtmevaba laadimissüsteemi arendamine, süsteemi integreerimine sõidukitesse ja lahenduse demonstreerimine reaalses elus.
Tartu linna rolliks projektis on eelkõige võimaldada piloottegevuste läbiviimine Anne 44 kohtvõrgu pilootalal. Nimetatud alal on käesoleval ajal olemas vajalikud tehnilised eeltingimused. Vajalik on teha väikesemahulised kaabeldustööd. Tartu linna elanikel ja ettevõtetel avaneb võimalus katsetada uudset elektriautode laadimistehnoloogiat ja anda tagasiside läbi oma panus tehnoloogiate arendamisse. Lisaks tehniliste võimaluste loomisele ja testimiste läbiviimisele panustab Tartu peamiselt projekti sotsiaaluuringu läbiviimisel,testimiste tagasiside kogumisel, huvigruppidega suhtlemisel ja kohalike ürituste korraldamisel.


Tulemused


Projekti tulemusena:
Luuakse ja katsetatakse kahesuunalist juhtmevaba (induktiivne) statsionaarset elektriautode laadimislahendust kergsõidukitele (M1- ja N1-kategooria sõidukid). Katsetused viiakse läbi igapäevastes oludes ja erinevates ilmastikutingimustes (sh vihm, lumi ja jää).
Tõstetakse elanike ja ettevõtete teadlikkust uudsetest laadimistehnoloogiatest ja nende võimalustest.
Luuakse uusi ärilisi võimalusi.
Saadakse ülevaade automaatsete laadimislahenduste sotsiaalsest aspektidest ning kuluefektiivsusest.
Demonstreeritakse juhtmevaba elektrisõiduki laadimislahenduse elektrivõrku integreerimist, kaasates täiustatud V2X-tehnoloogiaid, et tagada sujuv koostoime sõidukite ja energiasüsteemide vahel, mis suurendab juhtmevabade laadimislahenduste töökindlust ja tõhusust;
Soodustatakse teadusuuringuid ja innovatsiooni.
Saadakse ülevaade sellest kas, kuidas ja millistel tingimustel on mõistlik induktsioonlaadimist rakendada kohtvõrgus (Tartu linna tänavavalgustuse elektrivõrgus).
Saadakse ülevaade sellest, millega (tehnilised küsimused, kulud, nõuded) peab arvestama autonoomsete sõidukite laiemal levikul


Maksumus


280 000 EUR

Tartu kohustused


0 EUR

Toetus


280 000 EUR

Kellele taotlus esitatakse


Euroopa Komisjon

Millise programmi / meetme raames


HORIZON-CL5-2025-01-D5-01

Juhtpartner


Täpsustub

Partnerid


Partnerid:
Ford Otosan
CRF (Stellantis) – Fiati uurimiskeskus
Enasys
CRF
Avesta
TalTech - Tallinna Tehnikaülikool
Holoss
Fraunhofer IFAM
Farplas
PIEP
DHL
WMG
Ficosa
Bosmal
Vitoria Gasteizi linn
Vitoria Gasteizi mobiilsuskeskus
Torino ülikool
Tartu linn
EMPA
POMEGA
METU
UTAC
Virtual vehicle
Bogazici University
ID4 Mobility

Juht


Jaanus Tamm

Algus- ja lõpptähtaeg


01.01.2026 - 31.12.2028

Osakond


Avalike suhete osakond, Ettevõtluse arengu osakond, Linnamajanduse osakond, Linnavarade osakond, Muu asutus

Projekti lõpetamise põhjus


Loobutud enne taotluse esitamist

Show details for Asja sisukordAsja sisukord
Hide details for Asja sisukordAsja sisukord